الکترولیت باتری مایعی است که در باتری اکثر ماشین‌ها وجود دارد. گاهی اوقات به دلیل اینکه بسیار اسیدی است، به آن اسید باتری گفته می‌شود. درواقع، الکترولیت باتری ماشین از ترکیب آب و اسیدسولفوریک ساخته‌شده است. هنگامی‌که سطح الکترولیت موجود در باتری شما کم می‌شود، ممکن است نگران شوید که چگونه می‌توانید سطح آن را بالا ببرید و اگر دانشی را که در دوران دبیرستان یا دانشکده کسب کرده‌اید را به یاد بیاورید، ممکن است باز هم نگران شوید که حالا باید دقیقاً از چه نوع الکترولیتی استفاده کنید.

این مطلب از مجله پین‌ورک به الکترولیت باتری خودرو می‌پردازیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

الکترولیت باتری

به‌عنوان‌مثال، آیا می‌توانید در شرایط اضطراری باتری خود را با گیترید، آب‌نمک، جوش‌شیرین یا انواع دیگری از الکترولیت‌ها پرکنید تا آسیب نبیند؟ پاسخ خیر است. هرگز باتری اسیدی ماشین خود را با هیچ نوعی از الکترولیت‌ها پر نکنید.

باتری اسیدی ماشین

اگرچه گیترید حاوی الکترولیت است، آب‌نمک می‌تواند به‌عنوان یک الکترولیت عمل کند و جوش‌شیرین یا بی‌کربنات سدیم، می‌توانند در الکترولیت‌ها تجزیه شود، اما هرگز نباید هیچ یک از این موارد را در یک باتری قرار دهید. اگر سطح الکترولیت باتری شما کم شده است، آب مقطر تنها چیزی است که مجازید به آن اضافه کنید. در برخی شرایط خاص می‌توان اسیدسولفوریک نیز اضافه کرد، مانند وقتی‌که باتری کج شود و مایع آن به بیرون نشت کند، اما هرگز چیز دیگری به آن اضافه نکنید.

منظور از کم بودن الکترولیت باتری چیست؟

وقتی مکانیک یا دوستتان که اطلاعات زیادی در مورد اتومبیل‌ها دارد، به شما می‌گوید که سطح الکترولیت باتری ماشین کم شده است، منظور آن‌ها این است که سطح مایعات در یک یا چند سلول باتری از میزان بالای صفحات سربی پایین‌تر آمده است.

باتری اسیدی ماشین

باتری اتومبیل از مجموعه صفحات سربی تشکیل‌شده است و در محفظه‌ای پر از آب و اسیدسولفوریک که به عنوان الکترولیت عمل می‌کند، قرار گرفته است و حتماً باید از اینکه هیچ‌گاه سطح مایع پایین‌تر از ارتفاع این صفحات نباشد مطمئن شوید، زیرا این موضوع بسیار بااهمیت است.

درصورتی‌که سطح مایع الکترولیت پایین‌تر از صفحات باتری باشد و آن‌ها در معرض هوا قرار بگیرند، فرایند شیمیایی به نام سولفاتاسیون شروع می‌شود. این فرایند می‌تواند عمر باتری را به‌شدت کاهش دهد، زیرا در عملکرد طبیعی سلول‌ها تداخل ایجاد می‌کند، درنتیجه اسیدسولفوریک موجود در الکترولیت هنگام تخلیه باتری، در صفحات سربی جذب می‌شود و مجدداً، هنگام شارژ باتری وارد الکترولیت می‌شود.

افزودن الکترولیت مناسب به باتری

گیترید ممکن است الکترولیت مناسبی برای بدن شما پس از تمرینات ورزشی باشد، اما باتری‌ها اشتیاق چندانی به آن ندارند. الکترولیت‌های موجود در گیترید و سایر نوشیدنی‌های ورزشی مشابه در درجه اول حاوی سدیم و پتاسیم هستند و مقادیر کمتری منیزیم، کلسیم و کلرید دارند. مواد دیگری که ممکن است هنگام شنیدن واژه الکترولیت به آن فکر کنید، آب نمک و جوش‌شیرین است، زیرا این مواد نیز حاوی نوع دیگری از الکترولیت هستند.

الکترولیت موجود در آب نمک، کلرید سدیم است. از طرف دیگر جوش‌شیرین از بی‌کربنات سدیم تشکیل‌شده است. اضافه کردن هر چیزی به باتری به جز آب می‌تواند فوراً به آن آسیب برساند، اما میزان آسیب برخی مواد بیشتر از بقیه است. به‌عنوان‌مثال، جوش‌شیرین می‌تواند اسیدسولفوریک موجود در الکترولیت باتری ماشین را خنثی کند. در حقیقت، یکی از بهترین راه‌ها برای تمیز کردن زنگ‌زدگی بست و کابل باتری، ترکیب یا خمیر جوش‌شیرین و آب است. نمونه دیگری از واکنش اسید در یک روش مشابه، آزمایش جوش‌شیرین و آتش‌فشان سرکه است. این مطلقاً چیزی نیست که شما بخواهید در باتری اتومبیلتان اتفاق بیفتد.

چگونه آب می‌تواند یک الکترولیت باشد؟

شاید از کلاس علوم به یاد داشته باشید که آب به خودی خود الکترولیت نیست، بنابراین اضافه کردن آب به الکترولیت باتری ماشین ممکن است یک ایده اشتباه باشد. در نگاه اول، به نظر می‌رسد که شما فقط الکترولیت موجود را با آب تعدیل می‌کنید. در درجه اول، آب فقط وقتی‌که با اسیدسولفوریک مخلوط شود، می‌تواند یک الکترولیت باشد، بنابراین به همین دلیل است که شما مجبور هستید در باتری مخلوطی از اسیدسولفوریک و آب، به‌جای آب مقطر قرار دهید.

الکترولیت باتری ماشین

دلیل اینکه شما می‌توانید آب مقطر را به یک باتری با سطح الکترولیت پایین‌تر از صفحات، اضافه کنید این است که وقتی یک باتری اسیدی، آب از دست می‌دهد، اسیدسولفوریک از دست نمی‌دهد. به‌طور طبیعی آب در طی فرآیند الکترولیز از بین می‌رود، همچنین می‌تواند به دلیل تبخیر – خصوصاً در هوای گرم – از دست برود، درحالی‌که از مقدار اسیدسولفوریک کم نمی‌شود، یا با سرعت بسیار کندتری از بین می‌رود.

یک روش آسان برای درک چگونگی این موضوع، فکر کردن درباره مواردی است که هنگام جوشاندن یک ظرف حاوی آب‌نمک اتفاق می‌افتد. آب تبخیر می‌شود، اما نمک در آن باقی‌مانده است. اگر به این ظرف آب خالی اضافه کنید، نمک با آب مخلوط شده و دوباره آب‌نمک خواهید داشت. وقتی آب مقطر را به باتری اسیدی اضافه می‌کنید نیز همین اتفاق می‌افتد.

تنها استثناء وقتی است که مایع به دلیل کج شدن باتری، کم شود. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، کل محلول اسیدسولفوریک و آب از بین می‌رود. در این حالت، شما باید سلول‌های خالی را با محلول رقیق آب و اسیدسولفوریک پر کنید.

طولانی شدن عمر باتری خودرو با پر کردن الکترولیت

اگرچه می‌توانید عمر یک باتری اسیدی را با رعایت مواردی مثل تا بالا پر کردن آن، افزایش دهید، اما خالی گذاشتن یا بیش از حد شارژ کردن آن، می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری ایجاد کند.

هنگامی‌که یک باتری به نقطه اوج خود رسید، دیگر به درستی کار نخواهد کرد؛ بنابراین اگر باتری از کار افتاده باشد هنگامی‌که باتری را شارژ می‌کنید، یا شارژ نمی‌شود و یا شارژ را نگه نمی‌دارد، حتی ممکن است اولین باری که سطح الکترولیت پایین می‌آید، با صدمات غیرقابل‌برگشت ناشی از سولفاسیون مواجه شوید.

بهترین راه برای جلوگیری از بروز این شرایط، بالا نگه‌داشتن سطح الکترولیت است و باید به‌عنوان بخشی از یک برنامه همیشگی جهت نگهداری از باتری به آن دقت شود.

از این دانش نمی‌توان هنگامی‌که یک باتری از بین رفته و شما را در شرایطی نامطلوب تنها گذاشته است، استفاده کرد، اما می‌تواند به شما کمک کند تا در آینده دیگر این اتفاق پیش نیاید.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به الکترولیت باتری ماشین و نحوه‌ی شارژ مجدد آن پرداختیم. امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.