شاید خیلی‌ها در دوران نوجوانی برای محافظت از پوستشان، نیاز به خرج زیادی ندارند و در این دوران تنها با استفاده از پاک‌کننده و کرم مرطوب‌کننده بدون هیچ مشکلی میگذرانند. اما همراه با افزایش سن ممکن است شرایطی مانند استرس‌های کاری، برنامه ریزی برای آینده، مشکلاتی که با دوستان و کم‌خوابی شروع بر روی پوستتان تاثیر بگذارد و بخواهید برای رسیدگی به پوستتان ماهی یک بار یا دو بار به کلینیک پوستی برای لیزر درمانی بروید. در این مطلب از پین‌ورک به لیزر درمانی و مسائل مربوط به آن می‌پردازیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید.

تمام نکاتی که در مورد لیزر درمانی صورت باید بدانید!

برای درمان و رسیدگی به پوستم، همه راه‌های موجود و در دسترس را امتحان کرده‌ام: از درمان‌های سنتی اروپایی گرفته تا درمان با استفاده از طلای ۲۴ عیار و انواع لایه‌برداری پوست. سپس متد جدید استفاده از لیزر و نور برای درمان پوست که توسط کلینیک Skin Laundry ابداع شده بود را کشف کردم. این متد، لایه‌های داخلی پوست را از تمام آلودگی‌ها پاک می‌کند، پوست را روشن و آن را صاف و شفاف می‌کند. هزینه انجام این متد کمتر از ۱۰۰ دلار است و انجامش فقط ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. چه چیزی از این بهتر؟

درمان لیزری

یکی از مراکزی که از این متد استفاده می‌‌کند، Skin Laundry است که در سال ۲۰۰۳ تأسیس شده است. این کلینیک از ترکیب لیزر nd:YAG و دستگاه نور IPL برای از بین بردن آکنه، چین‌وچروک و شفاف و صاف کردن پوست استفاده می‌کند. قبل از این‌که تصمیم به استفاده از این متد بگیرم، تحقیقات فراوانی روی میزان تأثیرگذاری و آسیب‌هایی که ممکن است به پوستم بزند، انجام دادم؛ اما هیچ‌کدام از افرادی که این متد را امتحان کرده بودند، پوستی به تیرگی پوست من نداشتند. به همین علت، نگران اثرات این متد روی پوستم بودم.

مراحل این متد کوتاه و ساده‌ هستند. ابتدا باید در پیشخوان مرکز درمانی Skin Laundry اطلاعات خود را وارد کنید. سپس منشی به شما پد تمیز‌کننده می‌دهد تا با آن پوست خود را قبل از انجام درمان، تمیز کنید. بعد از آن برای شروع پروسه، به اتاق دیگری راهنمایی می‌شوید. روی تختی دراز کشیدم و به دکتر تمام نگرانی‌هایم را در مورد آسیب‌هایی که این متد ممکن است به پوستم بزند، گفتم. سپس او تمام مراحلی که روی پوستم انجام می‌شود را برایم توضیح داد.

اولین قسمت این متد استفاده از لیزر YAG برای از بردن باکتری، آلودگی و چربی زیر پوست است. این لیزر باعث کاهش اندازه منافذ پوست و افزایش تولید کلاژن می‌شود و رنگ پوست را با استفاده از هایپرپیگمنتیشن یک دست می‌کند. دومین قسمت، استفاده از نور IPL است که روی سطح پوست کار کرده و لکه‌ها، قرمزی و التهاب پوست را از بین می‌برد و باعث یک دست شدن رنگ پوست می‌شود. به دلیل اینکه من پوست تیره‌ای دارم، دکتر به جای IPL، از سرم آب‌رسانی که در آن هیالورونیک اسید وجود دارد، استفاده کرد.

درحالی‌که دکتر دستگاه لیزر را روی پوست من حرکت می‌داد، تمام مراحل را با جزئیات برای من توضیح داد. این متد درد زیادی ندارد، فقط باعث به مشام رسیدن بوی سوختگی که امری عادی است، می‌شود و بعد از آب‌رسانی، این بو از بین می‌رود. وقتی پروسه به پایان رسید، پوستم طبق معمول کمی حساس شده بود ولی بسیار سالم‌تر و شفاف‌تر به نظر می‌رسید.

شادابی و شفافی پوست تا چه زمانی باقی می‌ماند؟ فاصله زمانی بین هر جلسه باید چقدر باشد؟ در ادامه دکتر آدام گِیِر Dr. Adam Geyer، مدیر کلینیک درمانی Skin laundry، جواب این سؤال‌ها را خواهد داد.

لیزر درمانی صورت چیست؟

لیزر صورت یکی از امن و مؤثرترین راه‌ها برای افزایش تولید کلاژن و یکدست کردن رنگ پوست است. در مرکز ما، خدماتی که در مطب متخصص پوست ارائه می‌شود را با هزینه کم‌تر و منعطف با نیازهای خود، می‌توانید انجام دهید.

برای درمان پوست، از چه نوع دستگاه‌هایی استفاده می‌شود؟

لیزرها انواع مختلفی دارند که باید با توجه به پوست مشتری، یکی از آن‌ها را برای روند درمان استفاده کرد. لیزرهای غیر کاهنده، غدد ترشح کلاژن را تحریک کرده و بدون آسیب رساندن به لایه‌های رویی پوست، باعث شفافیت پوست می‌شود. لیزرهای کاهنده اصلاً روی پوست استفاده نمی‌شوند زیرا باعث آسیب رسیدن به پوست می‌شود.

نوع دیگری از دستگاه‌هایی که برای درمان پوست استفاده می‌شوند، IPL (intense pulse light) هستند. درمان با استفاده از این نوع دستگاه‌ها به درمان نوری هم شناخته می‌شود. پس هر جا عبارت درمان نوری را شنیدید، به این معنا است که از IPL، یا دستگاه دیگری مانند آن را برای درمان پوست استفاده می‌کنند. امروزه از ترکیب IPL ها با دیگر دستگاه‌های لیزر با انرژی پایین و از نوع غیر کاهنده مانند Nd:YAG استفاده می‌کنند. در مرکز ما وقتی از درمان لیزری و پوستی صحبت می‌کنیم، منظورمان استفاده از IPL و لیزری با طول موج بلندتر برای افزایش تولید کلاژن است.

درمان لیزری کدام مشکل‌های پوستی را می‌تواند حل کند؟

بهتر است که برای آب‌رسانی به پوست، درمان لیزری را انتخاب نکنید. درمان لیزری برای کسانی است که در ساختار پوست و رنگ آن مشکل دارند. این متد برای رطوبت رساندن به پوست هم مناسب است اما کسانی که از مشکل خشکیِ پوست شدید رنج می‌برند، بهتر است که برای درمان خشکی پوست، از این متد استفاده نکنند. برای آب‌رسانی به پوست می‌توان از درمان‌های لیزری استفاده کرد اما لیزرها معمولاً برای از بین بردن لکه‌ها، چین‌وچروک، صافی پوست، یکدست کردن رنگ و استحکام پوست استفاده می‌شوند، نه آب‌رسانی به پوست.

ترکیب با درمان‌های دیگر

از آنجا که متد لیزر + نور زیاد به پوست فشار نمی‌آورد، می‌توان آن را با درمان‌های دیگری هم ترکیب کرد؟ بله می‌توانید این کار را انجام دهید. می‌توانید یک بار در هفته یا در ماه، از لیزر استفاده کنید و دفعه بعد به درمان‌های سنتی و رسیدگی به جوش‌های سرسیاه بپردازید.

درمان لیزری

آیا قبل از شروع جلسه درمان، باید از استفاده از مواد خاصی جلوگیری کنیم؟

وقتی برای درمان پوست به کلینیک درمانی می‌روید، بهتر است که از قبل پوست خود را به اندازه کافی مرطوب کرده باشید. پیشنهاد می‌دهم که ۳ تا ۷ روز قبل از جلسه درمانی، از رتینویدهایی مانند رتین‌آ Retin-A و رتینول استفاده نشود.

استفاده از کرم‌هایی که حاوی موادی مانند گلیکولیک اسید هستند و باعث التهاب و تحریک پوست می‌شوند باید چند روز قبل از جلسه لیزر درمانی، متوقف شود. هر مرکز قبل از هر جلسه، باید پوست مشتری را موردبررسی قرار ‌دهد و در صورت نبود التهاب، اجازه شروع جلسه لیزر درمانی را بدهد.

تابه‌حال مجبور شده‌اید به مشتری بگویید که نمی‌تواند از لیزر برای درمان پوستش استفاده کند؟

لیزر درمانی بهترین راه برای کسانی است که پوست حساس و یا مبتلا به آکنه شدید دارند و می‌خواهند آن را درمان کنند. درمان لیزری برای همه مناسب است اما زمانی که طبق بررسی، مشتری مشکلاتی مانند سرماخوردگی شدید، استفاده از داروهایی که اثرشان با لیزر از بین می‌رود و داشتن زخم و سوختگی روی صورت، داشته باشد، به مشتری پیشنهاد می‌دهیم که هر موقع این مشکلات برطرف شد برگردد و درمان لیزری را انجام دهد؛ اما زمان‌هایی هست که مشتری نمی‌تواند داروی مدنظر را قطع کند زیرا به خوردن مداوم آن نیاز دارد، در این مواقع مجبوریم که به آن‌ها بگوییم که درمان لیزری می‌تواند برای آن‌ها خطرناک باشد و نمی‌توانند آن را انجام دهند.

برای کسانی که پوست تیره دارند، باید با احتیاط از دستگاه IPL استفاده شود زیرا ممکن است به پوست آن‌ها آسیب برساند.

درمان لیزری

 آیا برای کسانی که پوست تیره دارند و از جای آکنه و لکه رنج می‌برند، درمان لیزری مفید است؟

اگر همه صورتتان آسیب دیده است، پیشنهاد می‌دهم که از درمان کربنی استفاده کنید تا نتیجه بهتری ببینید. این متد، پوست را پاک می‌کند، ترشح کلاژن را افزایش می‌دهد و بازسازی پوست را تسریع می‌بخشد؛ اما برای کسانی که پوست تیره دارند، از دستگاه IPL استفاده نمی‌کنیم. برای پوست تیره، باید تنظیمات انرژی IPL را با دقت انتخاب کرد تا به ملانین پوست آسیب نزند و باعث ایجاد لکه‌های روشن روی پوست صورت نشود. برای جلوگیری از گرم شدن بیش‌ازحد سلول‌های ملاتونین، معمولاً مرحله استفاده از IPL را برای کسانی که پوست تیره دارند انجام داده نمی‌شود و به جای آن از لیزر Nd:YAG استفاده می‌شود.

پس از لیزر درمانی، چه اقداماتی برای محافظت از پوست باید انجام دهیم؟

یکی از نکات مثبت و قابل‌توجه متد لیزر + نور این است که وقتی کلینیک را ترک می‌کنید، پوستتان بهتر از زمانی است که وارد کلینیک شدید. پوست شما روشن‌تر، تازه‌تر و شاداب‌تر از هر وقت دیگری، به نظر خواهد رسید. محصولات آب‌رسانی که پس از جلسه لیزر درمانی استفاده می‌شوند، تمام اثرات داغی و گرما را از روی پوست از بین می‌برد. برای بعد از لیزر درمانی کار خاصی لازم نیست انجام دهید. فقط برای محافظت بیشتر از پوست تا چند روز پس از جلسه لیزر درمانی، بهتر است از کرم‌های مرطوب‌کننده و ضد آفتاب‌های قوی‌تر استفاده کنید. در روزهای پس از درمان لیزری، پوست بهتر از قبل، محصولات مراقبت از پوست را جذب می‌کند، پس بهتر است در این روزها از مواد و کرم‌های ضد پیری و آنتی‌اکسیدانت‌های که پوست را تحریک نمی‌کنند استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود تا ۴۸ ساعت پس از جلسه لیزر درمانی، از رتینویدها و گلیکولیک اسید استفاده نکنید.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما برای انجام لیزر، مشورت با مختصص پوست است. شاید پوست شما به درمان‌های مشابه پاسخ مثبت دهد و شما نیازی به لیزر درمانی نداشته باشید، پس بهتر است برای درباره این موضوع کاملا تحقیق کنید و سپس تصمیم مناسب را اتخاذ نمایید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.