برای نگهداری از جاروبرقی نیازی به توجه زیادی به آن نیست، و تعمیرات ساده میتوانند از فروپاشی و خراب شدن آن جلوگیری کند. برای اینکه از تعمیرات گران قیمت جاروبرقی در امان بمانید بهتر است بعد از هر بار جاروبرقی فیلتر، لوله‌ی جاروبرقی و غلتک برس آن را بررسی کنید. در صورت وجود مشکل در قطعات، آنها را جایگزین کنید و گرد و غبار را از جاروبرقی پاک کنید تا فیلتر آن هیچ وقت مسدود نشود. با چک کردن فیلتر آن به صورت مرتب، شما می‌تواند جاروبرقی خود را سال‌ها بدون دردسر نگه‌دارید. در این مطلب از مجله پین‌ورک در مورد نحوه نگهداری جاروبرقی می‌پردازیم.

 

بررسی فیلتر جاروبرقی

نگهداری جاروبرقی بعد و قبل از هر بار جاروبرقی کشیدن بهتر است فیلتر آن را از گردوغبار تخلیه کنید. اگر فیلتر شما بدون کیف است، قبل از جاروبرقی کشیدن فیلتر آن را بیرون بکشید، خاک و زباله‌های آن را تخلیه کنید و دوباره هر بار پس از جاروبرقی کشیدن آن را تخلیه کنید. این کار مانع از هرگونه گردوغبار و گرفتگی در جاروبرقی می‌شود. علاوه بر آن می‌توانید برای اینکه به طور عمیق جاروبرقی خود را تمیز کنید فیلتر آن را بشویید.

تعویض کیسه جاروبرقی

کیسه جاروبرقی را بعد از اینکه سه چهارم آن پر شد عوض کنید. همیشه قبل از جاروبرقی کشیدن کیسه یکبارمصرف جاروبرقی که تمام گردوغبار و زباله‌ها را در خود جمع میکند را بررسی کنید. خطی در یک سمت از کیسه‌های جاروبرقی وجود دارد که نشان می‌دهد چه زمانی باید کیسه را تعویض کنید. اگر شما صبر کنید که کیسه کاملا پر شود، ممکن است جاروبرقی شما خوب کار نکند. بنابراین حتما پس از پر شدن سه‌چهارم از کیسه آن را تعویض کنید. جاروبرقی کشیدن با کیسه پر، باعث میشود به آن صدمه بزنید. برخی از جاروبرقی‌ها هم چراغ نشانگر دارند که پس از هر بار پر شدن هشدار میدهد تا آن را با یک کیسه نو تعویض کنید.

شستشوی فیلترهای جاروبرقی

در نگهداری جاروبرقی فیلتر‌های قابل شستشوی جاروبرقی را ماهی یکبار بشویید. اگر جاروبرقی شما دارای فیلتر فومی است، آن را از جایگاهش دربیاورید و زیر شیر زیر آب سرد آن را بشویید تا زمانیکه به طور کامل تمیز شود. حتما قبل از اینکه آن را سرجایش درون جاروبرقی قرار دهید، به طور کامل آن را خشک کنید. حدود ۲۴ ساعت زمان میبرد تا فیلتر فومی به طور کامل خشک شود. جاروبرقی قطعا با یک فیلتر تمیز میزان بیشتری گرد و خاک و زباله‌ها را به درون خود میکشد.

تعویض فیلترهای یکبار مصرف

فیلترهای HEPA یا فیلترهای یکبار مصرف را حداقل سالی دو بار عوض کنید. اکثر جاروبرقی‌ها فیلتر خروجی داند تا  گرد و خاک و ذرات ریز را در خود جمع‌آوری کند و از برگشت آنها به فضای اتاق جلوگیری کند. حتما دفترچه راهنمای جاروبرقی را مطالعه کنید تا متوجه شوید که جاروبرقی شما این فیلتر خروجی را دارد یا نه و در صورتی که از این فیلتر بهره مند بود باید بفهمید که هر چند وقت یکبار باید آن را تعویض کنید. برای تعویض این فیلتر خروجی حتما مدلی که خریداری میکنید باید با مدل جاروبرقی یکی باشد.

تمیز کردن غلتک مویی

قسمت پارویی دسته جاروبرقی را باز کنید تا به غلتک مویی دسترسی پیدا کنید. جاروبرقی را خاموش و دسته‌ی آن را جدا کنید. سپس، با استفاده از پیچ‌گوشتی، پیچ‌های قسمت پارویی جاروبرقی را باز کنید تا به قطعات چون غلتک مویی آن به خوبی دسترسی داشته باشید.

بررسی برس جاروبرقی

سعی کنید برس جاروبرقی را ماهی یکبار چک کنید. در صورتی که موتور جاروبرقی کار میکرد ولی مکشی از طرف برس آن احساس نکردید ممکن است که تسمه متحرک آن دچار مشکل شده باشد. ابتدا روکش پلاستیکی برس جاروبرقی را بردارید و به دنبال یک تسمه مشکی که به رول برس متصل شده است باشید. تسمه را بررسی کنید که سرجایش محکم باشد. اگر احساس کردید که تسمه دچار مشکل شده باید آن را با تسمه دیگری تعویض کنید. تسمه را میتوانید از مغازه‌های تعمیر جاروبرقی تهیه کنید.

تمیز کردن برس جاروبرقی

برس جاروبرقی را هر ۲ یا ۳ ماه چک کنید و زباله‌ها و موهایی که به دور آن کشیده شده است را جدا کنید. موها و رشته های کشیده شده دور برس باعث کارایی کمتر جاروبرقی میشود. با استفاده از قیچی تمام مو و رشته‌ها را از برس جدا کنید. رول برس را بچرخانید تا مطمئن شوید آزادانه میچرخد. آن را به صورت عمودی در محور خود قرار دهید و با یک دست آن را نگه دارید و با دست دیگر آن را بچرخانید. برس را باید چندین مرتبه به خود بچرخد. درصورتی که رول برس آزادانه نچرخید باید آن را عوض کنید. در صورتی که نمیخواهید گردوخاک با پوست دستتان مستقیم تماس داشته باشد از دستکش استفاده کنید. و سپس هرجایی از جاروبرقی که نشانه‌ای از گردوخاک وجود داشت را تمیز کنید. و همچنین اطمینان حاصل کنید که همه چیز در سرجای خود قرار گرفته است.

نگهداری از جاروبرقی

نگهداری جاروبرقی بعد از خاموش کردن

سیم جاروبرقی را بعد از کشیدن از برق بررسی کنید. همیشه قبل از هرگونه تعمیر جاروبرقی را از برق بکشید. اگر سیم جاروبرقی در معرض خراب شدن است به هیچ عنوان جاروبرقی نکشید. حتما آن را به تعمیرکار بسپارید و عیوب سیم به طور کامل برطرف شود.

پاک کردن گردوغبار از جاروبرقی

در نگهداری جاروبرقی برای پاک کردن گرد و غبار از جاروبرقی از دستمال مرطوب استفاده کنید. اگر جاروبرقی شما از گردوغبار پوشیده شده است بهتر است به طور کامل آن‌ها را از بین ببرید چراکه میتواند فیلترها را مسدود کند. ابتدا یک دستمال مرطوب را روی کل سطح جاروبرقی بکشید تا گردوغبار سطحی آن گرفته شود. اطمینان حاصل کنید که قسمت‌هایی که وصل کرده‌اید به طور کمل تمیز شده‌اند. با این کار کارایی بالاتری از جاروبرقی خود میگیرید. تمام اتصالات جاروبرقی را بررسی کنید.

مراقبت‌های اصولی جاروبرقی


مقالات مرتبط :

 

 


در این مطلب از مجله پین‌ورک به راه‌های نگهداری جاروبرقی پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.