چه به یک یبوست سبک دچار شده باشید و چه یبوست شما سنگین باشد و هم‌چنین چه دلیل آن مشخص و چه دلیل آن نامشخص باشد، حرکات روده که باعث می‌شود مدفوع شما کوچک‌ و سخت شود می‌تواند بسیار برای شما دردناک باشد. در هنگام یبوست معمولاً دچار نفخ و گاز معده می‌شوید. ممکن است به دستشویی بروید و در آخر احساس کنید هنوز کاملاً خالی نشده‌اید. این موضوع می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. با ما همراه باشید تا روش‌های مناسب درمان یبوست را برای شما بیان کنیم. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی درمان یبوست می‌پردازیم امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما کاربردی و مفید باشد.

۷ روش بسیار مناسب برای تسکین و بهبود و درمان یبوست

یبوست یا خشکی مزاج یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است که می‌تواند عوارض و مشکلات زیادی برای فرد به وجود بیاورد و در کیفیت زندگی او کاهش چشمگیری ایجاد نماید.

برای داشتن یک سیستم گوارش سالم، منظم بودن حرکات روده‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر حرکات روده‌ها کند شود و کاهش یابد سلول‌های دیواره‌ی روده‌ها این فرصت را پیدا می‌کنند که آب بیشتری از مواد غذایی در حال دفع، جذب کنند و در نتیجه مدفوع به مرور سفت‌تر و خشک‌تر خواهد شد که در چنین وضعیتی حرکت آن در روده‌ها و دفع آن به شدت می‌تواند دردناک و آزاردهنده باشد.

یبوست زمانی اتفاق می‌افتد که انقباض روده بزرگ بسیار کند می‌شود. نتیجه آن، این است که مقدار زیادی آب از مدفوع دفع می‌شود (سفت شدن مدفوع) و حرکات روده نامنظم می‌شود. دلیل اینکه چرا این اتفاق می‌افتد خیلی مشخص نیست. تنها چیزی که مشخص است این است که راه‌های ویژه‌ای وجود دارد که می‌توانید از شر این علائم ناراحت کننده خلاص شوید و حرکات روده به حالت قبل بازگردانید. برخی از این روش‌ها به‌صورت علمی ثابت‌شده‌اند و برخی دیگر نیز توسط تجربه به دست آمده‌اند. در این نوشته می‌خواهیم تعدادی از روش‌های مواجهه با یبوست را مرور کنیم.

توجه: اگر به صورت مرتب دچار یبوست می‌شوید، حتماً به دکتر خود مراجعه کنید و او را از این موضوع با خبر نمایید.

زیاد میوه بخورید

به خاطر وجود فیبر، میوه به نرم شدن مدفوع و کم شدن علائم یبوست کمک می‌کند. به‌صورت اتفاقی تمام این میوه‌ها با حرف p در زبان انگلیسی آغاز می‌شوند. هنگامی‌که به تره بار مراجعه می‌کنید حتماً این میوه‌ها را به لیست خرید خود اضافه کنید.

  • پاپایا (انبه هندی)
  • گلابی
  • هلو
  • آناناس
  • آلو

اگر دچار یبوست شدید، شدید استفاده از این میوه‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما کند.

یبوست

زیاد سبزیجات بخورید

همانند میوه، سبزیجات نیز در برطرف کردن یبوست بسیار مفید هستند مخصوصاً سبزیجاتی که حاوی فیبرهای محلول هستند. مصرف مرتب سبزیجات به تنظیم حرکات روده کمک می‌کند. برخی افراد معتقدند مصرف سبزیجات پخته‌شده تأثیر بیشتری نسبت به مصرف سبزیجات خام دارد. در اینجا تعدادی از سبزیجات که برای تسکین و درمان یبوست مفید هستند را بیان می‌کنیم.

سبز برگ‌ها

  • چغندر برگ
  • اسفناج
  • کلم (سوپ کلم)

سبزیجات

  • بروکلی
  • هویج
  • لوبیا سبز
  • مارچوبه
  • دانه کنگر فرنگی

دانه‌های مفید برای درمان یبوست

  • دانه دارچین
  • لوبیا چیتی
  • لوبیا سفید

استفاده از سبزیجات برای کسانی که یبوست شدید دارند بسیار مفید است. کنسرو دانه کنگر فرنگی را باید به‌خوبی با آب بشویید و تنها به مقدار یک هشتم فنجان مصرف کنید.

یبوست

افزایش فیبر دریافتی

علاوه بر مصرف میوه و سبزیجات راه‌های دیگری نیز برای افزایش میزان فیبر دریافتی وجود دارد.

۱ . افزودن دانه‌ها به سبد غذایی

دانه‌های زیر سرشار از فیبر هستند و به همین دلیل در هنگام یبوست می‌توانند باعث نرم شدن مدفوع شما شوند.

  • بذر کتان
  • دانه‌های تخم شربتی

۲ . استفاده از مکمل‌های حاوی فیبر

مکمل‌های فیبری محصولاتی هستند که می‌توانید در بازار آن‌ها را تهیه کنید. Psyllium یکی از مکمل‌های بسیار خوب است که در بازار می‌توانید تهیه کنید، همچنین مکمل Citrucel برای افرادی که یبوست دارند مفید است.

مصرف منیزیم برای درمان یبوست

مصرف منیزیم برای بهبود یبوست بسیار مفید است. منیزیم به ایجاد آرامش در دیواره‌های روده بزرگ کمک می‌کند، در نتیجه به بهبود حرکات روده بزرگ کمک می‌شود و در انتها مدفوع شما نرم خواهد شد. منیزیم همچنین با جذب آب می‌تواند به نرم شدن و آسان شدن حرکت مدفوع کمک کند. اگر نمی‌دانید به چه میزان باید منیزیم مصرف کنید می‌توانید با یک پزشک در این زمینه مشورت کنید تا شما را راهنمایی کند.

یبوست

استفاده از گرما

در هنگام خوابیدن از یک بطری آب داغ یا یک بالشت داغ استفاده کنید. شاید تحقیقات علمی مفید بودن این موضوع را نشان ندهد اما قطعاً گرما به شما آسیب نخواهد زد (البته به شرطی که این بطری آب داغ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید). گرما می‌تواند بسیار آرام‌بخش باشد و به آرام شدن ماهیچه‌های شکمی شما برای درمان یبوست کمک کند، بنابراین ممکن است به بهبود حرکات معده شما در زمان صبح کمک کند.

بدن خود را تمرین دهید

برای اکثر افراد، بیشترین درد ناشی از یبوست در زمان صبح اتفاق می‌افتد. متأسفانه کسانی که یبوست شدید دارند، درد بسیار زیادی را نسبت به بقیه افراد باید تحمل کنند. به این افراد توصیه می‌کنیم که با خوردن یک صبحانه مقوی به تحریک واکنش‌های روده بزرگ خود کمک کنند، این واکنش‌ها به منقبض‌ شدن روده شما کمک می‌کند. سپس طبق یک برنامه زمانی مشخص هر روز و پس از مصرف صبحانه به حمام بروید و دوش بگیرید. هیچ‌وقت به بدن خود زیاد فشار نیاورید و به بدن خود زمان بدهید تا به‌صورت آرام و پیوسته حرکات خود (روده) را تنظیم کند.

استفاده از بیوفیدبک

بیوفیدبک نوعی روش درمانی است که شما با استفاده از آن بازخوردهایی که از نوعی سنسور است دریافت می‌کنید، ناحیه لگن خود را مورد تمرین قرار می‌دهید. این نوع روش درمانی زمانی مفید و مؤثر واقع خواهد شد که دلیل ایجاد یبوست شما شرایطی باشد که با نام یبوست بدخیم شناخته می‌شود.

یبوست


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که از انواع روش‌های ذکر شده برای درمان یبوست استفاده نمایید و درصورتیکه این مشکل رفع نشد حتما با پزشک مشورت نمایید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.