بازسازی و نوسازی منزل از جمله فعالیت‌هایی است که از زمان‌های قدیم برای ایجاد تنوع و تازگی در نمای بیرونی و داخلی منازل انجام می‌گرفته است. گاهی ضعف در ساخت و ساز یک ساختمان باعث می‌شود که کهنه به نظر برسد. گاهی نیست افراد برای ایجاد تنوع و دوری از روزمرگی تصمیم می‌گیرند دست به تغییراتی در منزل خود بزنند. به طور کلی با توجه به قیمت‌های بالای مسکن، احتمالا امکان خرید منزلی جدید برای بسیاری از افراد وجود نداشته باشد. فرض کنید در این حالت در منزلی سکونت دارید که سالهاست از ساخت آن می‌گذرد و نمای داخلی آن برایتان کهنه و کسل کننده است. شاید این وضعیت برای بسیاری از افراد غیرقابل تحمل باشد و اینجاست که اقدام به بازسازی و نوسازی منزل می‌کنند.

بازسازی منزل در واقع مجموع تغییراتی است که در بخش‌های مختلف منزلتان ایجاد می‌کنید تا شاهد تنوع و زیبایی بیش‌تر آن باشید. بازسازی منزل شامل مراحل مختلفی است و نکات گوناگونی باید در آن رعایت شود تا در عین حفظ ایمنی منزل، زیبایی آن نیز بیش از پیش به چشم بیاید. شما می‌توانید برای ایجاد این تغییرات با افراد آگاه و مشاورین تخصصی در زمینه بازسازی منزل مشورت کنید. بدین ترتیب، قطعا عملکرد بهتری در روند این تغییرات خواهید داشت و از نمای جدید منزل خود نهایت لذت را می‌برید.

در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با مراحل گوناگون بازسازی و نوسازی منزل و نکات مربوط به آن آشنا کنیم تا بتوانید با آگاهی بیش‌تر و دید بازتری اقدام به بازسازی منزل خود کرده و در کنار خانواده عزیزتان لحظات خوشی را در منزل سپری کنید.

 

۱ . مراحل اولیه بازسازی و نوسازی منزل

۱-۱ . مشورت با شرکت‌های ساختمان‌سازی و دکوراسیون داخلی منزل

افراد و نیروهای متخصص در اینگونه شرکت‌ها با توجه به تحصیلات و تجربیات مربوط به زمینه دکوراسیون داخلی می‌توانند شما را در مسیر بازسازی و نوسازی منزل و تغییر دکوراسیون راهنمایی کنند. در این مرحله شما می‌توانید از پیش برنامه‌ای دقیق برای اقداماتی که می‌خواهید انحام دهید، داشته باشید. همچنین هزینه‌ای ای که قرار است متحمل شوید در این مرحله مشخص می‌شود و شما می‌توانید برای ادامه مسیر تصمیم گیری درست‌تری داشته باشید.

 

بازسازی منزل

۱-۲ . طراحی بر اساس نیاز و انتخاب مصالح مناسب

شما در این مرحله بر اساس مشاوره‌ای که از افراد آگاه دریافت کردید و با توجه به نیازها و سلیقه خودتان می‌توانید طرح مشخصی را برای احیا و بازسازی طرح قدیمی منزل خود آماده کنید. در این مرحله صبر و دقت به خرج دهید. مهم است که طرحی که انتخاب می‌کنید، مناسب با مساحت منزل، درآمد، سلیقه همه افراد خانواده و از همه مهم‌تر اصول دکوراسیون داخلی منزل باشد. انتخاب طرح‌های نامناسب از یک طرف ممکن است خطرناک باشد و از طرفی زیبایی منزل شما را خدشه دار کند.

طراحان دکوراسیون داخلی و مهندسین از اصول خاصی برای طراحی و بازسازی منزل استفاده می‌کنند که آشنایی شما با این اصول می‌تواند کمک به سزایی در انتخاب طرح مناسب داشته باشد.

انتخاب مصالح، متناسب با شرایط، موقعیت، متراژ و سلیقه اعضای خانواده بسیار مهم است. وسایلی که در تغییر دکوراسیون داخلی و بازسازی و نوسازی منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهتر است در عین به روز بودن هماهنگ با فرهنگ و پیشینه‌ی خانواده باشد و حس زیبایی، تازگی و امنیت را به اعضای خانواده منتقل کند.

دکوراسیون داخلی

۱-۳ . اجرا و عملی کردن طرح برای بازسازی و نوسازی منزل

در این مرحله شما یک طرح از پیش تعیین شده و دقیق دارید، با افراد آگاه و متخصص مشورت کرده‌اید و تغییراتی که قرار است در فضای داخلی منزلتان اعمال کنید را در ذهنتان مجسم کرده‌اید. این مرحله‌‌ی مهم است چون قرار است تمام طرحی را که از قبل چیده‌اید اجرایی کنید. پس نهایت دقت را به خرج دهید.

دکوراسیون داخلی منزل

۲ . مراحل جزئی بازسازی و نوسازی منزل

در این مرحله شما باید طرح‌های خود را روی قسمت‌های مختلف منزل اجرا کنید.

۲-۱ . گچ‌کاری

با توجه به نیاز بخش‌های مختلف خانه برای گچ‌کاری این مرحله را آغاز کنید. در انتخاب نوع گچ نیز نهایت دقت را داشته باشید تا نمای جدید خانه زیباتر و تازه‌تر از قبل باشد. همچنین انتخاب گچ مرغوب به معنای ماندگاری بیش‌تر آن است.

استفاده از سقف‌های کاذب نیز در این مرحله پیشنهاد می‌شود. این طرح‌ها، نمای زیبا و به روزی به منزل شما می‌بخشند. اگر از نورپردازی خاص و زیبا در قالب لامپ‌های مختلف استفاده کنید، مکمل خوبی برای سقف کاذب خواهند بود.نورپردازی اصولی و زیبا جلوه درخشان‌تری به منزل شما می‌دهد. در این مرحله حتما به سیم کشی ساختمان و اصول ایمنی توجه کنید. برای سیمکشی اصولی منزلتان می‌توانید با شرک‌های معتبر در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط:

  1. چگونه دیوارهای گچی منزلمان را برق بیاندازیم
  2. با نماشویی و کفسابی ساختمان بیش‌تر آشنا شوید!
  3. نکات مهم در مورد گچ بری و گچ کاری ساختمان

 

بازسازی و نوسازی منزل

۲-۲ . انتخاب کف‌پوش و دیوارپوش مناسب

انتخاب کف‌پوش های مناسب و دیوارپوش‌های متناسب با موقعیت منزل شما از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور مثال با توجه به اقلیم منطقه‌ای که در آن ساکنید و میزان رطوبت آن، رنگ یا کاغذ دیواری را به عنوان دیوارپوش انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از سنگ‌های دکوراتیو و شیشه‌های تزئینی نیز به عنوان دیوارپوش استفاده کنید. شما می‌توانید همزمان با اعمال سلیقه خود، از نظر کارشناسان و طراحان داخلی شرکت‌های معتبر در انتخاب طرح و رنگ دیوارپوش استفاده کنید.

چگونه منزل را نوسازی کنیم

۳ . بازسازی و نوسازی منزل در بخش‌های مختلف آن

اکنون نوبت آن رسیده است که به بخش‌ها و قسمت‌های مختلف خانه توجه کنید و طرح‌های از پیش تعیین شده‌ای که در بالا ذکر شد را، نظیر کفپوش، دیوارپوش، گچ‌کاری، نورپردازی و … را در آن‌ها اجرایی کنید. در این مرحله به نیازهای هر بخش و افراد ساکن در آن توجه بیش‌تری کنید. به طور مثال اتاق خواب‌ها، آشپزخانه، سرویس‌ها و … هرکدام نیازمند تغییرات مختص به خود هستند.

مقاله مرتبط:

 

۳-۱ . بازسازی آشپزخانه

با توجه به فعالیتی که به صورت روزانه در آشپزخانه انجام می‌شود شامل آشپزی و بعضا غذا خوردن، باید دیوارپوش، کف پوش و نورپردازی آن را متناسب با فضای کاربری آن انتخاب کنید.

در این مرحله تعویض کابینت‌ها را که از اجزای اصلی نمای آشپزخانه هستند فراموش نکنید. استفاده از کابینت‌های مدرن و زیبا می‌تواند جلوه زیباتری به آشپزخانه شما بدهد. محل دقیق سینک ظرفشویی و تعویض شیرآلات نیز باید با دقت انجام شود. با داشتن آشپزخانه‌ای که طراحی آن به صورت اصولی و بر اساس معیارهای زیبایی شناسی دکوراسیون داخلی انجام گرفته است می‌توانید لحظات زیبایی را در کنار عزیزانتان برای صرف غذا داشته باشید.

بازسازی داخلی

۳-۲ . پذیرایی

پذیرایی از بخش‌های مهمی است که هم برای آرامش خودتان و هم میهمانانتان باید به دکوراسیون آن توجه کنید. طراحی گچ‌بری زیبا، دیوارپوش‌های متناسب و خوش‌رنگ و کفپوش از نکاتی است که باید در طراحی پذیرایی به آن دقت کنید. استفاده از قرنیز را فراموش نکنید. زیرا می‌تواند زیبایی بیش‌تری به سالن پذیرایی شما بدهد.

بازسازی منزل

۳-۳ . اتاق‌ها

در طراحی و بازسازی اتاق‌ها نهایت دقت را به خرج دهید. مسلما طراحی دیوارها و کفپوش‌‌ها در اتاق‌ها باید متفاوت از سایر بخش‌های منزل باشد. فضای اتاق معمولا برای استراحت و مطالعه استفاده می‌شود. سعی کنید از رنگ‌های ملایم و آرامش بخش در این بخش‌ها استفاده کنید. سلیقه افراد ساکن در اتاق‌ها را نیز حتما مورد توجه قرار دهید.

طراحی اتاق

۳-۴ . سرویس و حمام

در بازسای سرویس‌ها به رنگ‌آمیزی و کیفیت کاشی دیوار و کف دقت کنید. عایق بندی را فراموش نکنید. تنظیم رطوبت برای حفظ دیوارها اهمیت بالایی دارد. استفاده از آینه و وان‌های جذاب می‌تواند زیبایی این بخش‌ها را بیش‌تر کند. به استاندارد بودن شیرآلات نیز در این بخش‌ها دقت کنید.

بازسازی و نوسازی خانهنکات کلی: 

  • در امر بازسازی و نوسازی منزل از تعویض درب‌ها و پنجره‌ها غافل نشوید. درب‌ خروجی را می‌توانید به نوع ضدسرقت تغییر دهید تا با خیالی آسوده زندگی کنید. در انتخاب درب برای سرویس و حمام به ضدآب بودن آن‌ها توجه کنید. برای منزل خود از پنجره‌های دوجداره استفاده کنید تا فضایی آرام را تجربه کنید.
  • تعویض شیرآلات را از قلم نیندازید. شیرآلات پس از مدتی مستهلک می‌شوند. در بخش‌های نظیر آشپزخانه، سرویس و حمام از شیرآلات با کیفیت و زیبا استفاده کنید.
  • به رنگ آمیزی دیوار، سقف و کف در همه بخش‌ها دقت کنید. ایجاد ترکیبی از رنگ‌های متناسب با منزل، فضای آرامش بخش‌تری را برایتان فراهم می‌کند.
  • می‌توانید از گل و گیاه برای تزئین بخش‌های مختلف خانه استفاده کنید. مطمئن باشید شادابی بیش‌تری در منزل خود احساس خواهید کرد. برای این کار می‌توانید از شرکت‌های طراحی معتبر مشاوره بگیرید.

 

در نهایت چیدمان درست را فراموش نکنید. استفاده از مبلمان و وسایلی که از نظر طرح و رنگ آمیزی با فضای کلی منزل متناسب باشد تاثیر به سزایی در نمای آن دارد.

بازسازی

امیدوارم از مطالبی که برای شما گردآوری کردم نهایت استفاده رو ببرید و در بازسازی و نوسازی منزلتون از اونها استفاده کنید.

منتظر نظرات و تجربیات خوبتون در این زمینه هستم 🙂

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش پریسا گلی نیا

درباره نویسنده

پریسا هستم. یک زیست شناس شاعر. زاده یک روز پاییزی برگ ریز. از زمانی که خودم را شناخته ام، می‌نویسم. دلنوشته، شعر، متن ادبی، داستان، مقاله. عاشق تجربه‌های جدید هستم. سفر به ماه را دوست دارم.فانتز‌ی‌ام هم‌ برای ادامه زندگی،‌ زیستن در اعماق اقیانوس‌هاست. همیشه دوست داشتم به جای انسان، ماهی به دنیا بیایم. یک ماهی شاعر. حالا یک انسانم...روی این کره خاکی. دوست دارم برجستگی قلم را روی دستانم حس کنم و بوی کاغذ را در هوای اطرافم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.