سیستم کنترل فشار هوای باد تایر  (TPMS) چگونه کار می‌کند و چرا به آن نیاز دارید؟  TPMS یا سیستمی برای آگاهی دادن به راننده زمانی که تایرهای ماشین در معرض کم‌باد شدن قرار می‌گیرند. در همین حین این سیستم شروع به هشدار دادن به راننده می‌کند. شاخص این سیستم علامت زردرنگی است که به روی پنل ابزار داشبورد قرارگرفته است و شامل شکل نعل اسب به همراه نقطه‌ی هشداردهنده است. برای آشنایی بیشتر بااین سیستم در ادامه‌ی مطلب همراه مجله پین‌ورک باشید.

سیستم کنترل فشار هوای لاستیک چیست؟

سیستم کنترل فشار هوای باد تایر  (TPMS) دائماً فشار هوای موجود در لاستیک وسیله نقلیه را بررسی می‌کند و اطلاعات موردنیاز را به راننده گزارش می‌دهد. این سیستم‌ها اکثراً فشار را به‌صورت مستقیم اندازه‌گیری می‌کنند، اما برخی دیگر فشار را از مشاهده عواملی همچون سرعت چرخش لاستیک برآورد می‌کنند.

اولین سیستم کنترل فشار هوای لاستیک در دهه ۱۹۸۰ ساخته شد، اما این تکنولوژی تا زمان زیادی در دسترس همه افراد قرار نداشت. تصویب این فناوری در ایالات‌متحده توسط قانون TREAD 2000 انجام شد که با توجه به این قانون تمامی وسایل نقلیه سبک تا سال ۲۰۰۷ ملزم به داشتن TPMS شدند.

هدف کنترل فشار هوای لاستیک چیست؟

فشار هوای باد تایر معمولاً روی سیستم کنترل وسیله نقلیه تأثیر می‌گذارد و همین دلیل باعث شد تا دولت‌ها حضور این سیستم نظارتی را برای وسایل نقلیه اجباری کنند. تنظیم نبودن باد لاستیک، می‌تواند خط ترمز به‌جامانده از وسیله نقلیه را افزایش دهند، ثبات وسیله نقلیه را تضعیف کنند و همچنین باعث مواردی دیگر از این قبیل شوند. اگر یک لاستیک به‌اندازه کافی باد نداشته باشد، می‌تواند بیش‌ازحد گرم شود و درنهایت به‌طور وحشتناکی بترکد. ترکیدن لاستیک در سرعت‌های خیلی بالا، می‌تواند منجر به اتفاقات خطرناک بعدی، مثل چپ کردن ماشین شود.

تنظیم فشار تایر ماشین

همچنین پشت این سیستم نظارت، یک استدلال اقتصادی هم وجود دارد و آن این است که با توجه به این سیستم، لاستیک اتومبیل‌ها دیرتر خراب شده و بودجه راننده‌ها ذخیره می‌شود. تنظیم نبودن باد لاستیک و بیش‌ازحد کم‌باد بودن آن‌ها تأثیر منفی روی و ساییده شدن لاستیک‌ها می‌گذارد و مصرف سوخت اتومبیل را افزایش می‌دهد، بنابراین اگر باد لاستیک‌هایتان همیشه تنظیم باشد در طول زمان در هزینه‌ها و سوخت صرفه‌جویی کرده‌اید. اگر لاستیک‌هایتان تنها ۱۰ درصد از حد استاندارد کم‌تر باد باشند، حدود ۱ درصد مصرف سوخت اتومبیل شما افزایش خواهد یافت. این مقدار ممکن است کم به نظر برسد اما درگذر زمان تأثیرش چشم‌گیر خواهد بود.

سیستم کنترل فشار هوای لاستیک چگونه کار می‌کند؟

اکثر سیستم‌های کنترل فشار هوای باد تایر ها از سنسورهای فیزیکی، فرستنده باطری و واحد گیرنده مرکزی استفاده می‌کنند. هر لاستیک سنسور فشار مخصوص به خود را دارد و فرستنده‌های باطری میزان فشار هر یک از لاستیک‌ها را به گیرنده گزارش می‌دهند. این اطلاعات بعد از پردازش و کامل شدن به راننده ارائه می‌شود. در اکثر موارد، این سیستم به‌گونه‌ای طراحی‌شده که فشارهای زیر حد استاندارد را به‌صورت هشدار به راننده اطلاع می‌دهد.

فشار هوای تایر ماشین

روش دیگر کنترل فشار هوای لاستیک به‌صورت غیرمستقیم (iTPMS) می‌باشد. این سیستم‌ها فشارسنج واقعی لاستیک نیستند و فشار هوای لاستیک را به‌صورت مستقیم اندازه‌گیری نمی‌کنند، بنابراین این سیستم‌ها به فرستنده‌های باتری که باید به‌صورت دوره‌ای تعویض شوند، نیازی ندارند. در عوض این سیستم‌های غیرمستقیم با عواملی مثل سرعت چرخش لاستیک‌ها کار می‌کنند. ازآنجایی‌که لاستیک‌های کم‌باد، قطر کمتری نسبت به لاستیک‌های پر باد دارند، این سیستم غیرمستقیم برای تنظیم فشار لاستیک، منبسط می‌شود.

انواع مختلف این سیستم چیست؟

این سیستم فشار هوای باد تایر دارای دو نوع اصلی می‌باشد، یکی سیستم مستقیم  TPMS و دیگری سیستم غیرمستقیم iTPMS. هرچند سنسور اصلی استفاده‌شده در این سیستم نیز بر دو نوع است. نوع اصلی TPMS از سنسوری استفاده می‌کند که در بدنه سوپاپ هر لاستیک تعبیه می‌شود. هر بدنه سوپاپ لاستیک، دارای سنسور، فرستنده و باتری داخلی آن است. این اجزا در داخل چرخ‌ها پنهان هستند و تنها با برداشتن لاستیک می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. اکثر قطعات اصلی از نوع سیستم مستقیم (TPMS) استفاده می‌کنند اما جنبه‌های منفی کمی هم در این رابطه وجود دارد. این سنسورها معمولاً خیلی گران و بسیار شکننده هستند.

نوع دیگر TPMS از سنسوری استفاده می‌کند که در بدنه کلاهک سوپاپ نصب می‌شود. هر کلاهک دقیقاً مثل مدل قبل، دارای سنسور اصلی، فرستنده و باتری می‌باشد. بااین‌حال، این نوع را می‌توان بدون در نظر گرفتن لاستیک‌ها نصب کرد. عیب اصلی این نوع در دسترس قرار داشتن سنسورها می‌باشد و امکان دزدیده شدن سنسور‌ها فراهم است. هر دو نوع این سیستم‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

چگونه می‌توانم سیستم کنترل فشار هوای لاستیک را بر روی اتومبیل خود نصب کنم؟

اگر در ایالات‌متحده و یا اتحادیه اروپا اتومبیلی را خریداری کنید، سیستم فشار هوای باد تایر به‌صورت پیش‌فرض روی اتومبیل نصب‌شده است. تمامی وسایل نقلیه در ایالات‌متحده از سال ۲۰۰۷ دارای این سیستم می‌باشند و اتحادیه اروپا نیز در سال ۲۰۱۲ قانونی جهت نصب این سیستم روی اتومبیل‌ها صادر کرد. اگر مدل سیستم روی اتومبیل شما از این‌ها قدیمی‌تر است می‌توانید با استفاده از فروشگاه‌های لوازم‌یدکی موجود در بازار آن را بروز کنید.

فشار هوای باد تایر

هر دو سیستم بدنه سوپاپ و کلاهک سوپاپ در بازار موجود است و شما تنها باید سیستم موردنظر خود را انتخاب کنید. سنسورهایی که در بدنه سوپاپ نصب می‌شوند گران هستند و برای نصبشان باید نزد مکانیک خود بروید. اکثر فروشگاه‌ها دستمزد اندکی برای باز و نصب کردن مجدد لاستیک می‌گیرند، اما نصب سنسور اصلی درواقع به‌صورت رایگان انجام می‌شود. این به این دلیل است که نصب سنسور در بدنه سوپاپ خیلی پیچیده‌تر از نصب سنسور در کلاهک سوپاپ نیست. اگر در حال حاضر قصد خرید لاستیک‌های نو را دارید، اکثر فروشگاه‌ها هم‌زمان سنسور را هم بدون گرفتن دستمزد برای شما نصب می‌کنند.


مقالات مرتبط :

 

در این مطلب از مجله پین‌ورک با سیستم هشدار فشار هواد باد تایر اتومبیل آشنا شدید. اگر نخواسته باشید که اتومبیل خود را به فروشگاه‌های خرید لاستیک و یا تعمیرگاه‌های اتومبیل ببرید، می‌توانید سنسور کلاهک سوپاپ را از فروشگاه‌های لوازم‌یدکی اتومبیل تهیه کنید. این سیستم را می‌توانید به‌راحتی با تعویض کلاهک سوپاپ با این سنسور که در بسته TPMS قرار دارد، روی اتومبیل خود نصب کنید. همچنین در این بسته‌ها یک آداپتور ۱۲ ولتی وجود دارد که می‌توانید به سوکت فندک خودرو خود وصل کنید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.