هر چه موتور ماشین تمیزتر باشد انجام تعمیرات یا نگهداری از آن را آسان‌تر می‌کند. اگر مدت زمان طولانی است که شما موتور ماشین خود را تمیز نکرده‌اید، ممکن است چربی‌ها و روغن داخل موتور رسوب کند و در عملکرد آن اختلال ایجاد نماید. بهتر است قبل از شستشوی اتومبیل، موتور آن را تمیز کنید، شما باید در هنگام تمیز کردن موتور ماشین از مواد شوینده مجاز استفاده کنید تا آسیبی به آن نرسد. تمیز کردن موتور ماشین به طور مرتب مانع از زنگ‌زدگی می‌شود. استفاده مکرر از ماشین موجب ایجاد زنگ‌زدگی در موتور ماشین می‌شود بنابراین شست و شوی مرتب موتور عمر آن را طولانی‌تر خواهد کرد.

در این مطلب از پین‌ورک با نحوه‌ی شست و شوی موتور ماشین آشنا می‌شویم. امیدوارم از این مطلب لذت ببرید.

۱ . خارج کردن مواد اضافی از داخل موتور ماشین

برای تمیز کردن موتور ماشین هر گونه برگ، چمن، شاخه و یا بقایای دیگر را از روی موتور ماشین جدا و تمیز کنید. این مواد می‌توانند به یک مسئله تبدیل‌شده و حتی در صورت باقی ماندن طولانی بر روی موتور یا سیستم برقی باعث ایجاد حریق شوند.

  • معمولاً برگ‌های درختانی که بر روی شیشه جلو اتومبیل می‌ریزند در صورت تمیز نکردنشان وارد موتور می‌شوند.
  • همچنین زمانی که هوا سرد می‌شود ممکن است پرنده‌ها در موتور ماشین شما لانه کنند.

تمیز کردن موتور ماشین

۲ . محافظت از سیستم برق خودرو

هنگام تمیز کردن موتور ماشین اجزای مختلف سیستم برقی اتومبیل از جمله باتری باید به درستی پوشانده شود تا از بروز هرگونه خسارت عمده‌ای که ممکن است توسط آب به چنین اجزایی وارد شود، جلوگیری کند.

شستن موتور ماشین

۳ . جدا کردن باتری

زمان تمیز کردن موتور ماشین پاشیدن آب به‌طور مستقیم به قسمت موتور شما می‌تواند برخی از قطعات الکتریکی را دچار مشکل نماید. با شل کردن پیچ باتری و کشیدن کابل می‌توانید از این خسارت احتمالی جلوگیری نمایید.

  • اگر باتری را در وسیله نقلیه قرار می‌دهید، کابل ایمنی آن را به زمین متصل کنید تا از تماس آن با سیم برق جلوگیری شود.

شست و شوی موتور ماشین

۴ . پوشاندن سیم‌های برق ماشین هنگام تمیز کردن موتور

در حالی که موتور شما ممکن است ضد آب باشد، پوشاندن سیم‌های برق می‌تواند درجه بالاتری از ایمنی را به شما ارائه دهد. اگر وسیله نقلیه شما سیستم الکترونیک دارد، ورودی‌های برق، سیم‌ها و برق توزیع‌کننده را بپوشانید.

تمیز کردن موتور ماشین

۵ . استفاده از کیسه‌های پلاستیکی برای پوشاندن قسمت‌های مختلف موتور

هنگام تمیز کردن موتور ماشین شما می‌توانید از کیسه‌های پلاستیکی برای پوشاندن قسمت‌های مختلف موتور استفاده کنید تا آب به آن‌ها آسیبی نرساند. اگر شما نمی‌دانید توزیع‌کننده برق ماشین و یا ورودی‌های برق کجا هستند، بهتر است به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود مراجعه کنید.

تمیز کردن موتور ماشین

۶ . بگذارید موتور ماشین پنج دقیقه کار کند

در هنگام گرم شدن، موتور ماشین راحت‌تر تمیز می‌شود. قبل از شروع به تمیز کردن موتور را روشن کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه کار نماید. این امر به موتور اجازه می‌دهد تا به دمای عادی برسد و هرگونه کثیفی راحت‌تر زدوده شود.

  • ولی باید توجه داشته باشید که اجازه ندهید موتور بیش از حد کار نماید.

تمیز کردن موتور ماشین

۷ . به‌آرامی قسمت‌هایی از موتور را با آب بشویید

هنگام تمیز کردن موتور ماشین باید دقت داشته باشید که آهسته آب را از بالا به پایین روی موتور اسپری کنید تا بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری نمایید.

تمیز کردن موتور ماشین

۸ . اسپری مواد شوینده

اکثر افراد مواد شوینده را داخل بطری‌های اسپری کننده می‌ریزند زیرا این کار باعث می‌شود تا فقط به قسمت‌های مورد نظر مواد شوینده اسپری شود.

  • اطمینان حاصل کنید که از بهترین روش و پاک‌کننده مخصوص برای تمیز کردن موتور ماشین خود استفاده می‌کنید.

تمیز کردن موتور ماشین

۹ . از ریختن هرگونه مواد شیمیایی روی اجزای رنگی خودداری کنید

این مواد می‌تواند موجب آسیب به موتور ماشین شود، بنابراین مراقب باشید در هنگام تمیز کردن موتور از این مواد استفاده نکنید. اگر در محل گلگیرها یا نواحی رنگی کثیفی و یا چربی وجود دارد، سریع آن را بشویید تا از آسیب رساندن به رنگ جلوگیری شود.

  • این مواد درخشندگی را از اتومبیل شما می‌گیرند.
  • در اسرع وقت چربی‌های روی سطوح رنگ شده را بشویید.

تمیز کردن موتور ماشین

۱۰ . باقی ماندن مواد شوینده روی چربی‌ها به مدت ۳ الی ۵ دقیقه

برای موتورهای نسبتاً کثیف سه دقیقه باقی ماندن مواد شوینده روی چربی‌ها جهت پاک کردنشان کافی است. باز هم بهتر است قبل از انجام این کار کتابچه راهنمای خودرو خود را مطالعه نمایید تا بتوانید از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

  • اگر بیشتر از ۵ دقیقه مواد شوینده روی موتور باقی بماند ممکن است باعث متصاعد شدن گازهای سمی و خراب شدن موتور ماشین بشود.

تمیز کردن موتور ماشین

۱۱ . از یک برس سفت برای پاک کردن کثیفی‌ها استفاده نمایید

هنگامی‌که مواد شوینده روی موتور است از قلم موی دندانه دار یا استیل محکم استفاده کنید تا هر گونه رسوب و چربی را پاک نمایید. در هنگام شست و شوی موتور اتومبیل خود از محافظ چشم استفاده کنید تا از تماس چربی‌ها و کثیفی‌ها و مواد شوینده با چشمانتان جلوگیری کند.

  • همچنین در حین انجام این کار از دستکش استفاده کنید تا به پوست دستتان آسیبی وارد نشود.
  • شما نیازی به سابیدن موتور ندارید مگر اینکه چربی‌های خیلی قدیمی روی آن باقی‌مانده باشد.

شست و شو موتور ماشین

۱۲ . استفاده از برس سیمی برای تمیز کردن قسمت‌های مختلف باتری

بخش‌هایی از باتری غالباً دچار خوردگی می‌شود که می‌تواند منجر به بروز مشکل در سیستم الکتریکی وسیله نقلیه شما شود. کابل‌های موجود در باتری را برداشته و از برس سیمی برای تمیز کردن بخش‌های مختلف آن استفاده نمایید.

  • تمیز کردن انتهای کابل‌های باتری با یک ماده شیمیایی ضد خوردگی مانند CLR همچنین می‌تواند به برقراری اتصال قوی الکتریکی وسیله نقلیه شما کمک کند.

شست و شو موتور ماشین

۱۳ . استفاده از جوش شیرین و آب برای تمیز کردن قسمت‌های اسیدی باتری

اگر باتری دارای خوردگی ناشی از نشت اسید باتری است، می‌توانید با استفاده از ترکیب جوش شیرین و آب، آن را تمیز کنید. مقداری جوش شیرین را در یک سطل آب بریزید و آن را کاملاً مخلوط کنید. قلم مو را در این ترکیب فرو کنید و از آن برای پاک کردن قسمت‌های مختلف باتری و سایر مناطق اسیدی که ممکن است نشت کرده باشد استفاده کنید.

  • جوش شیرین باعث می‌شود یک محلول تمیز کننده مؤثر و همچنین یک خنثی کننده برای اسید باتری ایجاد شود.

تمیز کردن موتور ماشین

۱۴ . استفاده از برس‌های اسفنجی برای تمیز کردن قسمت‌های پلاستیکی

قطعات پلاستیکی موتور شما، مانند درپوش موتور و درپوش مخزن ممکن است تمیز کردنشان نسبت به سایر قسمت‌ها کمی دشوارتر باشد. با استفاده از یک برس دنده‌ای سفت و سخت و صابون این قسمت‌ها را تمیز نمایید. پس از آن می‌توانید با استفاده از اسفنج چربی‌ها و کثیفی‌های کنده شده را تمیز کنید.

  • سعی کنید این قسمت از موتور را به صورت مرتب تمیز کنید تا مشکل جدی و حادی برای اتومبیلتان به وجود نیاید.
  • از برس‌های دندانه دار استیل برای قسمت‌های پلاستیکی استفاده نکنید زیرا این امر باعث ایجاد خراش در موتور می‌شود و بر روی عملکرد خودرو تأثیر منفی می‌گذارد.

شستن موتور ماشین

۱۵ . استفاده از تمیزکننده مخصوص برای تمیز کردن رسوبات موتور

فقط باید دقت داشته باشید که برخی از این تمیزکننده‌ها باعث خراب شدن موتور اتومبیل می‌شود. سعی کنید تمیز کننده مناسب موتور ماشین خود را پیدا کنید، سپس دستمالی را به این تمیز کننده آغشته کنید، سپس به آرامی بر روی نقاط کثیف بکشید تا پاک شود. راه دیگر این است که ماده تمیز کننده را در اسپری بریزید و آن را بر روی مناطقی که می‌خواهید، اسپری کنید و بعد از چند دقیقه آن را با دستمال کمی نم دار پاک کنید.

  • البته باید دقت کنید که این پاک کننده‌ها را بر روی مناطق اسیدی اسپری نکنید چرا که باعث آسیب رساندن به موتور خودرو می‌شود.
  • برخی از این مواد شوینده و پاک‌کننده‌ها بسیار قابل اشتعال هستند، بنابراین در هنگام استفاده از آن‌ها باید بسیار با دقت عمل کنید. همچنین در هنگام استفاده از این مواد به هیچ عنوان نباید سیگار استفاده کنید و یا با سیگار به این مواد شوینده نزدیک شوید. چرا که بسیار خطرناک است و موجب ایجاد صدمه جدی به شما و ماشینتان خواهد شد.

مقالات مرتبط :

 

در این مطلب از مجله پین‌ورک در مورد تمیز کردن موتور ماشین بحث کردیم. به طور کلی برای اینکه طول عمر اتومبیلتان افزایش پیدا کنید باید هر چند وقت یکبار موتور آن را تمیز کنید و نکات بالا را نیز در نظر بگیرید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.