وقتی کلید لامپ خانه خود را می‌زنید و هیچ اتفاقی نمی‌افتد، باید به مشکلات احتمالی فکر کنید. ابتدا ساده‌ترین راه حل‌ها را امتحان کنید: مطمئن شوید که لامپ سالم است و به طور کامل بسته شده است. همچنین، اطمینان حاصل کنید که مدار دارای جریان برق بوده و به قطع کننده مدار آن وصل نشده است یا فیوز نپریده باشد. اگر هیچ کدام از این مشکلات رخ نداده باشد، احتمال زیادی وجود دارد که کلید دچار ایراد شده باشد، به خصوص اگر کلید قدیمی باشد و یا کمی شل باشد. یک روش مطمئن برای آزمایش سلامت کلید لامپ وجود دارد. بدین منظور لازم است کلید از مدار خارج شود. این آزمون برای کلیدهای تک پل ( استاندارد ) و کلیدهای سه فاز اندکی متفاوت است. در این مطلب از مجله پین‌ورک به علت قطع شدن برق منزل می‌پردازیم.

علت قطع شدن برق منزل | ابزار تست کلیدهای برق

برای آزمایش هر نوع کلید برق به چند ابزار اساسی احتیاج است. برای جدا کردن کلید و قطع سیم‌های آن معمولا به یک پیچ گوشتی سرصاف و یک چهارسو احتیاج دارید. همچنین برای بررسی وجود جریان برق در کلید و سیم‌ها قبل از لمس آن‌ها به یک ولتاژسنج غیر تماسی نیاز دارید و برای انجام تست، به یک مولتی‌متر نیاز دارید.

درخواست برقکار شبانه روزی

بهترین متخصص با کمترین قیمت

مولتی متر یک وسیله الکتریکی ساده است که دارای یک حسگر فلزی، یک چراغ تستر و یک سیم با یک گیره در یک انتها است. این ابزار پیوستگی یا یک مدار الکتریکی کامل را آزمایش می‌کند. مداری که “باز” ​​باشد شکسته شده و پیوستگی ندارد. مداری که “بسته” باشد ، پیوستگی دارد. کلید لامپ یک مدار روشنایی را باز و بسته می‌کند. هنگام روشن بودن کلید، پیوستگی وجود دارد و هنگام خاموش بودن کلید، پیوستگی وجود ندارد. اما اگر کلید خراب شود، مدار را نمی‌بندد ، بنابراین پیوستگی وجود ندارد.

مولتی متر یک ابزار سنجش چند منظوره است که انواع خواص الکتریکی مانند ولتاژ، آمپر و مقاومت را اندازه‌گیری می‌کند. همچنین می‌توان از آن برای یک تست پیوستگی جریان ساده استفاده کرد. به منظور سنجش پیوستگی به کمک مولتی‌متر،  تنظیمات مولتی‌متر را به ‘ Continuity ‘ یا ‘Ohms’ تبدیل کنید.

آزمودن پیوستگی سنج یا مولتی‌متر پیش از تست کلید برق ایده خوبی خواهد بود. برای آزمایش یک پیوستگی سنج، گیره آن را به حسگر فلزی وصل کنید. چراغ تستر باید روشن شود. برای تست یک مولتی متر، تنظیمات  را روی  Continuity یا Ohms  قرار دهید و دو حسگر مولتی متر را به یکدیگر تماس دهید. عدد نمایش داده شده باید نزدیک به صفر ، یا  ۰٫۵ یا پایین‌تر باشد.

وسایل و لوازم مورد نیاز

  • پیچ گوشتی
  • ولتاژ سنج غیر تماسی
  • چسب (در صورت نیاز)
  • مولتی متر

روش کار

۱ . قطع برق

با خاموش کردن کلید مناسب در تابلو برق، برق ورودی به مدار کلید لامپ را خاموش کنید. اگر در یک خانه قدیمی دارای تابلو فیوز زندگی می کنید، فیش مناسب را با شل کردن آن از سوکت جدا کنید.

۲ . تست وجود جریان برق

پیچ های موجود در قاب کلید برق را برداشته و آن را جدا کنید تا سیم کشی کلید در معرض دید قرار بگیرد. بدون تماس با سیم، تک تک سیم ها را با ولتاژسنج غیر تماسی آزمایش کنید. همچنین، هر یک از ترمینال های جانبی روی کلید تست کنید. اگر ولتاژسنج (چراغ روشن یا وزوز) را تشخیص داد، به تابلو برق برگردید و کلید صحیح را خاموش کنید، سپس مجدداً تلاش کنید تا هیچ ولتاژی تشخیص داده نشود.

۳ . تشخیص نوع کلید

پیچ های نگه دارنده کلید را برداشته و کلید را از جعبه برق بیرون بیاورید و در همان حال سیم ها را صاف کنید. به تعداد ترمینال های جانبی روی کلید توجه کنید. اگر دو ترمینال جانبی وجود داشته باشد، یک کلید تک پل است. پیچ زمین را که معمولاً به رنگ سبز است و در نزدیکی پایین یا بالای کلید قرار داشته و به یک سیم مسی یا سیم سبز زمین متصل است را به شمار نیاورید.

اگر کلید دارای سه ترمینال (به اضافه پیچ زمینی) باشد، کلید سه فاز است. در این حالت، ترمینال پیچ مشکی یا تیره رنگ را پیدا کرده و با استفاده از تکه ای از نوار الکتریکی ، سیم وصل شده به این ترمینال را برچسب بزنید. این ترمینال “مشترک” است که انرژی را به کلید منتقل می کند. شما باید همان سیم را به ترمینال مشترک وصل کنید. دو ترمینال دیگر (به نام “مسافر”) قابل جایگزینی با یکدیگر هستند بنابراین نیازی به برچسب زدن ندارند.

۴ . خارج کردن کلید

هر یک از ترمینال های پیچ و پیچ زمین را شل کنید و هر سیم را از ترمینال آن بکشید. کلید را برای آزمایش به میز کار خود ببرید.

۵ . تست پیوستگی کلید

کلید تک پل :

سیم یک پیوستگی سنج را به یکی از ترمینال های پیچ بچسبانید و ترمینال دیگر را به حسگر پیوستگی سنج تماس دهید. کلید را روشن و خاموش کنید. چراغ تستر هنگام روشن بودن کلید باید روشن شود اما هنگام خاموش بودن آن روشن نمی شود.

اگر از مولتی متر استفاده می کنید، هر حسگر را به یکی از ترمینال های پیچ اتصال دهید، سپس کلید را روشن و خاموش کنید. وقتی کلید روشن است، عدد نشان داده شده باید نزدیک به صفر باشد. هنگامی که کلید خاموش است، باید عدد “۱” را نشان دهد که نشان دهنده عدم پیوستگی آن است.

کلید سه فاز :

سیم یک پیوستگی سنج را به ترمینال پیچ معمولی (با رنگ تیره) با گیره بچسبانید و حسگر آن را به یکی از ترمینال های مسافر تماس دهید. کلید را روشن و خاموش کنید. وقتی کلید در یک موقعیت قرار دارد چراغ تستر باید روشن شود اما در موقعیت دیگر نباید روشن شود. حسگر را به ترمینال مسافر دیگر (گیره در جای خود باقی بماند) منتقل کنید و همان تست را تکرار کنید.

اگر از مولتی متر استفاده می کنید، یک حسگر مولتی متر را به ترمینال مشترک (با رنگ تیره) و حسگر دیگر را به یکی از پایانه های مسافر اتصال دهید. کلید را روشن و خاموش کنید. مولتی متر باید در یک موقعیت عددی نزدیک به صفر و در موقعیت دیگر عدد ۱ را نشان دهد. حسگر دوم را به ترمینال مسافر دیگر منتقل کنید و همان تست را تکرار کنید (حسگر اول را بر روی ترمینال مشترک نگه دارید).

اگر کلید در هر یک از تست ها شکست بخورد، معیوب است و باید تعویض شود.

۶ . نصب مجدد کلید ( یا تعویض آن)

کلید را مانند قبل به سیم های مدار وصل کنید. هر ترمینال پیچ و پیچ زمین را محکم کنید. اگر کلید قدیمی را تعویض می کنید، از یک کلید جدید با ولتاژ و آمپر مشابه کلید اصلی استفاده کنید.

۷ . تکمیل کار

کلید را به جای خود برگردانید و سیم ها را به طور مرتب درون جعبه بپیچانید و سپس کلید را با پیچ های نگه دارنده  محکم کنید. قاب کلید را مجدداً نصب کنید. با روشن کردن قطع کننده مدار یا نصب مجدد فیوز، جریان برق را دوباره به مدار برگردانید. کلید را برای اطمینان از عملکرد مناسب آزمایش کنید.

در این مطلب از مجله پین‌ورک به علت قطع شدن برق منزل پرداختیم.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.