احتمالا با شایعاتی که مدتیست از گوشه و کنار عرصه نفت و گاز کشور به گوش می‌رسد برایتان سوال شده باشد کدامیک از آنها صحت دارد و یا حداقل زودتر از بقیه موارد به واقعیت خواهد پیوست؛ شایعاتی از قبیل سهمیه‌بندی بنزین، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، اجباری شدن مجدد استفاده از کارت‌ هوشمند سوخت یا..

طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از تاریخ ۲۰ مردادماه سال ۹۸ در تمامی جایگاه‌های سوخت سراسر کشور، عرضه بنزین تنها با ارائه کارت هوشمند سوخت امکان‌پذیر است.

پس اگر تاکنون جهت دریافت کارت سوخت برای وسیله نقلیه خود اعم از خودرو، موتورسیکلت و یا انواع وسایل نقلیه دولتی و قولنامه‌ای تحت اختیارتان اقدام نکرده‌اید به شما پیشنهاد میکنیم کمی سریع باشید! برای اینکه در انبوه اطلاعات فضای مجازی و توصیه‌های بعضا ضد و نقیض اطرافیان گم نشوید توصیه می‌کنیم قدم به قدم با پین‌ورک همراه شوید.

 

کارت‌های هوشمند سوخت قدیمی:

 اگر در حال حاضر کارت سوختی دارید که در سامانه هوشمند سوخت فعال است به شما تبریک می‌گوییم، شما نیازی به ثبت نام مجدد ندارید و دریافت کارت سوخت جدید ندارید؛ در واقع اگر این کار را انجام دهید تنها چیزی که عایدتان می‌شود ابطال کارت ارزشمند فعلی، پرداخت ۳۳ هزار تومان ناقابل به کارمندان شریف دولت و هدر رفتن زمان، هزینه و احتمالا اعصاب شما بخاطر گرفتن یک یا چند کورس تاکسی تا ادارات پست است که هیچ نیازی به از دست دادنشان ندارید.

نکته: شرکت ملی پخش اعلام کرده افرادی که کارت سوخت دارند برای اطمینان از صحت عملکرد آن حتما تا پایان تیرماه حداقل یک بار در جایگاه‌های سوختگیری از کارت خود استفاده کرده و در صورت وجود هرگونه مشکل احتمالی به سایت wwww.niopdc.ir مراجعه نمایند.

کارت سوخت

نکته: اگر رمز عبور کارت خود را فراموش کرده‌اید نیز جای نگرانی وجود ندارد، در اولین مراجعه به جایگاه برای استفاده از کارت، امکان انتخاب رمز جدید فراهم شده‌است. همچنین می‌توانید با شماره تلفن ۰۹۶۲۷ تماس گرفته و آدرس نزدیکترین مرکز بازیابی رمز عبور به خودتان را جویا شوید.

نکته: کارت‌های سوخت خودروهای نوشماره در طی این چند سال به اداره پست تحویل داده شده است، در صورتی که آن را هنوز تحویل نگرفته اید نیز نیازی به ثبت نام نبوده و تنها کافیست برای دریافت آن‌ها به دفاتر پستی مراجعه کنید. 

  کارت هوشمند سوخت المثنی :

اگر کارت سوخت قدیمی خود را گم کرده اید کمی راه پیچیده‌تری در پیش دارید، ولی باز هم نگران نباشید، روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از طریق آنها برای صدور المثنی اقدام کنید:

  • شماره‌گیری کد #۴* (ستاره ۴ مربع) توسط هر مدل گوشی تلفن همراهی که دارید (هوشمند نبودن گوشی اهمیتی ندارد.)
  • ثبت درخواست اینترنتی با مراجعه به سایت خدمات دولت همراه (www.mob.gov.ir)
  • درخواست از طریق اپلیکیشن رایگان خدمات دولت همراه (دانلود از سایت فوق‌الذکر و یا از برنامه های: کافه بازار، اپ استور، مایکت، ایران اپس، پارس هاب و چارخونه)
  • مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰

توصیه: اگر کارتتان را به تازگی گم کرده اید سریعا به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید تا طی ۱۲ الی ۲۴ ساعت کارت قبلیتان باطل گردد. اگر تا ۴ ساعت پس از اعلام مفقودی آنرا پیدا کنید در صورتی که هنوز درخواست المثنی نداده باشید می‌توانید گزارش خود را لغو کرده و پس از گذشت ۳ روز از همان کارت قبلی خود استفاده کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام دریافت کارت سوخت المثنی

برای درخواست کارت سوخت المثنی باید مالک خودرو شخصا مدارک زیر را ارائه دهد:

  1. اصل و کپی کارت خودرو یا سند یا بنچاق آن (+ارائه شماره شناسایی وسیله (شماره VIN خودرو): شماره ۸ رقمی که در بارکد پشت کارت خودرو ثبت شده است.)
  2. بیمه نامه خودرو
  3. شناسنامه یا کارت ملی مالک
  4. شماره ملی و تاریخ تولد مالک
  5. شماره تلفن همراه مالک (در صورتی که سیم کارتی به نام مالک موجود نباشد فقط می‌توان بصورت حضوری ثبت نام را انجام داد، همچنین در پایان کار پیامک تایید ثبت نام به این شماره ارسال خواهد شد.)
  6. آدرس کامل پستی مالک به همراه کد پستی
  7. پرداخت فیش ۱۰ هزار تومانی به حساب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی (که باید از طریق دستگاه کارتخوان موجود در دفاتر پرداخت کنید و واریز از طریق اینترنت، عابربانک یا فیش واریزی بانک قابل قبول نیست.)

نکته: در صورتی که مالک شخصا نتواند به دفاتر مراجعه کند، فرد دیگری می‌تواند با همراه داشتن وکالت نامه ای که عبارت “کارت سوخت” در آن ذکر شده است بجای وی برای دریافت کارت اقدام نماید.

 

مقالات مرتبط:

ترمیم و رفع آفتاب سوختگی رنگ ماشین

آنچه باید درباره طرح ترافیک تهران بدانید!

بنزین چیست؟ چگونه بنزین بزنیم؟

درخواست کارت سوخت جدید:

در سایر موارد در صورتی که خودرو صفرکیلومتری خریداری کرده اید و یا خودرو کارکرده‌ای در اختیار دارید که به هر علتی کارت سوخت ندارد می‌بایست برای دریافت کارت سوخت جدید به اداره پست مراجعه کنید.

نکته: اگر صاحب موتورسیکلت هستید نیز با شرایط ذکر شده می‌توانید برای صدور کارت هوشمند سوخت خود اقدام نمایید، با این تفاوت که به موتورهای با عمر بالای ۱۰ سال کارت سوخت تعلق نمی‌گیرد؛ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موارد به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه فرمایید.

دریافت کارت هوشمند سوخت

مدارک لازم:

مدارکی که برای صدور کارت المثنی ذکر شد، برای دریافت کارت سوخت جدید نیز لازم است. با این تفاوت که در این حالت هزینه بیشتری پرداخت می‌کنید.

نکته: این امکان وجود دارد که از کارت‌های بانکی فعلی خود بعنوان کارت سوخت وسیله نقلیه نیز استفاده کنید.

برای این کار می‌توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن دولت همراه اقدام کنید، به اینصورت که شماره همراه خود را وارد کرده، و پس از تایید آن اطلاعات شخصی خود از جمله تاریخ تولد و کد ملیتان و همجنین شماره شناسایی وسیله نقلیه‌تان را ثبت کرده و کارت بانکی موردنظر خود را انتخاب می‌کنید. توجه داشته باشید که با این کار در صورتی که کارت سوخت فعالی برای خودرو شما موجود باشد باطل خواهد شد.

کارت بانکی و سوخت

هشدار امنیتی: در هیچکدام از مراحل ثبت نام حضوری یا اینترنتی نیازی به ارائه رمز کارت بانکی شما وجود ندارد.

نکته: اگر بیش از یک وسیله نقلیه دارید باید مراحل ثبت نام و تحویل مدارک را برای هرکدام از آنها جداگانه تکمیل نمایید. برای هر وسیله می‌توان از یک کارت بانکی مجزا بعنوان کارت سوخت استفاده کرد.

نکته: رمز پیش‌فرض کارت، چهار شماره آخر(سمت راستی) کارت ملی مالک است.

نکته: درصورت وجود هرگونه مشکل یا سوالی در رابطه با فرآیند صدور  و دریافت کارت سوخت، با شماره تلفن ۰۹۶۲۷ متعلق به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تماس حاصل کنید.

پیگیری وضعیت صدور کارت سوخت شما:

به دو روش می‌توانید از وضعیت کارت خود بصورت غیرحضوری مطلع شوید:

  1. واردکردن شماره پلاک خودرو در سایت پلیس+۱۰ به نشانی sokht.epolice.ir (در اینجا می‌توانید کدرهگیری مرسوله خود را نیز مشاهده کرده و در صورت نیاز از طریق سایت اداره پست از موقعیت آن اطلاع پیدا کنید.)
  2. ارسال پیامکی با فرمت زیر به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰:
  •  برای پیگیری کارت خودرو: V*VIN (حرف V انگلیسی، ستاره و سپس شماره VIN خودرو)
  •  برای پیگیری کارت موتورسیکلت: M*VIN (حرف M انگلیسی، ستاره و سپس شماره VIN موتورسیکلت)

درصورت رعایت ساختار فوق، وضعیت کارت شما بلافاصله از طریق پیامک اعلام می‌گردد. امیدواریم اطلاعات ارائه شده درباره نحوه دریافت کارت سوخت برایتان مفید بوده باشد؛ از همراهی شما با پین‌ورک سپاسگزاریم.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش پردیس بیژن زاده

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.