لاستیک‌های اتومبیل تنها بخشی از خودرو هستند که در تماس مستقیم با سطح زمین هستند و فشار عمودی بالایی را تحمل می‌کنند همچنین نقش مهم تایرها در ترمزگیری، فرمان‌پذیری و ایمنی غیرقابل انکار است. بنابراین انتخاب لاستیک‌های مناسب و باکیفیت و تعویض به موقع آن‌ها حائز اهمیت است. اگر قصد خرید لاستیک برای اتومبیلتان را دارید و دنبال انواع باکیفیت آن‌ها می‌گردید باید یکسری نکات را مدنظر داشته باشید که در این مطلب از مجله پین‌ورک به راه‌های انتخاب تایر مناسب خودرو و راه‌های افزایش عمر تایر خودرو می‌پردازیم.

۱ . مطالعه کتابچه راهنما

اولین گام برای انتخاب تایر مناسب مطالعه کتابچه راهنما و توجه به کاربری اتومبیلتان است. معمولا خودروهایی که بطور مستقیم از کارخانه خارج می‌شوند دارای لاستیک‌های فابریک و استانداردی هستند. بهتر است اگر قصد تعویض لاستیک خودروتان را دارید، لاستیک‌هایی با همان ویژگی لاستیک اولیه را انتخاب کنید.

۲ . اطلاع از سال تولید لاستیک

مورد بعدی برای انتخاب تایر مناسب اطلاع از سال تولید لاستیک است. قبل از خرید لاستیک شما باید با توجه به اعداد درج شده بر روی آن، سال تولید را پیدا کنید. اعداد چهار رقمی درج شده بر روی لاستیک نشانگر هفته و سال تولید لاستیک هستند. دو رقم اول نشانگر هفته، و دو رقم دوم نشانگر سال تولید است مثلا اگر این عدد به صورت ۱۰۱۵ باشد نشانگر هفته دهم از سال ۲۰۱۵ است. تایرهایی که خریداری می‌کنید نباید بیشتر از ۵ سال از سال تولید آن‌ها گذشته باشد چرا که لاستیک‌های قدیمی‌ که بیشتر در معرض نور خورشید بوده‌اند، خیلی سریع‌تر دچار پوسیدگی و خراب شدن می‌شوند.

۳ . تشخیص میزان پوسیدگی لاستیک

لاستیک‌های انبار شده هیچ تفاوت ظاهری با لاستیک‌های تازه تولید شده ندارند و شما فقط از روی تاریخ درج شده بر روی آن می‌توانید به این نکته پی ببرید.  همچنین برای تعیین میزان پوسیدگی لاستیک انگشت شست‌تان را برروی آن فشار دهید تا کمی به سمت داخل فرو برود سپس ترک‌ها، پوسیدگی‌ها و هرگونه تغییر رنگی را مورد بررسی قرار دهید. وجود این علائم نشانگر کیفیت پایین لاستیک و خرابی سریع‌تر آن است. علاوه بر این‌ها شما باید قسمت داخلی تایر را نیز چک کنید تا علائمی از آسیب دیدگی وجود نداشته باشد.

انتخاب تایر مناسب خودرو

۴ . انتخاب لاستیک زوج

برای انتخاب تایر مناسب اگر قصد خرید جفت لاستیک را دارید حین خرید تایر باید مطمئن باشید که از نظر الگوی آج، اندازه آج، پهنای تایر و نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای تمامی لاستیک‌های ماشین‌تان مشابه یکدیگر باشند تا سایش کمتری ایجاد شود. انتخاب لاستیک‌هایی با ارتفاع مناسب آج، فرمان‌پذیری خودرو را به شدت افزایش می‌دهد که این ارتفاع در لاستیک‌های نو حدود ۱ سانتی‌متر است و تا حد ۲ میلیمتر نیز قابل قبول است. همچنین الگوهای مناسب آج، برای تخلیه آب و گل بسیار با اهمیت است.

۵ . انتخاب نوع لاستیک

اخرین نکته‌ای که برای انتخاب لاستیک باید به آن توجه کرد نوع لاستیک است. لاستیک‌ها به دو دسته بایاس و رادیال تقسیم می‌شوند. تایرهای بایاس از الیاف و رشته‌های نخی ساخته شده‌اند در حالیکه تکنولوژی تولید تایرهای رادیال،رشته‌های سیمی است. با توجه به جنس تایرها، انواع رادیال ساختار محکم‌تری داشته و دیرتر دچار سابیدگی و تغییر شکل می‌شوند.

چگونه عمر تایر ماشین خود را افزایش دهیم؟

با توجه به هزینه‌ی بالای تعویض لاستیک‌های ماشین اکثر رانندگان از این موضوع شکایت دارند. در حالیکه هیچ تایری برای همیشه دوام نخواهد داشت اما شما می‌توانید با چند اقدام ساده برای افزایش عمر تایر اقدام کنید و در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. در ادامه به این چند گام ساده اما کاربردی اشاره خواهیم کرد.

افزایش عمر تایر خودرو

بررسی و تنظیم هفتگی فشار هوای لاستیک‌ها

برای افزایش عمر تایر می توانید با استفاده از فشارسنج، فشار درون تمامی لاستیک‌ها را بصورت استاندارد تنظیم کرده (فشار استاندارد بر روی برچسب قسمت داخلی درب راننده و در کتابچه راهنما قید شده است) و با یکدیگر بالانس کنید. توجه داشته باشید که این فشار نباید از فشار حداکثری قید شده بر روی لاستیک‌ها بیشتر باشد چراکه باعث سایش آج‌های آن می‌شود.

مشاهده لاستیک‌ها

از آن‌جایی که در اطراف جاده‌ها قطعات تیز و ریز بسیاری وجود دارد بنابراین بهتر است که هر چند هفته یکبار سطح لاستیک‌ها را بررسی کنید تا قطعات تیزی مانند شیشه، میخ و … وجود نداشته باشد. این ذرات با اینکه بلافاصله باعث خراب شدن لاستیک نمی‌شود اما طی زمان با سوراخ کردن لاستیک، فشار هوا را کاهش داده و در نتیجه عمر لاستیک‌های اتومبیلتان را کاهش می‌دهد.

جابه‌جا کردن لاستیک‌ها

پس از طی مسافت ۱۰ هزار کیلومتر جای لاستیک‌های عقب و جلو خودرو باید تعویض شود. از آن‌جایی که وظیفه چرخش خودرو بر عهده‌ی لاستیک‌های جلوی اتومبیل می‌باشد بنابراین زودتر سابیده می‌شوند. بنابراین پس از طی مسافت قید شده در دفترچه راهنما، جای لاستیک‌ها را تعویض کنید. این‌کار به افزایش عمر تایر کمک بسیاری می‌کند.

تنظیم کردن چرخ‌ها

لاستیک‌های شما باید بصورت موازی با یکدیگر و عمود بر سطح زمین باشند. این‌کار به دقت زیادی نیاز دارد که اکثرا مکانیک‌های باتجربه از پس آن بر می‌آیند. یکی از نشانه‌های تراز نبودن لاستیک‌ها کشیده شدن مداوم اتومبیل به سمت راست و یا چپ می‌شود. شما می‌توانید با رفع این مشکل از سابیده شدن سریع لاستیک‌ها جلوگیری کنید و باعث استفاده بهینه از آن‌ها شوید.

راه‌های افزایش عمر خودرو

بررسی سابیدگی لاستیک

در صورتی که سابیدگی تایر بصورت یکطرفه اتفاق بیفتد این نشانگر بروز مشکل در جلوبندی آن می‌باشد. شما بارفع این مشکل می‌توانید عمر تایرها را به طرز قابل توجهی افزایش دهید.

نحوه رانندگی

ترمزهای مداوم و ناگهانی میزان سابیدگی لاستیک‌ها را به شدت افزایش می‌دهد و عمر آن‌ها را کاهش می‌دهد. شما با رانندگی صحیح و ایمن خود می‌توانید علاوه بر جلوگیری از بروز حوادث، در هزینه‌ها نیز صرفه جویی کنید.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به راه‌های انتخاب تایر مناسب خودرو و راه‌های افزایش عمر تایر خودرو پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.