استفاده از ظروف مختلف از جنس‌های مختلف مسی، نقره و غیره در بین افراد رایج است. یکی از این ظروف که استفاده از آن نیز توصیه شده است ظروف نقره است. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در مورد ظرف نقره همواره با آن سروکار داریم کدر شدن این ظروف طی زمان است. علت این کدرشدگی واکنش شیمیایی نقره با گوگرد موجود در محیط است که بطور طبیعی رخ می دهد و باعث ایجاد یک لایه ی تیره رنگ از سولفید نقره می شود. خوشبختانه راه های آسانی برای زدودن این لایه و درخشندگی و جلا دادن نقره وجود دارد. اگر می خواهید با نحوه برق انداختن ظروف نقره به وسیله ی جوش شیرین آشنا شوید با پین ورک همراه باشید.

۱ . نحوه برق انداختن ظروف نقره با جوش شیرین : مرحله آماده سازی

قبل از هرکاری ابتدا نقره ی خود را با آب بشویید تا هر گونه آلودگی که بر روی آن است پاک شود. برای اینکار از صابون استفاده کنید. سپس با یک دستمال نرم آن را پاک کنید. در ادامه سینک خود را کاملا تمیز کرده و سپس درپوش سینک خود را ببندید و با یک فویل آلومینیومی سطح آن را بپوشانید تا کاملا ایزوله شود. در ادامه وسایل نقره ی خود را درون سینک قرار دهید.

آماده سازی نقره برای تمیزکاری

۲ . نحوه برق انداختن ظروف نقره با جوش شیرین : مرحله غوطه ورسازی

مقداری آب را روی اجاق قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب مقداری جوش شیرین به آن اضافه کنید. (برای هر ۸ پیمانه آب، نصف پیمانه جوش شیرین اضافه کنید.) پس از مخلوط کردن آب و جوش شیرین، آن را به آرامی درون سینک بریزید تا کاملا روی ظروفتان را بپوشاند. پس از مدتی شما آثار واکنش شیمیایی را به صورت کف مشاهده خواهید کرد که در آن سولفید از سطح نقره جدا شده و به سطح فویل آلومینیومی می چسبد. صبر کنید تا آب کاملا سرد شده و دیگر کفی تولید نشود. سپس ظروفتان را بازبینی کنید تا مطمئن شوید که روند تمیزکاری به خوبی انجام  گرفته و ظرفتان براق شده باشد.

تمیز کردن نقره با جوش شیرین

۳ . نحوه برق انداختن ظروف نقره با نمک و سرکه

در ادامه شما با اضافه کردن نمک و یا سرکه ی سفید به محلولتان اثر پاک کنندگی را افزایش دهید. پس از گذشت چند دقیقه سینک را تخلیه کرده و ظرفتان را به دقت با آب سرد بشویید تا کاملا  جوش شیرین، نمک و سرکه ی آن از بین برود. سپس ظرفتان را با یک پارچه ی نرم کاملا خشک کنید. مشاهده می کنید که ظروف نقره تان کاملا جرم گیری و براق شده است.

 

تمیز کردن نقره با نمک و سرکه و خشک کردن آن

 

در این مطلب نکاتی را در مورد نحوه برق انداختن ظروف نقره به وسیله ی جوش شیرین مطالعه کردید. امیدواریم مطالب این نوشتار برای شما مفید بوده باشد. نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید 🙂

 

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فریبا کیتویی

درباره نویسنده

سلام من فریبا کیتویی هستم! یک آذرماهی صبور و مقاوم... عاشق نوشتن، سفر و ادبیات. برای رسیدن به هدف‌هام تلاش می‌کنم و معتقدم که زندگی آسون نمیشه این تویی که سرسخت میشی ... از پین ورک عزیزم برای اعتمادی که بهم کرده ممنونم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.