با استفاده از کلید دوپل می‌توانید دو لامپ را که در دو مدار مختلف قرار دارند، از یک نقطه خاموش و روشن کنیم. توجه داشته باشید که ما فقط قصد داریم نحوه نصب کلید دو پل را به شما آموزش دهیم و جدا کردن دو لامپ از یک مدار هدف ما نیست. در این مطلب از مجله پین‌ورک خانم‌های خانه‌دار به راحتی می‌توانند نصب کلید دوپل را آموزش ببینند. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

 

درخواست برقکار شبانه روزی

بهترین متخصص با کمترین قیمت

۱٫کلید قدیمی را برای نصب کلید دوپل نصب کنید.

نحوه نصب کلید دوپل

۱ . ۱ . برق اتاقی که در آن مشغول کار هستید قطع کنید.

برای نصب کلید دوپل به سراغ جعبه فیوز منزل بروید و فیوز مربوط به اتاق مورد نظر را قطع کنید. اگر جعبه فیوز ندارید باید فیوز اصلی را قطع کنید. برای حفظ ایمنی حتما باید برق را قطع کنید و هم چنین از دستکش و کفش مخصوص پلاستیکی استفاده کنید. برای اطمینان از عدم حضور برق در اتاق می توانید از یک فازمتر استفاده کنید. اگر هنگام اتصال فازمتر به سیم یا کلید چراغ آن روشن شود یعنی برق هنوز قطع نشده است.

۱ . ۲ . کلید قدیمی را از دیوار جدا کنید.

کلید قدیمی توسط پیچ هایی که روی قاب آن قرار دارد به دیوار متصل شده اند. پیچ ها را جدا کنید و قاب آن را به آرامی بیرون بیاورید. به هر کلید معمولا سه یا چهار سیم وصل شده است. این سیم ها کدگزاری نمی شوند. اما شما به سادگی می تواند تشخیص دهید هر سیم مربوط به چه بخشی است. سیم فاز، سیمی است که برق در آن جریان دارد و با استفاده از کلید ارسال جریان برق به وسایل الکتریکی مثل لامپ یا پنکه را کنترل می شود.این سیم معمولا به رنگ قرمز یا مشکی است. دو سیم نول که هر کدام از یک سمت به لامپ و از سمت دیگر به یک پل وصل می شود. سیم نول معمولا سفید رنگ است. سیم اتصال به زمین که معمولا به رنگ سبز و یا زرد است به یک پیچ سبز وصل می شود. این سیم از کلید و منزل شما در برابر اتصال کوتاه محافظت می کند. در منزل های قدیمی ممکن است سیم اتصال به زمین وجود نداشته باشد. اگر شما برق کار حرفه ای نیستید بهتر است از مراحل مختلف عکس بگیرید و یا روی کاغذ نقشه آن را بکشید تا بعدا هنگام بستن کلید دچار مشکل نشوید.

۱ . ۳ . همه سیم‌ها را  از کلید قدیمی جدا کنید.

سیم ها در محل هایی که پایانه نامیده می شود توسط پیچ، پیچیده می شوند. پیچ ها در حقیقت انتهای سیم ها را نشان می دهند و تکمیل کننده مدار هستند. برای جدا کردن سیم ها باید پیچ ها را شل کنید و سیم را از دور پیچ جدا کنید. شما باید ۳یا ۴ سیم جدا کنید. هر سیمی که از کلید باز می کنید با دقت یاد داشت کنید که مربوط به چه بخشی است تا به هنگام نصب کلید دوپل دشوار مشکل نشوید.


مقالات مرتبط :


۲٫کلید دوپل را نصب کنید.

کلید دوپل

۲ . ۱ . سیم ها را بررسی کنید.

شما باید بررسی کنید که سیم ها با جعبه فلزی کلید و یا دیوار در تماس نخواهند بود.. در صورت لزوم شما باید سیم ها را کوتاه کنید. اگر مطمئن نیستید که سیم فاز و نول کدام هستند سیم ها را در هوا آزاد بگذارید و برق را وصل کنید سپس با فازمتر سیم ها را بررسی کنید. مراقب باشید پس از بررسی حتما برق را مجددا قطع کنید تا خطر برق گرفتگی شما را تهدید نکند.

آموزش نصب کلید و پریز برق

۲ . ۲ . محل اتصال سیم های فاز و نول را مشخص کنید.

در بیشتر کلید های دو پل یک مستطیل فلزی وجود دارد که نشان می دهد کدام سمت برای سیم های تغذیه و کدام قسمت به وسایل الکتریکی وصل می شود. غالبا پایانه سیم های فاز مشکی یا نقره ای، پایانه سیم های نول مسی و پایانه سیم اتصال به زمین سبز است.

نحوه نصب کلید دو پل

۲ . ۳ . سیم ها را وصل کنید.

هر سیم را در پایانه مشخص به دور پیچ بپیچانید سپس با پیچ گوشتی پیچ را محکم کنید.هرسیم را به یک پایانه وصل کنید. مهم نیست اول کدام سیم را می بندید ولی بهتر است اول سیم اتصال به زمین را ببندید.

۲ . ۴ . برق را وصل کنید.

پس از بستن همه سیم ها برق را وصل کنید و کلید ها را امتحان کنید تا مطمئن شوید سیم ها درست بسته شده اند و کلید ها کار می کنند.

نصب کلید دو پل چراغ دار

۲ . ۵ . نصب را تکمیل کنید.

در نصب کلید دوپل پس از اطمینان از درست بستن سیم ها مجددا برق را قطع کنید. دور تمام پایانه ها را با چسب برق بپوشانید تا از اتصال کوتاه جلوگیری کنید.قاب کلید را بر روی دیوار قرار داده وبا پیچ  آن را به دیوار محکم کنید. اکنون می توانید برق را وصل کنید و از کلید جدید استفاده کنید. ممکن است قاب کلید جدید بزرگتر باشد و تعداد پیچ بیشتری داشته باشد در صورت نیاز محل پیچ های جدید را روی دیوار مشخص کنید و با دریل آن را سواخ کنید.

۳٫اگر کلید دوپل عمل نکند چه کنیم؟

بستن کلید برق دو پل

۳ . ۱ . برق را قطع کنید.

پیش از اینکه  قاب کلید را جدا کنید یا پیچی را شل کنید حتما برق را قطع کنید.با استفاده از فازمتر مطمئن شوید برق اطراف کلید وجود ندارد. پیش از ادامه عیب یابی حتما لامپ و یا هر وسیله الکتریکی که به کلید متصل است را بررسی کنید تا عیب از آن ها نباشد.

بستن کلید برق دوپل

۳ . ۲ . سیم ها را بررسی کنید.

در نصب کلید دوپل سیم ها ممکن است به جعبه فلزی کلید تماس پیدا کرده باشند. زیرا در صورت تماس اتصال کوتاه اتفاق می افتد و جریان برق به لامپ منتقل نمی شود. اطراف هر پایانه را با نوار چسب بپوشانید و در صورتی که سیم اضافه است آن را کوتاه کنید.

آموزش نصب کلید دو پل

۳ . ۳ . اتصالات سیم ها را بررسی کنید.

ممکن است سیم ها را شل بسته باشید. حتما باید سیم لخت شده به مقدار کافی به دور پیچ ها پیچیده شده باشد تا اتصال برقرار شود. اگر انتهای سیم فرسوده شده است آن را جدا کنید و با سیم لخت کن بخش دیگری از سیم را لخت کرده و استفاده کنید.

نحوه نصب کلید دوپل

۳ . ۴ . شما چند سیم فاز دارید.

در نصب کلید دوپل زمانیکه به جای از کلید دوپل از دو کلید تک پل استفاده می کنید شما چند سیم فاز دارید. این مورد در جعبه های قدیمی رایج است. یک سیم فاز از دیوار خارج می شود و به داخل یک پل می رود و ازآن پل به پل دیگر وارد می شود.گاهی ممکن از از پل دوم به دیوار برگردد. نگران نباشید و سیم های فاز همان گونه که به کلید تک پل وصل بود به کلید دوپل وصل کنید. اغلب دو پایانه بر روی کلید دوپل برای اتصال سیم تغذیه وجود دارد. برخی برق کار ها پوشش وسط سیم را جدا می کنند و در پایانه حلقه می زنند و بقیه سیم را داخل دیوار قرار می دهند .اگر کلید شما قدیمی است بهتر است این کار را انجام دهید.

مطمئن شوید که سیم فاز را به سمت راست کلید وصل کرده اید. معمولا پایانه سیم نول پیچ مشکی دارد. اگر دو پایانه مشکی وجود دارد مهم نیست به کدام وصل می کنید. در این مطلب از مجله پین‌ورک به آموزش نصب کلید دوپل پرداختیم. امیدوارم از این مطلب راضی باشید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    ناشناس 07-03-2020

    طریقه یاد دادن بسیار بد ونا مفهوم

      ملیحه احمدی 03-04-2020

      امیدوارم سایر مطالب برای شما مفید باشه

    علیرضا مرادی 22-08-2020

    من علیرضا مرادی هستم می خواستم ببینم که کلیدی یک پل چگونه دو پل کنیم

      و.محمدی 08-09-2020

      سلام؛ لطفا برای ارتباط با کارشناسان پین ورک با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰ – ۰۲۱ تماس بگیرید.