دانستن این موضوع که چه موقع و چند بار باید روغن‌موتور خودروی خود را عوض کنید و چه روغنی برای ماشین شما بهتر است جز اطلاعات جدانشدنی ماشین محسوب می‌شود و اگر اطلاعات دقیقی درباره این موضوع ندارید و همیشه دچار اشتباه می‌شوید، مجله پین‌ورک اینجا همراهتان است تا شما را در نحوه تعویض روغن موتور ماشین راهنمایی کند.

۱ . چه زمانی روغن‌موتور را تعویض کنیم؟

پاسخ به بسیاری از این قبیل سوالات یکسان است: دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه کنید، این کتاب دستیار نگهداری شما از خودرو است. بر اساس تجربیات گذشته یا مشاوره برخی مکانیک‌هایی که سود خود را در این کار می‌بینند عمل نکنید، زیرا زمان تعویض روغن موتور ماشین در طول سالیان گذشته دچار تغییر شده است.

تشخیص زمان تعویض روغن موتور ماشین

امروز اکثر خودروها و وانت‌بارها از چراغ چک روغن‌موتور در صفحه پشت فرمان برخوردار هستند که به راننده موقع تعویض روغن را نشان می‌دهد.” این سیستم به‌طورمعمول مسافت طی شده را نیز نمایش می‌دهد و آن‌ها احساس می‌کنند که چقدر رانندگی نبست به اوایل راه سخت است و با توجه به آن تنظیم می‌کنند.”

حتماً پس از دریافت هشدار روغن‌موتور خود را عوض کنید.

۲ . چند بار باید روغن‌موتور را چک کرد؟

برای تعویض روغن موتور ماشین شما باید به حواستان به سطح روغن خودروی خود باشد، نتایج نظرسنجی‌های موثق به ما نشان می‌دهد که حتی در خودروهای جدید هم باید سطح روغن‌موتور هراز چند باری بررسی شود. توصیهٔ ما به شما این است که در آخر هرماه سطح روغن‌موتور خود را چک کنید. اگر نشانه‌ای از ایراد در آن وجود داشت در اولین فرصت آن را تعمیر کنید. دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید و توصیه‌های خودروساز را جدی بگیرید، برخی از خودروهای جدید دیگر مانند ماشین‌های قدیمی از گیج روغن برخوردار نیستند و دارای نمایشگرهای الکترونیکی برای نمایش روغن‌موتور می‌باشند.

نحوه تشخیص روغن موتور ماشین

اگر خودروی شما از گیج روغن برخوردار است برای بررسی سطح روغن ماشین را در محلی مسطح و صاف پارک کنید و موتور را خاموش‌کنید و سپس کاپوت را بالا بزنید و به دنبال محل گیج روغن باشید و آن را از موتور خارج کرده و انتهای آن را پاک‌کنید سپس دوباره گیج را داخل موتور فروکرده و دوباره خارج کنید و این بار به‌دقت به گیج نگاه کنید و ببینید تا چقدر اندازه آن روغنی شده است. هر گیج روغن راهی برای نشان دادن سطح روغن را دارد در برخی از آن‌ها دارای دو سوراخ که با حروف L و H مشخص‌شده‌اند یا MIN و MAX. اگر خط روغن بین دو حرف باشد سطح روغن مناسب است. ولی اگر روغن پایین‌تر از خط min یا Low باشد باید به ماشین روغن اضافه کنید.

برای تعویض روغن موتور ماشین به رنگ‌روغن هم دقت کنید، رنگ‌روغن باید قهوه‌ای یا سیاه باشد اگر رنگ‌روغن روشن بود این بدان معنی است که در سیستم خنک‌کننده ماشین نشتی وجود دارد و ضد یخ به داخل موتور نشت می‌کند. یا ممکن است به خاطر صدمات داخلی موتور و رسوبات فلزی رنگ‌روغن تغییر پیدا کند که باید به‌دقت بررسی شود. اگر هرکدام از این مشکلات را مشاهده کردید خودرو را برای تعمیر به مکانیکی ببرید.

اگر مشکلی در روغن ماشین و سطح آن مشاهده نکردید گیج روغن را تمیز کرده و سر جای خود برگردانید و مطمئن شوید که در جای خود محکم بسته‌شده است سپس کاپوت را پایین بزنید.

۳ . چند وقت یک‌بار باید روغن را عوض کرد؟

برای تعویض روغن موتور ماشین طبق راهنمایی‌های گذشته گفته می‌شد که باید هر ۳۰۰۰ مایل یا هر سه ماه روغن ماشین را عوض کرد اما با تغییر موتورها و ماهیت روغن‌ها این راهنمایی منسوخ‌شده است. بسیاری از خودروسازان زمان تغییر روغن را هر ۷۵۰۰ مایل یا ۱۰۰۰۰ مایل یا بین ۶ تا ۱۲ ماه اعلام کرده‌اند.

تعویض روغن موتور ماشین

کتابچهٔ راهنمای خودروی شما اطلاعات دقیق‌تری را دراین‌باره در اختیار شما می‌گذارد. زیاد به دنبال عوض کردن سریع و پی‌درپی روغن خودروی خود نباشید بهتر است دستورالعمل‌ها را دنبال کنید تا موتور شما عملکرد مناسبی داشته باشد.

در طی دو سال و هر ۳۰۰۰۰ مایل با فرض بر اینکه هزینه تعویض روغن ۴۰ دلار باشد می‌توانید ۲۴۰ دلار را برای خود ذخیره کنید اگر که هر ۷۵۰۰ مایل روغن خود را تعویض کنید نه هر ۳۰۰۰ مایل، البته تعویض روغن فقط به مسافت بستگی ندارد اگر زیاد رانندگی نمی‌کنید بازهم روغن‌موتور شما نیاز دارد که تعویض شود حتی اگر کمتر از حدنصاب تعویض روغن در سال رانندگی کنید، بااین‌حال بازهم باید هر دو سال یک‌بار روغن خودروی خود را تعویض کنید.

چرا؟ زیرا هرچه زمان سپری شود کارایی روغن پایین‌تر می‌آید و با گرم نشدن کافی موتور رطوبت‌های اضافی داخل آن از بین نمی‌رود.

۴ . آیا به روغن‌موتور سینتیک نیاز دارید؟

فقط درصورتی‌که خودروساز این پیشنهاد را به شما کرده است این کار را بکنید. زیرا هزینه این روغن‌ها دو الی چهار برابر روغن‌های معمولی است. روغن‌های سینتیک به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند در برابر فروپاشی حرارتی عملکرد مناسبی دارند و به همین دلیل ماندگاری بیشتری هم دارند و در برابر درجه حرارت بالا مقاوم هستند. شرایط هم وجود دارد که مقاومت در برابر فروپاشی حرارتی به طولانی شدن عمر موتور شما کمک می‌کند.

زمان تعویض روغن موتور ماشین

اگر سفرهای کوتاهی داشته باشید روغن‌موتور به‌اندازه کافی گرم نمی‌شود تا رطوبت و ناخالصی را بسوزانند که بدان معنی است به‌اندازه کافی برای محافظت از موتور شما عمل نکند.

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که زمستان‌های خیلی سرد یا تابستان‌های خیلی گرم دارد و یا از وسیله نقلیه خود برای جابجایی اثاثیه سنگین استفاده می‌کنید استفاده از روغن‌های سینتیک بهترین پیشنهاد برای شما است. به خاطر اینکه این روغن‌ها به‌طورمعمول عملکرد مناسبی در این شرایط دارند و برای مسافت‌های طولانی می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد. بسیار مهم است که فواصل زمانی تغییر روغن را با آنچه توسط خود خودروساز گفته است افزایش ندهیم که به‌طورمعمول این کار بین هر ۶ الی ۱۲ ماه یک‌بار انجام گیرد حتی اگر با خودرو مسافت زیادی را هم طی نکرده باشید.

روغن‌های سینتیک به موتورهایی که مستعد ساخت رسوبات هستند هم کمک کنند، برخی از مدل‌های تویوتا و فولکس‌واگن درگذشته دارای چنین مشکلاتی بودند، این رسوبات طی تجزیه و سوخت روغن تشکیل می‌شود و ممکن است جریان روغن‌موتور را مسدود کند و منجر به خرابی موتور شود. روغن‌های سینتیک به کاهش تشکیل رسوب در موتور کمک کرده و باعث افزایش طول عمر موتور می‌شود.


مقالات مرتبط :

 

در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع تعویض روغن موتور ماشین و زمان تعویض آن می‌پردازیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد و با این نکات بتوانید عملکرد موتور ماشین خود را بهتر کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.