پوست، بزرگ‌ترین ارگان بدن انسان است. وقتی سالم باشد، از دیگر ارگان‌های بدن در برابر ویروس‌ها، محافظت می‌کند؛ اما وقتی‌که دچار بیماری باشد، به‌سختی می‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد. در ادامه به بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای داشتن پوست سالم و شاداب اشاره کرده‌ایم تا پوست و بدنی سالم داشته باشید.

در این مطلب از پین‌ورک به معرفی روش‌های مفید برای داشتن پوستی سالم و شفاف می‌پردازیم. امیدواریم دانستن این مطالب برایتان مفید باشد.

پنج روش برای داشتن پوست سالم و شاداب

پوست شما پنجره‌ای است که وضعیت و احساساتتان را بیان می‌کند. از آکنه که نشانه جوانی است گرفته تا روشنی پوست در هنگام حاملگی و چین‌وچروک‌ها که نشانه‌ای از پیر شدن است، همه این‌ نشانه‌ها روی پوست خود را نشان می‌دهد. پوست بدن انسان، وظایف مختلفی را بر عهده دارد و تنها ارگان چندکاره بدن انسان است. اولین دیوار دفاعی در برابر دمای بیرون است و ارگان‌های داخلی را از خطر ورود باکتری، ویروس، آلودگی و مواد شیمیایی که هر روزه در محل کار و خانه با آن‌ها سروکار داریم، دور نگه می‌دارد.

پوستی سالم

پوست، دما و میزان مایعات بدن انسان را متعادل کرده و میزان از دست دادن رطوبت از طریق پوست را کنترل می‌کند. پوست انسان همچنین با وارد کردن احساس درد، ما را از خطرات آگاه می‌کند و از اثرات زیان‌آور اشعه فرا بنفش، دور نگه می‌دارد.

دلایل زیادی مانند ژنتیک، سن، هورمون و بیماری‌هایی مانند دیابت، بر پوست اثر می‌گذارند. بسیاری از این دلایل را نمی‌‌توانید کنترل کنید، اما دلایل خارجی قابل کنترل و درمان هستند. دلایل خارجی مانند زیر نور خورشید قرار گرفتن به مدت زیاد یا شستن صورت به دفعات زیاد یا شستن پوست صورت با آب بسیار داغ به پوست صدمه می‌زنند. عادت‌های غذایی ناسالم، استرس و اضطراب، کم‌خوابی، ورزش نکردن، کم‌آبی، سیگار کشیدن و بعضی از داروهای درمانی، بر عملکرد پوست به‌عنوان اولین دیوار دفاعی بدن، تأثیرات بدی می‌گذارند.

۱ . عادت به خوردن غذاهای سالم

در سرتاسر جهان، میلیون‌ها شرکت وجود دارند که کارشان تولید محصولاتی که به گفته آن‌ها نشانه‌های پیری را در صورت کاهش می‌دهند. کرم‌ها فقط روی پوست تأثیر می‌گذارند درحالی‌که روند پیر شدن، تغییری سلولی است.

چیزهایی که می‌خورید به اندازه چیزهایی که روی پوست صورت خود می‌زنید، مهم هستند. داشتن برنامه غذایی سالم، سطح سلامتی پوستتان را افزایش می‌دهد. یکی از راه‌های داشتن پوست سالم و شاداب ، سالم غذا خوردن است.

معرفی خوراکی‌های مفید برای سلامتی پوست

تحقیقات نشان داده است که خوراکی‌های زیر به سلامت پوست کمک می‌کنند و باعث داشتن پوست سالم و شاداب می‌شوند.

انبه

دارای اکسیدانت است که مانع از بین رفتن موادی که مسئول محافظت از پوست از جمله کلاژن هستند، می‌شود.

گوجه

گوجه خاصیت ضد سرطان دارد. تحقیقاتی که روی موش‌ها انجام شده است، نشان می‌دهد که خوردن روزانه گوجه به از بین بردن اثرات اشعه فرابنفش کمک می‌کند. تحقیقات همچنین نشان داده است که اگر به غذاهای خود رب گوجه بزنید، احتمال آفتاب‌سوخته شدن هم کاهش می‌یابد. بعد از ۱۰ هفته، گروهی که روزانه ۴۰ گرم رب گوجه می‌خوردند، چهل درصد کم‌تر از گروهی که رب گوجه نمی‌خوردند، دچار آفتاب‌سوختگی شدند. لیکوپن که باعث به وجود آمدن رنگ قرمز گوجه می‌شود، از پوست در برابر اشعه‌های فرابنفش، محافظت می‌کند.

پوست سالم و شفاف

روغن زیتون

روغن زیتون از تحلیل رفتن سلول‌های پوستی بر اثر نور خورشید جلوگیری می‌کنند. اگر برای زمان طولانی زیر نور آفتاب بمانید، چین‌وچروک و لکه روی صورتتان نمایان می‌شود و ممکن است رنگ بعضی از قسمت‌های پوست صورت تغییر کند.

فلاوانول کاکائو

فلاوانول کاکائو که در شکلات تلخ یافت می‌شود، می‌تواند باعث قوی‌تر شدن ساختار پوست شود. تحقیقات نشان داده است که فلاوانول کاکائو باعث کاهش خشکی پوست، افزایش رطوبت و کاهش اثرات زیان‌آور ناشی از اشعه فرابنفش می‌شود.

چای سبز

گفته می‌شود که چای سبز فواید بسیاری برای پوست دارد. پلیفنول موجود در چای سبز، سلول‌های پوستی مرده را زنده می‌کند و باعث درمان زخم‌ها و بعضی از بیماری‌های پوستی می‌شود. چای سبز باعث درمان بیماری‌هایی مانند پسوریازیس psoriasis و ترک پوست می‌شود. در این بیماری‌ها، معمولاً قسمتی از پوست ملتهب و خشک می‌شود و باعث افزایش بیش از حد میزان تولید سلول‌های پوستی می‌شود. چای سبز سرعت تولید سلول‌های پوستی را به حد معمولی بازمی‌گرداند.

چای سفید

چای سفید خاصیت ضد سرطان و ضد پیری دارد. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که چای سفید اثرات منفی استرس روی پوست را از بین می‌برد.

کلم

کلم منبع بزرگی از لوتئین lutein و زگزانتین zeaxanthin است. این دو ماده از پوست در برابر اشعه‌های مضر مانند اشعه فرابنفش محافظت می‌کنند.

امگا ۳

امگا۳ که در ماهی‌های چرب، گردو و تخم کدو و روغن‌هایی مانند روغن بذر کتان و روغن ذرت یافت می‌شود از خشکی شدید پوست جلوگیری می‌کند.

پوستی سالم

سبوس

سبوس باعث از بین رفتن چروک‌های دور چشم برای زنان یائسه می‌شود. هیچ وقت برای محافظت در برابر نور خورشید، روی خوراکی‌ها اتکا نکنید. برای محافظت از پوست خود در برابر نور خوشید، حتماً از ضد آفتاب با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید و سعی کنید بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ ظهر زیر نور مستقیم خورشید نباشید. لباسی بپوشید که همه پوست شما را پوشش می‌دهد و از کلاه بزرگ استفاده کنید.

کاهش مصرف کالری دشمن پوست سالم و شاداب

تحقیقات روی موش‌ها نشان داده است که کاهش مصرف کالری باعث کاهش سرعت پیر شدن سلول‌های پوستی می‌شود. نتایج این تحقیق می‌تواند روشی برای جلوگیری از پیری پوست انسان‌ها باشد. محققین دریافته‌اند که کاهش کالری تا ۳۵ درصد، روند پیری درون سلول‌ها را کند می‌کند. کاهش کالری مصرفی، سرعت تولیدکننده‌های پروتئین را که ریبوزوم نام دارند را کاهش داده و باعث کند شدن روند پیری می‌شود. این کاهش فعالیت ریبوزوم‌ها، نه تنها روند پیری را کندتر کرد، بلکه باعث می‌شود تا ریبوزوم‌ها زمان کافی برای بازسازی خود داشته باشند.

دیگر تحقیقات نشان داده‌اند که الاتونین که در بیشتر کِرِم‌های ضد چین‌وچروک یافت می‌شود، اثری مشابه کاهش کالری بر سلول‌های پوستی دارند و عمر سلول‌های پوستی را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. اکسیر حیات کشف شده و اکنون در کمد شماست. این تحقیق فعلاً فقط روی کرم‌های خاکی انجام شده است و ممکن است در آینده به‌عنوان راهی که عمر انسان را افزایش می‌دهد بتوان از آن استفاده کرد.

قطع مصرف الکل

قطع مصرف الکل می‌تواند باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان شود. تحقیقات نشان داده است که هر چه بیشتر الکل بنوشید، احتمال ابتلا به سرطان پوستی نیز بیشتر می‌شود و قطع آن باعث داشتن پوست سالم و شاداب می‌شود. تحقیقات نشان داده است که اضافه شدن ۱۰ گرم به الکل مصرفی در هر روز، ۷-۱۰ درصد باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود.

پوستی سالم

۲ . حواستان به اضطراب باشد

تا به حال توجه کرده‌اید که درست قبل از یک اتفاق مهم روی صورتتان جوش می‌زنید؟ دانشمندان موفق شده‌اند تا ارتباطی میان سطح استرس و بیماری‌های پوستی را دریابند. در تحقیقاتی که روی دانش‌آموزان یک مدرسه انجام شد، مشخص شد که کسانی که از سطح استرس بالایی نسبت به سایر افراد رنج می‌برند، معمولاً با مشکلات زیر دست و پنجه نرم می‌کنند:

  • پوست ملتهب
  • ریزش مو
  • چرب یا پوسته‌پوسته شدن پوست سر
  • تعریق غیرعادی
  • زبری پوست
  • خارش پوست

تحقیقات دیگری نشان می‌دهد، نوجوانانی که استرس زیادی دارند، احتمال ابتلا به آکنه در آن‌ها تا ۲۳ درصد افزایش می‌یابد. محققین معتقدند که استرس باعث افزایش ترشح سبوم می‌شود. سبوم ماده‌ای روغنی است که منافذ پوست صورت را می‌بندد و باعث به وجود آمدن آکنه می‌شود.

کاهش سطح استرس، می‌تواند به داشتن پوستی شفاف و سالم کمک کند. اگر فکر می‌کنید که دلیل بیماری‌های پوستی شما، استرس است، فعالیت‌هایی که باعث کاهش استرس می‌شوند مانند تای چی، یوگا و مدیتیشن را تمرین کنید و سعی کنید روزانه آن‌ها را انجام دهید.

۳ . پوست خود را مرطوب نگه‌دارید

مرطوب‌کننده‌ها لایه‌ی بیرونی پوست را همیشه مرطوب نگه می‌دارند. مرطوب‌‌کننده‌ها معمولاً حاوی موادی هستند که رطوبت را به خود جذب می‌کنند و آن را روی پوست برای مدت طولانی‌تری نگه می‌دارند.

آکادمی پوست آمریکا، راه‌های زیر را برای حفظ رطوبت پوست و داشتن پوست سالم و شاداب پیشنهاد می‌دهد.

  • هر روز یک دوش ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای بگیرید. شستن مکرر صورت، باعث از بین رفتن چربی و رطوبت روی پوست می‌شود.
  • از آب ولرم برای شستن صورت خود استفاده کنید.
  • استفاده از صابون را به حداقل برسانید و به جای آن از پاک‌کننده‌های مناسب پوست خود استفاده کنید.
  • از لیف و پارچه‌های خشن برای شستن صورت استفاده نکنید.
  • برای خشک‌کردن صورت، حوله را روی صورت نکشید. با ضربه‌های آرام صورت خود را خشک کنید.
  • به محض خشک شدن صورت، روی پوست خود کرم بزنید تا پوست چربی طبیعی خود را از دست ندهد.
  • از کرم و روغن‌های گیاهی به جای لوسیون استفاده کنید تا به پوستتان آسیب نرسد.
  • هیچ وقت صورت خود را نخارانید. از کمپرس یخ و روغن برای تسکین التهاب پوست استفاده کنید.
  • از لباس‌هایی که پوست را تحریک نمی‌کنند استفاده کنید. اگر مجبور شدید لباس پشمی بپوشید، زیر آن از لباس کتانی بپوشید.
  • از مواد شوینده ضد حساسیت برای شستن لباس‌ها استفاده کنید.
  • سعی کنید زیاد به منابع گرما مانند بخاری و گاز نزدیک نشوید زیرا باعث خشک شدن پوست می‌شود.
  • در زمستان از دستگاه تولید بخار استفاده کنید تا پوست صورت شما را مرطوب نگه دارد و از خشکی شدید پوست جلوگیری کند.

اگر با استفاده از روش‌های بالا، خشکی پوست شما درمان نشد، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان مناسب را تجویز کند.

پوستی سالم

۴ . سیگار کشیدن را ترک کنید

سیگار کشیدن باعث پیر شدن پوست صورت  و بدن می‌شود. این کار باعث بسته شدن رگ‌های باریکی که در لایه‌های بالایی پوست قرار دارند می‌شود و اکسیژن و مواد غذایی که دو فاکتور مهم برای حفظ سلامتی پوست هستند را به سلول‌های پوستی نمی‌رسانند. کلاژن و الاستین دو ماده‌ای هستند که پوست را سفت نگه می‌دارند. سیگار کشیدن باعث از بین رفتن کلاژن و الاستین می‌شود و افتادگی پوست را تشدید می‌کند.

همچنین حرکاتی که هنگام سیگار کشیدن انجام می‌دهید، مانند جمع کردن لب‌ها، باعث ایجاد چین‌وچروک در پوست صورت می‌شوند. اگر سیگار می‌کشید، بهترین کاری که می‌توانید برای سلامتی پوست خود انجام دهید، ترک کردن آن است. می‌توانید برای شروع ترک سیگار از سایت Smokefree.gov که توسط سازمان جهانی سرطان راه‌اندازی شده است استفاده کنید.

۵ . به اندازه کافی بخوابید

خوابیدن باعث از بین رفتن تیرگی زیر چشم‌ها می‌شود و رنگ پوست صورت را بهتر می‌کند. خوابیدن کاری کاملاً رایگان است. سازمان جهانی خواب، پیشنهاد می‌دهد که بزرگ‌سالان هر شب برای ۷ تا ۹ ساعت بخوابند. خواب کم‌تر از ۷ ساعت، باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود.

پوستی سالم

تحقیقات نشان داده است که کمبود خواب باعث چاقی، کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن، دیابت و سرطان و خواب کافی باعث افزایش سلامتی و شادابی و داشتن پوست سالم و شاداب می‌شود.

کسانی که ساعات کمی را به خواب اختصاص می‌دهند، آثار چین‌وچروک‌ها زودتر از موعد در صورتشان نمایان می‌شود و پوست زمان کم‌تری برای بازسازی در طول شب خواهد داشت.

در خواب عمیق، بدن شما قسمت‌های مختلف ازجمله پوست، ماهیچه‌ها، سلول‌های خونی و مغزی را بازسازی می‌کند. بدون خواب کافی، بدن نمی‌تواند کلاژن تولید کند. کلاژن از افتادگی پوست صورت جلوگیری می‌کند.

برای اینکه پوست شما در بهترین حالت ممکن باقی بماند، حداقل ۷ ساعت هر شب بخوابید.

نیازی به خرج کردن پول زیاد برای داشتن پوست سالم و شاداب برای خود ندارید. با استفاده از مراحل ساده‌ای که توضیح دادیم و بدون خرج پول زیاد، پوست خود را سالم و شاداب نگه‌دارید.


مقالات مرتبط :


در آخر توصیه پین‌ورک به شما انتخاب سبک زندگی سالم برای داشتن پوست سالم و شاداب و شفاف است. سبک زندگی سالم یعنی تغذیه بهتر و تحرک و فعالیت بیشتر. این انتخاب روی کل سیستم بدن موثر است و بدن را سلامت نگه می‌دارد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.