تعویض روغن‌‌ موتور جز کارهای اولیه ی مکانیکی ماشین است که هر مکانیکی از پس انجام آن برمی‌آید. اغلب سازندگان خودرو‌‌‌ توصیه می‌کنند در خودروهای بنزینی با تکنولوژی روز دنیا هر ۱۲۰۰۰ هزار کیلومتر (۷۵۰۰ مایل)، یا هر سال یک بار، باید تعویض روغن شوند. البته شرایط ذکر شده در مورد کارکرد خودرو در حالت معمولی است و در شرایط ویژه این مورد متفاوت خواهد بود. به نحوی که ممکن است برای برخی خودرو ها بهترین زمان برای تعویض روغن هر ۵٫۰۰۰ کیلومتر یا هر ماه باشد که هر ۵۰۰۰ هزار کیلومتر بیشتر مورد توجه است. این مورد نیز به این خاطر است که موتورهای امروزی حدود ۱ لیتر روغن به ازای هر ۵۰۰۰کیلومتر مسافت مصرف می‌کنند.

تعویض روغن‌ موتور در زمان مناسب به بالا بردن عملکرد موتور کمک می‌کند.

اما ضرورت وجود روغن‌ موتور چیست؟ به دلیل اینکه بیشتر بخش‌های موتور از ساختارهای فلزی تشکیل‌شده است و با یکدیگر تماس دارند، به یک روان کننده مناسب جهت جلوگیری از آتش گرفتن و عملکرد مناسب بخش‌ها نیاز دارد. سعی داریم در این مقاله شما را با مراحل تعویض روغن‌ موتور آشنا کنیم تا شما این کار را خودتان انجام دهید. با پین ورک همراه باشید.

مراحل تعویض روغن‌‌ موتور

مراحل تعویض روغن‌ماشین

استفاده از روغن و فیلتر روغن پیشنهادشده سازنده خودرو

حتماً قبل از تعویض روغن‌ موتور از مکانیکی مشورت بگیرید. برخی روغن‌ها با آب‌وهوای خاصی سازگار هستند، چک کردن ویسکوزیته (گرانروی) یکی از مهم‌ترین کارها در هنگام خرید روغن‌موتور است. انتخاب روغن‌ موتور نامناسب برای موتور در آینده موجب عملکردهای منفی بر روی خودرو و موتور شما می‌شود.

روشن گذاشتن موتور برای ۵ دقیقه

برخی از روغن‌ موتور ها این ویژگی را دارند که به ماده جامد حالت چرب درزمانی که دمای محیط پایین است، تبدیل شود. روغن‌ موتورهایی که این ویژگی را ندارند در هنگام تخلیه به دلیل روان بودن آلودگی‌های داخل موتور را هم تخلیه می‌کنند. ۵ دقیقه موتور را روشن نگه‌دارید و پس‌ از آن خاموش‌کنید و توجه کنید که پس‌ از آن سریع به تخیله روغن روی نیاورید زیرا دمای روغن بالا رفته و احتمال خطر و آسیب رسیدن وجود دارد، ۵ دقیقه هم برای پایین آمدن دمای روغن صبر کنید.

انتخاب روغن‌موتور مناسب

پارک خودرو

پارک خودروحتماً از جایی بدون شیب و صاف برای پارک خودرو استفاده کنید و در هنگام پارک ترمزدستی بالا باشد و برای اطمینان بیشتر موانعی هم جلوی لاستیک‌ها قرار دهید. برای بالا بردن ارتفاع خودرو از دو جک استفاده کنید و ظرفی را برای تخلیه روغن زیر موتور قرار دهید.

تخلیه روغن‌موتور

برای تخلیه روغن‌موتور باید از کارتر شروع کنید، کارتر را پیدا کنید و پیچ تخلیه آن را بازکنید، کارتر و پیچ تخلیه در زیر موتور قرار دارند. پیچ و واشر را با آچار بازکنید. پس‌ از آن منتظر تخلیه روغن باشید.

تخلیه روغن‌موتور

 

برداشتن فیلتر روغن

پس از تخیله شدن کامل بنزین باید فیلتر روغن را بردارید، برای باز کردن فیلتر روغن قدیمی دیگر به ابزارهای مکانیکی لازم نیست و یا یک ابزار تیز و اعمال نیرو بر آن فیلتر روغن را از روی موتور جدا. اگر می‌خواهید از همین فیلتر روغن استفاده کنید آن را باید با آچار مخصوص از موتور جدا کرد و روغن داخل آن را تخلیه و با نفت بشویید.

جایگزینی فیلتر جدید

این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که پس از هر بار تعویض روغن‌ موتور باید فیلتر روغن را هم تعویض کنید. قبل از بستن فیلتر جدید درون آن مقداری روغن‌موتور بریزید و واشرهای لاستیکی روی آن را خوب روغنی کنید تا در هنگام بسته شدن به مشکل نخورید. برای بستن فیلتر روغن جدید باید حتماً از آچار مخصوص این کار انجام دهید تا فیلتر دچار آسیب نشود.

مقاله مرتبط:

  1. ترمیم و رفع آفتاب سوختگی رنگ ماشین
  2. ترمیم رنگ سپر ماشین و طریقه رنگ کردن آن
  3. بوی بنزین در خودرو و روش‌های از بین بردن آن

فیلتر روغن

 

اضافه کردن روغن‌موتور

برای اضافه کردن روغن به موتور از یک قیف استفاده کنید. و روغن را داخل موتور بریزید. البته اضافه کردن مقدار روغن‌موتور بازهم به مدل ماشین شما برمی‌گردد و باید از مقدار آن اطلاع داشته باشید.

روشن کردن ماشین

بهترین راه برای چک کردن خودرو بعد از تعویض روغن‌ ماشین این است که آن را برای مدتی روشن کنیم تا هم روغن‌موتور جدید به چرخه بیافتد و هم اگر نشتی در روغن وجود داشت آن را رفع کرد.

روشن کردن موتور

 

روغن‌ سوخته و تعویض شده حاوی مواد بسیاری مضری برای محیط‌زیست می‌باشند که رها کردن آن‌ها در طبیعت موجب آسیب رساندن به آن می‌شود. حتماً روغن تعویض شده را به مراکز تعویض‌روغنی تحویل دهید.

خدمات کارواش سیار پین‌ورک

کارواش سیار پین‌ورک

 


شستشوی خودرو و بردن ماشین به کارواش زمانبر است و میزان زیادی آب مصرف می شود. با کارواش سیار درب منزل پین‌ورک، کاملا حرفه ای و به دور از درخواست انعام و با مناسب ترین قیمت، خودروی خود را تمیز و براق تحویل بگیرید. کارواش در محل پین‌ورک شامل کارواش نانو در محل، کارواش آب سیار و کارواش بخار سیار است.

متخصصین پین‌ورک از مواد شوینده غیر‌چرب و بدون استفاده از هرگونه مواد اسیدی که معمولا در شوینده‌ها وجود دارد، استفاده می‌کنند. بنابراین هیچ‌گونه آسیبی به رنگ و بدنه ماشین وارد نخواهد شد!


 

وظیفه روغن موتور خودرو چیست؟

اما این همه سختی و مشقت و هزینه را به چه خاطر برای ماشین نازنین‌تان انجام داده‌اید؟ روغن موتور درواقع نقش حیاتی را برای ماشین دارد و با عدم تعویض به موقع آن ممکن است دردسر‌های برای ماشین ایجاد شود. در زیر برخی از مهم‌ترین وظایف روغن موتور را خواهیم خواهند:

  • کاهش دادن سطح سایش قطعات
  •  خنک کردن قطعات داخلی موتور
  • تمیز نگه‌داشتن قطعات داخل موتور
  • آب‌بندی کامل بین سیلندر و پیستون
  • کاهش دادن اصطکاک قطعات متحرک موتور
  • محافظت قطعات موتور خودرو در مقابل خوردگی

تعویض روغن‌‌ موتور کار ساده ایی است که هرکسی می‌تواند آن را خودش انجام دهد و فقط لازم است ابزار انجام این کار را داشته باشیم تا کار تعویض روغن‌ماشین به سهولت انجام شود. ولی اگر بازهم وقت رفتن به مراکز تعویض روغن‌ خودرو و تخصص لازم برای انجام کار تعویض روغن را ندارید و یا از روغن‌موتور مخصوص موتور خود آشنایی ندارید می‌توانید از پین ورک کمک بگیرید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.