درست است که سیم‌کشی آمپرهای ماشین از سیم‌کشی ضبط و بلندگوها پیچیده‌تر است، اما اگر با اصول اولیه سیستم صوت ماشین آشنا باشید این کار چندان هم که فکرش را می‌کردید سخت و دشوار نیست. ازآنجایی‌که سیستم آمپلی‌فایر ضبط ماشین معمولاً سیم‌کشی نشده است شما خودتان باید این سیم‌ها را خریداری و راه‌اندازی کنید. پس در ادامه متن با این مطلب از مجله پین‌ورک همراه باشید تا در مورد سیم کشی آمپلی‌فایر و سیستم صوتی خودرو اطلاعاتتات را تکمیل کنیم.

سیستم صوتی خودرو| آمپلی‌فایر

ابتدا به تعریف آمپلی‌فایر Amplifier می‌پردازیم آمپلی فایرها برای تقویت صدای رادیوپخش‌ها در ماشین بکار می‌روند و وظیفه اصلی آن‌ها بهبود صدای سیستم می باشد. آمپلی‌فایرها معمولا در افزایش دقت صدا، کیفیت صدا و همچنین قدرت صدا تاثیر می‌گذارند و تاثیر موثری در کاهش در هم‌ریختگی صدا دارند.

چند راه ساده برای سیم کشی آمپلی‌فایر وجود دارد اما معمولاً ابتدا باید پنج اتصال را برقرار کنید:

  • توان باطری
  • سیم زمین
  • روشن کردن
  • ورودی صدا
  • خروجی صدا

سه اتصال اول برای تأمین برق آمپلی‌فایر شما ضروری است. کابل برق باطری باید مستقیماً به قطب مثبت باطری متصل شود. به این معنی که باید به قسمت اتاقک ماشین دسترسی داشته باشید تا بتوانید سیم‌ها را از باطری به اتاقک عبور دهید. به‌طورمعمول باید از کابل‌های ضخیم برای این کار استفاده کرد. معمولاً از کابل‌هایی با قطر بین ۲٫۵ تا ۷٫۵ میلی‌متر استفاده می‌شود، البته می‌توانید از راهنمای دفترچه آمپلی‌فایر خود برای انتخاب کابل مناسب کمک بگیرید.

در بیشتر مواقع باید از همان کابلی که برای اتصال آمپلی‌فایر به باطری استفاده کردید برای اتصال زمینی هم استفاده کنید، اما طول سیم زمینی شما نیاز نیست به‌اندازه طول کابل برق شما باشد. کابل روشن‌کننده آمپلی‌فایر هم می‌تواند نازک باشد و فقط به‌اندازه‌ای طول داشته باشد که به بلندگوها برسد، از جایی که از آمپلی‌فایر جداشده است.

دو اتصال بعدی که در آمپلی‌فایر وجود دارد ورودی و خروجی صدا هستند، بسته به نحوهٔ نصب آمپلی‌فایر که آیا شما به سیم بلندگو احتیاج دارید و یا به کابل RCA.

تهیه ابزار لازم

ازآنجاکه در بیشتر ماشین‌ها برای اتصال آمپلی‌فایر سیم‌کشی نشده است و شما باید برای نصب آمپلی‌فایر سیم‌های موردنیاز را خریداری کنید چه جداگانه و یا همراه با آمپلی‌فایر، سپس باید دفترچهٔ راهنمای آمپلی‌فایر خود را مطالعه کنید تا ببینید برای اتصال زمینی و برق به چه چیزهای نیاز دارید. برای خرید کابل اول باید فاصله بین باتری و محل نصب آمپلی‌فایر را اندازه‌گیری کنید تا هزینهٔ اضافی‌ای را برای خرید کابل نپردازید، سپس فاصله آمپلی‌فایر را با بلندگوها را اندازه‌گیری کنید تا به‌اندازه کافی کابل برق و کابل RCA خریداری کنید، خروجی صدا ممکن است در همهٔ بلندگوها وجود نداشته باشد اگر چنین بود فقط از کابل صدا برای اتصال به آمپلی‌فایر استفاده کنید و به ورودی صدای بلندگوها متصل کنید.

بعدازاینکه تمام سیم‌های موردنیاز سیم‌کشی و نصب آمپلی‌فایر را تهیه کردید، تهیه این سیم و کابل‌ها بسیار آسان است و دردسر خاصی برای پیدا کردن و خرید آن‌ها نخواهید داشت البته به یاد داشته باشید که کابل RCA را تا حد ممکن کوتاه تهیه کنید تا از بروز گره و پیچ‌خوردگی جلوگیری شود.

کیت سیم‌کشی آمپلی‌فایر

اگرچه که معمولاً سیم و کابل‌های آمپلی‌فایر همراه با خود آمپلی‌فایر نیست و خودتان باید مراحل نصب و سیم‌کشی را انجام دهید اما می‌توانید هر آن چه را که می‌خواهید را در یک پکیج کامل داشته باشید. این پکیج شامل سیم‌های آمپلی‌فایر و صوت خودرو می‌باشند تا شما را از تهیه هرگونه سیم و کابل دیگری بی‌نیاز کنند و بتوانید خودتان تمام مراحل سیم‌کشی و نصب را انجام دهید.

کیت سیم‌کشی آمپلی‌فایر خودرو معمولاً در قدرت‌های مختلف وجود دارند، برای مثال کیت‌های ۱۰، کیت‌های ۸ و … برای اینکه بدانید چه نوع کابلی برای آمپلی‌فایر شما مناسب است حتماً باید دفترچه راهنمای آمپلی‌فایر خود را مطالعه کنید تا از میزان دقیق مطلع شوید پس با این اوصاف پیدا کردن کیت مناسب آمپلی‌فایر شما کار سختی به نظر نمی‌رسد.

البته اگر تابه‌حال اسم کیت سیم کشی آمپلی‌فایر به گوشتان نخورده است، یک کیت سیم‌کشی حداقل شامل این کابل‌ها و سیم‌ها هست:

  • کابل برق و زمینی
  • کابل روشن کردن از راه دور
  • کابل بلندگو یا کابل RCA
  • فیوز in line و نگهدارندِ فیوز

اجزای اضافی هم ممکن است در کیت سیم‌کشی وجود داشته باشد که عبارت‌اند از:

  • خرطومی یا نگهدارندِ کابل
  • اتصالات کریمپ، حرارتی یا لحیم
  • دستگاه قطع سیم

مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به بررسی سیم کشی آمپلی‌فایر خودرو و سیستم صوتی خودرو پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.