دستورالعمل زیر به شما کمک میکند تا بتوانید پریز خانه‌ی خود را به صورت استاندارد نصب کنید. گاهی اوقات نیاز دارید که پریز برق جدیدی در جایی از خانه که در حال حاضر پریزی ندارد نصب کنید. این نیاز ممکن است ناشی از تغییر دکوراسیون اتاق و مواردی مانند اضافه کردن چراغ جدید، نصب دوربین برای افزایش امنیت، جابه جا کردن تلوزیون و یا نیاز به داشتن پریز در حمام داشته باشید. نصب پریز برق در جدید دقیقا در جایی که نیاز دارید باعث افزایش راحتی شما و کاهش خطرات و نمای بد خانه توسط رد و بد شدن سیم‌ها در فضای اتاق میشود. تمام مراحل نصب پریز برق جدید چیزی حدود نیم ساعت طول خواهد کشید پس با ادامه‌ی مطلب از مجله پین‌ورک  با موضوع نصب کلید و پریز برق همراه باشید.

 

درخواست برقکار شبانه روزی

بهترین متخصص با کمترین قیمت

مرحله اول: تهیه ابزارهای لازم برای نصب کلید و پریز برق

نصب کلید و پریز برق

ابزارهای مورد نیاز عبارت‌اند از:

  • مداد برای یادداشت کردن اندازه‌ها
  • پیچ‌گوشتی دوسو
  • پیچ‌گوشتی
  • سیم چین
  • متر
  • تیغ
  • نوار چسب
  • تستر خروجی
  • دستگاه ردیاب کابل و لوله
  • تستر ولتاژ

مواد لازم:

  • رابط‌های سیم
  • سیم
  • پریز برق
  • صفحه بیرونی کلید برق
  • جعبه برق

مرحله دوم: شناسایی محل منبع برق

تامین کلید برق از پریز

در نصب کلید و پریز برق محل منبع برق خود را پیدا کنید تا پریز برق جدید خود را به آن متصل کنید. منبع تغذیه‌ای که انتخاب میکنید نزدیک محلی باشد که میخوهید پریز جدید خود را نصب کنید. منبع تغذیه‌ای را انتخاب کنید که با نیازهای شما سازگار باشد. میتوانید بپرسید:” آیا منبع تغذیه دقیقا برای همان هدفی که شما برای نصب پریز جدید خود می‌خواهید بکار می‌رود؟” اگر جواب بله است که این منبع برقانتخاب خوبی برای پریز برق جدید شما خواهد بود. اگر جواب خیر است باید منبع برق دیگری انتخاب کنید.

خطر : پریزهای با آمپر یا ولتاژ بالا مانند پریز ماشین‌های خشک کن لباس یا اجاق گاز انتخاب مناسبی برای تامین برق استاندارد پریز نیستند.

مطمئن شوید منبع برقی که انتخاب کردید همان گونه که انتظار دارید کار میکند. برای اینکار میتوانید از تستر ولتاژ یا وصل کردن یک دستگاه برقی برای اینکه بفهمید منیع برق دارای جریان برق میباشد.

 

مرحله سوم: انتخاب محل مناسب برای نصب پریز جدید

آموزش نصب کلید و پریز برق

در نصب کلید و پریز برق پس از انتخاب منبع تغذیه مناسب باید یک مسیر سیم‌کشی به پریز برق جدید خود پیدا کنید. ساده‌ترین نصب زمانی است که پریز جدید و منبع تغذیه روی یک دیوار قرار داشته باشند. فاصله بین منبع تغذیه تا پریز جدید را اندازه بگیرید. با استفاده از همان اندازه گیری ، “قسمت عقب” منبع تغذیه را از طرف دیگر دیوار پیدا کنید.

نکته : برای یافتن فضاهای خالی در داخل دیوار از دستگاه ردیاب کابل و لوله استفاده کنید. اگر این دستگاه را ندارید میتوانید به آرامی روی دیوار بزنید و به صدای داخل دیوار گوش دهید. معمولا کابل‌ها یا ستون‌ها داخل دیوار هر ۴۰ سانتی متر با هم فاصله دارند.

برای اندازه گیری ارتفاع محل نصب پریز جدید به سراغ پریز‌های قبلی بروید و مشابه آنها عمل کنید تا همه پریزهای خانه در یک ارتفاع قرار داشته باشند. دیوار را به صورت مستطیلی برش دهید و داخل آن را به عمق حدودا ۳ سانتی متر بکنید. اکنون منبع برق در دیوار قابل مشاهده است.

 

مرحله چهارم: اتصال سیم‌ها به پریز جدید

استاندارد نصب کلید و پریز برق

با شناسایی منبع تغذیه خود و کندن و باز کردن محل پریز جدید خود، شما آماده برای شروع سیم کشی هستید. قبل از هر چیزی فیوز را قطع کنید. البته نه فیوز کل ساختمان بلکه تنها جریان برق در اتاق مد نظرتان که می‌خواهید پریز جدید را نصب کنید بهتر است قطع شود. بعد از قطع کردن آن نیز باید اطمینان حاصل کنید که از مدار برق عبور نمیکند. این کار را میتوانید با یک وسیله برقی ساده مانند سشوار امتحان کنید و از نبود جریان برق مطمئن شوید.

خطر : کار کردن با برق بسیار خطرناک است. زمانی که جریان برق هنوز وجود داشته باشد ممکن است باعث شوک الکتریکی، آتش سوزی و یا حتی مرگ شود. پس حتما از دستوالعمل‌های گفته شده پیروی کنید.

در نصب کلید و پریز برق پس از مطمئن شدن از قطع جریان برق به سراغ منبع تغذیه بروید. پیچ‌های صفحه رویی منبع تغذیه را با استفاده از پیچ‌گوشتی باز کنید. یک سوراخ در منبع تغذیه خود با پیچ گوشتی دوسو ایجاد کنید تا یک سیم جدید را به پریز برق جدید خود منتقل کنید. سیم جدید خود را تا رسیدن به پریز برق در داخل گودال دیوار هدایت کنید. روکش پلاستیکی که روی سه سیمی که به پریز جدید منتقل کردید را با چاقو جدا کنید. سیم‌های داخل آن قابل مشاهده باشد. پریز برق را جدا کنید تا همه سیم‌ها قابل مشاهده باشند.

حدود ۸ سانتی متر از روکش سیم برق خود را جدا کنید. از رنگ‌ها برای اتصال مجدد سیم‌ها به پریز استفاده می‌شود. با تطبیق رنگ‌ها و اتصال آن‌ها بهم، سیم کشی را شروع کنید.اول سعی کنید مشخص کنید که کدام سیم به کدام قسمت پریز قبلی وصل شده است، اما اگر به هر دلیلی عکسی نداشتید یا نتوانستید تشخیص دهید میتوانید از این دستورالعمل استفاده کنید. سیم‌هایی با رنگ روشن مثل سفید به قسمتی باید وصل شوند که اسلات آن طولانی‌تر است و سیم‌های تیره رنگ مثل سیاه باید به قسمتی وصل شوند که اسلات کوتاه تری دارد و معمولا پیچ‌های طلایی رنگ دارند. برای بستن پریز فرقی نمیکند از کدام سیم همرنگ استفاده کنید، برای مثل اگر دو سیم سفید داشتید از هرکدام میتوان استفاده کرد.

ابتدا باید مغزی پریز را با پیچ‌های خودش به قسمتی که روی دیوار تعبیه شده وصل کنید و سپس روکش آن را روی مغزی قرار دهید. اما پیچ‌های روکش را نبندید تا پریز جدید تست شود. در آخر پس از اینکه از صحت انجام کار اطمینان حاصل کردید روکش را روی پریز قرار داده و با دقت پیچ‌های آن را ببنید. برای اینکه مطمئن شوید کار به درستی انجام شده میتوانید یک وسیله کم مصرف و ترجیحا کم ارزش به برق متصل کنید تا برای بار آخر هم تست شود و در نهایت میتوانید از پریز استفاده کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.