تمیز کردن اجاق گاز همیشه کاری سخت و سنگین به نظر می آید، اما در حقیقت بسیار ساده است. چه از یک اجاق گاز شعله ای استفاده کنید و یا اجاق گاز الکتریکی، تمیز کردن شعله ها، سطح گاز و سینی های روغن آن مشکل نخواهد بود. حواستان به رعایت نکات ایمنی در حین کار کردن با لوازم الکتریکی باشد. تنها کافی است چند گام ساده را برای شستن اجاق گاز طی کنید. قبلا به اهمیت تمیز بودن تمام چیز هایی که در آشپزخانه وجود دارند، مانند تمیز کردن هود آشپزخانه، اشاره کرده بودیم. در این مقاله هم به اهمیت و نحوه تمیز کردن اجاق گاز خواهیم پرداخت. با پین ورک همراه باشید.

روش ۱: تمیز کردن اجاق گاز و اجزای مختلف آن

نحوه تمیز کردن اجاق گاز

تعمیر اجاق گاز

بهترین متخصص با کمترین قیمت

  • پایه های شعله، شعله و شیر های اجاق گاز را خارج کنید. حواستان باشد اجاق گاز کاملا خنک شده باشد. به راهنمای اجاق گازتان مراجعه کنید تا از روشهای جدا کردن این بخش­ها آگاه شوید. تمامی بخش­ها را در یک کیسه زباله کلفت بریزید.
  • یک لیوان محلول آمونیاک ( ۲۳۷ میلی لیتر) را در داخل کیسه بریزید. از دستکش پلاستیکی و محافظ چشم هنگام کار کردن با آمونیاک استفاده کنید. از تهویه مناسب محل انجام این کار مطمئن شوید. پس از افزودن آمونیاک به کیسه، آنرا دور از تابش مستقیم آفتاب و یا در وان حمام قرار دهید.
  • آنها را ۲۴ ساعت رها کنید. بخار حاصل از محلول آمونیاک، تمام غذاهای زاید و روغن­های روی بخش­های مختلف قطعات گاز را در این مدت زمان، پاک خواهد کرد.
  • بخش­های اجاق گاز را با آب گرم و شوینده بشویید. از دستکش پلاستیکی و محافظ چشم استفاده کنید. یک ظرف را از محلول شوینده پر کرده و قطعات را در آن قرار دهید. از اسفنج برای پاک کردن آنها استفاده کنید و سپس با آب داغ، آب کشی نمایید. آمونیاک باقی مانده را در چاه توالت یا آشپزخانه ریخته و با مقدار زیادی آب، آنرا بشویید. کیسه را دور بیاندازید.
  • قطعات را به جای خود بازگردانید. اجازه دهید تمام قطعات، کاملا خشک شده و سپس با دقت آنها را در جای خود قرار دهید.

روش ۲: تمیز کردن اجاق گاز های الکتریکی

شستن اجاق گازهای الکتریکی

  • شعله ها را از صفحه­ی رویی گاز جدا کنید. قبل از شروع کار از خنک بودن کامل آنها مطمئن شوید. شعله­ها را با دقت از محل اتصال جدا کرده و سپس آنها را از گاز جدا کنید. در صورت بروز هر نوع مشکلی به دفترچه راهنما مراجعه کنید.
  • از یک دستمال مرطوب شده در محلول آب و شوینده برای تمیز کردن آنها استفاده کنید. کمی مایع ظرف شویی بر روی پارچه ریخته و سپس آنرا مرطوب کنید. آب اضافه را گرفته و بخوبی شعله ها را بسابید.
  • هرگز محل های اتصال الکتریکی را مرطوب نکنید و از قرار دادن شعله ها در داخل آب پرهیز کنید.
  • لکه های سر سخت را بوسیله­ی ترکیب جوش شیرین و آب تمیز کنید. یک خمیر از ترکیب آب و جوش شیرین آماده کنید. آنرا بر روی لکه ها و چسبندگی های سر سخت شعله ها قرار داده و بگذارید بیست دقیقه بماند. سپس آنها را با یک اسفنج خیس پاک کنید.
  • با یک دستمال مرطوب شعله­های الکتریکی را تمیز کنید. از یک دستمال تمیز و مرطوب برای تمیز کردن باقی مانده­ی شوینده ها و هر نوع غذا و خرده های آن استفاده کنید.
  • قبل از بازگرداندن شعله ها به سر جای خود بگذارید تا کاملا خشک شوند. از یک حوله نانو یا از طریق گردش هوا بگذارید تا آنها کاملا خشک شوند. شعله ها را به محل های اتصال، وصل کرده و دوباره آنها را بر روی گاز قرار دهید.

روش ۳: تمیز کردن اجاق گاز و استفاده از روغن گیرها 

روش 3: شستن اجاق گاز و استفاده از روغن گیرها 

  • روغن گیرها را از گاز جدا کنید. ابتدا لازم است شعله ها را به آرامی و از محل های اتصال جدا کرده و سپس روغن گیرها را جدا نمایید.
  • روغن گیرها را آب بکشید. برای خلاصی از تکه های بزرگتر، ابتدا آنها را بر روی یک سطل زباله یا سینک ظرفشویی بخوبی تکان دهید. سپس آنها را با آب داغ کاملا شست و شو دهید.
  • آنها را با ترکیب مایع ظرفشویی و جوش شیرین، پوشش دهید. آن دو را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید. از یک اسفنج و یا انگشتتان برای کشیدن این ترکیب بر روی روغن گیرها استفاده کنید.
  • روغن گیرها را در داخل یک پلاستیک زیپ دار قرار داده و بگذارید یک ساعت در این وضعیت بمانند. هر روغن گیر را بصورت مستقل در یک کیسه زیپ دار قرار داده و آنرا ببندید. بگذارید آنها یک ساعت در یک جایی، مانند کانتر آشپزخانه تان بمانند. این ترکیب، غذاهای چسبیده را بخوبی از آنها جدا می کند.
  • روغن گیرها را آب کشی کرده و بگذارید کاملا خشک شوند. پس از گذر یک ساعت روغن گیرها را از پلاستیک ها جدا کرده و با آب داغ، آب کشی نمایید. از حوله نانو برای خشک کردن آنها استفاده کنید. حالا روغن گیر ها و شعله ها را به جای خود بازگردانید.

روش ۴: تمیز کردن اجاق گاز و تمیز کردن سطح گاز 

روش 4: شستن گاز و تمیز کردن سطح گاز 

  • از یک اسپری گاز پاک کن برای تمیز کردن روی گاز استفاده کنید. لباس کهنه بپوشید و همچنین از دستکش پلاستیکی و محافظ چشم استفاده نمایید. توجه داشته باشید که تهویه هوا در آشپزخانه بخوبی اتفاق بیفتد. از اسپری مخصوص گاز پاک کن استفاده کنید و میزان مناسبی از آن را بر روی گازتان بپاشید. بر روی کثیف ترین نقاط برای شستن اجاق گاز تمرکز کنید.
  • این روش بر روی گازهایی با صفحات شیشه­ای و لعاب دار بخوبی کاربرد دارند. دکمه ها، دستگیره­ها و بخش های دیگر اجاق گاز را فراموش نکنید.
  • بگذارید شوینده به میزان توصیه شده بر روی گاز باقی بماند. بر روی نحوه استفاده شوینده قطعا میزان زمان مورد نظر درج شده است. این یک گام مهم در روند پاکسازی گاز است زیرا در صورتی که اسپری به میزان کافی بر روی گاز باقی نماند و شما بلافاصله اقدام به تمیز کردن آن نمایید، نتیجه دلخواه را کسب نخواهید کرد. اسپری، جهت از بین برن لکه های سر سخت و چسبیده بر روی گاز، به زمان نیازمند است.
  • سطح روی گاز را با اسفنج و یا پد تمیز کننده بسابید. برای از بین بردن باقی مانده غذاها و چربی ها، با اسفنج بر روی یک نقطه متمرکز شده و در یک محدوده­ی کم، اسفنج را بر روی نقطه مورد نظر عقب و جلو ببرید. اسفنجتان را در طول روند تمیز کردن چندین بار بصورت کامل شست و شو دهید.
  • از کاتر یا کاردک برای جدا کردن غذاهای چسبیده در اجاق گازهایی با صفحات شیشه ای استفاده کنید. اگر پس از استفاده از اسپری نیز همچنان بخش هایی از غذا و چسبندگی بر روی صفحه شیشه ای گاز شما باقی ماند، از کاتر یا کاردک برای جدا کردن آن استفاده کنید. به کاردک کمی زاویه دهید و با حرکت دادن به عقل و جلو تکه های باقی مانده را جدا کنید. حواستان باشد به خودتان آسیب نرسانید و باعث خط افتادن صفحه گاز نیز نشوید.
  • از کاردک و کاتر در رابطه را صفحات گاز لعاب دار استفاده نکنید.
  • صفحه رویی گاز را شسته و خشک کنید. از یک پارچه یا اسفنج مرطوب و تمیز برای تمیز کردن اجاق گاز در آخرین مرحله استفاده کنید و سپس از یک حوله نانو جهت خشک کردن آن استفاده نمایید.

اگر با وجود خوندن این مقاله‌ی کامل هموز هم فکر می‌کنین ممکنه از پس تمیز کردن اجاق گاز برنیایید، یا حوصله تمیز کردن اجاق گاز رو ندارید هیچ اشکالی نداره. اینکار رو به پین‌ورک بسپارید:

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.