چراغ‌های ماشین قطعات کوچکی هستند و تا موقعی که درست کار می‌کنند کسی به آن‌ها زیاد توجه نمی‌کند. تکنولوژی استفاده‌شده در چراغ‌های ماشین، برای سال‌هاست که ثابت مانده و تغییر نکرده است. حتی به چراغ‌هایی که به تکنولوژی‌های جدید مانند تنظیم چراغ خودکار مجهز شده‌اند هم توجه زیادی نمی‌شود. در این مطلب از مجله پین‌ورک در مورد دلایل روشن ماندن چراغ‌های خودرو و روش‌های خاموش کردن آن برای جلوگیری از تمام شدن باتری ماشین به بحث می‌پردازیم. با پین‌‌ورک همراه باشید.

روشن ماندن چراغ‌های خودرو

خاموش شدن چراغ‌های ماشین مشکل بزرگی است که ممکن است برای همه افراد پیش بیاید؛ اما از طرف دیگر خاموش نشدن دائمی چراغ‌ها هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد. اگرچه چراغ‌های همیشه روشن، مانند چراغ‌های خاموش در خیابان باعث به وجود آمدن مشکل نمی‌شوند، اما به دلیل استفاده از برق به‌طور مداوم، باعث خالی شدن سریع‌تر باتری ماشین می‌شود.

دودی کردن شیشه در محل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

برای جلوگیری از خالی نشدن باتری و خاموش کردن موقت چراغ‌های ماشین، راه‌حل‌های ساده‌ای وجود دارد که در ادامه هر یک را توضیح خواهیم داد.

  1. کابل منفی باتری را جدا کنید تا جریان برق قطع شود.
  2. فیوز مربوط به چراغ‌ها را دربیاورید.
  3. رله مربوط به چراغ‌ها را جدا کنید.
  4. چراغ‌های ماشین الان باید از سیستم جدا شده و خاموش شده باشند.

روشن ماندن چراغ ماشین

برای جدا کردن باتری، باید به یک سری نکات توجه کنید. بااینکه سیستم استفاده‌شده در چراغ‌های ماشین چندان هم پیچیده نیست، اما بعضی مواقع‌ نمی‌توانید به‌تنهایی و بدون داشتن دانش لازم دلیل مشکل را شناسایی کنید. در این صورت لازم است که ماشین را به تعمیرگاهی مطمئن ببرید. قبل از سر زدن به تعمیرگاه می‌توانید مواردی که در ادامه آمده است را در خانه و با استفاده از ابزارهای ساده‌ای مانند آچار و پیچ‌گوشتی، چک کنید تا در هزینه کردن نیز صرفه‌جویی کنید.

برای روشن ماندن چراغ‌های خودرو ، دلایل مختلفی وجود دارد. بخش‌هایی که می‌توانند عامل خاموش نشدن چراغ‌ها باشند، شامل موارد زیر هستند:

  1. کلید چراغ‌ها
  2. کلیدهای چندگانه
  3. حالت چراغ روشن در روز
  4. سنسورهای نور
  5. رله چراغ‌ها
  6. سیم‌کشی‌های مربوط به سیستم چراغ‌ها

جلوگیری از خالی شدن باتری توسط چراغ‌ها

اگر عجله دارید و وقت چک کردن تعمیر اصولی چراغ‌ها را ندارید و یا می‌خواهید ماشین را برای انجام کاری ضروری در جایی بگذارید، دو راه بسیار ساده برای جلوگیری از اتمام باتری وجود دارد.

قطع کابل باتری ماشین

یکی از ساده‌ترین راه‌های جلوگیری از اتمام باتری، قطع کردن کابل باتری است. برای قطع کردن باتری کافی است که یکی از کابل‌های باتری را از آن جدا کنید. برای این کار به یک آچار با اندازه مناسب نیاز دارید. اگر تابه‌حال باتری ماشین را جدا نکرده‌اید، پیشنهاد می‌دهیم برای جلوگیری از ایجاد جریان در باتری، کابل منفی را به‌جای کابل مثبت جدا کنید.

کابل منفی معمولاً سیاه‌رنگ و کابل مثبت معمولاً قرمزرنگ است. اگر رنگ سیم‌ها فرق داشت، روی باتری در نزدیکی محل اتصال، به دنبال علامت منفی که در نزدیکی محل اتصال کابل منفی و یا مثبت که در نزدیکی محل اتصال کابل مثبت است، بگردید. بعد از جدا کردن کابل منفی، آن را جایی دور از محل اتصال قرار دهید تا به‌طور تصادفی روی محل اتصال کابل منفی قرار نگیرد. به‌محض جدا کردن باتری، چراغ‌ها خاموش می‌شود و باتری نیز خالی نخواهد شد.

توجه کنید که جدا کردن باتری ، باعث ازکارافتادن همه سیستم‌هایی که برای کار کردن به برق نیاز دارند، می‌شود. تمام اطلاعاتی که در طول زمان رانندگی شما ثبت شده است، مانند نوع و چگونگی مصرف سوخت به کلی از حافظه سیستم کامپیوتری ماشین پاک می‌شود و برگشت به حالت قبل، کمی زمان‌بر است ولی نگران نباشید، این مشکل با گذشت چند روز حل می‌شود. در کنار این‌ها، مراجعه به بعضی از مراکز تست ماشین که از کد برای مشکل یابی ماشین استفاده می‌کنند هم کارساز نیست زیرا آن‌ها به‌سرعت تشخیص می‌دهند که شما باتری را جدا کرده‌اید. اگر سیستم صوتی ماشین برای راه‌اندازی مجدد نیاز به کد فعال‌سازی دارد، حتماً قبل از جدا کردن باتری آن را بیابید تا دچار مشکل نشوید.

برداشتن فیوز یا رله

راه دیگر برای خاموش کردن چراغ‌ها، برداشتن فیوز یا رله چراغ‌هاست. این کار کمی پیچیده‌تر از جدا کردن باتری است. ابتدا باید پنل فیوز را درست پیدا کنید و بعد از آن فیوز و یا رله متصل به چراغ‌ها را پیدا کنید و آن را بردارید. انجام این کار باعث قطع برق چراغ‌ها می‌شود و دیگر با مشکلاتی نظیر راه‌اندازی مجدد سیستم صوتی و کامپیوتری مواجه نخواهید شد.

دلایل روشن ماندن چراغ‌های خودرو

به دلیل وجود انواع مختلف سیستم‌ها در ماشین‌ها، پروسه پیدا کردن دلیل مشکل روشن ماندن چراغ‌ها می‌تواند بسیار پیچیده باشد. در بعضی از ماشین‌ها، حالتی خاص وجود دارد و آن حالت این‌گونه است، اگر هنگامی‌که چراغ‌ها روشن‌اند موتور را خاموش‌ کنید، چراغ‌ها برای مدت کوتاهی روشن می‌مانند. اگر ماشین شما این نوع سیستم را دارد، پیشنهاد ما به شما این است که قبل از خاموش کردن موتور، چراغ‌ها را خاموش‌ کنید تا احتمال به وجود آمدن این مشکل کاهش یابد.

روشن ماندن چراغ ماشین

ماشین‌های دیگر دارای حالت “چراغ روشن در روز” هستند که چراغ‌ها را به‌صورت خودکار در طول روز روشن می‌کند. خارج این سیستم از تنظیمات می‌تواند دلیل روشن ماندن چراغ‌های ماشین به‌طورکلی چه در هنگام روز چه در هنگام شب باشد. برای خاموش کردن چراغ‌ها، ترمزدستی را بکشید. ترمزدستی معمولاً کلید خاموش کردن این سیستم است. اگر مشکل شما با این کار حل نشد، می‌توانید آن را غیرفعال یا تعویض کنید.

اگر خراب شدن رله دلیل روشن ماندن چراغ‌های خودرو باشد، به‌راحتی با عوض کردن رله این مشکل حل می‌شود. می‌توانید بدون مراجعه به تعمیرگاه خود این کار را در خانه انجام دهید. نگران نباشید، معمولاً برای مدارهای مختلف ماشین از رله‌های مشابه استفاده می‌شود. رله دیگری که اسمی مشابه رله چراغ‌های ماشین دارد را پیدا کنید و به‌جای رله چراغ‌ها قرار دهید. درصورتی‌که چراغ‌ها به‌طور عادی خاموش شدند، یعنی دلیل مشکل شما رله خراب است. باید رله جدید با همان شماره را از فروشگاه قطعات ماشین بخرید و آن را جایگزین رله خراب کنید.

اگر با تعویض کردن رله مشکل شما حل نشد، احتمالاً مشکل از کلیدهای چراغ، کلیدهای چندگانه و یا سنسورهای نور است. شناسایی این‌که کدام یکی از موارد ذکرشده دلیل مشکل است، دشوار است و رفع این مشکل، پیچیده‌تر از شناسایی آن است. ممکن است این مشکل با غیرفعال کردن قسمت موردنظر حل بشود اما گاهی آن قسمت، ازنظر سخت‌افزاری دچار مشکل می‌شود. به‌عنوان‌مثال، ممکن است کلید چراغ‌ها در صورت خرابی بسیار داغ شوند. به حدی که امکان دارد باعث آب شدن دسته، مدار و یا شکستن دسته شوند. ولی این اتفاق زیاد رایج نیست.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌‌ورک به موضوع روشن ماندن چراغ‌های خودرو و روش‌های قطع چراغ‌های خودرو می‌پردازیم. اگر از پس شناسایی مشکل برنمی‌آیید، بهترین راه‌حل جدا کردن باتری و یا بردن ماشین به تعمیرگاهی مطمئن در اولین فرصت است. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    محمدسلیمانی 10-11-2019

    خیلی آموزنده است

      ملیحه احمدی 10-11-2019

      ممنون از نظر لطفتون دوست عزیز?

    محمد حسین 08-04-2020

    عشقی تو دمت گرم

      ملیحه احمدی 10-04-2020

      ??

    سام نديمى 27-07-2020

    سپاس

    01-11-2020

    خیلی عالی بود ممنونم

    رزیتاحنیفه 01-11-2020

    عالی بود ممنونم ازت