منافذ باز پوست می‌تواند ظاهری ناخوشایند را به شما بدهند و باعث می‌شود شما از ظاهر پوست خود خجالت زده شوید. اگرچه منافذ پوست ژنتیکی هستند و نمی‌توان به‌طور دائم آن‌ها را رفع کرد اما می‌توان با روش‌هایی که ما در ادامه مطلب به شما معرفی می‌کنیم اندازه‌ی منافذ صورت را کوچک کرده تا کمتر دیده شوند، تمامی این روش‌ها به صورت طبیعی و در خانه انجام می‌گردد و جای هیچ نگرانی بابت هزنیه آن‌ها نیست. در این مطلب از مجله پین‌ورک با موضوع کوچک کردن منافذ باز پوست با ما همراه باشید.

روش‌های درمان خانگی

در این نوشته چهار بخش مهم و فوق‌العاده موثر برای کوچک کردن منافذ باز پوست به شما معرفی کرده‌ایم که در بخش اول این نوشته در مورد روش‌های درمان خانگی می‌خوانید.

استفاده از یخ

یک تکه یخ را به مدت ۱۰ الی ۱۵ ثاینه بر روی منافذ پوست خود بمالید این کار به سفت شدن و کوچک کردن منافذ باز پوست شما کمک شایانی می‌کند، به یاد داشته باشید که این کار را باید بر روس پوست تمیز و شسته شده انجام دهید.

کوچک کردن منافذ باز پوست

استفاده از جوش شیرین

مقداری آب را با یک قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کرده و آن را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بر روی پوست خشک خود قرار دهید سپس آن را با آب گرم بشویید. این مخلوط می‌تواند به کوچک شدن منافذ باز پوست شما کمک کند، جوش شیرین این خاصیت را دارد که با چربی‌های بیش از حد پوست را خشک کند و همین کار خود راهی برای مبارزه با آکنه پوست است. در واقه هر روش که چربی پوست را کاهش دهد می‌تواند اندازه منافذ پوست را هم کوچک کند.

محو منافذ باز پوست

ماسک سفیده تخم مرغ

ماسک سفیده تخم مرغ این قابلیت را دارد که منافذ پوست را کوچک کرده، برای این کار دو عدد سفیده تخم مرغ را با ¼ فنجان آب پرتغال تازه مخلوط کرده و ماسک بدست آمده را برای مدت ۱۵ دقیقه روی پوست خود قرار دهید و بعد آن را با آب گرم بشویید. آب پرتغال به روشن شدن پوست شما کمک می‌کند.

منافذ باز پوست


مقالات مرتبط :


تمارین مراقبتی برای داشتن پوستی خوب

در بخش دوم این نوشته برای کوچک کردن منافذ باز پوستی به معرفی روش‌های مراقبت از پوست می‌پردازیم. برای داشتن پوستی سالم و شفاف موارد زیر را در زندگی روزانه‌ی خود بکار بگیرید.

پوست خود را تمیز نگه دارید

زمانی که منافذ پوست شما با روغن و کثیفی پر شوند بزرگتر نمایان می‌شود، بنابراین مهم است که پوست خود را تمیز نگه دارید تا مقدار کثیفی‌های سطح پوست شما به حداقل برسد.

از بین بردن منافذ باز پوست

  • صورت خود را یکبار در صبح و یکبار در عصر بشویید. شستن بیش از حد صورت می‌تواند باعث خشکی پوست شما شود و آن را تحریک کند و باعث بزرگ شدن منافذ پوست شوند.
  • پوست خود را با پاک کننده‌های بدون سولفات بشویید و از آب ملایم به‌جای آب گرم استفاده کنید. با یک حوله نرم و تمیز صورت خود را پاک کنید ولی خشک نکنید.

لایه برداری

لایه برداری کمک می‌کند تا سلول‌های مرده پوست از بین بروند، در غیر اینصورت آن‌ها با آلودگی‌ها و چربی‌های سطح پوست ترکیب شده و موجب مسدود شدن منافذ پوست می‌شوند.

از بین بردن منافذ باز پوست

  • شما باید هفته‌ای دوبار پوست خود را با یک اسکراب خنک کننده ملایم پوستکه حاوی ذرات ریز است لایه بردای کنید، اسکراب‌هایی که حاوی ذرات درشت هستند باعث ساییدگی روی صورت شما می‌شوند و ممکن است که روی پوست شما خراش ایجاد کنند.
  • از سوی دیگر می‌توانید از یک دستمال مرطوب تمیز کمک بگیرید، دستمال را به آرامی و به صورت حرکات دایره‌ای بر روی پوست خود ماساژ دهید و بعد از آن از یک اسکراب صورت خانگی که از مواد طبیعی تهیه شده است استفاده نمایید.
  • اگر توانایی تهیه برس‌های برفی پاک کننده صورت استفاده نمایید، فواید این برس‌ها برای لایه برداری و تمیز کردن پوست از شستن صورت با دست تا دوبرابر بیشتر است.
  • همچنین می‌توانید از اکسیدکننده‌های شیمیایی مانند آلفا و بتاهیدروکسی اسید که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند استفاده کنید.

از مرطوب کننده‌های غیرکومدون‌زا(جوش‌های سرسیاه) استفاده کنید

مرطوب کننده‌ها برای داشتن پوستی لطیف و شاداب بسیار مهم هستند همچنین این مواد از خشکی پوست جلوگیری کرده و باعث بسته شدن منافذ آن خواهند شد.

از بین بردن منافذ باز پوست

  • هنگام خرید مرطوب کننده حتماً به آرم بدون کومدون دقت کنید.
  • اگر پوستی حساس دارید نباید از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید که حاوی مواد رنگی یا بود هستند زیرا باعث تحریک پوست شما می‌شوند.
  • اگر پوستی چرب دارید باید دنبال مرطوب کننده‌ای بگردید که تولید روغن پوست شما را کنترل کند.

بخور درمانی را امتحان کنید

بخور دادن پوست برای کوچک کردن منافذ پوسن بسیاری عالی است. به این دلیل که بخار گرم منافذ را باز کرده و چربی و آلودگی‌ها را از آن‌ها خارج می‌کند.

از بین بردن منافذ باز پوست

  • برای این کار یک قابلمه را پر آب کرده و آن را بجوشانید و اگر آکنه هم بر روی صورت خود دارید به آن مقداری روغن درخت چای اضافه کنید و صورت خود را بخور دهید.
  • بخور چربی و آلودگی را از بین نمی‌برد برای مدت ۱۰ دقیقه صورت خود را بخور دهید و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید تا روغن و آلودگی از بین برود.

ماسک خاک رس را استفاده نمایید

استفاده از خاک رس به بسته شدن منافذ پوست با خارج کردن آلودگی و چربی از آن‌ها کمک کرده و همچنین سلول‌های مرده پوست را هم از بین می‌برد. خاک رس التهاب‌های پوست را کاهش می‌دهد و باکتری هارا نابود می‌کند، انواع مختلفی از ماسک خاک رس وجود دارد که افراد باید متناسب با پوست خود از آن‌ها استفاده کنند.

از بین بردن منافذ باز پوست

  • خاک رس می‌تواند از خاک رس بنتونیت یا کائولین یا خاک رس فولر ساخته شود، که هرکدام خاصیت جذب و مواد معدنی مختلفی دارند پس باید بهترین گزینه را که مناسب پوست شما می‌باشد را انتخاب کنید، برای اینکه از یک متخصص زیبایی مشاور بگیرید.
  • ماسک خاک رس را میتواندی از مغازه‌های آرایشی بهداشتی و یا داروخانه‌ها تهیه کنید و یا آن را در خانه درست کنید، برای این کار یک قاشق چایخوری خاک رس بنتونیت را یک قاشق چایخوری جوی دوسر و یک قاشق چایخوری آب مخلوط کرده و ماسک را تهیه کنید. سپس صورت خود را کاملاً تمیز کرده و ماسک را روی صورت خود اعمال کنیدو بعد از مدت زمان ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمانی که ماسک چسبناک است صورت خود را بشویید. شما باید پس از برداشتن این ماسک پوستی سفت را احساس کنید.
  • اجازه ندهید خاک رس سفت شود زیرا باعث می‌شود که منافذ پوست شما بیش از حد خشک شود، این کار را هفته‌ای یکبار انجام دهید.

هر روز از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید

بسیاری از مردم این را متوجه نمی‌شوند که اشعه UV ناشی از تابش نور خورشید به کلاژن پوست که وظیفه حفاظت از پوست را دارد آسیب می‌رساند. بدون کلاژن این منافذ کش آمده و بزرگتر به نظر می‌رسند.

محو منافذ باز پوست

  • برای جلوگیری از این عارضه باید هرروز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید یا از مرطوب کننده‌هایی که حاوی SPF هستند استفاده نمایید.
  • اگر زمان زیادی را در خارج از منزل و زیر نور آفتاب می‌گذرانید باید از کلاه و و عینک آفتابی علاوه بر کرم ضدآفتاب استفاده نمایید. اگر پوست حساسی دارید مطمئن شوید که کرم ضد آفتاب شما حاوی خواص ضد غفونی کنندگی باشد تا منافذ پوست ببندد.

جوش‌های سرسیاه را دستکاری نکنید

دستکاری جوشهای سر سیاه و یا از بین بردن آن‌ها و ترکاندن آن‌ها ایده بسیار بدی است. اگر این کار را به درستی انجام ندهید، به منافذ پوست آسیب وارد کرده و آن‌ها را بزرگتر می‌کنید.

منافذ باز پوست

  • از بین اینگونه از جوش ها می‌توان باکتری‌های ناخن و انگشتان شمارا به منافذ پوست انتقال داده و جوش سیاه شما را بسیار زننده‌تر از آنچه که بود کند.
  • از قصد از بین بردن جوشهای خود را دارید، از یک کومدون استریل استفاده کنید.
  • حتماً از کومدون هایی استفاده کنید که حاوی روغن فندق باشند، تمامی این وسایل در داروخانه‌ها و مغازه‌های آرایشی و بهداشتی قابل تهیه است.

مراقب سلامتی خود باشید

توجه به سلامتی خود نقش بسیاری مهمی در بالابردن کیفیت پوست شما دارد. نوشیدن زیاد آب، رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی مناسب به بدن کمک می‌کند تا سموم را از بدن دفع نماید و پوست و بدنی سالم و شاداب داشته باشید.

کوچک کردن منافذ باز پوست

  • برخی از مردم بر این باورند که نوشیدن زیاد آب به درخشندگی پوست کمک می‌کند و یا آکنه را کاهش می‌دهد اما در کل ایده خوبی است و عارضه‌ای به همراه ندارد. حداقل ۲ لیتر یا ۸ لیوان آب در هفته بنوشید.
  • بعضی از غذا برای پوست شما مناسب هستند، اگر پوست چرب دارید و آکنه هم دارد باید غذهای پرچرب را مصرف نکنید و از میوه و سبزیجات و حبوبات استفاده کنید.
  • به یاد داشته باشید که نوع پوست هم ارثی می‌باشد و قارد نخواهید بود چربی آن را به‌طور کامل از بین ببرید فقط می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید.

روش‌های درمانی پوست

در بخش سوم این نوشته برای کوچک کردن منافذ باز پوست به معرفی روش‌های درمان و معرفی محصولات موثر می‌پردازیم.

از محصولات حاوی رتینوئید استفاده کنید

رتینوئیدها حاوی ویتامین A هستند که در بسیاری از محصولات جوانسازی و ضدآکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کوچک کردن منافذ باز پوست

  • رتینوئیدها گردش خون را افزایش می‌دهند که سبب بسته شدن منافذ پوستی و کمتر دیده شدن آن‌ها می‌شود.
  • رتینول، از نوع رتینوئید ملایم است که در بسیاری که در محصولات جوانسازی وجود دارد. ترتینوئین یک نوع رتینوئید قوی است که معمولاً برای درمان آکنه مورد استفاده که فقط با دستور پزشک باید مورد استفاده قرار گیرد.

لیزر درمانی

این راه‌حل نسبت با سایر روش‌ها تقریباً یک روش دائمی برای از بی منافذ پوست می‌باشد.

 

  • در این روش با افرایش کلاژن سطح پوست منافذ پوست محکم شده و باعث کوچک شدن آن‌ها می‌شود.
  • تنها مشکل این درمان هزینهٔ بالای آن است که به دو یا سه جلسهٔ درمانی نیاز دارید که حدوداً ۵۰۰ دلار خواهد شد.

استفاده از داروی ایزوترتینوین

این دارو برای درمان آکنه تجویز می‌شود دارویی بسیار قوی است که باعث خشکی شدید پوشت شده و منافذ آن را مسدود ساخته و از تولید روغن پوست را کاهش می‌دهد.

روش‌های پنهان کردن منافذ پوستی

در بخش چهارم از این نوشته برای کوچک کردن منافذ باز پوست و محو کردن آن‌ها به معرفی روش‌های پنهان کردن منافذ پوستی می‌پردازیم.

آرایش کنید

به‌جای اینکه سعی کنید منافذ پوستی خود را از بین ببرید یا آن‌ها را کوچک کنید با یک کانسیلر، پنکک صورت و پودر آن‌ها را مخفی کنید. البته این‌یک راه‌حل موقت است تا زمانی‌هایی از شر آن‌ها به‌طور کامل راحت شوید.

 

  • از یک کانسیلر و پنکک که همرنگ پوست شماست استفاده نمایید زیرا به طبیعی شدن آرایش شما کمک می‌کند. اگر پوست شما چرب است به دنبال آرایش خشک باشید و اگر پوست شما چرب است به دنبال آرایش خشک باشید.
  • از مواد خیلی کم و به‌طور مساوی در سطح پوست خود استفاده نمایید.
  • حتماً قبل از خواب آرایش خود را بشویید زیرا باقی ماندن آرایش باعث بدتر شدن شرایط منافذ پوستی می‌شود.

از پرایمر پوستی استفاده کنید

استفاده از پرایمر در زیر آرایش یک روش عالی برای ایجاد پوستی بی‌عیب و نقص است.

از بین بردن منافذ باز پوست

  • یک پرایمر خوب (ترجیحاً بر اساس یک سیلیکون) به‌طور موقت منافذ پوست شمارا پر می‌کند بدون اینکه باعث مسدود شدن آن‌ها شود. ایجاد این سطح برای آرایش شما حتی باعث می‌شود تا منافذ پوست ناپدید شود.

از کاغذ بلاتینگ استفاده کنید

بلات کردن پوست با کاغذ بلاتینگ یا ورقه‌های جاذب روغن باعث جذب روغن و چربی اضافی پوست شده و منافذ را خشک کرده و آن‌ها را مسدود می‌سازد. این کاغذ و سایر وسایل‌ای که در این مطلب به شما معرفی شد در داروخانه‌ها و مغازه‌های آرایشی و بهداشتی قابل تهیه هستند اگر آنها را در این مکان پیدا نکردید حتما سری به فروشگاه‌های اینترنتی هم بزنید.

کوچک کردن منافذ باز پوست

در آخر مجله پین‌ورک پس از معرفی تمام راه‌های موثر برای درمان کوچک کردن منافذ باز پوست ،به شما پیشنهاد می‌کند که این موارد را در زندگی روزمره خود وارد کنید و جزو عادات روزانه برای خود قرار دهید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.