شما را نمیدانم!!! ولی من عاشق جیر، مخصوصا کفش جیر هستم. جیر یک ماده‌ی عالی و شیک است ولی بسیاری ازمردم به علت اینکه جیر به راحتی لکه و خراش بر می دارد از آن صرف نظر می‌کنند. البته آنطور که شما فکر می‌کنید، مراقبت از جیر سخت نیست. کافی است نحوه تمیز کردن کفش جیر را بدانید! جیر نوعی چرم بسیار نازک است که از پوست گوسفند، گوزن، بز و خوک تولید می‌ شود. امروز میخواهم به شما نحوه ی تمیز کردن روزانه کفش های جیرتان و لکه بری آنها را آموزش دهم تا بتوانید بدون هیچ زحمت و استرسی کفش های جیرتان را تمیز کنید!

الف) مراقبت های روزانه کفش جیر

۱- برای پاک کردن گردوخاک از برس مخصوص جیر استفاده کنید. معمولا یک سمت برسهای مخصوص جیر پلاستیکی بوده که برای برگرداندن پرز و حالت مخمی جیر استفاده می شود. و سمت دیگر موهای کناری برس است که قابلیت دسترسی به درزها و تمیز کردن کفش را دارد. ابتدا کفشتان را با قسمت نرم پلاستیکی برس بکشید، سپس از قسمت دیگر برس استفاده کنید. توجه داشته باشید که حتما به آرامی، در یک جهت و در مدت زمان کوتاه برس کشید چون ممکن است باعث خراشیدگی و یا آسیب رساندن به کفشتان گردد. اگر کفشهایتان گل آلود است، قبل از تمیز کردن حتما صبرکنید تا گل آن خشک شود.

برس کشیدن کفش جیر

۲- از اسپری محافظت کننده ی جیر استفاده کنید زیرا  این اسپری کفش را در برابر آب و سایر عوامل آسیب رسان محافظت می کند. حواستان باشد اسپری به تمام قمت های کفش پاشیده شود . سپس  باتوجه به دستورالعمل روی قوطی اجازه دهید تا کفشتان خشک گردد. استفاده حداقل یکبار در سال از اسپری باعث طول عمر و زیبایی کفش می گردد.

۳- از کفش جیر متناسب استفاده کنید. از پوشیدن کفش در آب‌و‌هوای بارانی و یا برفی که به آن آسیب وارد می کند اجتناب کنید.همچنین هنگام استفاده از کفش جیر حتما از جوراب استفاده کنید. و هرگز از اسپری مو، ادکلن و ….. که دارای مواد شیمیایی هستند برای تمیز کردن استفاده نکنید زیرا به بافت کفش آسیب جدی وارد می کند.

عدم استفاده از ادکلن در تمیزکردن کفش جیر

۴- اگر مدتی قصد استفاده از کفشهایتان را ندارید به طور صحیح نگهداری کنید. کفش جیر نباید در معرض تابش خورشید گذاشته شود زیرا باعث تغییر فرم ان می شود. آنها باید در مکان های خنک و تاریک نگهداری شود. همچنین میتوانید کفشتان را بین کاغذ سفید قرار دهید و در جای مناسب بگذارید. توجه داشته باشید که هرگز کفش را بین روزنامه قرار ندهید زیرا ممکن است که جوهرش را پس بدهد.

 

ب) نحوه تمیز کردن کفش جیر و پاک کردن لکه

۵- بلافاصله لکه را پاک کنید. هر چه که لکه زمان طولانی تری روی کفش بماند احتمال پاک شدن آن کمتر می شود.

پاک کردن لکه برروی کفش جیر

۶- قبل از استفاده از هر تکنیک و یا محصول پاک کننده ای سطح کفشتان را با یک حوله ی تمیز، پاک کنید. اینکار آلودگی را برطرف کرده و سطح کفش را برای تمیزکاری آماده می کند.

تمیز کردن جیر با دستمال نرم
۷- لکه های خشک شده را با پاک کن پاک کنید. البته حواستان باشد از پاک کن سفید یا قهوه‌ای استفاده کنید زیرا سایر پاک کن های رنگی، رنگشان بر روی کفشتان باقی می ماند. همچنین می توانید با ناخن، لکه های خشک شده را به آرامی بکنید. هرگز از پاک کننده های شیمیایی استفاده نکنید چون به کفشتان صدمه می زند.

تمیز کردن کفش جیر با پاککن

۸- لکه های آب را بلافاصله با یک پارچه تمیز کنید. البته پارچه را زیاد فشار ندهید. اجازه دهید تا آب خشک شود. اما اگر قسمت لکه متفاوت با سایر قسمت ها بود می توانید بر روی ل کفش آب اسپری کنید و بگذارید تا خشک شود. البته فراموش نکنید برای جلوگیری از تغییر شکل کفش، داخل آن را با روزنامه یا پارچه پرکنید.

۹- لکه چای و قهوه را با دستمال کاغذی تمیز کنید. یک دستمال را به کمی سرکه سفید آغشته کنید و مستقیما روی لکه قرار دهید و با دستمال دوم روی آن بکشید.

تمیزکردن جیر در خانه

۱۰- در صورتی که لکه ی روغن روی کفشتان ریخت اصلا نگران نباشید. بر روی محل مورد نظر کمی جوش شیرین ریخته و بگذارید تا چند ساعت بماند . سپس با برس محل مورد نظر را تمیز کنید.

تمیز کردن کفش جیر با جوش شیرین

ج) پاک کردن لکه های سرسخت تر

۱۱- اگر هیچ کدام از تکنیک هایی که شما انجام دادید جواب نداد از پاک کننده های مخصوص جیر استفاده کنید. که برای پاک کردن لکه ها، مخصوصا لکه های روغنی بسیار مناسب است. در صورت امکان از پاک کننده های طبیعی استفاده کنید زیرا برخی از پاک کننده های صنعتی آسیب بیشتری به کفشتان وارد می کند.

اسپری پاک کننده ی جیر

۱۲-  گاهی اوقات کار را به یک متخصص بسپارید تا به طور حرفه ای کارتان را انجام دهد. زیرا موثرترین و امن ترین راه برای مراقبت است و نحوه تمیز کردن کفش جیر را به خوبی می داند و دارای مهارت و لوازم مناسب برای مقابله با سخت ترین لکه هاست!

تمیز کردن کفش جیر

• در صورت امکان، از پاک کننده ساخته شده از مواد طبیعی استفاده کنید. برخی از پاک کننده های چرم در واقع آسیب بیشتری نسبت به محصول دارند.

بعد از خواندن این مقاله ی پین ورک و با دانستن نحوه تمیز کردن کفش جیر ، می توانید روش های بالا را امتحان کنید و خودتان نتیجه فوق العاده اش را ببینید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فریبا کیتویی

درباره نویسنده

سلام من فریبا کیتویی هستم! یک آذرماهی صبور و مقاوم... عاشق نوشتن، سفر و ادبیات. برای رسیدن به هدف‌هام تلاش می‌کنم و معتقدم که زندگی آسون نمیشه این تویی که سرسخت میشی ... از پین ورک عزیزم برای اعتمادی که بهم کرده ممنونم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.