استخرها آب شور برای اینکه به خوبی عمل کنند به میزان زیادی سدیم نیاز دارند؛ اما آبی که بیش از حد شور باشد می‌تواند خوردگی ایجاد کند و عوارض جانبی مضری داشته باشد. اگرچه نمی‌توانید به سادگی سدیم را از آب استخر جدا کنید اما می‌توانید آب حاوی سدیم را رقیق کنید تا شنا کردن در آن ایمن باشد. پایین آوردن سطح نمک در استخر در سه مرحله انجام می‌شود. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی نحوه پایین آوردن سطح نمک در استخر می‌پردازیم و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما کاربردی باشد.

چگونه به پایین آوردن سطح نمک استخر بپردازیم؟

 

بررسی سطح نمک استخر و نحوه پایین آوردن سطح نمک در استخر

 

برای مشاهده‌ی سریع سطح نمک و پایین آوردن سطح نمک در استخر به صفحه‌ی کنترل استخرتان نگاه کنید.

بیشتر استخرهای آب شور دارای صفحات کنترل پیشرفته هستند که علاوه بر کاربردهای دیگری که دارد به شما این امکان را می‌دهد که سطح کلی نمک آب را بررسی کنید. صفحه‌های کنترل این عدد را بر حسب ذرات در میلیون یا ppm ارائه می‌دهند. این بدین معناست که نیازی به تبدیل واحد ندارید.

  • اگرچه صفحه‌های کنترل مناسب و راحت هستند اما همیشه به خوبی کار نمی‌کنند و باعث می‌شوند که نتایج غیردقیقی به دست آید.

 

برای اینکه نتیجه‌ی دقیق‌تری در را به با سطح نمک آب به دست بیاورید یک نوار آزمایشی را داخل استخرتان فرو ببرید.

یک فنجان کوچک را با حدود ۰٫۵ اونس سیال (۱۴ میلی‌لیتر) آب استخر پر کنید و سپس انتهای نوار تست آب شور را وارد آن کنید و بگذارید تا نوار تغییر رنگ دهد و زمانی که این اتفاق افتاد به نتیجه‌ای که روی نوار دیده می‌شود نگاه کنید و با استفاده از جدول تبدیل واحد نوار این میزان را به ppm تبدیل کنید.

  • گرچه استفاده از این نوارهای تست آب شور خیلی راحت نیست اما احتمال نتایج غیر دقیق در آن‌ها کمتر است.
  • شما می‌توانید نوارهای تست آب شور را تقریباً در هر فروشگاه لوازم استخر پیدا کنید.

سطح نمک در استخر

 

میزان ppm توصیه‌شده‌ی استخر خود را بررسی کنید تا ببینید که آب بیش از حد شور است یا خیر.

داخل راهنمای استخر خود را نگاه کنید تا میزان ppm توصیه شده را بیابید. اگر سطح نمکی که به دست آورده‌اید با توجه به ppm توصیه شده تنها چند صد واحد متفاوت است نیازی نیست تا میزان نمک استخر را کاهش دهید اما اگر این تفاوت چشمگیر است، آب شما بیش از حد شور است و باید رقیق شود.

  • برای اکثر استخرها میزان مطلوب نمک بین ۳ تا ۴ هزار ppm است.

سطح نمک در استخر

 

تخلیه‌ی استخر برای پایین آوردن سطح نمک در استخر

 

حجم کلی استخر خود را بیابید.

اگر استخر خود را کامل پر کرده‌اید، در راهنمای استخر به دنبال حداکثر میزان آبی باشید که می‌تواند در خود جای دهد. اگر استخر شما به طور کامل پر نیست و یا اینکه نمی‌توانید از هیچ جا حداکثر حجم آن را بیابید، باید میزان آبی را که در استخر جا می‌شود را با استفاده از فرمول‌های زیر بیابید:

  • برای استخرهای مستطیلی: عرض x طول x48 گالن آمریکایی (۲۳٫۱ لیتر)
  • برای استخرهای دایره‌ای: x شعاع به توان ۲ x عمق x48 گالن آمریکایی (۲۳٫۱ لیتر)
  • برای استخرهای بیضی‌شکل: x یک دوم عرض x یک دوم طول x عمق x48 گالن آمریکایی (۲۳٫۱ لیتر)
  • برای استخرهایی که عمق یکسانی ندارند، عمق متوسط استخر را با استفاده از فرمول کمترین عمق x بیشترین عمق، تقسیم بر ۲ به دست بیاورید. زمانی که این میزان را محاسبه کردید عدد حاصل را به جای عمق قرار دهید.
  • برای استخرهایی که شکل نامرتبی دارند، از فرمول‌های پیشین استفاده کنید تا میزان هر بخش به طور جدا پیدا شود و سپس آن‌ها را با هم جمع کنید تا حجم کلی استخر حاصل شود.

سطح نمک در استخر

 

محاسبه کنید چه میزان از آب را باید تخلیه کنید.

ابتدا ppm فعلی را تقسیم بر ppm توصیه شده کنید. سپس عدد جلوی ممیز را بردارید و ضرب در حجم کلی استخر کنید. عدد باقی‌مانده نشان‌دهنده‌ی آن است که برای خوب رقیق کردن آب باید چند گالن یا لیتر از آب را تخلیه کنید.

  • برای مثال اگر حجم استخر شما ۲۶ هزار گالن آمریکایی (۹۸ هزار لیتر) است و ppm فعلی آن ۵ هزار است و ppm توصیه شده ۳۵۰۰ است، ppm اول را تقسیم بر دومی کنید تا به ۱٫۴۳ دست یابید. سپس ۰٫۴۳ را ضرب در حجم استخر کنید تا ۱۱۱۸۰ گالن آمریکایی (۴۲۳۰۰ لیتر) به دست آید. این میزان آبی است که باید تخلیه کنید.

سطح نمک در استخر

 

یک پمپ تخلیه‌ی استخر بخرید یا کرایه کنید.

می‌توانید پمپ را به ازای هر ساعت ۲۵ تا ۴۰ دلار کرایه کنید و یا اینکه یک پمپ با قیمتی بین ۱۰۰ تا هزار دلار بسته به کیفیت آن تهیه کنید. پمپ‌ها در اکثر فروشگاه‌های لوازم استخر و فروشگاه‌های خدمات رفاهی منزل موجود هستند و معمولاً به یکی از شکل‌های زیر وجود دارند:

  • پمپ‌های شناور که کاملاً داخل آب قرار می‌گیرند و معمولاً نسبت به پمپ‌هایی که در سطح زمین قرار می‌گیرند.
  • پمپ‌هایی که در سطح زمین قرار می‌گیرند در کنار استخر جای دارند و معمولاً نسبت به پمپ‌های شناور سریع‌تر و قدرتمندتر هستند.

سطح نمک در استخر

 

استخر را تخلیه کنید.

با توجه به دستورالعمل تولیدکننده‌ی موجود پمپ را به استخر متصل کنید. سپس پمپ را روشن کنید و آب استخر را تا میزانی که برای رقیق کردن آن لازم است تخلیه کنید. در بیشتر شهرها به طور قانونی اجازه ندارید که آب استخر را در مناطق عمومی بریزید. برای همین اطمینان حاصل کنید که آب استخر را به داخل حیاط یا دریچه‌ی تخلیه‌ی فاضلاب می‌ریزید.

  • راهنمای پمپ خود را بررسی کنید تا ببینید که در هر دقیقه چه میزان آب را تخلیه می‌کند تا بتوانید میزان آب تخلیه شده را محاسبه کنید.
  • دریچه‌ی تخلیه‌ی فاضلاب شما یک حفره‌ی کوچک و گرد است که با یک در پوش پوشیده شده است. بلافاصله در فضای اطراف خانه به دنبال آن بگردید.

سطح نمک در استخر

روش ۳

رقیق کردن آب برای پایین آوردن سطح نمک در استخر

 

استخر را با آب تازه پر کنید.

شلنگ لاستیکی را به یکی از شیرهای داخل و خارج خانه وصل کنید و آن را به داخل استخر بیاورید. سپس شیر را باز کنید و اجازه دهید با آب تازه و غیر شوری که برابر با میزان آبی است که پیش‌تر تخلیه کردید پر شود.

سطح نمک در استخر

 

برای پایین آوردن سطح نمک در استخر سطح ppm کنونی را بررسی کنید.

بعد از اینکه استخر را از آب پر کردید، یک قسمت کوچک از آب آن را با فرچه‌ی استخر یا دسته‌ی برگ گیر به مدت ۲ تا ۳ دقیقه مخلوط کنید. سپس این ناحیه از آب را برای به دست آوردن سطح اولیه‌ی نمک آزمایش کنید. اگر همچنان میزان آن بالای سطح ppm توصیه شده است باید آب را بیشتر رقیق کنید و اگر کمتر از این میزان است باید نمک بیشتری به استخر اضافه کنید.

سطح نمک در استخر

 

در صورت لزوم به استخر نمک اضافه کنید.

میزان نمک اضافه شده باید سطح سدیم شما را به‌اندازه‌ی ppm پیشنهادی برساند؛ به همین جهت به جدول تبدیل واحدی که بر روی بسته‌ی نمک استخرتان موجود است نگاه کنید تا ببینید که چه میزان سدیم باید افزود.

از نمک استخری که فاقد ید است، به صورت دانه‌های ریز است و همچنین از فرآیند تبخیر به وجود آمده است استفاده کنید و توجه داشته باشید که سطح خلوص آن حداقل ۹۹٫۸ درصد باشد. از مصرف نمک‌هایی که شامل مواد افزودنی همچون کلسیم کلرید یا سدیم فروسیانید هستند خودداری کنید.

  • می‌توانید نمک استخر را در بیشتر مغازه‌های تجهیزات استخر پیدا کنید.

سطح نمک در استخر

 

آب و نمک را برای ۳۰ دقیقه با هم مخلوط کنید.

زمانی که آب و نمک اضافه را افزودید باید با استفاده از فرچه‌ی استخر یا دسته‌ی برگ گیر همه چیز را مخلوط کنید تا محلول کاملاً رقیق شود. زمانی که کارتان تمام شد نباید هیچ اثری از ذرات نمک در آب استخر قابل مشاهده باشد.

سطح نمک در استخر

 

پس از ۲۴ ساعت سطح نمک آب را آزمایش کنید.

پس از اینکه محلول را مخلوط کردید بگذارید تا حداقل برای ۲۴ ساعت استراحت کند. سپس سطح نمک آب را بررسی کنید. اگر ppm فعلی نسبت به ppm پیشنهادی تنها چند صد واحد متفاوت است شنا کردن در آن خطری ندارد و اگر چنین نیست فرایند رقیق کردن آب را ادامه دهید.

سطح نمک در استخر


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما برای پایین آوردن سطح نمک در استخر استفاده از این راهنما است در صورتیکه مشکل شما حل نشد حتما با متخصصان در این زمینه مشورت نمایید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.