نعناع یک گیاه چندساله است که برگ­‌های کوچک و دندانه­‌دار آن طعم و بوی بسیار خوب و معطری دارند. نعناع گل­‌های کوچکی به رنگ بنفش، صورتی، یاسی و یا سفید دارد. انواع مختلفی از نعناع وجود دارد و جدا از براق یا کدر بودن، نرم یا زبر بودن و نیز تیره­ یا روشن بودن برگ­‌ها، همگی خوشبو و معطر هستند. بااین‌حال، از روی ساقه‌­ی مربع شکل یک گیاه می‌­توانید بگویید که از خانواده‌­ی نعناع­‌ها است. وقتی‌که برگ نعناع را در دست بگیرید، عطر و بوی تند آن، آب‌نبات، چای شیرین و یا حتی آب‌نبات‌های نعناعی را به خاطرتان می‌­آورد. با یادگیری نحوه کاشت نعناع می‌توانید این گیاه معطر را در باغچه حیاط خود بکارید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی نحوه کاشت نعناع و ارائه نکات مهم در این رابطه می‌پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه علاقه‌مندان قرار بگیرد.

نحوه کاشت، پرورش و برداشت نعناع  

نعناع نیز مانند بسیاری از گیاهان دیگر که در آشپزخانه پیدا می­‌شوند، ما را به یاد باغ، پوشش زمین، خوشبوکننده هوا و حتی داروهای گیاهی می‌اندازد و یادآور همه‌ی این موارد است. نعناع به همان میزان که زیبا و خوب است، کاربردی نیز هست و مورداستفاده قرار می­‌گیرد. در آمریکای شمالی نعناع در آفتاب و یا در سایه رشد می­‌کند و نمی­‌توان جلوی رشد آن را گرفت. در حقیقت بهتر است مراقب باشید که نعناع را در کجا می­‌کارید، زیرا می­‌تواند یک گیاه تهاجمی باشد.

نحوه کاشت نعناع

  • نعناع یک گیاه چندساله و تهاجمی است و در خاکی که حاصل‌خیز است و به‌خوبی زهکشی شده باشد می‌­تواند رشد کند.
  • در حالت عادی، نعناع خاکی را ترجیح می­‌دهد که مرطوب باشد و به‌خوبی زهکشی شده باشد، یعنی جایی شبیه لبه­‌ی رودخانه‌­ها که زیستگاه بومی و طبیعی آن­‌ها است.
  • بیشتر گونه­‌های نعناع، سایه را تحمل می­‌کنند، و ممکن است نیاز داشته باشند تا در برابر تابش مستقیم آفتاب حفاظت شوند.
  • برای کاشت نعناع در فضای باز، یک یا دو گیاه بخرید (و یا از یک گیاه دیگر جدا کنید) و آن‌­ها را با فاصله‌ی ۶۰ سانتی­متری از هم و در خاک مرطوب بکارید. همین یک یا دو گیاه به‌راحتی رشد می­‌کنند و زمین را می­‌پوشانند. نعناع وقتی‌که کامل رشد کند بین ۳۰ تا ۶۰ سانتی­متر ارتفاع خواهد داشت.
  • برای داشتن بهترین میزان رشد در فضای بسته مثل ظرف­‌ها، باید نعناع را با یک لایه نازک از مخلوط غنی پوشاند و چند ماه یک‌بار آن­‌ها را کود دهی کرد. گیاهانی که در مناطق سرد و در گلدان کاشته می­‌شوند باید در برابر یخ‌زدگی حفاظت شوند.
  • اگر نعناع در باغ کاشته می­‌شود بهتر است که کاهو و گوجه نزدیک به آن کاشته شود.

مراقبت از نعناع

  • نعناع به مراقبت بسیار کمی نیاز دارد. بهتر است از یک‌لایه نازک مالچ برای گیاهانی استفاده کنید که در فضای باز کاشته می­‌شوند. این کار باعث می­‌شود هم برگ­‌ها تمیز بمانند و هم رطوبت خاک حفظ شود.
  • برای کاشت گیاه در فضای بسته، باید مراقب باشید که همیشه به‌طور منظم آن­‌ها را آبیاری کنید تا رطوبت خاک ثابت بماند.
  • نعناع در آغاز کاشت، بوته‌ه­ای انبوه، مرتب و بسیار خوب به نظر می‌­رسد، اما خیلی زود شاخه­‌ها به‌صورت ریزوم­‌هایی افقی در سطح و زیرخاک پخش می­­‌شوند و خاک بیشتری را تحت پوشش قرار می­‌دهند. یک گیاه نعناع اگر با مانع محدود نشود، می­‌تواند در طول یک سال به یک بوته­‌ی بزرگ غول­‌پیکر ۱٫۲ متری تبدیل شود؛ اما این چیز ترسناکی نیست. هرس کردن و برداشت کردن برای نعناع مفید است. ریشه­‌های نعناع سطحی است و به‌راحتی می‌­توان آن­­‌ها را از خاک خارج کرد بنابراین تا زمانی که نعناع را با موانع فیزیکی محدود کنید یا در ظرف قرار دهید، نیازی به نگرانی در مورد رشد غول‌آسای نعناع نیست.

نعناع

آفات و بیماری­‌های نعناع

  • کپک پودری
  • پوسیدگی
  • لکه روی برگ­‌ها
  • زغالک
  • برفک زدن و فاسدشدن

موش‌­ها از بوی نعناع بیزار هستند. در جاهایی که مشکوک به وجود موش هستید نعناع پخش کنید. نعناع همچنین به‌عنوان یک گیاه کاملاً مقاوم محسوب می‌­شود.

برداشت، ذخیره و نگهداری نعناع

  • راه نگهداری از این گیاه در بهترین حالت خود، برداشت مکرر از آن است. برگ­‌های جوان نعناع نسبت به برگ­‌های پیر و کهنه، طعم و عطر بهتری دارند و نعناع این قابلیت را دارد که حتی در بهار نیز به‌محض رشد آن را هرس و یا برداشت کرد. بااینکه بهتر است نعناع تازه باشد اما می‌­توان این گیاه را برای مدت چند روز در آب زنده نگه داشت و برگ­‌های آن را منجمد و یا در معرض هوا خشک کرد.
  • درست پیش از آن‌که نعناع گل بدهد، ساقه­‌ها را حدود ۲٫۵ سانتی‌متر بالاتر از خاک قطع کنید. یک بوته­‌ی نعناع این قابلیت را دارد که در طول یک فصل ۲ یا ۳ بار از آن برداشت کرد.
  • حتی می­‌توانید ساقه را قطع نکنید و تنها برگ‌­ها را جدا کنید.
  • برای داشتن برگ­‌های تازه بهتر است که نعناع را در فضای بسته پرورش دهید و در صورتی که بخواهید برگ‌­ها را خشک کنید بهتر است قبل از گل دادن گیاه آن­‌ها را جدا کنید. باید برگ ­های خشک شده را در یک محفظه­‌ی بسته نگه‌دارید.

قلمه زدن نعناع

  • بهترین راه قلمه زدن نعناع این است که از بخش­‌هایی از گیاه که بیشتر دوست دارید قلمه را جدا کنید. کار ساده‌­ای است، تنها باید یک قلمه­‌ی ۱۰ تا ۱۵ سانتی از ساقه­‌ای جدا کنید که ریشه داشته باشد، سپس آن را به صورت افقی در خاک قرار دهید. ساقه­‌های نعناع حتی در یک لیوان آب نیز می­‌توانند ریشه بدهند. با جدا کردن یک قلمه­‌ی کوچک شروع کنید. هر دوست باغبانی قلمه­‌ای از نعناع موردعلاقه‌ی خود را به شما می­‌دهد.

گونه­‌های پیشنهاد شده نعناع

  • نعناع سیب/آناناس: Mentha suaveolens
  • نعناع کرواسی: Mentha requienii
  • پونه: Mentha pulegium
  • نعناع تند: Mentha x piperita
  • نعناع مرکبات: Mentha x piperita var. citrate
  • نعنای دشتی: Mentha spicata

نعناع

دانش و دانایی در مورد نعناع

  • هنگامی‌که سردرد عصبی داشتید، یک کمپرس از برگ نعناع را روی پیشانی قرار دهید. در مورد مزایای درمانی و استفاده‌های دیگر نعناع بیشتر یاد بگیرید.
  • نعناع نماد و مظهر تقوا است. در مورد معنای گیاهان بیشتر بدانید. نعناع همچنین می‌­تواند استرس و اضطراب را تسکین دهد. در اینجا یاد بگیرید که چطور از نعناع به‌عنوان یک داروی تسکین‌دهنده استفاده کنید.

“اگر کسی بخواهد تمام گونه‌های نعناع را نام ببرد، بداند که باید چند ماهی در اقیانوس هند شنا ­کند” –والافرید استرابو (۸۰۸ تا ۸۴۹)

نکات آشپزی در مورد نعناع

آشپزهای حرفه‌­ای معمولاً گونه­‌ی نعنای دشتی را برای استفاده خوشمزه کردن غذاها و گونه­‌ی نعناع تند را برای دسرها و روی آن­‌ها استفاده می‌­کنند. برای اینکه سالاد میوه­، ماست و یا چای شما طعم لذیذی داشته باشد، مقداری سیب نعناع و یا پرتقال نعناع را به آن اضافه کنید. تقریباً در همه­‌ی سالادها در خاورمیانه از جمله تبوله نعناع یافت می‌شود که در کنار گوشت گوسفندی نیز بسیار لذیذ است. نعناع همچنین در کنار نخودفرنگی، کدوسبز، لوبیای تازه، سس ماریناد تابستانی، انواع سبزیجات، سوپ­‌های سرد، سالادهای میوه و پنیر استفاده می‌شود، پس بهتر است در مورد نحوه کاشت نعناع این گیاه دوست داشتنی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نکته: با منجمد کردن ظرف­‌هایی از چای نعناع، یخ­‌هایی با طعم نعناع درست کند و برای تهیه­‌ی نوشیدنی از آن­‌ها استفاده کنید.

نعناع


مقالات مرتبط :

 


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما مطالعه کامل و مفصل راجع به نحوه کاشت نعناع است. زیرا شما با یادگیری در مورد نحوه کاشت نعناع می‌توانید این گیاه را به راحتی پرورش دهید و از آن در اکثر غذاهای خود و سالادها استفاده نماید و لذت ببرید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.