ساختن سیستم صوتی خودرو ممکن است یک کار سخت به نظر برسد. برخلاف سیستم صوتی خانگی که می‌توان تجهیزات موردنظر را به‌طور دلخواه ترکیب کرد و مطابقت داد، بلندگوها و قطعات خودرو اغلب توسط یک سازنده و نوع خاص در ذهن طراحی می‌شوند. بعلاوه، نصب و اتصال همه قسمت‌ها به هم در محدوده خاص یک وسیله نقلیه دشوار است. شما می‌توانید همه قسمت‌ها را به‌طور هم‌زمان خریداری و نصب کنید. یا می‌توانید با سیستم صوتی یک اتومبیل جدید شروع کنید و سایر قطعات را به‌مرورزمان جایگزین کنید. درهرصورت، حتماً به انتخاب بلندگوهای مناسب و عالی که مهم‌ترین قسمت یک سیستم خوب است، دقت کنید. در این مطلب از مجله پین‌ورک به سیستم صوتی خودرو می‌پردازیم.

بلندگوهای سیستم صوتی خودرو

بلندگوها مانند بلندگوهای خانگی، مهم‌ترین قسمت سیستم صوتی اتومبیل هستند. نوع بلندگو، اندازه، شکل، محل نصب و نیاز انرژی، قسمت‌های اساسی موردنیاز برای سیستم صوتی خودرو است.

سیستم صوتی خودرو
اولین قدم باید این باشد که بفهمید کدام نوع بلندگوها در اتومبیل شما جای می‌گیرند. اگر به سیستم کاملی علاقه دارید، بلندگوهای جلو، وسط و عقب را نیز در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که بعضی از بلندگوها ممکن است قسمت مخصوصی از ماشین را احتیاج داشته باشند که نیاز به فضای بیشتر دارد.
در مرحله بعد، ظرفیت انتقال اسپیکرها با توان خروجی آمپلی‌فایر (ها) یا واحد را بررسی کنید. حتماً کراس اوورهای صوتی اتومبیل را نیز برای بلندگوهای میان رده و توییت ها در نظر بگیرید. شما نمی‌خواهید تجهیزات را کم‌مصرف کنید.

ساب ووفر سیستم صوتی اتومبیل

ساب ووفرهای طراحی‌شده برای وسایل نقلیه قدرت بیشتری نسبت به بلندگوهای معمولی دارند. همچنین هنگام نصب در یک ماشین، آن‌ها باید داخل یک محفظه نصب شوند. قسمت‌های نصب، می‌توانند به‌صورت یک پروژه DIY ساخته شوند (در صورت تمایل)، یا می‌توانید فقط یکی را به‌طور خاص برای مدل ماشین خود خریداری کنید.

سیستم صوتی خودرو
بسته به‌اندازه ووفر و همچنین نوع وسیله نقلیه، انواع محفظه ساب ووفر در نظر گرفته‌شده است. متداول‌ترین اندازه برای یک ساب ووفر متحرک ۸، ۱۰و ۱۲ است. برخی از تولیدکنندگان ساب ووفرهای تقویت‌شده را با محفظه‌ها ارائه می‌دهند؛ این‌ها به‌راحتی در صندوق‌عقب وسایل نقلیه یا پشت صندلی‌های کامیون‌های وانت نصب می‌شوند.

تقویت‌کننده استریو اتومبیل

بیشتر واحدهای انتهای اتومبیل، آمپلی‌فایر داخلی دارند که به‌طورمعمول حدود ۵۰ وات در هر کانال کار می‌کنند. بااین‌وجود، یک آمپر خارجی با توجه به اینکه قدرت بیشتری دارند و همچنین امکان تنظیم جداگانه سطح بأس، رده متوسط و فرکانس بالا دارند، ممکن است بهترین انتخاب باشد. سیستم‌های متعادل به‌طورکلی بهتر به نظر می‌رسند.
ساب ووفرها به قدرت بیشتری نسبت به بلندگوهای استاندارد (وسط و توییت) نیاز دارند. شما می‌توانید یک تقویت‌کننده جداگانه برای ساب ووفر در نظر بگیرید و اجازه دهید آمپلی‌فایر داخلی در داخل سر بلندگوها را هدایت کند. به خاطر داشته باشید که برای توزیع صحیح سیگنال‌ها، استفاده از آمپلی‌فایر جداگانه اتومبیل، نیاز به تقاطع بین آمپلی‌فایر و بلندگو دارد.

سر و گیرنده‌های سیستم صوتی اتومبیل

در هنگام ساختن سیستم صوتی خودرو می‌توانید از واحد سر (گیرنده) موجود در داخل استفاده کرده یا آن را با یک قسمت جدید جایگزین کنید. بااین‌وجود، نکته منفی این است که اکثر واحدهای اصلی کارخانه دارای خروجی از پیش آمپر نیستند، بنابراین می‌توانید از آمپرهای خارجی استفاده نکنید. مبدل سطح بلندگو تا سطح خط وجود دارد، اما ممکن است که کیفیت صدا را پایین بیاورند.
اگر در حال تعویض واحد سر درز هستید، دانستن اندازه شاسی از اهمیت زیادی برخوردار است. واحدهای استاندارد و بزرگی در دسترس هستند. اندازه استاندارد به‌عنوان DIN تک شناخته می‌شود، واحدهای بزرگ به ۱٫۵ DIN یا DIN دوگانه معروف هستند. همچنین، توجه داشته باشید که آیا می‌خواهید یک سی دی یا دی‌وی‌دی پلیر، با یا بدون صفحه‌نمایش فیلم داشته باشید یا خیر.

نصب سیستم صوتی اتومبیل

نصب یک سیستم صوتی جدید اتومبیل می‌تواند سخت به نظر برسد، اما در صورت داشتن ابزار، اطلاعات خوبی در مورد الکترونیک، درک اساسی از اتومبیل و صبر به راحتی می‌توانید آن را نصب کنید و دنبال آن باشید! اگر این‌طور نیست خودروی خود را به یک متخصص بسپارید تا سیستم صوتی را برایتان نصب کند. شرکت‌های زیادی وجود دارند که خدمات نصب ارائه می‌دهند.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع سیستم صوتی خودرو پرداختیم. با اشتن اطلاعات کافی از مجموعه سیستم صوتی خودرو و داشتن مهارت کافی به راحتی می‌توانید از پس آن بربیایید و بر روی اتومبیل آن را نصب کنید در غیر این صورت باید به سراغ یک تعمیرکار مطمئن برای انجام این‌کار بگردید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.