کاکتوس گیاه جذاب و مقاومی ست و برخلاف تصور اکثر افراد که فکر می کنند به مراقبت چندانی نیاز ندارد، برای رشد مناسب و طول عمر آن باید مراقبت های کمی صورت گیرد. برای مراقبت از کاکتوس توجه به تعویض خاک، میزان آب و نور خورشیدی که به آن میرسد ضروری است. پین ورک در این مقاله ما را به دنیای کاکتوس ها می برد تا ببینیم برای داشتن کاکتوس های خجالتی باید چه نکاتی را رعایت کنیم:

الف) خانه ای کوچک برای مراقبت از کاکتوس عزیز

اندازه ی گلدان

۱) گلدانی انتخاب کنید که گنجایش ریشه های کاکتوس را داشته باشد.

اگر کاکتوسی که انتخاب کرده اید ریشه های کم عمق و کوتاهی دارد مانند گونه های ” چولا ” و “prickly pear” که از کاکتوس های میوه دار است بهتر است از گلدانی با قطر زیاد و دهانه ی پهن استفاده کنید. برای کاکتوس های ریشه دار تر مانند ساگوارو و کاردون از گلدان های عمیق استفاده کنید.
*اغلب کاکتوس ها ریشه ی کم عمق دارند اما اگر از طول ریشه ی گیاه خود اطلاع ندارید، گلدانی با اندازه ی متوسط انتخاب کنید.

حفره ی گلدان

۲) کف گلدان باید حفره داشته باشد.

کف گلدانی که انتخاب می کنید باید سوراخی برای تنفس خاک و تخلیه ی آب اضافی وجود باشد. در غیر این صورت خاک زیادی مرطوب شده و کاکتوس بامزه ی شما را به تدریج از بین می برد.
*اگر گلدان فعلی حفره ندارد، دست به کار شده و برای نجات کاکتی خود، کف آن را سوراخ کنید.

خاک گلدان

۳) خاک مخصوصی برای مراقبت از کاکتوس تهیه کنید.

خاک مناسب را می توانید از گل فروشی ها وفروشگاه های معتبر گیاه خریداری کنید.
*اگر خاک مخصوص کاکتوس را پیدا نکردید می توانید با ترکیب مواد مختلف آن را درست کنید.  یک سوم خاک باغبانی معمولی، یک سوم شن باغبانی (شسته شده و درشت) و یک سوم مواد معدنی مانند ماسه و سنگ های معدنی را با هم ترکیب کنید تا خاکی مناسب کاکتوس تهیه شود. چنین خاکی مواد مغذی مورد نیاز را به کاکتوس می رساند.

تعویض گلدان اولیه

۴) گلدان اولیه ی کاکتوس را عوض کنید.

بهتر است بعد از خرید کاکتوس، آن را از گلدان پلاستیکی که دارد به یک گلدان بهتر منتقل کنید. حتما از دستکش باغبانی برای محافظت از دستان در برابر خارهای گیاه استفاده کنید. کاکتوس را به آرامی از گلدان خارج کنید تا ریشه ها آسیب نبینند.

آبیاری اولیه

۵) بعد از تعویض گلدان، گیاه را آبیاری کنید.

گلدان را پر از خاک کرده و سوراخی اندازه ی کاکتوس در خاک ایجاد کرده و کاکتوس را در آن قرار دهید. ریشه را با خاک بپوشانید و گیاه را آبیاری کنید. دقت کنید که فقط کافی ست خاک خیس شود. میزان آب نباید به قدری باشد که بلافاصله از حفره کف گلدان خارج شود.

ب) مراقبت صحیح و رشد سالم کاکتوس

آبیاری هفتگی

۱) هفته ای یکبار، به کاکتوس آب بدهید.

انگشت خود را قدری در خاک فرو ببرید تا میزان خشکی خاک را چک کنید و تنها زمانی به کاکتوس آب بدهید که خاک آن کاملا خشک باشد. میزان آب باید به قدری باشد که خاک کاملا مرطوب شده و آب اضافی از حفره ی کف گلدان خارج شود.
*فصل رشد کاکتوس ها بهار و تابستان است زیرا هوا گرمتر شده و روزها بلندتر از سایر فصل ها می باشد.
*با توجه به نوع کاکتوس و خاک آن، ممکن است دفعات آبیاری هفتگی کم و زیاد شود.
*حساس شدن کاکتوس و سیاه یا قهوه ای شدن برگها از نشانه های آبیاری بیش از حد کاکتوس است.


پیشنهاد ویژه: اگر تعداد گل و گیاه و یا حتی دارای باغچه هستید می‌توانید از خدمات باغبانی منزل و هرس درخت پین‌ورک استفاده کنید.کافیه روی لینک زیر کلیک کنید و رایگان قیمت بگیرید.


 

مقاله مرتبط:

آبیاری کمتر در زمستان و پاییز

۲) کاکتوس ها در پاییز و زمستان به آب کمتری نیاز دارند.

در این فصل ها با توجه به کوتاه شدن روز و سردتر شدن هوا، کاکتوس ها به آب کمتری نیاز دارند. بسته به نوع آب وهوا، پس از خشک شدن کامل خاک باید به گیاه آب بدهید.
*جای کاکتوس، تاثیر زیادی در میزان آبی که باید به کاکتوس بدهید دارد. اگر گلدان در معرض تابش مستقیم و همیشگی آفتاب و یا قسمت گرم خانه است معمولا به آبیاری بیشتری نیاز دارد.

کود دهی

۳) پس از آبیاری به کاکتوس کود بدهید.

کودی که انتخاب میکنید باید به طور مساوی حاوی پتاسیم، نیتروژن و فسفر باشد و  یا فسفر کمی بیشتر از نیتروژن باشد. یک چهارم یا نصف کود را با آب رقیق کرده و به خاک کاکتوس اضافه کنید.
*طبق دستورالعمل ها، از کود استفاده کنید و فراموش نکنید که کاکتوس ها در طول پاییز و زمستان نیازی به کود ندارند.

مضرات نور بیش از حد

۴) نور بیش از حد خورشید، ممکن است به کاکتوس آسیب برساند.

تغییر رنگ کاکتوس به زرد، قهوه ای و نارنجی و محو شدن بعضی نقاط، نشان دهنده ی این است که کاکتوس بیش از حد نیاز نور خورشید را دریافت می کند. مراقب تغییرات رنگ گیاه باشید تا قبل از آسیب دیدن، آن را به مکانی بهتر منتقل کنید.

تعویض مکان گلدان

۵) اگر کاکتوس تغییر حالت داده است مکان آن را عوض کنید.

بعضی از گیاهان به طور طبیعی به سمت نور خورشید تغییر حالت می دهند اما در کاکتوس ها اگر خمیدگی کمی بیشتر از حد طبیعی شود به این معنی ست که نور کافی دریافت نمی کند. اگر خمیدگی زیادی در کاکتوس مشاهده می کنید آن را به جایی که نور بیشتری دارد منتقل کنید. نور کم باعث مرطوب ماندن خاک و آسیب دیدن ریشه نیز می شود.
*در خمیدگی های کم اثر، با تغییر جهت گلدان میتوان مشکل را برطرف کرد.
*مکان جدید کاکتوس را بررسی کنید. گاهی تغییر مکان به جایی با شدت نور بالا نیز باعث سوزاندن و آسب دیدن کاتوس می شود. به عنوان مثال کاکتوس را از مکانی که روزانه ۴ ساعت نور دریافت می کند به مکانی با ۶ ساعت نور منتقل کنید.

گلدان را سالی یکبار عوض کنید

۶) بهتر است سالی یکبار گلدان کاکتوس را عوض کنید.

تعویض گلدان به شما اجازه میدهد متوجه ساختار و نوع رشد ریشه ی کاکتوس شوید. گلدان جدید را نیز طبق نکاتی که گفته شد و مناسب با اندازه ی ریشه انتخاب کنید.
*اگر گلدان فعلی مناسب به نظر میرسد بهتر است فقط خاک آن را عوض کنید تا کاکتوس جانی تازه بگیرد.

ج) مراقب آفات کاکتوس باشید.

حشرات ریز کاکتوس

۱) حشرات ریز را از کاکتوس دور کنید.

ممکن است به دلایل مختلف حشرات کوچکی روی کاکتوس ایجاد شوند. ابتدا این حشرات را با دست یا هر وسیله ی دیگری از کاکتوس جدا کرده و سپس به گیاه حشره کش بزنید تا امکان بازگشت دوباره ی حشرات از بین برود.

آفات کاکتوس

۲) Mealybug ها نیز حشرات کوچکی هستند که ممکن است روی تنه ی کاکتوس یا در خاک گلدان زندگی کنند. اگر این حشرات تیره رنگ وکوچک را مشاهده کردید بلافاصله کاکتوس را تمیز کرده و با حشره کش مقاوم کنید.

عنکبوت های مگسی

۳) مراقب عنکبوت های قرمز مگسی باشید.
این حشرات آسیب زیادی به کاکتوس می زنند و با خوردن آن باعث می شوند قسمت هایی از گیاه خشک شده و یا از بین برود. بهتر است این کاکتوس ها را از بقیه جدا کرده و به آنها آفت کش بزنید.
توصیه می شود تا مدتی از حشره کش های مخصوص عنکبوت قرمز استفاده کنید تا تخم حشره در صورت وجود از بین برود.
مراقبت از کاکتوس زحمت چندانی ندارد اما برای رشد و سلامت آنها باید برخی نکات را رعایت کرد. انجام  نکات ساده ای که گفته شد، کاکتوس های همیشه سبزتان را سلامت و شاداب نگه میدارد.
برای داشتن یک خانه ی سبز، روی کاکتوس ها حساب کنید.

 

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ریحانه یزدانی

درباره نویسنده

كولي هاي اسپانيايي وقتي از سفرشون به اقيانوس آرام جنوبي برمي گشتن، بهت سلام رسوندن و گفتن: "ما كل دنيارو گشتيم و ديديم كه آدماي كمي حاضرن به هر قيمتي شده به روياشون برسن" حالا شايد من كه براي پين ورك مطلب مينويسم در راه رسيدن به افسانه ي شخصي خودمم.. شايد تويي كه ميخوني يه افسانه ي شخصي داري... ازش نگذر، مال خودته

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.