در این مطلب به معرفی روش از بین بردن جادویی چین‌وچروک و همهٔ اطلاعاتی که نیاز دارید درباره‌ی آن بدانید می‌پردازیم. احتمالاً بوتاکس را به نام علاج معجزه‌گر برای چین‌وچروک‌ها و خطوط عمیق روی پوست می‌شناسید. اما آیا می‌دانید کاربردهای دیگر آن چیست، چگونه عمل می‌کند، و چه مدتی ماندگاری دارد؟ برای مطلع شدن از این اطلاعات ادامه مطلب از مجله پین‌ورک را مطالعه کنید.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس درواقع نام تجاری ماده‌ای است که به داخل پوست تزریق می‌شود و جنبش ماهیچه را مهار می‌کند، که این اتفاق از پیشرفت چین‌وچروک و بدتر شدن آن جلوگیری می‌کند. نام بوتاکس برگرفته از لغت “Botulous” بوده که به معنی سوسیس است. علت این نام‌گذاری این است که ماده بوتاکس مربوط به یک سم طبیعی بوده که بعضی‌اوقات در محصولات گوشتی نامرغوب یافت می‌شود.

بوتاکس صورت

متأسفانه مقادیر زیاد از این سم می‌تواند منجر به فلج شدن و حتی مرگ بشود. اگرچه این ماده به “سمی‌ترین ماده شناخته‌شده” معروف است، برای مصارف آرایشی و بهداشتی از مقادیر اندک و خلوص کم‌تر آن استفاده می‌شود. مرکز سلامت ملی می‌گوید: تزریقات حاوی مواد سمی مثل بوتاکس و دیسپورت، درمان‌های طبی هستند که می‌توانند به شل کردن ماهیچه‌های صورت کمک بکنند. این تزریق باعث می‌شود که چین‌وچروک اطراف چشم و خطوط ناشی از اخم، کم‌تر به چشم بیایند. این تزریق می‌تواند به‌طور موقتی و بدون نیاز به جراحی، ظاهرتان را تغییر دهد.

بوتاکس برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

امروزه تزریق بوتاکس به یکی از معروف‌ترین عمل‌های زیبایی در دنیا تبدیل شده و تعداد بی‌شماری از افراد معروف هستند که شایعه می‌شود عمل‌های زیبایی برای جوان ماندن انجام می‌دهند. درحالی‌که این تزریق بیش‌تر برای اهداف زیبایی شناخته شده است، از بوتاکس برای مقاصد دیگر هم استفاده می‌شود؛ مثل جلوگیری از تعریق زیاد. هرچند ممکن است باورش سخت باشد اما بسیاری از مردان بوتاکس را به ناحیه تناسلی‌شان هم تزریق می‌کنند.

عملکرد بوتاکس چگونه است؟

عمل زیبایی بوتاکس با قطع کردن سیگنال‌های عصبی از ماهیچه‌های مشخص همراه است. در این صورت ماهیچه شل می‌شود و این موجب کم شدن خطوط و چروک‌های پوست می‌شود.

بوتاکس

هزینه تزریق بوتاکس چقدر است؟

درحالی‌که این عمل در خدمات سلامت ملی ارائه می‌شود اگر تنها هدف از تزریق بوتاکس، زیبایی باشد بیمه به آن تعلق نمی‌گیرد. سایت اصلی مرکز سلامت ملی اعلام کرده است که هزینه تزریقات همراه با سم مانند بوتاکس جلسه‌ای ۱۵۰ تا ۳۵۰ دلار است. همچنین قیمت آن بستگی به این دارد که هزینه هر جلسه چقدر بشود. قیمت بوتاکس بسته به محلی که در آن تزریق را انجام می‌دهید و تعداد قسمت‌هایی از بدن که نیاز به تزریق دارند، متفاوت است. بعضی از شرکت‌ها برای هر قسمت قیمتی حدود ۲۰۰ دلار در نظر می‌گیرند و گروهی دیگر، چند قسمت را باهم حساب می‌کنند. بهتر است پیش از اقدام به انجام بوتاکس تحقیق کنید و دقت کنید که ارزان بودن خدمات همیشه هم خوب نیست.

حقایقی درباره بوتاکس

  • بوتاکس یکی از معروف‌ترین عمل‌های زیبایی است که سالانه چیزی حدود ۶ میلیون نفر آن را تزریق می‌کنند.
  • بوتاکس یک سم مشتق شده از کلروسدیوم بوتولینیوم است؛ ترکیبی که در طبیعت یافت می‌شود، و در طبیعت غیرفعال و غیر سمی است.
  • مردم این عمل را همچنین برای درمان تعریق بیش‌ازحد، میگرن، نارسایی‌های ماهیچه‌ای، و مشکلات روده و مثانه انجام می‌دهند.

ماندگاری بوتاکس چقدر است؟

بوتاکس جنبش ماهیچه را با قطع کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی از بین می‌برد و این اثر برای ۴ الی ۶ ماه دوام دارد. این یعنی برای حفظ ظاهر زیبا باید هرچند ماه یک‌بار بوتاکس را تمدید کنید. هنگامی‌که بوتاکس را تزریق کنید، تأثیر آن روی ماهیچه‌ها بعد از چند ساعت قابل‌مشاهده است، و تأثیر کامل آن را بعد از حدود یک هفته حس خواهید کرد.

بوتاکس برای رفع چین‌وچروک

آیا تزریق بوتاکس ضرری دارد؟

بوتاکس عملی نسبتاً بدون ضرر است، اما برای این‌که مطمئن باشید مقدار کافی از ماده بوتاکس را در محل مناسب تزریق می‌کنید باید به یک متخصص شناخته‌شده مراجعه کنید. مراجعه به افراد فاقد صلاحیت و تجربه کافی می‌تواند منجر به نتیجه‌ای نامتقارن، افتادگی ماهیچه، و عواقب خطرناک دیگر بشود.

مرکز سلامت ملی فهرستی از خطرات ناشی از تزریق بوتاکس را منتشر کرده است که به شرح زیر است:

  • علائم شبیه آنفولانزا مثل سردرد ۲۴ ساعت پس از تزریق
  • کبودی در قسمتی که تزریق در آن صورت گرفته
  • ضعف و افتادگی موقت در قسمت‌های مختلف صورت برای مثال، اگر تزریق در ناحیه ابرو و یا پلک باشد، در این قسمت‌ها شاهد افتادگی موقتی خواهید بود.
  • مقاومت بدن در برابر تزریق، اگر با فرکانس بالا انجام شود.
  • در موارد نادر و بسته به این که بوتاکس را به کدام قسمت تزریق می‌کنید، ممکن است عوارضی نظیر تاری دید یا مشکل در تنفس داشته باشد.

آیا تزریق بوتاکس عوارض جانبی دارد؟

اگر تزریق به‌درستی انجام شود معمولاً اثرات جانبی بسیار ناچیز هستند، حتی ممکن است برای بعضی از افراد هیچ عوارضی نداشته باشند. گهگاه ممکن است کبودی و قرمزی در اطراف محل موردنظر به وجود آید، اگرچه که بعد از مدتی از بین می‌رود.

بوتاکس چیست

ازجمله عوارض جانبی که به‌ندرت به وجود می‌آیند می‌توان به مشکلات در بلع، تکلم، و تنفس اشاره کرد. اگر این اتفاقات برای شما افتاد، به‌سرعت به پزشک مربوطه مراجعه کنید. عوارض نام‌برده شده بسیار نادر هستند، به‌خصوص اگر تزریق توسط یک متخصص انجام شده باشد و مقدار مناسبی از ماده تزریق شده باشد. بسیاری از مراجعه‌کنندگان می‌توانند در ساعات استراحت و ناهار خود تزریق بوتاکس را انجام داده و بدون کمک کسی به محل کار خود برگردند.

عوارض جانبی دیگر

  • درد ملایم
  • بی‌حسی
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • بیماری‌هایی شبیه آنفولانزا
  • دوبینی
  • خون‌ریزی
  • تاری دید
  • خشکی دهان
  • خستگی
  • جوش
  • ورم

مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به معرفی بوتاکس صورت می‌پردازیم. به این نکته توجه داشته باشید که اگر تزریق بوتاکس را قطع کنید، خطوط پوست مجدداً برمی‌گردند. اگر قصد دارید تزریق بوتاکس را ادامه ندهید، ماهیچه‌ها دوباره به حالت عادی خود برمی‌گردند، همچنین روند پیری و بروز چین‌وچروک هم ادامه دارد. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.