در دنیایی که تقریبا تمام کسب‌وکارهای سنتی به کسب‌وکارهای اینترنتی و آنلاین تبدیل شده‌اند این نیاز احساس می‌شود که بتوانیم یک مقایسه یا رتبه‌بندی بین سایت‌های موجود انجام دهیم. با این کار سایت‌های قوی‌تر ‌از سایت‌های ضعیف‌تر مشخص می‌شوند. در واقع نیاز به رتبه‌بندی از ابتدای بشر در بین انسان‌ها وجود داشته تا با این کار بتوانند خود را با دیگران و نیز با روند کار خود در طی فعالیت مقایسه کنند تا میزان محبوبیت سایت خود را بسنجیم بپردازیم. ابزارهای مختلفی برای انجام این رتبه‌بندی سایت‌ها وجود دارد. در این مطلب از مجله پین‌ورک به معرفی یکی از قوی‌ترین و معتبرترین این ابزارها به نام الکسا و مکانیزم کار آن می‌پردازیم.

الکسا چیست؟

در سال ۱۹۹۶ دو نفر به نام‌های Brewster Kahle و Bruce Gilliat، وب‌سایتی به نام الکسا (alexa) را بوجود آوردند. این وب‌سایت به منظور رتبه‌بندی سایت‌های اینترنتی از طریق بررسی ترافیک سایت و تعداد بازدیدکنندگان سایت و عوامل دیگری که در ادامه‌ی متن به آن می‌پردازیم، توسعه داده شد. نام این وب‌سایت از بزرگترین کتابخانه‌ی مصر باستان قبل از میلاد یا کتابخانه‌ی سلطنتی اسکندریه به نام Royal Library of Alexandria الهام گرفته شده است. سه سال بعد در سال ۱۹۹۹ شرکت آمازون، الکسا را به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار خریداری کرد و تاکنون آن را در اختیار داشته است.

الکسا

برای بررسی و آنالیز اطلاعات کاربران سایت الکسا یک تولبار برای مرورگرهای گوگل کروم و موزیلا طراحی کرد که اطلاعات کاربران از چگونگی ورود به سایت کاربر، مدت زمان حضور و تعداد کاربران بازدید کننده از یک سایت مورد نظر را به طور دقیق دریافت می‌کند. با استفاده از این اطلاعات الکسا به رتبه بندی سایت ها میپردازد و محبوبترین و پربازدیدکننده ترین سایت مشخص می‌شود. هرچه عدد رتبه سایت پایین‌تر و به یک نزدیک‌تر باشد نشان از محبوبیت و پربازدید بودن سایت دارد. با استفاده از اطلاعاتی که الکسا بدست می‌آورد هم می‌توان اطلاع از رتبه جهانی سایت خود بدست آوریم و هم علاوه بر اعلام رتبه جهانی، با گرفتن IPهای کاربران بیشترین بازدید کننده از هر کشور را مشخص می‌کند و به این ترتیب، رتبه کشوری نیز اعلام می‌کند.

سایت‌های مشابه آن

الکسا سایتی است که بین کاربران و وب‌مسترها اهمیت زیادی دارد. الکسا اطلاعاتی به‌روز با رتبه‌بندی جهانی و کشوری برای سایت مورد نظر در اختیار شما قرار می‌دهد و حتی می‌توانید وضعیت بازدید سایت‌های مختلف را مشاهده کنید در صورتی که مالک آن سایت نیستید، این موضوع هر صاحب سایت یا وب‌مستری را تشویق میکند تا برای بهبود و ارتقای سایت خود دست به کار شود و حس رقابت را بین وب‌مسترها بوجود می‌آورد. اما برخی افراد به جای ارتقا دادن سایت خود، خواهان کاهش رتبه‌ی سایت خود در الکسا هستند تا از طریق گرفتن تبلیغات از سایت‌های دیگر پول به جیب بزنند.

اما سایت‌های دیگری برای مشاهده وضعیت سایت و مقایسه با سایر سایت‌ها در اختیار ما قرار می‌دهند. سایت سیمیلار وب این امکان را در اختیار ما می‌گذارد که وضعیت بازدید سایت خود را با سایر سایت‌ها مقایسه کنیم. اما این سایت دسترسی کاربران ایرانی را به سایت خود بسته است

از سایت‌های دیگر که برای انجام این کار ساخته شده‌اند می‌توان به سایت LeapMarke اشاره کرد. این ابزار با استفاده از نمودار، سایت شما را با ۳ سایت دیگر مقایسه می‌کند و اطلاعات را به طور یکجا به شما نمایش می‌دهد همچنین این سایت با استفاده از موتورهای جستجوگرر یاهو و گوگل و msn , Hotbot این اطلاعات از سایت‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کند.

روش دیگر استفاده از گوگل آنالیتیکس است. اما با استفاده از این ابزار می‌توانید به صورت سطحی تجزیه و تحلیل را برای ارتقای سایت خود با سایت رقبا انجام دهید و به درستی تمیتوان برای موفقیت سایت با تجزیه و تحلیل های گوگل آنالیتیکس تصمیم گرفت.

آیا رتبه‌ی الکسا روی سئو سایت تاثیر دارد؟

برای پاسخ دادن به این موضوع باید به صورت منطقی فکر کنیم که آیا میشود هرچه رتبه ی سایت در الکسا بیشتر شود نتیجه را در سئو سایت مشاهده کنیم؟ جواب منفی است و رتبه‌ی الکسا بر روی سایت هیچ تاثیری ندارد و این موضوع کاملا برعکس است. به این صورت که هرچه محتوای سایت و سئو سایت بهتر باشد در نتیجه بازدیدکنندگان سایت بالا می‌رود و از این طریق الکسا به سایت رتبه‌ی بهتری می‌دهد.

در واقع گوگل برای سئو سایت تصمیم میگیرد و هرچه سئو و محتوا بهتر باشد گوگل امتیاز بیشتری به سایت می‌دهد و آن را در صفحه‌ی اول و خط بالاتری نسبت به سایر سایت‌ها نشان می‌دهد. از این طریق باعث میشود تعداد بازدیدکننده سایت بالا برود. حال هرچه تعداد کاربران بیشتر و مدت زمان بیشتر در سایت بمانند و سایت بانس ریت کمتری داشته باشد، الکسا رتبه‌ی بهتری را برای سایت در نظر می‌گیرد. هر چه رتبه ی الکسا کاهش پیدا کند و به یک نزدیک شود نشان می‌دهد که الکسا از سایت شما خوشش آمده و شما سایت خوبی دارید.

اهمیت Alexa

رنکینک یا رتبه‌ی الکسا برای بسیاری از صاحبان صفحات وب و کاربران اهمیت دارد و یکسری از کسب وکارهای اینترنتی باتوجه به این رتبه شکل می‌گیرد به طور مثال بسیاری از تبلیغ دهندگان تمایل دارند بیشتر با سایت‌هایی کار کنند که رتبه‌ی الکسای بهتری دارند و در بین کاربران از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند تا از این طریق تبلیغ‌هایشان بیشتر دیده شود و تاثیرات خوبی روی تبلیغ‌ها انجام شود. همچنین برای استارتآپ‌ها یکی از شاخص‌های کلیدی که سرمایه‌گذار علاقه پیدا کند بر روی آن سرمایه‌گذاری کند، رتبه‌ی الکسای سایت است.

الکسا چیست؟

همین دلیل خوبی برای بعضی از صاحبان سایت میشود تا با روش های غیر اخلاقی برای کاهش رتبه الکسا دست به اقداماتی بزنند و همین افراد باعث می‌شوند تا نتایج رتبه‌ی الکسا به طورر صد در صد دقیق نشان داده نشود. از راه های تقلب این افراد این است که تولبار الکسا را بر روی چند سیستم نصب می‌کنند و از این طریق وارد سایت میشوند و ترافیک سایت را افزایش می‌دهند و رتبه ی سایت آنها در الکسا جا به جا می‌شود، اما این روش ماندگار نیست و با بررسی المان‌هایی چون Daily Time on Site و بررسی سایت‌های ارجاعی در قسمت Upstream Sites میتوان این سایت ها را شناسایی کرد.

الکسا چگونه کار میکند؟

در صورتی که بهبود الکسا برای شما بسیار مهم و حیاتی است، می‌توانید اکانت پولی الکسا را از وب‌سایت الکسا تهیه کرده و سایت خود را در الکسا ثبت کنید. توجه داشته باشید که در حال حاضر این کار به دلیل تحریم‌ها برای دامنه‌های ir میسر نبوده و تنها برای دامنه‌های بین‌المللی ممکن است. با این حال الکسا آن قدرها مهم نیست و ارزش هزینه کردن ندارد، مگر این که کسی بخواهد با استفاده از الکسا برای وب‌سایت خود تبلیغات نماید.

از عوامل دیگری که باعث می‌شود الکسا به طور دقیق وضعیت سایت شما را گزارش نکند این است که الکسا رتبه‌بندی را براساس کاربرانی انجام می‌دهد که تولبار الکسا را بر روی سیستم خود نصب کرده‌اند، به همین خاطر ممکن است سایت‌هایی پیدا شود که برحسب فعالیتشان، کاربرانش تولبار الکسا را نصب نکرده‌اند اما سایت ترافیک خوبی داشته باشد. بنابراین الزاما افزایش ترافیک سایت به معنای بهبود رتبه‌ی الکسا نمی‌باشد. دلیل آن این است که ممکن است بسیاری از افرادی که وارد سایت می‌شوند تولبار الکسا بر روی سیستم‌شان نصب نباشد بنابراین الکسا این افراد را در محاسبات رتبه در نظرر نمی‌گیرد.

به طور کلی الکسا زمانی می‌تواند یک سایت را رصد کند که بتواند کاربرهایی که به سایت وارد می‌شوند را شناسایی کند. به همین دلیل دو روش برای الکسا وجود دارد تا بتواند آن کاربرها و فعالیت‌هایشان را ثبت کند.

  • راه اول این است که سمت client یا مشتری، تولبار الکسا نصب شده باشد.
  • راه دوم این است که سایت مورد نظر سرتیفیکیت الکسا را خریداری کرده باشد.

نصب کامل تولبار الکسا به طور کامل در سایت زیر برای شما آورده‌ایم.


مقالات مرتبط :


در این نوشته از پین‌ورک با الکسا و اهمیت آن و نحوه‌ی گرفتن رتبه در آن آشنا شدید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    مژگان 24-09-2019

    خیلی عالی