پوست ترک‌خورده پوستی است که رطوبت خود را از دست داده و بسیار خشک شده باشد. وقتی پوست خشک می‌شود، انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد و هر حرکت کوچکی، باعث ترک خوردن پوست می‌شود. این ترک‌ها معمولاً دردناک هستند و باعث ورود ویروس‌ها و باکتری‌ها به بدن می‌شوند. بهتر است پوست ترک‌خورده را قبل از مبتلا شدن به سایر بیماری‌ها درمان کنید.

در این مطلب از پین‌ورک به معرفی و درمان پوست ترک‌خورده و ترک‌خوردگی پوست می‌پردازیم و علل ایجاد شدن آن را بیان می‌کنیم. امیدواریم از دانستن در مورد این موضوع لذت ببرید.

چگونه پوست ترک‌خورده را درمان کنیم؟

۱ . رسیدگی به پوست

آیا ترک‌های روی دست و پاهایتان، عفونی شده‌اند؟ قبل از هر کاری، ابتدا باید مطمئن شوید که جای ترک عفونت نکرده باشد. اگر ترک‌ها درد دارند و خون و چرک از آن‌ها بیرون می‌آید، قبل از هر کاری به مطب دکتر و یا درمانگاه‌ها مراجعه کنید. ترک‌ها معمولاً مستعد عفونی شدن هستند و ترک‌هایی که عفونی شده‌اند حتماً باید توسط پزشک متخصص معاینه و درمان شوند.

ترک‌خوردگی

۲ . درمان قسمت ترک خورده پوست با مواد ضدعفونی‌کننده!

درمان ترک‌های ساده را با ضدعفونی کردن آن‌ها شروع کنید. یک سطل را پر از آب گرم (نه داغ) کنید. سپس برای ضدعفونی کردن جای ترک، باید به آب کمی سرکه سیب اضافه کنید. به ازای ۷۵/۳ لیتر آب، یک لیوان سرکه سیب درون سطل مور نظر بریزید. ضدعفونی کردن جای ترک، از عفونی شدن آن جلوگیری می‌کند.

۳ . با احتیاط پوست ترک خورده را بتراشید!

پارچه‌ای تمیز را به آرامی روی پوست ترک خورده بکشید. این کار باعث از بین رفتن سلول‌های مرده و جذب بهتر داروها توسط پوست آسیب دیده، می‌شود. این کار را حتماً باید به‌آرامی و با استفاده از پارچه‌ای کاملاً تمیز انجام دهید.

وقتی زخم ترک‌ها کاملاً بهبود یافت، شدت این کار را می‌توانید بیشتر کنید تا روند بهبود سریع‌تر شود؛ اما یادتان باشد که این کار را نباید بیشتر از یک‌بار در هفته انجام دهید زیرا باعث آسیب رسیدن به بافت پوست می‌شود. پوست بدن انسان حساس است و باید با لطافت با آن رفتار شود.

۴ . از کرم مرطوب‌کننده برروی ترک‌ها استفاده کنید!

ابتدا پوست خود را با آب بشویید و سپس روی آن کرم مرطوب‌کننده بزنید. برای اینکه رطوبت را روی ترک‌ها نگه دارید، بهتر است که جای ترک‌ها را در مرطوب‌کننده فرو ببرید. اگر این کار را انجام ندهید، احتمالاً پوستتان حتی بیشتر از قبل خشک خواهد شد. برای ترک‌ها، پیشنهاد می‌دهیم که از محصولاتی که دارای لانولین هستند استفاده کنید.

ترک‌خوردگی

۵ . پارچه‌های مرطوب را روی محل ترک‌ها قرار دهید!

اگر به اندازه کافی وقت دارید و می‌توانید زمان‌هایی مانند شب و آخر هفته‌ها را برای رسیدگی به پوست و درمان ترک‌ها صرف کنید، پیشنهاد می‌دهیم که از پارچه‌های مرطوب برای درمان ترک‌ها استفاده کنید. در این روش، باید از یک لایه پارچه خیس و یک لایه پارچه خشک استفاده کنید. به‌طور مثال اگر روی پاهایتان ترک برداشته است، یک جفت جوراب را خیس کنید و بپوشید. سپس روی آن‌ها یک جفت جوراب خشک بپوشید و به همین صورت بخوابید. اگر ترک‌ها عفونی‌شده باشند، این کار باعث بدتر شدن آن‌ها می‌شود. پس اول باید از عفونی بودن یا نبودن پوست ترک‌خورده مطمئن شوید.

۶ . در طول روز ترک‌ها را با باند ببندید!

در طول روز، ترک‌ها را با ژل بانداژ یا آنتی‌بیوتیکی مانند نوسپرین بپوشانید و سپس با پارچه بهداشتی روی آن را پوشانده و دوباره آن‌ را با لایه‌ای از گاز استریل بپوشانید. این کار باعث کاهش درد و تسریع بهبودی می‌شود.

۷ . پوست ترک خورده را تا زمان بهبودی کامل تمیز نگه دارید!

بهبود کامل ترک‌خوردگی زمان بر است. برای جلوگیری از ایجاد عفونت و بیماری‌های دیگر، ناحیه ترک را همیشه تمیز کنید و روی آن را بپوشانید. اگر کف پاهایتان ترک دار شده است، همیشه جوراب‌های تمیز به پا کنید و هر روز یک تا دو بار جوراب‌ها را عوض کنید. اگر روی دستتان ترک دار شده است، برای بیرون رفتن و شست‌وشوی ظرف‌ها، حتماً از دستکش استفاده کنید.

مرطوب نگه داشتن پوست ترک‌خورده

به مرطوب نگه‌داشتن طولانی‌مدت پوست عادت کنید. برای جلوگیری از ترک‌های بیشتر، برای خود عادت مرطوب نگه داشتن پوست را به وجود بیاورید. پیشگیری از ایجاد ترک، بهتر از درمان ان است. از هر عادتی که در این زمینه استفاده می‌کنید، سعی کنید آن را برای مدت طولانی انجام دهید تا از ایجاد مشکلاتی که از خشکی و ترک‌خوردگی پوست ناشی می‌شوند، جلوگیری کنید.

۱ . از کرم حاوی لانولین استفاده کنید!

لانولین، ماده‌ای بسیار چرب است که از جانوران دارای پشم تهیه می‌شود و بهترین ماده طبیعی برای محافظت از پوست است. اگر به‌صورت مداوم از این ماده استفاده کنید، همیشه پوستی نرم و لطیف خواهید داشت. اگر به‌تازگی شروع به استفاده از لانولین کرده‌اید، بهتر است که در طول شب بگذارید روی پوست بماند تا به‌خوبی جذب شود. Bag Balm معروف‌ترین برند در آمریکا است که از لانولین در محصولات خود استفاده می‌کند. محصولات آن‌ها را می‌توانید در همه داروخانه‌ها بیابید.

۲ . دنبال مواد مناسب در مرطوب کننده‌ها بگردید!

اگر از لانولین استفاده نمی‌کنید، باید به مواد دیگری که در ساخت مرطوب کننده‌ها استفاده می‌شود، توجه کنید. برای داشتن پوستی مرطوب باید از یک سری مواد مشخص استفاده کنید. بسیاری از مرطوب کننده‌ها، از مواد به‌ظاهر طبیعی ساخته شده‌اند که تأثیر چندانی روی سلامت و رطوبت پوست ندارند. در لیست مواد تشکیل‌دهنده به دنبال مواد زیر بگردید:

  • جذب‌کننده‌های رطوبت، از جمله گلیسیرین و لاکتیک‌اسید که رطوبت را روی پوست نگه می‌دارند.
  • نرم‌کننده‌هایی چون لانولین، اوره و روغن‌های سیلیکونی که از پوست محافظت می‌کنند.

۳ . پس از حمام یا شستن پوست، لایه نازکی از مرطوب‌کننده روی پوستتان بزنید!

هر دفعه که حمام می‌کنید یا پوست ترک‌خورده را می‌شویید، چربی‌های طبیعی پوست بدن را از بین می‌برید. هر بار که با آب قسمتی از بدنتان را می‌شویید، لایه‌ای نازک از مرطوب‌کننده روی آن قسمت بزنید.

ترک‌خوردگی

۴ . هنگام شب لایه ضخیمی از مرطوب‌کننده را روی محل ترک بزنید!

اگر می‌توانید، لایه ضخیمی از مرطوب‌کننده را قبل از خواب، روی قسمت آسیب دیده بزنید. این کار باعث می‌شود که پوست ترک‌خورده همه موادی که برای بهبود نیاز دارد را جذب کند. روی قسمت آسیب دیده مرطوب‌کننده بزنید و آن را با استفاده از لباس یا پارچه بپوشانید. اگر ترک‌ها کف پاهایتان هستند از جوراب و اگر روی دست‌هایتان هستند، از دستکش استفاده کنید.


مقالات مرتبط :


کنترل روند بهبودی

آیا بیماری دیگری دارید؟ بیماری‌های مختلفی وجود دارند که باعث خشکی شدید پوست  و ترک‌خوردگی آن می‌شوند. با مراجعه به پزشک، این بیماری‌ها را شناسایی کنید. قبل از اینکه ترک‌ها دوباره پدیدار شوند و یا دچار بیماری خطرناک‌تری شوید، بهتر است که این بیماری‌ها را درمان کنید.

دیابت یکی از بیماری‌هایی است که باعث خشکی شدید پوست و ترک‌خوردگی می‌شود.

در مورد احتمال وجود این نوع بیماری‌ها، با پزشک خود مشورت کنید.

۱ . سعی کنید چربی‌های طبیعی پوست را از بین نبرید!

بدن انسان از خود چربی‌هایی ترشح می‌کند که از پوست محافظت کرده و مانع خشکی و ترک‌خوردگی آن می‌شود. داشتن عادت شست‌وشوی نامناسب، این چربی‌ها را از روی پوست پاک می‌کند و موجب خشکی و ترک‌خوردگی می‌شود. سعی کنید برای تمیز کردن پوست‌های حساس، از آب داغ و صابون استفاده نکنید. اگر می‌خواهید پاهای خود را بشورید، از صابون استفاده نکنید. آب و پارچه به‌خوبی می‌‌توانند پاهای شما را تمیز کنند.

۲ . از پوست خود در برابر هوا و آفتاب محافظت کنید!

هوای سرد و زندگی در مناطقی که آب‌وهوای خشک دارند، باعث خشکی پوست می‌شوند. برای جلوگیری از کاهش چربی و رطوبت طبیعی پوست، در منزل و یا محل کار دستگاه مرطوب‌کننده هوا قرار دهید و هنگام بیرون رفتن از دستکش و جوراب استفاده کنید. پوست خود را در برابر نور آفتاب نیز محافظت کنید زیرا با گذر زمان باعث ایجاد خشکی و ترک‌خوردگی روی پوست می‌شود.

۳ . کفش‌های خود را عوض کنید!

 اگر کف پاهایتان خیلی ترک دار می‌شود، بهتر است که کفش‌های خود را چک کنید. کفش‌هایی که از پشت باز هستند و یا کفی مناسبی ندارند، با وارد کردن فشار به قسمت‌های حساس کف پا، باعث ایجاد ترک می‌شوند. از کفش‌های بسته و راحت استفاده کنید. از کفش‌های ورزشی و یا طبی برای حفاظت از پاهای خود در برابر فشار استفاده کنید.

ترک‌خوردگی

۴ . بیشتر آب بنوشید!

کم‌آبی یکی از دلایل خشکی و ترک‌خوردگی پوست است و در کنار شستشوی نامناسب و آب‌وهوای خشک، باعث ایجاد ترک‌‌خوردگی شدید روی سطح پوست می‌شود. روزانه آب فراوان بنوشید تا پوستی شاداب داشته باشید.

مقدار آب مصرفی مناسب، برای هر فرد متفاوت است. اگر به‌اندازه کافی آب بنوشید، ادرار شما شفاف و بدون بو است. اگر ادرار زردرنگ باشد به این معنا است که شما به‌اندازه کافی در روز آب نمی‌نوشید.

۵ . مواد مغذی را در رژیم غذایی خود قرار دهید!

پوست انسان برای سالم ماندن نیاز به ویتامین‌های مختلف و مغذی زیادی دارد. با داشتن برنامه غذایی مناسب، می‌توانید پوستی سالم و شاداب داشته باشید. برای سالم نگه‌داشتن پوست خود، باید مواد مغذی چون ویتامین A، ویتامین E و اسید چرب امگا ۳ را به بدن خود برسانید.

بهترین منابع این مواد مغذی، کلم، هویج، ماهی ساردین، ماهی قزل‌آلا، بادام و روغن زیتون هستند.

۶ . وزن خود را تحت کنترل داشته باشید!

چاقی و اضافه‌وزن می‌تواند یکی از دلایل داشتن پوست ترک‌خورده و خشک باشد. اگر با هیچ روشی نتوانستید مشکل خود را حل کنید و دارای هیچ بیماری دیگری که باعث خشکی پوست می‌شود، نیستید، کم کردن وزن را امتحان کنید. یادتان باشد که این ترک‌ها می‌توانند به‌راحتی تبدیل به عفونت‌های بزرگ و دردسرسازی بشوند پس همیشه باید از آن‌ها مراقبت کنید.

ترک‌خوردگی

۷ . با پزشک متخصص پوست مشورت کنید!

اگر نتوانستید با استفاده از راه‌های مختلف ترک‌ها را از بین ببرید یا اینکه ترک‌ها عفونی شدند، حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. خیلی از مردم دچار این مشکل می‌شوند و برای رفع آن راه‌حل‌های بسیاری وجود دارد. دکتر شما را در مورد نوع درمان پوست ترک‌خورده راهنمایی می‌کند و به شما می‌گوید که کدام روش درمانی برای شما مؤثرتر خواهد بود.

در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما رعایت تمامی نکات ارائه شده در بالا است. عمدتا ترک‌خوردگی پوست با این روش‌ها قابل درمان است اما چنانچه موارد ذکر شده برای شما کارساز نبود، حتما جهت درمان به پزشک مراجعه کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.