بتن عامل اصلی برخی از باکیفیت‌ترین استخرهای شنایی است که تاکنون ساخته شده‌اند. زمانی که یک استخر بتنی به درستی بنا شود، می‌تواند پیش از آنکه به مراقبت و تعمیر نیاز داشته باشد سال‌ها دوام بیاورد. ساخت استخر بتنی از شاتکریت یا گانیت که مخلوطی از بتن یا ماسه‌ای است که به یک صفحه‌ی فلزی پاشیده می‌شود ساخته می‌شوند. برای ساخت یک استخر فوق‌العاده که برای دهه‌ها دوام داشته باشد، با دقت برنامه‌ریزی کنید و پیمانکارانی با مهارت را استخدام کنید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی ساخت استخر بتنی و راهنمای راه‌اندازی و استفاده از آن به صورت گام به گام می‌پردازیم و امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید.

نحوه‌ی ساخت استخر بتنی

بخش ۱

طراحی و دریافت سند ساخت استخر بتنی

 

۱٫مکانی را برای ساخت استخر بتنی انتخاب کنید.

یک مکان با فضای کافی برای استخر در ملک خود پیدا کنید. محوطه‌ی یک حیاط پشتی جادار معمولاً بهترین انتخاب است. به تمام موانعی که باید برداشته شوند همچون درخت‌ها، سنگ‌ها، پرچین‌ها و یا حتی خطوط آب و برق دقت کنید. حذف این موانع نیازمند صرف زمان و هزینه‌ی اضافی است.

  • خوب فکر کنید که در خارج از استخر چه چیزهایی می‌خواهید. برای امکاناتی همچون سیستم پمپ و تخته‌ی شیرجه فضا بگذارید. برای تخمین اندازه‌ای این امکانات، اندازه‌ی استخر خود و یا میزان آبی که در خود جای می‌دهد را محاسبه کنید و بعد به دنبال محصولات متناسب با آن بگردید.
  • موانع زیرزمینی همچون خطوط آب و برق بدون حفاری به دشواری پیدا می‌شوند. با شرکت‌های آب و برق محلی برای دریافت راهنمایی تماس بگیرید. از آن‌ها بخواهید تا یک تکنسین بفرستند تا مکان خطوط شما را علامت‌گذاری کند.
  • مکانی که انتخاب می‌کنید بر روی استخر شما تأثیر می‌گذارد. استخر را در بالای شیب بنا کنید تا به هنگام باران مواد خارجی به داخل استخر شسته نشوند. استخر را در نور آفتاب بنا کنید تا آب به طور طبیعی گرم شود.

 

۲٫یک طرح ابتدایی برای ساخت استخر بتنی بکشید.

یک مداد و تکه‌ای کاغذ بردارید و سپس استخری را که قصد بنای آن را دارید را ترسیم کنید. پس ویژگی‌ها و امکانات آن همچون پله‌ها، سیستم روشنایی و سایر امور فرعی را برنامه‌ریزی کنید. محدودیت‌های موجود همچون فضایی که در حیاط برای ساخت استخر بتنی دارید را در نظر بگیرید تا بتوانید استخر مناسب با شرایط خود را انتخاب کنید.

  • یک استخر بتنی متوسط اندازه‌ای حدود ۱۰ فیت در ۲۰ فیت (۳ متر در ۶٫۱ متر) دارد و عمق آن به بیش از ۱۰ فیت (۳ متر) می‌رسد. بسته به استخر ایده آلی که در ذهن شماست تمام این ابعاد می‌توانند تغییر کنند.
  • ساخت استخر بتنی باید حداقل ضخامتی برابر با ۶ اینچ (۳ متر) داشته باشد. بنابراین خطوط خارجی را به‌گونه‌ای رسم کنید تا جای مانور داشته باشید.
  • به یاد داشته باشید که هر امکانات و ویژگی اضافه در زمان ساخت استخر بتنی سبب صرف زمان و هزینه خواهد شد.

استخر بتونی

 

۳٫طرح خود را برای دریافت توصیه بهتر و ضروری نزدیک استخر ساز حرفه‌ای ببرید.

در منطقه‌ی خود به دنبال پیمان‌کاران مورد اعتمادی بگردید که در ساخت استخرهای بتنی باتجربه هستند. یک پیمان‌کار خوب نگاهی به طرح شما خواهد انداخت و برای بهبود آن به شما توصیه‌هایی خواهد کرد. پیش از اینکه پیمان‌کاری را استخدام کنید به دنبال مدرک معتبر او به عنوان یک پیمان‌کار متخصص در امر استخر سازی باشید.

  • حداقل تا پیش از آنکه مجوز ساخت استخر دریافت کنید به یک پیمان‌کار نیاز دارید تا طرح شما را تائید کند. شما باید این کار را بکنید حتی اگر قصد دارید که خودتان استخر را بنا کنید.
  • به دنبال پیمان‌کاران فرعی متخصص در زمینه‌هایی همچون لوله‌کشی و سیم‌کشی برق بگردید. آن‌ها می‌توانند به نهایی کردن طرح شما کمک کنند.

استخر بتونی

 

۴٫برای دریافت مجوز ساخت استخر بتنی از جانب دولت محلی اقدام کنید.

از آنجای که ساخت استخر شامل تغییر زمین و بسیاری از ملاحظات ایمنی است، پیش از شروع ساخت باید مجوز دریافت کنید. به بخش ساخت‌وساز شهرداری منطقه خود بروید و برای مجوز اقدام کنید. طرح نهایی خود را به همراه ببرید تا نشان دهید که قصد ساخت چه چیزی را دارید.

  • در صورت امکان پیش از نهایی کردن درخواست خود، کتاب راهنمای صاحبان ملک منطقه‌ی خود را بررسی کنید و از آن‌ها مشورت بگیرید. برخی از مناطق ساخت استخر را محدود کرده‌اند.
  • بسته به اینکه در کجا زندگی می‌کنید، شاید نیاز باشد تا پیش از شروع به ساخت مجوز مجزای برق بگیرید.
  • اگر استخر ساز یا پیمان‌کار استخدام کرده‌اید از آن‌ها برای دریافت مجوزهای لازم کمک بخواهید. بسیاری از شرکت‌ها به صورت پیش فرض فرآیند اقدام برای مجوز را به صورت پیش‌فرض مدیریت می‌کنند.

استخر بتونی

بخش ۲

گودبرداری زمین برای ساخت استخر بتنی

۱٫ابعاد استخر را اندازه‌گیری کنید و بر روی زمین علامت بزنید.

برای ایجاد یک طرح موقتی از اسپری گچ علامت‌گذار استفاده کنید. گچ را مستقیماً بر روی زمین اسپری کنید. لبه‌های استخر را علامت‌گذاری کنید و سپس مکان دیواره‌ها، پله‌ها و سایر اجزای فرعی که نیاز است در طول گودبرداری لحاظ شوند را علامت‌گذاری کنید.

  • به یاد داشته باشید که به‌اندازه‌ی کافی گودبرداری کنید تا بتوانید صفحه‌های ضخیم بتنی زمین و دیواره‌ها را بسازید.

استخر بتونی

 

۲٫خاک را تخلیه کنید تا شکل ابتدایی استخر ساخته شود.

سریع‌ترین راه برای انجام این کار استفاده از بیل مکانیکی است. یک شرکت کرایه‌ی بیل مکانیکی پیدا کنید و یا برای انجام این کار یک پیمان‌کار فرعی استخدام کنید. خاک‌های اطراف لبه‌های استخر را بردارید. از یک متر نواری و یا خط‌کش‌های اندازه‌گیری برای زیر نظر داشتن عمق استخر استفاده کنید.

  • برای مثال اگر استخر شما قرار است ۶ فیت (۱٫۸ متر) باشد، یک تیرک ۶ فیتی (۱٫۸ متری) ببرید تا به عنوان علامت از آن استفاده کنید. اگر استخر شما دارای نقاط حداقل و حداکثر ارتفاع است برای آن‌ها نیز علامت درست کنید. به یاد داشته باشید که هر زمان که احساس کردید بیش از حد گودبرداری کرده‌اید می‌توانید خاک را به سر جای خود بازگردانید.
  • اگر نمی‌توانید بیل مکانیکی تهیه کنید خاک را به صورت دستی بکنید. از بیل و یا ابزار جایگزین دیگری برای حفاری استفاده کنید. برخی از مناطق را نمی‌توان با لوازم سنگین حفاری کرد و گودبرداری در آن‌ها باید با استفاده از روش‌های سنتی صورت بگیرد.
  • اطمینان حاصل کنید که مجوز دارید و در مورد موقعیت خطوط آب و برق زیرزمینی مطلع هستید. برخورد به خطوط آب و برق مشکل بزرگی است. برای هر گونه از خطوط آب و برقی که نیاز به جابجایی دارد یک پیمان‌کار استخدام کنید.
  • خاکی که بیرون می‌آورید و باقی می‌ماند می‌تواند به فروش برسد، مورداستفاده‌ی پیمان‌کار قرار بگیرد و برای کارهای دیگری از جمله ساخت بستر برای گیاهان مورد استفاده قرار بگیرد.

استخر بتونی

 

۳٫کف استخر را با شن‌کش هم سطح کنید.

حتی تا جایی که ممکن است با استفاده از شن‌کشی که سر آن فولادی است قسمت‌های خارجی استخر را نیز هم تراز کنید. سپس به سراغ دیواره‌ها بروید. تا جایی که امکان دارد با استفاده از ابزار کوبه‌ای خاک را صاف کنید. زمانی که کارتان تمام شد، نقاط مختلف استخر را با نگه‌داشتن یک تراز بزرگ بر روی خاک تست کنید. استخرهایی که به طور مناسب هم‌تراز شده‌اند قوی هستند و در برابر آسیب مقاوم‌ترند؛ بنابراین زمان بگذارید تا فونداسیون کار عالی شود.

  • برای اینکه تراز بودن استخر را زیر نظر داشته باشید در گوشه‌های آن تیرک‌هایی قرار دهید و از بین آن‌ها ریسمان‌هایی را رد کنید. تا ارتفاعی که ریسمان قرار دارد را خاک‌ریزی کنید تا مطمئن شوید ریسمان هم‌تراز با استخر قرار گرفته است.
  • با توجه به طرح اصلی خود استخر را شکل دهید. برای مثال شاید استخر شما کف شیب‌داری داشته باشد. شیب را تا جایی که ممکن است به آرامی و به مرور ایجاد کنید، خاک را با شن‌کش هموار کنید تا بعدها از آسیب رسیدن به استخر شما پیشگیری شود.

استخر بتونی

۴٫ساخت استخر بتنی را با استفاده از میلگردهای فولادی و تخته‌های چندلا چارچوب‌بندی کنید.

میلگردهایی با قطر حدود ۰٫۶۲۵ اینچ (۱٫۵۹ سانتی‌متر) انتخاب کنید. آن‌ها را به حالت شبکه‌ای در امتداد بخش داخلی قرار دهید و بین آن‌ها ۲٫۵ اینچ (۶٫۴ سانتی‌متر) فاصله بگذارید. میلگرد را حدود ۳ اینچ (۷٫۶ سانتی‌متر) بالای خاک قرار دهید. سپس تخته‌ی چند لایی با نیم اینچ (۱٫۳ سانتی‌متر) ضخامت را در قسمت لبه‌ی فوقانی استخر قرار دهد تا از ریخته شدن بتن و جاری شدن آن جلوگیری شود.

  • از خم کن میلگرد برای ثابت کردن فلز بر روی دیوار استفاده کنید. تا جایی که نیاز است میلگردها را با استفاده از بسته‌ای فلزی که می‌توانید از مغازه‌های ابزارفروشی تهیه کنید به هم متصل کنید.
  • میلگردها یک چارچوب تشکیل می‌دهند که باعث می‌شوند بتن پس از بتن پاشی محکم شود. همیشه پیش از اضافه کردن بتن شبکه‌ی میلگرد را قرار دهید.

استخر بتونی

 

۵٫خطوط لوله‌کشی را در زیر میلگردها و تخته‌های چندلا نصب کنید.

برای اینکه بدانید خطوط لوله‌کشی را در کجا نصب کنید به طرح اصلی خود مراجعه کنید. ممکن است برای هدایت لوله‌های PVC از داخل استخر به پمپ و سیستم تصفیه مجبور به حفر چاله شوید. بگذارید لوله‌ها در زیر حصار تخته‌های چند لایی در داخل استخر نمایان باشند. زمانی که کارتان تمام شد لوله‌ها را به پمپ و سیستم تصفیه متصل کنید.

  • برای رسیدگی به خطوط آب با یک لوله‌کش قرارداد ببندید.
  • لوله‌کشی استخر پیچیده است و قوانین ساختمانی از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر متفاوت است. یک لوله‌کش خوب اطمینان حاصل می‌کند که استخر شما ایمن کار می‌کند.

استخر بتونی

 

۶٫سیم ‌کشی سیستم تصفیه و سایر اجزای برقی را انجام دهید.

یک برق‌کار با تجربه را خبر کنید تا اجزای فرعی استخر را به شبکه‌ی برق منطقه‌ی شما متصل کند. برق‌کار سیم را از پمپ استخر و سیستم تصفیه‌ی آن به داخل خانه‌ی شما می‌کشد. آن‌ها همچنین سیستم روشنایی و سایر اجزای انتخابی موجود در طرح را وصل می‌کنند.

  • کارهای برقی را به فردی حرفه‌ای بسپارید. خراب کردن خطوط برق منطقه غیرقانونی و خطرناک است. سیم‌کشی ضعیف خطر بروز آتش‌سوزی و شوک‌های الکتریکی را افزایش می‌دهد.

استخر بتونی

بخش ۳

اتمام کار بخش داخلی ساخت استخر بتنی

 

۱٫برای ساخت کف بتنی استخر بتن را به داخل آن بریزید.

میزان زیادی از مخلوط شاتکریت و یا گانیت بخرید. تمام آن را داخل مخلوط کن بتن که مجهز به شلنگی بزرگ یا لوله‌ی تخلیه است بریزید. بتن را روی میلگردها تخلیه کنید و یا با استفاده از شلنگ متصل به مخلوط کن بتن آن را روی میلگردها اسپری کنید. به قدر کافی بتن استفاده کنید تا ضخامت کف استخر حداقل به ۶ اینچ (۱۵ سانتی‌متر) برسد.

  • برای اینکه بتن‌ریزی آسان‌تر شود، درحالی‌که بتن را بر روی زمین قرار داده‌اید ابتدا دیوارها را اسپری کنید تا مجبور نباشید زیاد بر روی بتن خیس حرکت کنید و جلو و عقب بروید.

استخر بتونی

 

۲٫دیوارها را اسپری کنید تا با بتن پوشیده شوند.

چکمه‌های کار محکم بپوشید تا ناراحت خیش شدن پاهایتان نباشید و سپس وارد استخر شوید. دیوارها را بپوشانید تا یک لایه‌ی بتنی با ضخامت حداقل ۶ اینچ (۱۵ سانتی‌متر) به وجود بیاید. همچنین در قسمت فوقانی استخر که آن را با تخته چندلایی علامت‌گذاری کردید نیز بتن بریزید.

مراقب باشید که روی هیچ‌کدام از بخش‌های باز لوله‌ها را بتن پاشی نکنید. روی آن‌ها درپوش بگذارید و سپس بتن را به اطراف آن‌ها بپاشید.

استخر بتونی

 

۳٫با استفاده از ماله بتن را هموار کنید.

به پایین استخر بروید تا به کف آن دسترسی داشته باشید. شما برای بتن به یک ماله که مثل یک جاروی بزرگ است نیاز دارید. بر روی زمین و همچنین بر روی دیوارها ماله بکشید تا سطوح هم‌تراز شوند.

  • همچنین می‌توانید با استفاده از خط کش بزرگ فلزی نقاط سختی که در طول دیوارها و گوشه‌های استخر قرار دارند را هموار کنید. خط کش همچنین برای هموار کردن پله‌ها و دادن شکل بلوک مانند به آن‌ها مفید است.

استخر بتونی

 

۴٫با یک ورقه‌ی پلاستیکی برای حداقل ۵ روز روی بتن را بپوشانید.

برای داشتن یک استخر بادوام پیش از شروع کار بر روی بتن اجازه دهید تا پرورده شود. از مغازه‌ی ابزارفروشی یک ورقه‌ی پلاستیکی بزرگ بخرید. اطمینان حاصل کنید که تمام استخر را می‌پوشاند. آن را بر روی بتن صاف کنید و سپس آن را به کمک تیرچه، آجر و سایر اجسام سنگین محکم کنید.

  • اگر ورقه‌ی پلاستیکی خوبی ندارید، با استفاده از شلنگ روزی ۳ یا ۴ مرتبه روی بتن آب بپاشید. آن را آغشته به آب نگه دارید تا از خشک شدن آن جلوگیری کنید.
  • همچنین می‌توانید از یک پارچه‌ی برزنتی نمدار یا پارچه‌ای کیسه‌ای برای محافظت از بتن بر روی آن استفاده کنید. تا حد نیاز به پوشش آب اضافه کنید تا رطوبت خود را حفظ کند.

استخر بتونی

 

۵٫برای اینکه لبه‌ی استخر ضد آب شود آن را کاشی کنید.

کاشی‌های شیشه‌ای، سرامیکی یا چینی بهترین انتخاب‌ها برای پوشش استخر هستند. ملاط را مخلوط کنید و با یک حوله آن را روی بتن بکشید. پس از اینکه حداقل ۲۴ ساعت منتظر شدید دوغاب را روی ملاط بریزید. کاشی را روی دوغاب بگذارید و بین هر کاشی با کاشی دیگر یک هشتم اینچ (۰٫۳۲ سانتی‌متر) فاصله بگذارید.

از لبه‌ی استخر تا ردیف فوقانی کاشی‌ها ۶ اینچ (۱۵ سانتی‌متر) فاصله بگذارید.

  • اطمینان حاصل کنید که دوغاب و ملاط در برابر کلر و سایر مواد شیمیایی آب مقاوم‌اند. اگرچه کاشی کمی گران‌تر از سایر پوشش‌ها است اما حداقل ۱۰ سال دوام دارد و در مقابل لکه نسبت به سایر پوشش‌ها مقاوم‌تر است.
  • برخی پوشش‌های دیگری که می‌توانید امتحان کنید شامل پلاستر، سنگ و یا رنگ اپوکسی مقاوم در برابر آب است. پوشش‌های جایگزین به طور متوسط بین ۵ تا ۸ سال دوام دارند.

استخر بتونی

 

۶٫اطراف لبه‌های بیرونی استخر را فرش کنید.

این قسمت قابل مشاهده است و برای راه رفتن در اطراف استخر فضا ایجاد می‌کند. کاشی یک انتخاب رایج است اما می‌توانید از بتن، مرمر یا سنگ نیز استفاده کنید. هر مورد زیبایی خاصی را به استخر شما می‌بخشد اما همه‌ی آن‌ها نسبت به بتن موجود ضد آب عمل می‌کنند. پیش از اینکه استخر را پر کنید یک تا دو روز صبر کنید تا کاشی و قسمتی که در اطراف فرش کردید به خوبی آماده شوند.

قسمت مورد نظر را با استفاده از ملاط و دوغاب مثل زمانی که پوشش داخل استخر را وصل می‌کردید فرش کنید. شش اینچ فاصله‌ای را که در داخل استخر ایجاد کردید را بپوشانید و سپس یک ردیف دیگر از موادی که با آن اطراف را فرش کردید را دور تا دور استخر کار کنید.

استخر بتونی

 

۷٫استخر را با آب پر کنید. شما یک استخر بتنی در حیاط خود دارید.

تنها کاری که باید برای راه‌اندازی آن بکنید اضافه کردن آب به آن است. برای شروع شلنگ‌های متصل به شیرهای نزدیک به استخر را باز کنید. این کار زمان زیادی می‌برد به همین جهت برای اضافه کردن آب بیشتر راه‌های جایگزین پیدا کنید. یک کامیون حمل آب را کرایه کنید تا بتوانید حجم زیادی از آب را داخل استخر بریزید.

اگر نمی‌توانید کامیون را نزدیک استخر بیاورید به استفاده از شلنگ ادامه دهید. این کار ممکن است تمام روز طول بکشید اما با کمی صبوری یک استخر آماده‌به‌کار خواهید داشت.

استخر بتونی


مقالات مرتبط :

 

 

 


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که توجه کنید تا مبادا استخر دارای نشتی یا سایر مشکلات باشد. پیش از تلاش برای تعمیر استخر را خالی کنید و حتما از راهنمایی متخصصان در  زمینه ساخت استخر بتنی بهره بگیرید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.