وقتی به سال‌های جوانی خود می‌اندیشید، احتمالاً اوقات خوبی را که با دوستان و خانواده گذراندید به یاد می‌آورید؛ اما روزهایی هم وجود داشت که جوش‌های صورت شما خیلی بد بود، طوری که حتی نمی‌خواستید از خانه بیرون بروید. آکنه شایع‌ترین بیماری پوستی در ایالات‌متحده است که سالانه نزدیک به ۵۰ میلیون نفر را مبتلا می‌کند. این حالت به‌طورمعمول در دوران بلوغ بروز می‌کند و ممکن است تا نوجوانی و اوایل سن بیست سالگی ادامه یابد. برای برخی از افراد آکنه در بزرگ‌سالی دوباره ظاهر می‌شود. در حقیقت، ایجاد آکنه در بزرگ‌سالان رو به افزایش است و ۱۵ درصد از زنان آمریکایی دچار آکنه شده‌اند، به همین دلیل درمان آکنه در نوجوانان بسیار بااهمیت و ضروری است. در این مطلب از پین‌ورک به درمان آکنه در نوجوانان می‌پردازیم. امیدواریم خواندن این مطلب برای شما مفید باشد.

۶ علت عجیب و شگفت‌انگیز ایجاد آکنه در نوجوانان

اگرچه آکنه بخشی طبیعی از زندگی یک نوجوان است، ولی در بزرگ‌سالان طبیعی نیست و باید برای فهمیدن علت آن به پزشک مراجعه کنیم. در ادامه ۶ روش برای درمان آکنه در نوجوانان را برای شما مطرح کرده‌ایم.

بروز آکنه

آیا آکنه در بزرگ‌سالان رخ می‌دهد؟

بر اساس گزارش‌ها آکادمی پوست آمریکا (AAD) سالانه بیش از ۵ میلیون نفر به دنبال درمان آکنه در نوجوانان هستند. این تعداد آخرین بار در سال ۲۰۱۳ به روز شد، اما یک مطالعه بر روی بیش از ۹۰ کلینیک پوستی خصوصی در سال ۲۰۱۵ از افزایش ۲۰۰ درصدی تعداد بزرگ‌سالانی که به دنبال درمان آکنه هستند، خبر داد.

حتی ۴۳ درصد بیمارانی که به پزشک مراجعه می‌کنند مشکلات پوستی را به‌عنوان نگرانی اصلی خود گزارش می‌کنند. مشکلات پوستی از آکنه تا اگزما و پسوریازیس متغیر است. اگرچه آکنه همه‌ی بزرگ‌سالان، هم مردان و زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که زنان به‌احتمال‌زیاد به دلایلی مانند تغییر هورمون‌های مربوط به قاعدگی، بارداری، پیشگیری از بارداری و یائسگی بیشتر از مردان تحت تأثیر آکنه قرار می‌گیرند.

آکنه هنگامی رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو با سلول‌های مرده پوست و چربی اضافی یا سبوم مسدود شود. هنگامی که منافذ مسدود می‌شوند، التهاب ایجاد می‌شود و باکتری‌ها در منافذ باعث بدتر شدن اوضاع می‌شوند. تغییر هورمون‌ها و استرس ناشی از بلوغ برخی از دلایل اصلی آکنه در نوجوانان هستند، اما چه عواملی باعث آکنه در بزرگ‌سالان می‌شود؟

دکتر استفانی ویلیامز، مدیر (یوروپن درمالوتوژی لندن) “ادوئلو”، اظهار داشت که این مورد ممکن است تا حدودی ناشی از وسواس مدرن آمریکایی‌ها باشد که می‌خواهند جوان به نظر برسند. او در مصاحبه با Telegraph اظهار داشت که انتخاب محصولات اشتباه پوستی یک عامل اصلی در بروز آکنه است و بسیاری از محصولات ضد پیری بسیار چرب هستند و پوست را بیش از حد چرب می‌کند، چربی بیش‌ازحد باعث به وجود آمدن آکنه می‌شود.

بروز آکنه

استرس، رژیم غذایی ضعیف و ژنتیک در بروز هرگونه آکنه در همه سنین نقش دارد، اما برخی از عوامل وجود دارد که احتمالاً باعث ایجاد آکنه در بزرگ‌سالان می‌شود. در ادامه علت آکنه در بزرگ‌سالان را برایتان بیان خواهیم کرد.

چه دلایلی باعث بروز آکنه در شما شود؟

هنگامی‌که شما وارد سن بیست سالگی می‌شوید، ممکن است لکه‌هایی روی بدنتان ببینید. متأسفانه، برای بسیاری از مردم، به‌ویژه زنان، این لکه‌ها و آکنه‌ها تا سنین بالا ادامه پیدا می‌کند و دائماً روی پوستشان ظاهر می‌شود.

علت بروز آکنه در بزرگسالان؟

در اکثر موارد، آکنه‌ها بیش از یک دلیل واحد دارند. همه‌چیز از هورمون‌ها و ژنتیک گرفته تا رژیم غذایی، استرس و مراقبت از پوست در تحریک آکنه‌ها نقش دارد.

در اینجا شش مورد شگفت‌انگیز از علل آکنه در بزرگ‌سالان آورده شده است:

محصولات مراقبت از مو

اگر زمان زیادی را برای درمان موهای خود صرف می‌کنید، می‌تواند تأثیر غیرعمدی بر روی پوست شما داشته باشد. بسیاری از محصولات مو حاوی روغن‌هایی هستند که می‌توانند منافذ را مسدود کرده و منجر به بروز آکنه شوند. سایر محصولات حاوی مواد خشک‌کننده‌ای مانند الکل هستند که به روش دیگری می‌توانند پوست را خراب کند.

عادات بد در محل کار

اگر تمام روز پشت یک میز نشسته‌اید، سلامت خود را به خطر می‌اندازید و ممکن است تأثیر آن را روی پوست خود نفهمید. وقتی مشغول کار با صفحه رایانه هستید، دستتان را روی صورت یا چانه خود می‌گذارید؟ با لمس مکرر صورت و گردنتان باکتری‌ها را از صفحه کلید به دستان و صورت خود منتقل می‌شود و منجر به ایجاد آکنه می‌گردد.

رژیم‌های غذایی کم چربی

بسیاری از مردم بر این باورند که چربی‌ها دشمن سلامتی هستند، به ویژه در مورد کاهش وزن. در واقعیت، اسیدهای چرب ضروری بخشی از یک رژیم غذایی سالم و یک ماده مغذی اساسی برای پوست سالم هستند. اگرچه خوردن غذاهای چرب توصیه نمی‌شود، اما مصرف چربی‌های سالم مانند ماهی، آووکادو و روغن‌زیتون در رژیم غذایی شما می‌توانند پوست شما را مرطوب نگه دارند و از بروز آکنه جلوگیری کنند.

استفاده بیش از حد از موبایل

آمریکایی‌ها مدت زمان زیادی را در طی روز از موبایل خود استفاده می‌کنند. طبق نظرسنج Deloitt، یک آمریکایی به طور متوسط روزانه ۴۷ بار تلفن خود را چک می‌کند. این کار امکان انتقال میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌های را از انگشتان دست به صورت شما را افزایش می‌دهد. برخی از این میکروارگانیسم‌ها، به ویژه باکتری‌ها، می‌توانند به منافذ شما راه پیدا کنند و باعث بروز آکنه شوند.

بروز آکنه

انواع محصولات رفع موهای زائد

بسیاری از خانم‌ها از روش‌هایی مانند بند انداختن یا اپیلاسیون برای رفع موهای زائد صورتشان استفاده می‌کنند، گاهی این روش‌ها منجر به بروز برخی مشکلات پوستی می‌شوند. از روش‌های مختلفی برای رفع موهای زائد استفاده می‌شود، اغلب این روش‌ها باعث تحریک پوست و ایجاد برجستگی‌های کوچک سفید رنگی روی پوست می‌شود.

خوشبختانه، این موارد معمولاً بعد از عادت کردن پوست به درمان، از بین می‌روند.

استفاده بیش از حد از محصولات مراقبت از پوست

همه خانم‌ها باید به نوعی از پوست خود مراقبت کنند. این به طور کلی بدان معنی است که ما همیشه سعی در تولید محصولات بهداشتی داریم. به نوبه خود، استفاده از محصولات آرایشی جدید و متفاوت فشار زیادی به پوست شما وارد می‌کند و آن را در معرض مواد فعال جدیدی قرار می‌دهد که می‌توانند تحریک‌کننده باشند.

همچنین ممکن است تعجب کنید اما استفاده زیاد از محصولات ضد آکنه باعث می‌شود پوست شما از بین برود.

بنیان‌گذار جراحی زیبایی پوست، دکترجارود فرانک، به EverydayHealth.com گفت که او همیشه شاهد بیمارانی با مشکلات پوستی شدید است، زیرا آن‌ها خیلی سریع و بدون شناخت کافی از داروهای جدید ضد آکنه استفاده می‌کنند.

علاوه بر این دلایل شگفت‌آور آکنه، برخی موارد مربوط به مشکلات و اختلالات پزشکی است. درصد کمی از خانم‌ها، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دارند. این سندرم باعث ایجاد آکنه مزمن و شدید می‌شود که درمان آن نیز دشوار است. آکنه در بزرگ‌سالان همچنین می‌تواند یک عارضه جانبی از مصرف برخی داروهای خاص مانند پیشگیری از بارداری و سایر عوامل مؤثر بر هورمون‌های شما باشد.

بروز آکنه

اگرچه ممکن است نتوانید عوامل خاصی را که باعث ایجاد آکنه در بزرگ‌سالان می‌شوند کنترل کنید، اما موارد ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید برای درمان آن انجام دهید. در ادامه نحوه درمان آکنه بزرگ‌سالان برایتان آورده شده است. بسیاری از بزرگ‌سالان از آکنه رنج می‌برند و علت این مشکل بهروش‌های درمانی آزمایش شده و واقعی و مور اعتماد آن‌ها در جوانی، بازمی‌گردند. مشکل این است که نه‌تنها در سال‌های بزرگ‌سالی شرایط تغییر کرده است بلکه پوست آن‌ها نیز دچار تحولاتی گردیده است. نوجوانان پوست‌های چرب‌تری دارند درحالی‌که پوست افراد بزرگ‌سال خشک‌تر و حساس‌تر است.

درمان آکنه در نوجوانان، بر انتخاب محصولات مناسب برای پوست و جلوگیری از ایجاد لکه‌های جدید متمرکز است.

ازآنجاکه بسیاری از بزرگ‌سالان مبتلا به آکنه احساس می‌کنند که پوست آن‌ها خشک است، اغلب به سمت کرم‌های مرطوب‌کننده روی می‌آورند؛ اما از دیدگاه متخصص پوست، پوستی که زبر به نظر می‌رسد لزوماً خشک نیست و ممکن است دچار کمبود آب شده باشد.

پوست کم آب در واقع روغن بیشتری برای جبران کمبود هیدراتاسیون تولید می‌کند و باعث می‌شود پوست شما چرب یا براق به نظر برسد. اگر مرطوب کننده‌های سنگین را به پوستی که دچار کم‌آبی شده است اضافه کنید، فقط مشکلات را جدی‌تر می‌کنید و خطر ابتلا به آکنه را افزایش می‌دهید و به همین ترتیب درمان آکنه در نوجوانان سخت‌تر می‌شود.

چند نکته ساده برای درمان آکنه در نوجوانان 

از ماده شیمیایی لایه‌بردار کمتر استفاده کنید!

استفاده بیش از حد از اسکراب‌های قوی می‌توانند به پوست آسیب رسانند، بنابراین سعی کنید از یک ماده ضدعفونی‌کننده شیمیایی مانند سالیسیلیک اسید یا گلیکولیک اسید که به آرامی پوست‌های مرده را جدا می‌کند و منافذ پوست بازمی‌نماید، استفاده کنید، این ماده برای درمان آکنه در نوجوانان مفید است.

بروز آکنه

بنزوئیل پراکسید را به‌عنوان یک ماده درمانی امتحان کنید!

این ماده درمانی باکتری‌های ایجادکننده آکنه را از بین می‌برد و برای درمان آکنه در نوجوانان بسیار کاربردی است، اما روی پوست‌های حساس تأثیر منفی می‌گذارد. بنابراین از آن فقط به‌عنوان لکه درمانی استفاده کنید و به جای پوشاندن تمام صورت خود، مناطق مشکل‌دار را درمان کنید.

از یک درمان موضعی رتینوئید استفاده کنید!

رتینول یک مشتقات ویتامین A است که باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود و علاوه بر مبارزه با آکنه، گردش خون را نیز سرعت می‌بخشد. فقط آن را بااحتیاط استفاده کنید زیرا استفاده بیش از حد باعث خشکی پوست می‌شود.

به دنبال محصولات مراقبت از پوست که با التهاب مبارزه می‌کنند، باشید!

هنگامی‌که دچار این مشکل می‌شوید پوست شما ملتهب است، محصولات مراقبت از پوستی که شامل ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند، برای مقابله با التهاب بسیار مفید هستند، آن‌ها باعث آرام و ریلکس شدن پوست تا زمان که بهبود یابند می‌شوند.

در مورد داروهای خوراکی از پزشک خود سؤال کنید!

اگر آکنه‌های شما شدید است، ممکن است یک درمان موضعی برای آرام کردن اوضاع و حل مشکل کافی نباشد. در مورد داروهای ضدبارداری خوراکی یا داروهای دیگری که میزان هورمون مانند اسپیرونولاکتون را دست‌کاری می‌کنند از پزشک متخصص سؤال کنید.

بروز آکنه

کار سخت را به متخصصان واگذار کنید!

هنگامی‌که یک لکه بزرگ در چهره خود دارید و وسوسه می‌شوید تا خودتان آن را درمان کنید، بهتر است این کار را انجام ندهید زیرا جای زخم بدتر می‌شود و باکتری‌ها افزایش می‌یابند. در عوض با متخصص پوست خود ملاقات کنید و از او کمک بخواهید.

در این نوشته از مجله پین‌ورک به درمان آکنه در نوجوانان می‌پردازیم. تا حدودی، کشف علت اصلی بروز آکنه و درمان آکنه در نوجوانان یک روند آزمون و خطا خواهد بود، همین مسئله می‌تواند باعث کندی درمان شود. پوست شما بی‌نظیر است و شما کسی هستید که آن را بهتر می‌شناسید؛ بنابراین، به سرنخ‌هایی که بدنتان به شما می‌دهد توجه کنید و آنچه را که برای بهبود وضعیت پوست خود یاد گرفته‌اید را انجام دهید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.