کشورهای مختلف فرهنگ مخصوص خودشان را دارند و فرهنگ هر کشور نشان از هویت آن دارد. فرهنگ ژاپن با وجود پیشرفت‌ها و تاثیرهایی غرب بر آن گذاشته، بازهم ریشه سنتی خود را حفظ کرده است.

اگر قصد سفر به ژاپن را دارید یا مایل هستید با فرهنگ ژاپن و آداب معاشرت در آن کشور بیشتر آشنا شوید، با پین‌ورک همراه باشید.

فرهنگ ژاپن در کار

کار کردن در ژاپن ارزشمند است و بخش مهم و اصلی زندگی در ژاپن تشکیل می‌دهد. ژاپنی‌ها در محیط کار خود با همکاران و کارشناسان انس می‌گیرند. مثلا همیشه حضور کارمند جدید را دور هم جشن می‌گیرند تا دوستی بیشتری بین کارمندان قدیمی و جدید برقرار شود. در ژاپن معمولا افراد پس از گذراندن مقطع دبیرستان برای مستقل شدن و کمک به خانواده به صورت نیمه وقت یا تمام وقت کار می‌کنند. فرهنگ ژاپن به این صورت است که همه افراد در همه رنج سنی کار می‌کنند و کمتر کسی را می‌توان یافت که بیکار باشد.

فرهنگ ژاپن

  • در شرکت‌های ژاپنی تصمیم گیری‌ها بسیار محتاطانه صورت می‌گیرد و با رعایت یک سری اصول انجام می‌شود تا احتمال خطا و اشتباه به حداقل برسند.
  • در شرکت‌ها برگزار کردن جلسات پرشمار تا رسیدن به یک نتیجه و تصمیم برای پروژه، کار بسیار متداول و معمول است.
  • در ژاپن چگونگی برقراری ارتباط کاری و داشتن ارتباطات رو در رو بسیار قابل احترام است. بنابراین در ژاپن کارمندان اجازه دورکاری ندارند و باید در ساعات مشخصی در شرکت حضور یابند.
  • در ژاپن سیستم کاری به صورت عمودی است و ارتباط‌های عرضی کمتر دیده می‌شود. فرد در سیستم کاری عمودی فقط با فرد بالادست یا پایین‌دست خود کار دارد و از او دستور می‌گیرد یا به او دستور می‌دهد و بر حسب توانایی و استعداد خود به مراتب بالاتر می‌رسد.
  • روحیه کاری باعث می‌شود که افراد از اعتماد به نفس و عزت نفس برخوردار می‌شوند. در ژاپن حتی افراد بی‌خانمان نیز در ژاپن درخواست کمک از کسی نمی‌کنند. به همین دلیل فرهنگ بخشش و کمک به دیگری در ژاپن بسیار کمرنگ است که البته دلیل اصلی آن را باید رفاه عمومی کلیه شهروندان دانست. البته گروه‌های خیریه دولتی و غیردولتی وجود دارد که به افرادی که واقعا توان کار ندارند کمک کنند.

فرهنگ ژاپن

فرهنگ ژاپن در اجتماع

فرهنگ ژاپنی‌ها به این صورت است که بسیار به کار گروهی و مشارکت با یکدیگر علاقه دارند و این نکته برایشان اهمیت دارد که کار فردی باید منجر به پیشرفت کار گروهی شود و کار فردی برایشان هیچ مفهومی ندارد.

فرهنگ ژاپنی

  • ژاپنی‌ها عموما در کارشان ریسک ندارند و اگر احتمال دهند رسیدن به موفقیت یک کار ۱۰۰ درصد نیست، دست به خطر نمی‌زنند.
  • در اماکن عمومی ژاپنی‌ها با تلفن همراه خود بلند صحبت نمی‌کنند و برای صحبت کردن معمولا به مکانی خلوت می‌روند. ژاپنی‌ها بیشتر در مکان‌های عمومی مثل مترو یا اتوبوس و … با تلفن همراه خود کار می‌کنند مثلا موسیقی گوش می‌کنند یا ویدئو می‌بینند.
  • در ژاپن انعام دادن در رستوران به گارسون‌ها یا حتی رند کردن مبلغ کرایه تاکسی کار اشتباهی محسوب می‌شود و باید از انجام آن خودداری کنید. زیرا هزینه‌ی حق سروییس در قبض رستوران‌ها حساب می‌شود و گارسون‌ها از گرفتن انعام از شما خودداری می‌کنند.
  • در ژاپن اشاره کردن با انگشت به چیزی کار درستی نیست. برای اشاره کردن به چیزی در ژاپن باید دست‌های خود را به آرامی به سمت آن پرتاب کنید. برای اشاره به خودشان نیز انگشت سبابه را به بینی خود می‌زنند.
  • در ژاپن برای گرفتن یا دادن هر چیز از دو دستتان استفاده کنید. این کار نشانه‌ی ادب و احترام شما را به آن شخص نشان می‌دهد.

 

فرهنگ ژاپنی اهمیت زیادی به آموزش و پیشرفت تحصیلی می‌دهد و آن را مایه افتخار می‌دادند.

فرهنگ ژاپن در خانواده

فرهنگ ژاپن سنتی است و از آنجایی که وجود گروه در ژاپن اهمیت بالاتری نسبت به فرد دارد، خانواده در اجتماع آن نقش اساسی ایفا می‌کند. همچنین در ژاپن برای افراد مسن احترام ویژه‌ای قائل هستند و به افراد بزرگ‌تر از خود احترام می‌گذارند.

فرهنگ ژاپن

  • خانواده ژاپنی از همان دوران کودکی سخت‌کوشی و پشتکار را به بچه‌ها می‌آموزند تا در بزرگسالی به باور اصلیشان تبدیل شود.
  • ژاپنی‌ها در مراوده با دیگران مخصوصا افراد بزرگ‌تر از خودشان، بسیار رسمی و مودبانه برخورد می‌کنند.
  • احترام گذاشتن در ژاپن موضوع مهمی تلقی می‌شود. ژاپنی‌ها معمولا احترام خود را به صورت تعظیم یا خم کردن سر انجام می‌دهند و از همان ابتدا که وارد مدرسه می‌شوند این موضوع را آموزش می‌بینند.
  • موضوع جالب در مورد احترام گذاشتن به درجه مهم بودن شخص بستگی دارد. برای مقامات کشوری معمولا تعظیم‌های طولانی‌تری انجام می‌دهند. اما به افراد خارجی زیاد سخت نمی‌گیرند و تنها تکان دادن سر کافی است.
  • نکته‌ی دیگر در مورد احترام گذاشتن نحوه‌ی صدا کردن دیگران است. اگر کسی را بدون عنوانش صدا کنید مثلا یک دکتر یا یک مهندس، به او بی‌احترامی کرده‌اید.

مقاله مرتبط:

  1. بزرگترین جزیره جهان و ایران کدام هستند؟
  2. عادت هایی که سوئد را شادترین کشور دنیا کرده است

فرهنگ ژاپن در غذا

تنوع غذا در ژاپن عالی است. معمولا غذاهای کم حجم اما متنوع درست می‌کنند. غذای اصلی ژاپنی‌ها برنج است و گاهی هم سوپ یا نودل در کنار آن درست می‌کنند. فرهنگ ژاپنی‌ها در میل کردن غذا به این صورت است که ظرف غذا را نزدیک صورتشان می‌گیرند و غذا را تندتند راهی دهانشان می‌کنند.

فرهنگ مردم ژاپن

  • در ژاپن برای میل کردن غذا از دو چوب نازک که به نام چابستیک می‌گویند، استفاده می‌کنند و اگر شما موقع میل کردن غذایتان از آن استفاده کنید، خوششان می‌آید.
  • در فرهنگ خوردن غذا در ژاپن “هورت” کشیدن کار بدی نیست بلکه یکی از آداب و رسوم غذا خوردن محسوب می‌شود. هورت کشیدن با نفس‌های عمیق نشان از خوش‌مزه بودن غذا دارد.
  • فرهنگ ژاپنی‌ها پیش از خوردن غذا این است که لیوان‌ها را از نوشیدنی پر می‌کنند. هرگاه با دوستانتان در ژاپن در حال غذا خوردن بودید لیوان‌های آن‌ها را پر کنید اما لیوان خود را پر نکنید و صبر کنید تا آن‌ها هم لیوان شما را پر کنند. همچنین برای گرفتن بطری از دو دستتان استفاده کنید.

فرهنگ ژاپنی

  • نکاتی در صورت استفاده از چایستیک‌ها باید رعایت کنید این است که هیچ‌وقت آن‌ها را به طور عمودی داخل ظرف برنج‌تان قرار ندهید و آن‌ها را در نگه‌دارنده‌ی چابستک که در کنار دستتان قرار دارد، بگذارید.
  • در حین خوردن غذا حواستان باشد که چابستک‌های خود را بهم نمالید زیرا این‌کار بی‌ادبی محسوب می‌شود.
  • در ژاپن افراد در حین حرکت چیزی نمی‌خورند و چیزی نمی‌نوشند. همچنین خوردن و آشامیدن در اماکن عمومی کار غیراجتماعی تلقی می‌شود.

فرهنگ مردم ژاپن

  • در فروشگاه‌های ژاپن می‌توانید غذاهای خانگی را در ظروف یکبار مصرف تهیه کنید.
  • در ژاپن هیچگاه سس سویا را روی برنج نمی‌ریزند بلکه آن را داخل ظرف مخصوصی ریخته و از چابستیک برای فرو کردن غذا در سس سویا استفاده می‌کنند.
  • در اغلب رستوران‌های ژاپنی، پارچه‌ای مرطوب به منظور شستن دست‌ها قبل از غذا به شما داده می‌شود. حواستان باشد که هیچ‌گاه آن را به صورت خود نزنید. بعد از استفاده از پارچه، آن تا کرده و روی میزتان قرار دهید.

فرهنگ ژاپنی ها در اقتصاد و تجارت

فرهنگ ژاپن در اقتصاد و تجارت در شرکت‌ها به این صورت است که بر روی فرآیند و چگونگی رسیدن به هدف و بازگشت سرمایه توجه ویژه‌ای دارند.

فرهنگ مردم ژاپن

  • تجارت‌های ژاپنی بر پایه روابط خانوادگی و خصوصی بنا می‌شود و افراد قبل از ایجاد روابط تجاری، یکدیگر را خوب می‌شناسند و این روابط تعهد اخلاقی و مسئولیت در آن‌ها ایجاد می‌کند. بنابراین در ژاپن روابط خوب و خصوصی با افراد و شرکت‌ها برای تجارت به شما اعتبار می‌دهد و گرایش بیشتری برای ارتباط با شما پیدا خواهد شد. برای ایجاد چنین رابطه‌هایی کافی است با راستی و درستی وارد معامله شوید.
  • فرنگ ژاپنی به گونه‌ای است که به احترام گذاشتن و رعایت ادب اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. آن‌ها همیشه احترام متقابل را در روابطشان حفظ می‌کنند. برای نشان دادن ادب و احترام به فرد مقابل  سعی کنید قبل از حرف زدن حتما درباره‌ی آن فکر کنید و راه دیگر برای نشان دادن احترام به طرف مقابل‌تان حتما سر قرارها به موقع بروید و وقت‌شناس باشید. از راه‌های دیگر این است که به جای فرستادن فکس و نامه، حتما قرار ملاقات تعیین کنید و برای فرد مقابلتان وقت بگذارید. این موضوع برای ژاپنی‌ها بسیار مورد احترام و قابل اهمیت می‌باشد و ارتباط خوبی با طرف مقابل‌تان برقرار کنید.

در این مطلب از پین‌ورک نکات و مطالب مهمی در مورد فرهنگ ژاپن و نحوه‌ی ارتباط برقرار کردن با آن‌ها گفته شد. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد 🙂

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.