خشکی دست‌ها بین عموم افراد بسیار متداول است و عمدتاً توسط تأثیرات محیطی ایجاد می‌شود. افرادی که مرتباً ظرف می‌شویند و یا در آب‌وهوای خشک و سرد زندگی می‌کنند، بیشتر از سایر افراد مستعد ابتلا به دست‌های خشک و دردناک هستند. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی علت خشکی پوست دست و خشکی پوست می‌پردازیم و امیدواریم از خواندن این مطلب خرسند شوید.

چگونه می‌توانیم از خشکی دست‌ها خود خلاص شویم؟

خشکی پوست دست در درجه اول ناشی از موارد زیر است:

  • هوا
  • تحریک‌کننده‌های محیطی
  • مشکلات پزشکی

آب و هوا عامل ایجاد خشکی پوست دست است و این مشکل به طور عمده در زمستان رخ می‌دهد. زمانی که هوا سرد و خشک می‌شود، بدن نمی‌تواند رطوبت خود را حفظ کند. عدم وجود رطوبت در هوا باعث خشکی پوست دست می‌شود.

برخی از افراد مانند پزشکان یا پرستاران به دلیل آنکه دست‌های خود را زیاد می‌شویند، یا چندین بار در روز از ضدعفونی‌کننده دست استفاده می‌کنند، بیشتر از سایر افراد احتمال ابتلا به خشکی دستان را دارند. برخی دیگر، مانند کسانی که با ماشین ظرف‌شویی یا حالت‌دهنده‌های مو کار می‌کنند نیز ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و صابون، مستعد خشکی پوست دست باشند.

بعضی از افراد ممکن است خشک شدن پوست دست را به علت مشکلات پزشکی و مسائل ناشی از آن تجربه کنند.

افرادی که دارای بیماری خاص از جمله دیابت یا لوپوس هستند و خون‌رسانی به اندام‌های آن‌ها با مشکل همراه است، ممکن است دچار خشکی دست شوند. به همین ترتیب، سایر بیماری‌ها نیز بر روی پوست تأثیر می‌گذارند، به‌عنوان‌مثال، پسوریازیس و اگزما، می‌توانند باعث خشکی پوست دست و همچنین پوسته‌پوسته شدن شوند.

۱۱ داروی خانگی

فرد مبتلا به خشکی پوست می‌تواند از این روش‌های درمان خانگی به‌عنوان درمان اولیه برای پوست خود استفاده کند:

۱٫ از مرطوب ‌کننده‌ها استفاده کنید

بسیاری از مرطوب کننده‌ها برای دست‌ها ساخته‌شده و به‌صورت تجاری تولید می‌شوند و در دسترس همه افراد قرار می‌گیرد. فرد باید بعد از هر بار شستشو از کرم مرطوب کننده روی دستان خود استفاده کند تا به بازگرداندن رطوبت طبیعی پوست کمک کند. همچنین وجود روغن‌های مختلفی مانند روغن نارگیل نیز ممکن است نتایج مشابهی داشته باشد.

خشکی پوست

۲٫ از پوست خود محافظت کنید!

خورشید می‌تواند پوست را خشک کند، باعث سوختگی شود و منجر به ایجاد سایر مشکلات مرتبط با سلامتی فرد شود. نباید همه نواحی بدن در معرض طولانی‌مدت آفتاب قرار بگیرد و دست‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. محافظت از دست‌ها با یک دستکش باکیفیت می‌تواند به جلوگیری از خشک شدن آن‌ها کمک کند.

۳٫ درمان‌های شبانه را امتحان کنید

ممکن است افرادی که دست‌های بسیار خشکی دارند بخواهند یک‌شبه آن‌ها را درمان کنند و این مشکل را رفع کنند. برای انجام این کار، باید از مقدار زیادی لوسیون یا کرم مرطوب کننده استفاده کنند. این افراد پس از اینکه دستان خود را به کرم زیادی آغشته کردند، دست‌های خود را داخل یک جوراب یا دستکش بگذارند. پوشیدن دست‌ها با دستکش باعث می‌شوند تا مرطوب کننده با پوست در تماس باشد، بنابراین رطوبت در طول شب جذب دست‌ها خواهد شد.

۴٫  از آلوئه ورا استفاده کنید

آلوئه ورا به دلیل داشتن خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد التهابی، ماده‌ای رایج در بسیاری از محصولات پوستی است. آلوئه ورا از طریق فروشگاه‌های مواد بهداشتی بسیار در دسترس است و می‌تواند به‌عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی و بی‌خطر برای پوست استفاده شود.

۵٫ از صابون استفاده نکنید

مواد شیمیایی که اغلب در صابون‌ها یافت می‌شوند می‌توانند اثر خشک‌کنندگی روی دست‌ها داشته باشند. افراد بهتر است در صورت امکان از شستن بیش از حد دست‌ها خودداری کنند تا از خشک شدن آن‌ها جلوگیری شود.

خشکی پوست

۶٫ دستکش بپوشید

دستان افرادی که در طی روز با آب سروکار دارند نسبت به سایر افراد بیشتر دچار خشکی می‌شود، پس بهتر است این افراد از دستکش‌های لاستیکی استفاده کنند.

قرار گرفتن طولانی‌مدت، در معرض آب می‌تواند دست‌ها را خشک کند زیرا باعث از بین رفتن چربی‌های طبیعی پوست می‌شود. دستکش یک لایه محافظتی محسوب می‌شود تا از خشک شدن دست‌ها جلوگیری کند.

۷٫ از رطوبت ساز استفاده کنید

افراد دارای مشکلات تنفسی معمولاً برای تنفسی راحت‌تر از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده می‌کنند. با این حال، یک مرطوب کننده می‌تواند تأثیر زیادی در محافظت از پوست در برابر خشک شدن، در یک محیط خشک یا در طول فصل زمستان داشته باشد.

به‌طور معمول، بهترین مکان برای قرار دادن رطوبت ساز نزدیک تختخواب است، اما می‌توان از آن در هر اتاق خانه نیز استفاده کرد.

۸٫ استرس خود را کاهش دهید

استرس برای مبتلایان به اگزما، می‌تواند باعث شیوع یا تشدید این عارضه شود. کاهش استرس می‌تواند به فرد مبتلا به اگزما کمک کند تا کمتر دچار خشکی پوست دست و سایر نواحی بدن شود.

۹٫ از خشک‌کن‌های با هوای گرم استفاده نکنید

خشک‌کن‌های هوای گرم منجر به خشکی پوست دست می‌شوند. هوای گرم و خشک می‌تواند بیش از حد روی دست‌ها باقی بماند. بهتر است در صورت امکان از حوله‌های کاغذی استفاده کنید و دست‌ها را خشک کنید.

خشکی پوست

۱۰٫ لایه‌برداری کنید

لایه‌برداری می‌تواند به از بین بردن پوست مرده، خشک شده و آسیب دیده کمک کند. فرد می‌تواند با مخلوط کردن روغن زیتون و ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری شکر دانه‌دار یک محلول خانگی درست کند و یا از محصولات تجاری مانند سنگ قیر استفاده کند.

۱۱٫  با جو دو سر استحمام کنید!

استحمام با جو دوسر هم به‌صورت خام یا به‌صورت پخته شده می‌تواند به جوان‌سازی پوست کمک کند. جو دوسر را در یک حوضچه کوچک با روغنی مانند روغن‌زیتون مخلوط کنید و سپس به بدن خود بمالید یا می‌توان بخشی از این مخلوط را در وان حمام خود استفاده کنید.

خشکی پوست

درمان‌های پزشکی

درمان‌های پزشکی برای دست‌های خشک، بستگی به مشکلات پزشکی فرد دارد. برخی از این موارد ممکن است شامل اگزما و پسوریازیس باشد.

در صورت وجود هر یک از موارد زیر، شخص باید به دنبال مراقبت پزشکی جدی‌تری باشد:

  • خون ریزی
  • تغییر رنگ پوست
  • تورم
  • زخمه‌ای باز عمیق
  • قرمزی شدید

همچنین اگر وضعیت بدتر شود یا داروهای خانگی مؤثر نباشد، باید با پزشک خود درباره این مشکل صحبت کنید.

نحوه جلوگیری از خشکی دست‌ها

پیشگیری از ابتلا به خشکی دست به وضعیت فرد بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که شرایط محیط کار، آن‌ها را در معرض خطر بیشتری برای ایجاد دست‌های خشک قرار می‌دهد.

خشکی پوست

افرادی که مرتباً مجبور به شستن دست‌هایشان هستند، باید بلافاصله بعد از شستن دست، از مرطوب‌کننده استفاده کنند. سر و کار داشتن با ماشین‌های ظرف‌شویی و سایر افرادی که محیط کار آن‌ها در معرض استفاده زیاد آب است، باید از دستکش استفاده کنند تا از خود در برابر خشکی پوست دست محافظت کنند.

افراد مبتلا به اگزما و سایر شرایط پوستی باید برای جلوگیری از عمیق شدن این عارضه، اقدامات لازم را انجام دهند. این اقدامات شامل کاهش استرس و پیروی از تمام توصیه‌های پزشک است.

همه افراد باید سعی کنند کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند. همچنین، در صورت بروز مشکل خشک شدن پوست دست، باید استفاده از خشک‌کن‌های هوای گرم را محدود کنند.

ابتلا به عارضه دست‌های خشک یک اتفاق طبیعی است که بیشتر افراد هرازگاهی آن را تجربه می‌کنند.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما در بیشتر موارد، استفاده از کرم‌های بدون نسخه و داروهای خانگی برای کمک به درمان و جلوگیری از خشکی پوست دست است؛ اما اگر فردی با استفاده از راه‌حل‌های خانگی بهبود قابل ملاحظه‌ای را مشاهده نمی‌کند، یا علائم و مشکلات دیگری دارد، باید با پزشک خود درباره این مشکلات صحبت کند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.