یکی از بزرگترین چالش های همیشگی والدین مشکلاتی است که با اسباب بازیهای کودکانشان دارند. پخش بودن همیشگی آنها درون اتاق و یا گم شدن قطعاتی از آنها از جمله ی این مشکلات است که والدین با آن دست و پنجه نرم می کنند. اکثر والدین در این مواقع عصبانی شده و کودک خود را تنبیه می کنند. اما یک راه حل بهتر نیز وجود دارد. در این مطلب پین ورک ۱۰ ایده برای چیدمان و مرتب کردن اتاق کودک را به شما معرفی خواهد کرد تا از این قبیل دردسرها نجات پیدا کنید.

۱- انتخاب روش مناسب چیدمان و مرتب کردن اتاق کودک

شما باید چیدمان اسباب بازیهای اتاق کودکتان را با نظم و یک سیستم مناسب تنظیم کنید و هر چیزی را در جای مناسب و قابل دسترس برای کودکتان قرار دهید. اگر اتاق کودکان مرتب و دارای نظم باشد آنها هم تشویق می شوند و دوست خواهند داشت که تمیز بمانند.

نگهداری مرتب اسباب بازیها

۲- در انتخاب اسباب بازیها تجدید نظر کنید

به یاد داشته باشید اسباب بازی بیشتر به معنای بازی بهتر نیست. شما باید فقط آن دسته از اسباب بازیهایی را که کودکتان با آن بازی می کند را نگه دارید و با بقیه خداحافظی کنید. همچنین از  نگهداشتن اسباب بازیهای که فقط یک کار را انجام می دهند (مثلا یک قطار که فقط به صورت ۸ حرکت می کند)، خودداری کنید. چرا که این اسباب بازیها خلاقیت را در کودکتان نابود می کنند.

جمع کردن اسباب بازی های اضافی

۳- برای چیدمان و مرتب کردن اتاق کودک به جای سبدهای کوچک به سبدهای بزرگ فکر کنید

اگر به دنبال راهی هستید تا کودکتان بتواند به راحتی وسایلش را درونش بریزد اگر به خرید سبد رفته اید حتما بزرگ هایش را بردارید. این سبدها برای جمع کردن عروسک های پشمی و  بلوک های خانه سازی که تعداشان زیاد است بسیار مناسب است. و تا حد زیادی از ریخت وپاش و بی نظمی اتاق جلوگیری می کند.

 

۴- تعداد هر نوع اسباب بازی را محدود کنید

وقتی بچه ها با تعداد زیادی اسباب بازی، در یک محوطه شلوغ احاطه می شوند، دوست دارند که با هر وسیله فقط چند دقیقه بازی کنند. شما باید از هر اسباب بازی فقط چندتا نگه دارید و بقیه را هدیه داده و یا در جای دیگری نگه داری کنید.

نگهداری تعداد محدودی از اسباب بازیها

۵- جعبه های اسباب بازیها را دور بریزید

مخلوط کردن تیکه های مختلف بلوکهای خانه سازی و پازل باعث افزایش خلاقیت در کودک می شود، چرا که فکر کودک فقط به یک چیز محدود نمی شود. از آنجایی که تعداد این وسایل زیاد است بهتر است که آنها را در کیسه های پلاستیکی برچسب دار ریخته و درون یک سطل نگهداری کنید.

مخلوط کردن اسباب بازیهای خانه سازی

۶- دسته بندی کنید

هر دسته از  اسباب بازیها را بطور جداگانه درون سطل قرار دهید. مثلا حیوانات درون یک سطل، ماشین درون یک سطل دیگر و ……. .  این کار علاوه بر مرتب شدن اتاق به نوعی یک بازی برای افزایش تفکر شناختی کودک هم محسوب می شود.در نتیجه زمانی که کودکتان به مدرسه رفت دارای عملکرد مناسبی نسبت به مهارت های شناختی خواهد بود.

گروه بندی اسباب بازیهای مشابه

۷- استفاده از برچسب های عکس

شما می توانید  فقط با استفاده از یک عکس به مرتب کردن اتاق کودکتان  کمک کنید. برای این کار عکس مربوطه را از دو طرف سوراخ کرده و با گیره روی سبد مربوطه نصب کنید. این کار باعث تشویق کودکتان به مرتب کردن اتاقش و آسانتر شدن کار برایش خواهد شد.چسباندن برچسب برای هر گروه اسباب بازی

۸- استفاده از قفسه بندی برای چیدمان و مرتب کردن اتاق کودک

حتما یک قفسه چوبی برای دکوراسیون اتاق کودک پسر و یا دخترتان استفاده کنید. روانشناسان پی برده اند که کودکان پسر و دختر علاقه زیادی به برداشتن و انتخاب ماشین و یا عروسکشان و در نهایت قرار دادن آن در جای مخصوصش دارند. با این کار به کودکتان حق انتخاب آموزش بدهید.

استفاده از قفسه ها برای چیدن اسباب بازیها

۹-  نگهداری از کتاب و کاغذهای رنگی در جاکفشی

کاغذ، کتاب و برچسب ها را درون جاکفشی قرار دهید تا صاف و مرتب باقی بمانند. در ضمن این کار باعث می شود تا کودکتان به آسانی کاغذ و یا کتابی را که می خواهد بردارد.

استفاده از جاکفشی برای نگهداری کتاب

۱۰- استفاده از فضاهای زیرین برای چیدمان و مرتب کردن اتاق کودک

شما می توانید از زیر کابینت و یا تخت کودک برای قرار دادن وسایل اضافی استفاده کنید. از آنجایی که در اتاق کودکان همیشه مشکل کمبود جا وجود دارد، این کار در مرتب نشان دادن اتاق نقش بسزایی دارد.

استفاده از فضای زیر تخت

۱۱- تمیزکاری را به یک بازی تبدیل کنید

تمیزکاری را به یک بازی تبدیل کنید و از کودکتان بخواهید تا ظرف ۵ دقیقه اتاق را با هم تمیز کنید و در پایان پنج دقیقه زنگ را بزنید. همزمان با انجام کار آواز نیز بخوانید. تا یک هفته این کار را انجام دهید مطمعن باشید بعد از این یک هفته کودک دیگر به کمک شما و یا زنگ احتیاجی نخواهد داشت و به تنهایی اتاقش را مرتب خواهد کرد. شما می توانید با این کار مسئولیت پذیری را به وی آموزش دهید.

تبدیل تمیزکاری به یک بازی

 

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فریبا کیتویی

درباره نویسنده

سلام من فریبا کیتویی هستم! یک آذرماهی صبور و مقاوم... عاشق نوشتن، سفر و ادبیات. برای رسیدن به هدف‌هام تلاش می‌کنم و معتقدم که زندگی آسون نمیشه این تویی که سرسخت میشی ... از پین ورک عزیزم برای اعتمادی که بهم کرده ممنونم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.