آکنه یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی است و بسیاری از مردمی که مبتلا به این مشکل هستند پس‌ از آن باز هم به مشکل جدیدی برمی‌خوردند و آن‌ هم زخم آکنه است. به گفته آکادمی پوست آمریکا AAD زخم آکنه جز پروسه درمانی محسوب می‌شود به این‌گونه که پس از درمان آکنه ، پوست تلاش می‌کند با تولید و ترشح کلاژن صدمات و لکه‌های آکنه را جبران کند. کلاژن خیلی کم باعث می‌شود جای زخم شما بماند و کلاژن زیادی هم باعث برجستگی زخم می‌شود. به‌هرحال زخم آکنه هم به‌ اندازه خود آکنه باعث جلب‌توجه می‌شود پس راه‌حل رفع آن چیست؟ AAD لیزر را پیشنهاد می‌کند ولی ما در این مطلب راه‌های طبیعی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

این مطلب از مجله پین‌ورک روش‌های از بین بردن آکنه با روش‌های طبیعی و خانگی را بیان می‌کنیم.امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

۱ . روغن سیاه‌دانه

روغن سیاه‌دانه که به روغن نیگلا استیو (Nigella Sative) معروف است در اروپای مرکزی، آسیای شرقی و خاورمیانه بسیار رایج و معروف است. این گیاه بسیار خاصیت درمانی زیادی دارد و در بسیاری از درمان‌ها به علاوه درمان آکنه از آن استفاده می‌شود به‌علاوه اینکه به خاطر داشتن خاصیت ضد باکتری و ضدویروسی این گیاه به‌عنوان گیاه ضدالتهاب هم مورد استفاده قرار می‌گردد. اما کاهش التهاب تنها راه کاهش زخم نیست اما مطالعات نشان داده است که استفاده از روغن سیاه‌دانه باعث بهبود هرچه سریع‌تر جای زخم می‌شود و رنگ‌دانه‌های آن را از بین ببرد و حتی از بروز آکنه هم جلوگیری کند.

از بین بردن آکنه

۲ . روغن دانه میوه گل رز

روغن بذر میوه گل رز به‌طور گسترده‌ای و مستقیم به‌عنوان راه‌حلی برای جوان‌سازی پوست مورداستفاده قرار می‌گردد. طبق آخرین مطالعات صورت گرفته در مورد زخم‌های پس از جراحی، از این روغن می‌توان در درمان زخم استفاده کرد و البته برای زخم آکنه نیز بسیار مفید فایده است. محققان دریافتد که استفاده دو بار از این روغن در روز باعث کاهش زخم و بهبود زنگ پوست می‌شود.

۳ . عسل

شاید می‌توان گفت تنها داروی طبیعی است که در اکثر خانه‌ها پیدا می‌شود، از عسل برای مقاصد درمانی بی‌شماری ازجمله سوختگی، زخم و تب‌خال که باعث بهبود جای آن‌ها می‌شود اشاره کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از عسل روند درمان زخم را تسریع می‌کند و امکان زخم شدن پس‌ازآن را هم کاهش می‌دهد، محققان دریافتند که استفاده مستقیم از عسل به خاطر داشتن خاصیت ضد باکتریایی در پاک‌سازی نقش مهمی را ایفا کند همچنین می‌تواند در مقابل عفونت‌هایی که باعث آکنه شود مبارزه کند.

درمان آکنه به روش های خانگی

۴ . آلوئه‌ورا

همانند عسل، آلوئه ورا ماده طبیعی درمانی است. در مورد آکنه این گیاه در تسریع روندی درمانی مؤثر است و به درمان آکنه کمک می‌کند. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که استفاده از این گیاه به‌طور مستقیم بر روی زخم‌ها باعث کاهش التهاب زخم و کوچک شدن جای زخم آن‌ها می‌شود. همچنین می‌توانید ژل آلوئه ورا را از داروخانه‌ها تهیه کنید اگر می‌خواهید از خود گیاه استفاده کنید، گیاه را از وسط برش داده و ماده چسبناک آن را مستقیماً بر روی زخم خود قرار دهید.

درمان آکنه

۵ . آب‌لیمو

البته هیچ تحقیق قابل‌توجه علمی مبنی بر اینکه آب‌لیمو برای زخم‌های آکنه مفید و مؤثر است وجود ندارد. بااین‌حال شواهدی زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند که استفاده از آب‌لیمو بر روی زخم‌های آکنه بسیار مفید فایده است و منجر به تثبیت رنگ پوست و تسکین زخم هم می‌شود. ازآنجاکه آب‌لیمو اسیدی است فقط مقدار چند قطره را بر روی زخم‌های خود استفاده کنید.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به روش‌‌‌های از بین بردن و درمان آکنه پرداختیم. البته این راه‌هایی که در این مطلب اشاره‌شده نسبت به لوسیون‌ها و درمان‌های شیمیایی بسیار کم‌هزینه‌تر هستند و روند درمانی طولانی‌تری دارند. بااین‌حال از عوارض کمتری نیز برخوردار هستند. امیدوارم از این مطلب بهره کافی برده باشید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.