آراستگی و نظافت محل کار، باعث نشاط و شادابی شما و همکارانتان می شود و در روحیه و انگیزه تان برای انجام هرچه بهتر فعالیت‌های مورد نظرتان تاثیر بسیار زیادی دارد. یک محیط کار تمیز و مرتب باعث افزایش و بالا رفتن قدرت تمرکز و دقت شما می شود و آرامش محیط کاری را برای شما دو چندان می‌کند، زیرا همانطور که رعایت نظافت و بهداشت به سلامتی جسم کمک می کند، بر روی روح و روان آدمی نیز تاثیر بسزایی می‌گذارد. همچنین رعایت نظافت در محل کار حتی درسوددهی و بازدهی بهتر و بیشتر سازمان، اداره یا شرکت شما نقش دارد. زیرا وقتی کارمندان و کارکنان از محیط کاری خود رضایت داشته باشند و با ارامش و دقت کامل به وظایف خود عمل کنند، باعث رضایت و جذب بیشتر مشتریان می شود و در نتیجه باعث پیشرفت و موفقیت روز افزون شما خواهد شد. بنابراین تمیزی و نظافت محل کار یک امر مهم است و از جمله عواملی است که به شما در طی کردن پله های ترقی کمک شایانی می کند.


ما در پین ورک  می خواهیم با ارایه چند راهکار ساده به شما کمک کنیم تا در کم ترین زمان ممکن و با داشتن حداقل امکانات و وسایل مورد نیاز محل کاری زیبا، آراسته و آرام داشته باشید. شما همچنین می‌توانید نظافت محل کار خود را به نیروهای باسابقه و ماهر پین‌ورک بسپارید.


۱ . مرتب کردن مجل کار

۱-۱ . خالی کردن سطل زباله

اولین کاری که شما باید انجام بدهید این است که یک سطل زباله در دفترکارتان قرار دهید و ترجیحا نزدیک به میز کار شما باشد تا دسترسی شما به آن راحت تر باشد وتمام برگه های باطله مثل کپی، پرینت ، برگه ها و اسنادی که قدیمی هستند و دیگر نیاز به آنها ندارید همچنین روزنامه ها ، آگهی ها و مجله های قدیمی رو کاملا دور بریزید.

 آشغال

۱-۲ . تقسیم بندی کشوهای کمدها

کشوهای کمدتان را بر اساس وظایف،کارها و بخش های مختلفی که در شرکت وجود دارد تقسیم بندی کنید. برای مثال کشوها برای نگهداری چیزهایی مانند فاکتورها، سفارشات کاری، تخمین ها، اطلاعات فروشنده، مشخصات محصول و مشخصات مشتری، صورت حساب مشتری، صورت حساب پرداخت، پرونده های مشتری و … مناسب هستند و آن ها را با استفاده از زدن برچسب نام گذاری کنید و داخل هر کشو اسناد و فایل های مخصوص به آن بخش را قرار دهید. همچنین می‌توانیم برای حفظ ترتیب برگه ها از گیره کاغذ استفاده کنیم. این کار نه تنها باعث رعایت نظم و مرتب بودن هر چه بیشتر می‌شود، بلکه مزیت های دیگری هم برای شما دارد.

از جمله این که چون همه اسناد و مدارک در جایگاه مخصوص خود قرار دارند شما برای دست یابی به آن ها زمان کمتری را استفاده می‌کنید و دچار سردرگمی و آشفتگی نمی شوید.

کشو

۱-۳ . دور کردن وسایل غیرضروری

وسایل غیر ضروری را روی میز کارتان قرار ندهید خیلی از افراد فکر می کنند که اگرتمام وسایلی را که احتمال می دهند که به آنها نیاز پیدا خواهند کرد را روی میز بگذارند به کار آنها کمک خواهند کرد چون دسترسی به آنها راحت می شود و یا برای مثال هدایایی که از دوستان خود برای مناسبت های مختلف می گیرید را بهتر است که روی میز کار خود قرار ندهید  و میز کار خود را به موزه تبدیل نکنید زیرا اینکار نه تنها به شما کمکی نخواهد کرد بلکه باعث کاهش تمرکز و آشفتگی بیشتر شما خواهد شد.

نظافت محل کار

۱-۴ . تهیه دفتر یادداشت

یک دفتر تهیه کنید برای نوشتن یادداشت ها، جلسات، ملاقات های کاری  و کارهایی که باید انجام دهید بجای اینکه آن ها را روی تکه  کاغذهای کوچک بنویسید و روی کامبیوتر ، میز یا دیوار بچسبانید.

یادداشت

۱-۵ . تعیین مکان برای خودکارهای اضافه

از داشتن خودکارهای اضافی و زیاد که نیاز ضروری به آنها ندارید خودداری کنید. برای مثال بعضی از کارمندان  ۱۹مدل خودکار بروی میز خود دارند در صوتیکه تنها ۳ کار برای انجام دادن دارند بهتر است که برای خودکارهای اضافی یک مکان جدا در نظر بگیریم و در صورت نیاز از آن ها استفاده کنیم.

خودکار

۱-۶ . انباشته نکردن لباس های کثیف

اگر در محل کار خود حمام دارید لباس های کثیف خود را انباشته و نگه داری نکنید بلکه آن ها را به خانه ببرید و بشویید و یا به خشکشویی تحویل دهید.

تمیز کردن لباس های کثیف

۷-۱ . نگهداری از اشیا کوچک

برای نگه داری اشیا و وسایل کوچک که مورد نیاز هستند و گم شده آن ها ما را گیج و سردرگم می کند میتوانید از جعبه های رومیزی و جیب های دیواری استفاده کنید. و این یک ایده ی بسیار خوب است.

تمیزی محل کار

۱-۸ . ذخیره اسناد بصورت الکترونیکی

برای جلوگیری از تولید و انباشته شدن اسناد مورد نیاز بصورت برگه و کاغذ که هم فضای زیادی را اشغال می کنند و در نتیجه منجر به نامناسب شدن ظاهر دفتر کارتان می شود میتوانید اسناد را بصورت الکترونیکی ذخیره کنید و از فضای ابری موجود در داخل رایانه ها استفاده نمایید.

زیبایی اداره

مقاله مرتبط:

بهترین زمان نظافت منزل چه زمانی است؟

نظافتچی خانم و نظافتچی آقا و اصول کلیدی رفتار با آنها که همه ما باید بدانیم!

نظافت راه پله، چرا و چه طور؟!

۱۱ نکته‌ای که فقط نظافتچی های متخصص می دانند!!!

۲ . نظافت و تمیز کردن

۲-۱ . تمیز کردن میز کار

از دستمال تمیز و مرطوب به همراه الکل، مواد ضد عفونی  یا مواد شوینده  مناسب می توانید برای تمیز کردن کامبیوتر، موس، کیبورد، تابلوها، قاب عکس و میزکارتان استفاده کنید.

تمیز کردن محل کار با الکل

۲-۲ . از بین بردن لکه های روی میز

برای از بین بردن لکه هایی که بخاطر میل کردن چای یا قهوه پشت میز کارتان ایجاد شده است می‌ توانید از دستمال تمیز به همراه آب گرم استفاده نمایید.

پاک کردن لکه رو میز

۲-۳ . از بین بردن لکه ها با الکل

برای از بین بردن لکه های خودکار، جوهر،ماژیک از دستمال تمیز به همراه الکل استفاده کنید.(الکل را چند دقیقه بر روی موضع مورد نظر قرار دهید و سپس شست و شو را انجام دهید.)

آراستگی محل کار

۲-۴٫ گرد گیری اشیا و سایر وسایل 

صندلی ها، مبلمان، گیاهان، دیوارها، پرده ها، قفسه ها,بیرون و داخل کشوها، کتابخانه، درها و پنجره ها را با دستمال تمیز و مرطوب تمیز و گردگیری کنید. اگر مجلات، کتاب ها، جزوه ها و یا بروشورها را برای خواندن انتظارات مشتریان به نمایش گذاشته اید برای خواندن باید تمیزو مرتب باشند و عاری از هرگونه گرد و غبار باشد بنابراین با استفاده از دستمال خشک و تمیز این موارد را تمیز کنید.  مواد خراب، کثیف و قدیمی را بردارید.

آرامش در محل کار

۲-۵ . تمیز کردن کف اداره

کف اتاق ها را با طی به همراه مواد شوینده مناسب، ضد عفونی کننده ها، الکل ویا وایتکس تمیز کنید.

تمیز کردن کف

۲-۶ . تمیز کردن کامپیوتر، پرینتر و اسکنر

رایانه، پرینتر، دستگاه های اسکنر و کپی از موارد مهم در دفترکار هستند و نقش ستون فقرات اداره را دارند بنابراین در تمیزی و نظافت آن باید دقت کرد و نگذارید که گرد و غبار چرب روی آنها بنشیند بنابراین باید با استفاده از دستمال مرطوب  بصورت زود به زود و سریع آن ها را تمیز کنید و مانع از تجمع گرد و غبار بروی آن ها شوید چون در این صورت توان دستگاه شما کم میشود و مجبور می شوید که  هزینه کنید و دستگاه جدید تهیه کنید بنابراین  رعایت نظافت در محیط کار در کاهش هزینه ها هم به شما کمک می کند و با رعایت آن طول عمر دستگاه خود را نیز افزایش می دهید.

تمیز کردن پرینتر

۲-۷ . نخوردن غذا در محل کار

از خوردن غذا در دفتر خود خودداری کنید علاوه بر اینکه نظافت دفتر شما را تحت الشعاع قرار می دهد بلکه باعث ایجاد بوی نامطبوع می شود و همچنین همکاران شما اتاق شمارا ترک خواهند کرد و یا اگر به دلیلی غذایتان را در اتاق کارتان میل کردید سریعا ظرف آن را از محل کارتان خارج کنید وبه آشپزخانه انتقال دهید.

نخوردن غذا در اداره

۲-۸ . تمیز کردن توالت

دستشویی را ضد عفونی کنید. نه تنها برای دفتر و یا شرکت تمیز، بلکه برای ایمنی کارکنان، کارمندان و مشتریان شما لازم است. توالت ها یک مکان عمومی است و باید هر روز تمیز شوند برای انجام این کارکاسه توالت را با یک پاک کننده و ضد عفونی کننده تمیز کنید همجنین برس توالت. صندلی، درب، دور خارج از کاسه، مخزن و پایه توالت را با ضد عفونی کننده پاک کنید. استفاده از ضدعفونی کننده برای حفظ طراوت توالت ضروری می باشد. از مایع دستشویی، دستمال کاغذی و دستگاه خشک کن در توالت محل کارتان می‌توانید استفاده کنید.

تمیز کردن توالت

۲-۹ . تمیز کردن درزها و شکاف ها

وسایل الکترونیکی  و حساسی را که به راحتی تمیز نمی‌‌شوند مانند درزها و شکاف های صفحه کلید کامپیوترتان و درز موجود بر روی موس و یا دریچه های سایر وسایل الکترونیکی را با یک پارچه نرم با یک اسپری ضد عفونی مرطوب کنید.

تمیز کردن صفحه کلید

۲-۱۰٫ تمیز کردن یخجال و فریزر

یخچال و فریزری که در آشپزخانه محل کارتان هست را تمیز و سازماندهی کنید. یک نکته را در نظر بگیرید که هر هفته غذای قدیمی را بیرون بریزید و داخل آن را با یک  ریمل مایع ضدعفونی کنید. همچنین سینک ها، قفسه ها و کابینت های آشپزخانه را با مواد شوینده مناسب و ضد عفونی کننده ها تمیز و نظافت کنید.

تمیز کردن یخچال ۲-۱۱ . تمیز کردن مایکروویو

داخل مایکروویو را با یک دستمال ضدعفونی کنید. این باید بخشی از تمیز کردن دفتر روزانه شما باشد، زیرا تمیز کردن مایکروویو می تواند سخت و دشوارشود برای تمیز کردن دفعه بعد اگر برای مدت طولانی مدت نشسته بماند.  ظرف ها را هر روز تمیز کنید و ظروف را برای جلوگیری از کپک زدن باید سریعا پس از میل غذا تمیز کرد.

تمیز کردن مایکوویو

۲-۱۲ . تمیز کردن حوله های دستی

حوله های دستی و ظروف را بطور منظم بشویید و اسفنج های ظرف را به صورت دلخواه جایگزین کنید.

تمیز کردن حوله

۲-۱۳ . جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع

سطل زباله دفتر کارتان، دستشویی، آشپزخانه و حمام را در صورت پر شدن سریعا خالی کنید و از ماندن آشغال بصورت طولانی مدت در سطل زباله خودداری کنید زیرا علاوه بر اینکه باعث ایجاد بوی نامطبوع در محیط کاری شما می شود باعث بروز میکروب ها می‌شود که یکی از عوامل بیماریهای مختلف می‌باشد.

جلوگیری از بوی بد

۲-۱۴ . پاک کردن شیشه و آینه ها

پاک کردن اثر انگشت و سایر لکه ها از پنجره ها و آینه ها با استفاده از دستمال مرطوب.

تمیز کردن پنجره

ما در اینجا سعی کردیم که نکات ضروری را به صورت ساده، روان و جامع در اختیار شما قرار دهیم تا با استفاده از این نکات بتوانید یک محیط کار آراسته و زیبا داشته باشید اما اگر :

  • مشغله کاری شما بسیار زیاد است
  • یا یک خانم شاغل هستید و باید علاوه برکار به کارهای خانه وبچه داری هم برسید.
  • یا از نظافت محل کار خودتان خسته شدید.
  • و یا به هر دلیلی دیگری…زمانی برای نظافت محل کارتان ندارید.

می‌توانید روی ما حساب کنید.

تیم نظافت محل کار پین‌ورک، یک تیم بسیار مجرب و حرفه ای است که با هرینه بسیار مناسب و با کیفیت خیلی عالی تمام تلاش خود را در راستای اینکه محیط کار تمیز ،آراسته و زیبا را برای شما به ارمغان بیاورد انجام می دهد. می‌توانید همین حالا سفارش نظافت اداره خود را ثبت کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر نظر یا پیشنهادی دارید، با ما در میان بگذارید 🙂

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.