یکی از مشکلاتی که امروزه شهرهای بزرگ مانند تهران دچار آن شده‌اند مشکل آلودگی هوا است. تهران از نظر آلودگی هوا یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان شناخته شده است. این آلودگی‌ها باعث افزایش بیماری‌ و آمار مرگ و میر شده است.

طبق گزارشات ۷۰ درصد این آلودگی‌ها مربوط به ماشین‌ها می‌شود. بر این اساس، شهرداری تهران برای کنترل و کاهش آلودگی‌ها، برنامه‌های مختلفی را ارائه داده است. برای مثال طرح ترافیک تهران! طبق گزارشات، این قوانین و برنامه‌ها باعث کاهش ۱۶ درصدی آلودگی هوا می‌شود. طرحی که اخیرا شهرداری تهران درنظر دارد حذف طرح زوج و فرد و اجرای طرح کنترل آلودگی هوا است که در این نوشته درباره‌ی این طرح و قوانین آن توضیحات کاملی ارائه داده می‌شود. با پین‌ورک همراه باشید.

طرح ترافیک تهران: طرح کنترل آلودگی هوا

طرح ترافیک تهران از شنبه، اول تیر ماه سال ۹۸ آغاز شده است. طرح ترافیک اصلی همانند سال قبل اجرا می‌شود اما طرح زوج و فرد از ابتدای تیرماه حذف و به جای آن طرح کنترل آلودگی هوا در محدوده‌ی دوم (زوج یا فرد سابق) اجرا می‌شود.

در طرح کنترل آلودگی هوا کلیه‌ی خودروها با پلاک تهران، ۲۰ روز برای پلاک خودروهای غیر تهران، ۱۵ روز در هر فصل اجازه عبور رایگان از این محدوده را دارند. افرادی که خودروی شخصی دارند باید در سایت تهران من مشخصات خود را وارد و ثبت نام کنند.

عوارض طرح کنترل آلودگی هوا

  • مبلغ طرح کنترل آلودگی هوا تقریبا نصف مبلغ عوارض ورود به محدوده‌ی طرح ترافیک تهران است.
  • مبلغ عوارض برای خودروهایی که دارای معاینه فنی برتر هستند، شامل ۲۵ درصد تخفیف است.
  • خودروهایی که عمر کمتر از چهار سال دارند و الزامی به اخذ معاینه فنی عادی ندارند نیز برای بهره‌مند شدن از تخفیف معاینه فنی برتر می‌توانند به مراکز صدور معاینه فنی مراجعه کنند.
  • صاحبان خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک تهران ساکن هستند، از ۲۵ درصد تخفیف برخوردار خواهند شد. البته این تخفیف تنها شامل یک خودرو آنها می‌شود. این اشخاص علاوه بر بارگذاری مدارک در سایت تهران من، باید به دفاتر خدمات الکترونیک برای تایید نهایی مراجعه کنند.

طرح ترافیک تهران

ساعات طرح ترافیک تهران و طرح کنترل آلودگی هوا

  • طرح ترافیک برای روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۹
  • طرح کنترل آلودگی هوا برای روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۹ و برای روزهای پنچشنبه از ساعت ۶ صبح تا ۱۳ اجرا می‌شود.

در صورت عبور و مرور خودروها در این ساعات، از سهمیه‌ی هر خودرو کاسته و یا موظف به پرداخت عوارض می‌شود.

قوانین طرح کنترل آلودگی هوا

  • در سال جدید به منظور کاهش جریمه‌های رانندگی، صاحبان خودرو در صورت ورود بیشتر از تعداد مجاز به محدوده های طرح ترافیک تهران و طرح کنترل آلودگی هوا، تا یک ماه فرصت دارند که جریمه خود را بپردازند.
  • افرادی که در سال نود و هفت برای دریافت طرح ترافیک در سایت تهران من ثبت نام کرده‌اند، ثبت نام مجدد لازم ندارند.
  • اگر در محدوده کنترل آلودگی هوا ساکن هستید، برای استفاده از تسهیلات تخفیف مربوط به امتیاز محل سکونت، بایستی مدارک خود را به دفاتر خدمات الکترونیک ارائه دهید. مدارک لازم و آدرس‌های دفاتر خدمات الکترونیک تهران اطلاع رسانی خواهد شد. لذا تا صدور اطلاعیه٬ از مراجعه به واحدهای خدمات الکترونیک شهر تهران برای دریافت خدمات طرح کنترل آلودگی هوا، خودداری کنید.
  • سهمیه‌ی هر فصل قابل انتقال به فصل بعد نمی‌باشد.
  • طرح کنترل آلودگی هوا از شمال به بزرگراه همت، از غرب به بزرگراه‌های چمران و نواب، از جنوب به بزرگراه بعثت و از شرق به بزرگراه امام علی محدود می‌شود و در داخل نیز تا محدوده‌ی طرح ترافیک اصلی ادامه دارد.
  • رانندگان در صورت ورود به محدوده‌ی طرح ترافیک اصلی باید مجوز ورود به این محدوده را دریافت کنند در غیر این صورت جریمه می‌شوند و محدودیت‌های مربوط به طرح کنترل آلودگی هوا تغییری در محدوده و قوانین طرح کنترل اصلی ایجاد نکرده است.
  • در طرح کنترل آلودگی هوا، زوج یا فرد بودن پلاک خودروها به تعداد روزهای ورود در محدوده ارتباطی ندارد و تنها تعداد روزهای ورود شرط می‌باشد.

طرح ترافیک تهران

ثبت نام در سامانه تهران من

دارندگان خودروهای شخصی که ساکن تهران هستند و همچنین دارندگان خودروی ساکنان دیگر شهرها که با خودروی شخصی، قصد سفر به تهران را دارند، قبل از ورود به محدوده‌های طرح ترافیکی اول و دوم ابتدا باید در سامانه «تهران من» به نشانی My.Tehran.ir ثبت‌نام کرده و سپس حساب خود را باید به میزان کافی شارژ کنند.

دارندگان خودرو برای دریافت پیامک هشدار به منظور پرداخت عوارض که به مدت یک ماه به آن‌ها مهلت داده می‌شود، باید در سامانه ثبت‌نام کرده باشند. ثبت‌نام در سامانه «تهران من» و دریافت پیامک هشدار، رایگان است و هزینه‌ای برای شهروندان ندارد.

تردد در روزهای مجاز تنها برای افرادی که در سایت تهران من ثبت نام کرده‌اند رایگان می‌باشد. در صورتیکه دارندگان خودرو مشخصات خود را وارد نکرده باشند، ملزوم به پرداخت جریمه می‌شوند.

مقالات مرتبط:

ترمیم و رفع آفتاب سوختگی رنگ ماشین

آنچه باید درباره طرح ترافیک تهران بدانید!

بنزین چیست؟ چگونه بنزین بزنیم؟

طرح ترافیک تهران

مقایسه طرح ترافیک سال ۹۸ با سال قبل

  • در سال ۹۸، خودروهای دارای معاینه فنی برتر از تخفیف ۲۵ درصدی برخوردار هستند اما در سال قبل از تخفیف ۲۰ درصدی برخوردار بوده‌اند.
  • صاحبان خودروهایی که در محدوده کنترل آلودگی هوای ساکن هستند از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار هستند و توجه داشته باشید که به ازای هر واحد مسکونی تنها یک پلاک خودرو تعلق می‌گیرد.

در این مطلب با نکات و قوانین طرح ترافیک تهران و طرح کنترل آلودگی هوا به طور کلی آشنا شدید. امیدوارم این مطلب برای شما سودمند باشد. از همراهی شما با پین‌ورک سپاسگزاریم 🙂

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.