پیاز جزو صیفی‌جاتی است که در هوای خنک کاشته می‌شود و به سبب مقاومت خود به راحتی رشد می‌کند. معمولاً پیاز در اوایل بهار کاشته می‌شود و زمانی که قسمتی از آن که خارج از خاک قرار دارد رو به پژمردگی و خرابی می‌گذارد چیده می‌شود، نحوه کاشت پیاز به طور کلی به این شکل می‌باشد. در آمریکای جنوبی برخی از انواع پیاز در فصل پاییز کاشته می‌شوند. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی نحوه کاشت پیاز در باغچه‌ به تعداد زیاد می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید باشد.

راهنمای نحوه کاشت پیاز

پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از سرمازدگی پیاز و به دست آوردن نتیجه بهتر در کاشت و برداشت، به‌جای کاشت مستقیم از نشا پیاز استفاده کنید. پیاز در جعبه‌های مخصوص کاشت صیفی‌جات و یا زمین‌های کرت بندی شده‌ای با حداقل ۱۰ سانتی‌متر عمق به خوبی رشد می‌کند. اگر به دنبال آن هستید که از ابتدا بذر پیاز را بکارید دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

پیاز

چگونه پیاز بکاریم؟

به‌محض اینکه زمین در فصل بهار برای کاشت پیاز آماده شود می‌توانید پیاز بکارید. معمولاً از حدود هفته‌ی دوم فروردین‌ماه این کار قابل انجام است. اطمینان حاصل کنید که دمای هوا پایین‌تر از منفی ۶ درجه سانتی‌گراد (۲۰ درجه فارنهایت) نباشد. نقطه‌ای آفتاب‌گیر را انتخاب کنید. توجه کنید که پیازتان زیر سایه‌ی گیاهان دیگر قرار نگیرد.

خاک موردنظر باید نسبت به آب‌وهوا نفوذپذیر باشد و ازلحاظ نیتروژن غنی باشد. درصورتی‌که خاک فشرده باشد پیازهای درشت‌تری خواهید داشت. در اوایل فصل بهار و پیش از کاشت، به خاک کود حیوانی یا کمپوست اضافه کنید. پیازها به غذای زیادی احتیاج دارند و برای درشت‌تر شدن باید به طور مداوم تغذیه شوند.

زمانی که در حال کاشت پیاز هستید مقداری کود حاوی نیتروژن نیز به خاک اضافه کنید. اگر بذرها را در مکان سربسته می‌کارید هر سال از بذر تازه استفاده کنید. شش هفته پیش از آنکه گیاهان را از محیط سربسته به باغچه‌ی اصلی منتقل کنید، کاشت بذر را شروع کنید.

اگر از نشا استفاده می‌کنید، گمان نکنید که چون پیاز گیاهی ریشه‌ای است باید تمام آن در زیر خاک قرار بگیرد و تنها حدود ۲٫۵ سانتی‌متر از آن را در زیر خاک قرار دهید.

اگر در فضای کرت بندی شده گیاه خود را می‌کارید، بین هر پیاز با پیاز دیگر ۱۲ تا ۳۰ سانتی‌متر فضا بگذارید. سعی کنید به همراه پیاز گیاهان دیگری هم در خاک موردنظر بکارید. در میان پیازها کود بریزید این موضوع باعث می‌شود که خاک مرطوب بماند و از رویش علف‌های هرز جلوگیری شود.

آیا می‌توان جوانه‌ی سبز قسمت بالایی پیاز را کاشت؟

بله می‌توان این کار را انجام داد اما این کار پیاز زیادی به دست نمی‌دهد. بااین‌حال همیشه ساقه‌های سبز خوشمزه و تازه‌ی پیاز خواهید داشت. در این بخش آموزش این روش وجود دارد:

یک گلدان را با خاک مخصوص کشت گیاه پر کنید و در وسط آن حفره‌ای به‌اندازه‌ی پیازی که دارید ایجاد کنید.

پیاز را در حفره قرار دهید و با خاک روی آن را بپوشانید.

حال آن را آبیاری کنید و در نقطه‌ای آفتاب‌گیر قرار دهید.

هر زمان که در آشپزی به ساقه‌ی پیاز نیاز داشتید از ساقه‌های موجود در گلدان بچینید.

چگونه از پیازها نگهداری کنیم؟

برای اینکه پیازهای درشت‌تری برداشت کنید، هر هفته از کود حاوی نیتروژن استفاده کنید. زمانی که پیاز خاک را کنار زد و شروع به رشد کرد، کود دهی را متوقف کنید. خاک را دوباره بر روی پیاز برنگردانید چراکه قسمت گرد پیاز بیرون از خاک پدید می‌آید.

عموماً برای گیاهان ریشه‌ای درصورتی‌که از مالچ استفاده کنید نیاز چندانی به آبیاری ندارند. هر هفته اگر به‌اندازه‌ای که خاک تا عمق ۲ سانتی‌متری مرطوب شود آبیاری صورت بگیرد کافی خواهد بود. همچنین در صورت بارندگی، آب باران کفایت می‌کند. اگر می‌خواهید پیازهایتان شیرین‌تر شوند بیشتر آبیاری کنید. توجه کنید که در شرایط خشک پیازها را به‌قدر کافی آبیاری کنید، چراکه پیازها حتی اگر از داخل خشک شوند ظاهری طبیعی و سالم دارند.

پیاز

آفات و امراض پیاز

ریشک بال

 ریشک بال‌ها حشرات کوچکی هستند که قطری به‌اندازه‌ی سوزن خیاطی دارند. برای کنترل این آفات، یک تکه کاغذ تیره‌رنگ را با خود به باغچه ببرید و قسمت بالایی پیاز را روی آن قرار دهید. اگر ریشک بالی وجود داشته باشد می‌توانید بدن قهوه‌ای‌رنگ آن را روی کاغذ ببینید. برخی از روش‌ها همچون استفاده از اسپری‌های آفت‌کش ریشک بال‌ها را از بین می‌برد. می‌توانید برای این کار از دستورالعمل موجود بر روی آفت‌کش استفاده کنید و گیاه را دو بار و به فاصله‌ی سه روز اسپری کنید تا ریشک بال‌ها نابود شوند.

مگس جوانه پیاز

 پس‌ازاینکه پیازهایتان شروع به رشد کردند، روی آن‌ها را با توری نرمی بپوشانید. توری را قرار دهید و با ریختن خاک در اطراف آن، آن را محکم کنید. مگس پیاز در قسمت پایه‌ای گیاهان تخم‌ریزی می‌کند و این توری از تخم‌ریزی جلوگیری خواهد کرد. همچنین در این زمان از مالچ استفاده نکنید چراکه حشرات به تخریب مواد ارگانیک علاقه‌مند هستند. همچنین حتماً پیازها را به‌موقع برداشت کنید. مگس‌های جوانه پیاز معمولاً به هنگام بارندگی مشکل‌ساز می‌شوند، به همین جهت اگر در ناحیه‌ای خشک پیاز کاشته‌اید لازم نیست نگران آن‌ها باشید.

برداشت و انبار کردن پیاز

به‌محض اینکه پیازتان شروع به گل دادن کرد، وقت چیدن آن رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که رشد پیاز متوقف‌شده است. چنین پیازهایی برای انبار کردن مناسب نیستند و باید در طول چند روز مصرف شوند.

هنگامی‌که رشد پیاز کامل می‌شود، قسمت بالایی آن شروع به زرد شدن و ریختن می‌کند. در این زمان می‌توانید این قسمت‌ها را جدا کنید تا آخرین مراحل رسیدن پیاز صورت بگیرد.

خاک اطراف پیاز را اندکی کنار بزنید تا از گندیدگی جلوگیری شود.

زمانی که قسمت بالایی پیاز قهوه‌ای شد می‌توانید گیاه را برداشت کنید.

حتماً در اواخر تابستان و پیش از فصل سرما پیازها را برداشت کنید. اگر پیازها رسیده باشند، هوای پاییز می‌تواند سبب فساد آن‌ها شود.

پیازها را در بیاورید و قسمت بالایی آن‌ها را به قدری که حدود ۲ سانتی‌متر از آن‌ها باقی بماند کوتاه کنید (اگر می‌خواهید پیازها را نگهداری کنید قسمت بالایی را نبرید).

چند روزی پیازها را بر روی زمین خشک بگذارید تا هوا بخورند. با دقت پیازها را جابجا کنید چون کوچک‌ترین ضربه و آسیبی سبب فساد آن‌ها می‌شود.

اجازه بدهید تا پیش از آنکه پیازها را در انباری یا جای دیگری ذخیره کنید، به مدت چند هفته خشک شوند. برای این کار آن‌ها را بر روی سطحی خشک بر روی زمین در فضای باز پهن کنید.

پیاز

می‌توانید پیازها را در دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه فارنهایت (۴ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد) نگهداری کنید. برای این کار می‌توانید ساقه‌های بالایی پیازها را در هم بتنید و یا آن‌ها را در کیسه‌های نایلونی یا توری قرار دهید.

پیازهای رسیده‌ای که پوست آن‌ها خشک‌شده است را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.

توجه کنید که پیازها را به همراه سیب و گلابی در یک جا نگهداری نکنید، چراکه گاز اتیلنی که به‌واسطه‌ی میوه‌ها تولید می‌شود باعث خراب شدن پیاز می‌شود. همچنین ممکن است پیاز باعث بدطعم شدن این میوه‌ها و یا سیب‌زمینی‌های موجود در انبار شود. پیازهای تند دوام بیشتری نسبت به پیازهای شیرین دارند. به همین جهت سعی کنید پیازهای شیرین را زودتر از پیازهای تند مصرف کنید.

انواع پیاز

پیازها به دو گروه تقسیم می‌شوند: پیاز روز بلند (مناسب آب‌وهوای سرد) و پیاز روز کوتاه (مناسب آب‌وهوای گرم)

پیازهای روز بلند

پیاز زرد اسپانیایی: بزرگ، گرد، زرد و سفیدرنگ

اولین کاشت: باردهی بالا، مناسب برای انبار کردن، خوش‌طعم، دارای رنگ کرم مایل به زرد

پیاز قرمز: دارای ظاهر نه‌چندان گرد، پوست قرمز و قسمت داخلی سفیدرنگ

پیازهای روز کوتاه

پیاز اشتوتگارتر: به‌صورت نشا به فروش می‌رسد، ظاهر تقریباً مسطح، زردرنگ

پیاز وایت برمودا: طعم ملایم، دارای پیازهای قطور و نه‌چندان گرد، سفیدرنگ

پیاز بورگاندی: طعم ملایم، پوست قرمز و قسمت داخلی سفیدرنگ

نکات مفید برای نحوه کاشت پیاز

سعی کنید به همراه پیاز در زمین موردنظر گیاهان دیگری نیز بکارید.

برای اینکه پیازها طعم ملایم‌تری پیدا کنند آن‌ها را در شیر قرار دهید و یا بر روی پیازها آب جوش بریزید و آن‌ها را ۲۰ دقیقه در همان حالت قرار دهید. همچنین می‌توانید پیازها را با آب سرد بشویید.

پیاز

معرفی چند غذا که برای تهیه آن از پیاز استفاده می‌شود

پیاز گریل شده‌ی فرانسوی

سس پنج پیاز

ساندویچ پیاز

نکات آشپزی

گاهی خرد کردن پیاز به کاری سخت تبدیل می‌شود. پیاز دارای یک بخش پوستی و یک بخش لایه‌ای است؛ اما باید از کدام بخش شروع کنیم؟ پوست پیاز نیز فواید بسیاری دارد برای همین پوست آن را دور نریزید.

پیاز


مقالات مرتبط :

 

 

 


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما بررسی تمامی اصول و مطالعه منابع مربوط به نحوه کاشت پیاز و پرورش آن است. شما با یادگیری نحوه کاشت پیاز میتوانید این عنصر اصلی آشپزی را در مزرعه خود بکارید و از تماشای گل‌های زیبای آن لذت ببرید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.