گلابی یکی از میوه‌های آبدار و خوش‌مزه می‌باشد که کاشت درخت گلابی و مراقبت از آن کار سختی نیست و شما به راحتی می‌توانید در حیاط خانه خود با کاشت دانه‌های گلابی، درخت‌های گلابی فراوانی داشته باشید و از داشتن میوه‌ی آن در حیاط منزل بهره ببرید و همچنین این درخت دارای گل‌های سفیدی است که هم زمان با برگ‌هایش می‌روید و جلوه‌ای زیبا به حیاط  یا باغ شما می‌بخشد. اگر علاقه‌مند به کاشت درخت گلابی و داشتن میوه‌های خوش‌طعم آن هستید در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید.

برای کاشت درخت گلابی و پرورش این گیاه و آموزش نکات مفید به ادامه این مطلب از پین‌ورک توجه داشته باشید.

خدمات باغبانی

بهترین متخصص با کمترین قیمت

 

نحوه‌ی کاشت درخت گلابی

روش‌های مختلفی برای کاشت درخت گلابی و پرورش گیاه آن وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از روش کاشت بذر، پیوند گیاه. که در ادامه‌ی این مطلب توضیحات بیشتری درباره‌ی آن داده شده است.

کاشت درخت گلابی

کاشت درخت گلابی به روش کاشت بذر

برای کاشت درخت گلابی به روش بذر ابتدا دانه‌های میوه گلابی را در اوایل بهمن ماه از میوه‌ی آن جدا کنید و آن‌ها در یک ظرف آب بریزید. هر کدام از دانه‌ها که روی سطح آب شناور شد، از ظرف خارج کنید و بقیه‌ی دانه‌ها را تمام شب در آب قرار دهید.

یک پلاستیک کود گیاهی مرطوب تهیه کنید. این کود باید آب و رطوبت را در خود حفظ کند و باعث جوانه زدن دانه شود. سپس حداقل ۴ دانه‌ی گلابی را در عمق ۵ الی ۸ سانتی‌متری از خاک بکارید. هرچه تعداد بیشتری دانه گلابی در خاک بکارید، شانس بیشتری یرای جوانه زدن وجود خواهد داشت. سپس کیسه‌ای که خاک و دانه‌های گلابی را در آن قرار داده‌اید، به مدت ۶۰ تا ۹۰ روز در کشوی فریزر قرار دهید.

این کار باعث خنک شدن و آماده‌سازی دانه‌ها برای جوانه زدن می‌شود. خاک داخل پلاستیک باید همواره مرطوب باشد، بدین منظور هر دو هفته یکبار باید به آن سر بزنید که اگر خشک شده بود روی آن آب اسپری کنید. پس از سه ماه پلاستیک را از فریزر بیرون آورده. حالا پوسته‌ی خارجی دانه‌های گلابی سفت شده است پس باید آن‌ها را قبل از کاشتن در خاک به مدت دو روز در آب گرم قرار دهید.

کاشت درخت گلابی

سپس یک گلدان انتخاب کنید و داخل آن را از خاک مرطوب داخل کیسه پر کنید و هر چهار دانه را در چهار طرف گلدان در عمق ۱۳ میلی‌متری خاک قرار دهید و در طی دو هفته به اندازه‌ای که خاک فقط مرطوب باشد به آن آب بدهید و می‌توانید کنار هر دانه را با خلال دندان علامت گذاری کنید تا دانه را گم نکنید.

گلدان خود را در جای گرم و نورانی قرار دهید. به این توجه داشته باشید که هرچه نور بیشتری به خاک بخورد، خاک نیازمند آبیاری بیشتری می‌باشد. تا زمانی‌که از هر نهال گیاه ۴ برگ به طور کامل رشد کند باید صبر کنید و به این نکته در کاشت درخت گلابی توجه کنید، برگ‌های اولیه‌ای که می‌روید برگ‌های صحیحی نیستند زیرا شباهتی به برگ‌های درخت گلابی ندارند.

اما پس از رشد برگ‌ها، نهال‌ها آماده انتقال هستند. هر نهال را در گلدان جداگانه‌ای بکارید و توجه داشته باشید که هنگام انتقال نهال‌ها، ریشه‌ی آن آسیب نبیند. در این زمان شما می‌توانید نهال‌ها را در صورتی‌که آفتاب شدیدی بیرون نباشد، خارج از خانه و در محیط بیرون قرار دهید. از اوایل اردیبهشت تا تیر ماه شما باید نهال‌های خود را در خاک روی زمین بکارید زیرا زمان رشد ریشه فرا رسیده است.

جایی را انتخاب کنید که دارای خاک مرطوب و اینکه روزی ۶ ساعت آفتاب بگیرد. در این شرایط گلابی‌های شما خیلی خوب رشد می‌کنند. برای امتحان خاک با زهکشی مناسب، گودالی به عمق و پهنای ۰٫۳ متر انتخاب کنید و داخل آن را از آب پر کنید. بعد هر یک ساعت یکبار به آن سر بزنید، اگر خاک به اندازه‌ی ۲٫۵ تا ۷٫۵ سانتی‌متر آب را در خود جذب کرده بود در نتیجه خاک زهکشی مناسب دارد.

نهال‌ها را در فاصله‌ی ۶ تا ۷٫۵ متر از هم بکارید. برای کاشت نهال باید گودالی ۷٫۵ متر عمیق‌تر و پهن‎‎تر از ریشه‌ی آن بکارییم. نیازی به اضافه کردن کود نیست اما به دلخواه خودتان می‌توانید مقداری کمپوست را با خاک مرطوب مخلوط کنید و پای گیاه بریزید.

برای یکسال، هفته‌ای یکبار به گیاه آب بدهید اما در فصل‌های گرم سال، بیشتر از سه بار نیاز به آب هست. یکبار در سال کود دادن به گیاه کافی است. اگر در یک فصل درخت بیشتر از ۰٫۳ متر رشد کرد، در فصل بعد کود کمتری به آن بزنید.

کاشت درخت گلابی

کاشت درخت گلابی به روش پیوندزنی

متداول‌ترین روش تولید درحت گلابی پیوندزنی میباشد. شیوه‌های مختلفی در پیونرزنی وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها پیوندزنی شکمی می‌باشد که در اواخر تابستان انجام می‌شود. روش دیگر پیوندزنی زبانه‌ای است که بسیار نتایج خوبی بدست می‌دهد.

مراقبت‌های لازم از درخت گلابی

چند نکته برای مراقبت از درخت گلابی وجود دارد که در ادامه‌ی مطلب به آن اشاره شده است.

آبیاری

درخت گلابی زیاد به آبیاری نیاز ندارد و در سال اول رشد، هفته‌ای دو بار برای آبیاری کافی می‌باشد. اما در فصل‌هایی مثل تابستان، نیاز به آبیاری منظم و خوبی دارد. اما آبیاری بیش از حد موجب زرد شدن برگ‌ها و پژمردگی گیاه می‌شود.

نور

نور عامل مهمی برای رشد درخت گلابی و گل‌دهی و میوه‌دهی آن می‌باشد. عدم بهره‌مندی از نور باعث می‌شود میوه‌ی گیاه شیرین نشود و خوب نرسد.

کاشت درخت گلابی

خاک

خاک درخت گلابی باید زهکشی خوبی داشته باشد این یکی از عوامل مهم در رشد گیاه می‌باشد. باید خاک این گیاه سبک و رطوبت را زیاد در خود نگه ندارد. اگر خاک باغچه‌تان خیلی شنی و سبک بود می‌توانید از پایه‌های زالزالک اتفاده کنید. فاصله کاشت درختان معمولی از هم حدود ۷ تا ۸ متر و برای درختان پا کوتاه ۳تا ۴ متر می‌باشد.

کوددهی

از کود NPK فسفر بالا ۱۰-۵۲-۱۰ در اول دوره کاشت به نسبت ۳ در هزار، از کود NPK کامل ۲۰-۲۰-۲۰ با نسبت ۳ درهزار و در مرحله آخر ۱هفته مانده به چیدن میوه از کود NPK پتاس بالا ۳۶-۱۲-۱۲ یا ۳۰-۵-۱۵ با نسبت ۳ درهزار استفاده کنید.

 

کاشت درخت گلابی

فواید داشتن درخت گلابی

  • گلابی حاوی ویتامین های E و C ، کلسیم، آهن، منیزیم و روی است.
  • چون حاوی ویتامین C در پوست و زیبایی شما تاثیر می‌گذارد.
  • جویدن دانه‌های گلابی در دفع مواد زائد بدن بسیار موثر است.
  • چون گلابی میوه‌ای آبدار است خوردن روزی ۱ با ۲ عدد از آن برای افرادی که یبوست دارند مفید است.
  • گلابی به دلیل داشتن ارسنیک رعشه را درمان می‌کند.
  • دم کردن برگ گلابی دارویی شفابخش برای بی‌خوابی است که اعصاب را آرام سردردهای میگرنی را درمان می کند.

در این نوشته هرآنچه باعث داشتن درخت با محصول خوب و با کیفیت و نکات مفید و ارزشمندی درباره‌ی کاشت درخت گلابی و نگهداری از آن به شما ارائه شد. شما می‌توانید برای استفاده از خدمات اصولی کاشت درخت گلابی به صفحه خدمات باغبانی مراجعه و نیروهای ماهر شرکت پین‌ورک را در کنار خود داشته باشید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    مجید اقبال 13-09-2020

    با سلام و احوالپرسی ممنونم از مطالب مفید و کاربردی که ذکر کردید بر حسب اتفاق در حین خوردن گلابی بودم خوشمزگی و عطر آن باعث شد بفکر کاشتن بیفتم وارد اینترنت شدم سایت شما را باز کرده و خواندم باور کنید مطالبتان عین همین گلابی بود که خوردم مطبوع و شیرین ، شاد باشید بی سبب