درمان زانو درد خفیف تا متوسط اغلب به خوبی در خانه قابل درمان هستند. درد چه بر اثر پیچ‌خوردگی یا آرتروز باشد، راه‌های زیادی برای مقابله با درد وجود دارد.
قبل از این‌که تلاش کنید درد را در خانه درمان کنید، احتیاط کنید. در دردهای متوسط تا شدید که بر اثر جراحت ایجاد شده، درمان پزشکی را دنبال کنید. بعضی از درد‌های زانو برای درمان جراحی یا سایر روش‌های درمانی ضروری است. ممکن است جراحی در موارد آرتروز شدید پیشنهاد شود. اگر بعد از جراحی، درد تازه‌ای داشتید به دکتر مراجعه کنید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی راهکارها و درمان زانو درد در منزل می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما کاربردی و جالب باشد.

دردتان را تشخیص دهید

با این اگر درد به خاطر التهاب، آرتروز یا جراحت سطحی است، راه‌‌هایی اثبات شده مؤثری وجود دارد که می‌توانید در خانه امتحان کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد روش‌ درمان و مکمل‌های دیگر که می‌تواند کمک کند درد زانو کم شود، مطالعه کنید.

برای پیچ خوردن یا کشیدگی پا از روش رایس (RICE) استفاده کنید

اگر پایتان رگ به رگ شده، زمین‌خورده‌اید یا پیچ خورده، درمان ابتدائی و ساده در خانه امکان‌پذیر است. به یاد داشته باشید روش درمان زانو درد رایس سرواژه‌ای از کلمات:

استراحت R
یخ I
کمپرس C
بالا نگه داشتن پا E
پایتان را بلند کنید و کمپرس سرد یا کیسه یخ روی زانو بگذارید. اگر یخ در خانه ندارید، سبزیجات یخ‌زده مثل نخود هم جواب می‌دهد. زانو را با باند کششی ببندید تا ورم نکند اما نه آن‌قدر محکم که مانع از جریان خون شود. همان‌طور که استراحت می‌کنید، پایتان را بالا بگذارید.

تای‌چی

تای‌چی یک ورزش رزمی جسم و روان باستانی چینی است که تعادل و انعطاف را بهبود می‌بخشد. در یک مقاله منتشر شده در مرجع مطمئن و درست آرتروز و رماتیسم، محققان متوجه شدند تمرین تای‌چای برای افرادی که ورم مفاصل دارند، بسیار مفید است. درد را کاهش می‌دهد و باعث افزایش حرکات می‌شود. نظم روانی که این ورزش یاد می‌دهد، کمک و درمانی برای تحمل دردهای مزمن است.

ورزش و کنترل وزن

ورزش روزانه برای تحرک مفاصل، درد زانو در بعضی از افراد را کاهش می‌دهد. در افرادی که آرتروز دارند، بی‌حرکتی پا و انجام ندادن حرکت‌های مختلف برای درد نگرفتن، مفاصل را سفت می‌کند و مشکل را بدتر می‌کند. چاقی بیش‌ازحد هم درد را بدتر می‌کند، بنابراین کنترل وزن مهم است.

زانو درد

درمان با کمپرس سرد و گرم

استفاده از پتوی برقی برای آرام کردن درد زانو وقتی دراز کشیده‌اید مانع از سفت‌شدن مفاصل می‌شود و استفاده از این روش برای درمان زانو درد مناسب است. کیسه خیس و سرد ژله‌ای دور زانو یا کمپرس سرد می‌تواند درد را کم کند و مانع تورم شود. کمپرس سرد و گرم را جا‌به‌جا کنید. از کمپرس سرد بیشتر در ۲۴ ساعت اولیه پس از جراحت استفاده کنید.

پمادهای گیاهی

در مقاله منتشر شده در مجله پاکستانی علوم بیولوژیکی، محققان یک مرهم ساخته‌شده از دارچین، زنجبیل، کندر رومی و روغن کنجد را بررسی کردند. آن‌ها متوجه شدند این مرهم درست مثل بقیه کرم‌های درمان آرتروز حاوی سالیسیلات، یک درمان موضعی درد، مؤثر است.

زانو درد

برگ درخت بید

یک مقاله مرجع معتبر که در سال ۲۰۰۱ منتشر شده مشخص کرد بعضی از افرادی که سابقه درد آرتروز دارند، با برگ درخت بید بهبود یافتند. عصاره بید هم توسط گیاه‌پزشکان برای درمان درد و التهاب استفاده می‌شود. اگر به آسپرین آلرژی دارید یا داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنید، از برگ درخت بید استفاده نکنید. برگ بید را به کودکان زیر چهار سال ندهید.

عصاره زنجبیل

زنجبیل به شکل‌های مختلفی در دسترس است. می‌توان به صورت مکمل‌های بسته‌بندی شده در مغازه‌های مواد غذایی سالم یا ویتامین خریداری کرد. ریشه زنجبیل یا چای آن را در فروشگاه‌های مواد غذایی می‌توان خرید. ادویه زنجبیل در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. خواص سلامتی آن شامل درمان درد شکم و تهوع و هم‌چنین کاهش درد در بسیاری از شرایط است. بررسی و مطالعه در افرادی که آرتروز دارند نشان داد زنجبیل زمانی که همراه با دمان تجویز شده برای آرتروز مصرف شود، درد را کاهش می‌دهد و برای درمان زانو درد مناسب است.

زانو درد

گلوکزامین و کندروآیتین سولفات

گلوکزامین و کندروآیتین سولفات دو مکملی هستند که در طی دهه گذشته به علت تبلیغ‌های بازرگانی که ادعا می‌کند این دو برای سلامت مفاصل مفید هستند، بسیار محبوب بودند. تحقیقی نشان داده ترکیب این‌ها کمترین تأثیر بر درد افرادی که درد خفیف تا متوسط داشتند دارد. با این حال هر دو مکمل در افرادی که درد شدیدتری داشتند، مفید بوده است.

پیدا کردن درمان زانو درد

قبل از این‌که درمان خانگی به کار ببرید، چه مکمل غذایی یا سایر درمان‌ها با دکتر مشورت کنید. برخی مکمل‌ها می‌توانند با داروهای دیگر تداخل داشته و اثرات جانبی ناخواسته‌ای داشته باشند.
همچنین یافتن علت درد نیز مهم است. ممکن است نیاز به آزمایش خون یا ایکس رای داشته باشید تا احتمالات جدی‌تر را بررسی و مشخص کنید. هرچه زودتر ریشه درد را پیدا کنید، زودتر می‌توانید آن را درمان کنید.

 زانو درد


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است در صورتی‌که مشکلتان با استفاده از روش‌های خانگی درمان زانو درد حل نشد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و به ادامه درمان تحت نظر متخصص بپردازید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.