آیا لوله شما به خوبی تخلیه نمی‌شود؟ آیا هزینه استفاده از یک فرد متخصص در زمینه لوله‌بازکنی زیاد است؟ می‌توانید بدون پرداخت هزینه و استفاده از کمک یک متخصص، خودتان در منزل به باز کردن لوله گرفته بپردازید. چندین تکنیک و روش ساده وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بزرگ‌ترین گرفتگی‌ها را هم برطرف کنید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی باز کردن لوله گرفته می‌پردازیم و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما جالب و کاربردی باشد.

روش اول | استفاده از محلول‌های شیمیایی برای باز کردن لوله گرفته

۱ . با استفاده از آنچه در خانه دارید یک مخلوط بازکن لوله بسازید.

با استفاده از سرکه، جوش‌شیرین و به میزان کافی آب، می‌توانید محلولی مناسب برای رفع گرفتگی لوله‌ها ایجاد کنید. جوش‌شیرین و آب باعث حل شدن کثیفی و گرفتگی موجود در لوله می‌شود و همچنین واکنش شیمیایی حاصل از سرکه به تخلیه لجن‌ها از لوله کمک می‌کند.

  • در ابتدا یک ظرف آب داغ را درون لوله (مسیر تخلیه) بریزید.
  • پس از ریختن آب، نیم فنجان جوش‌شیرین را درون لوله بریزید و برای ۵ دقیقه منتظر بمانید.
  • سپس محلولی متشکل از یک فنجان سرکه و یک فنجان آب داغ را درون مسیر تخلیه بریزید. سپس به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید.
  • سپس یک ظرف آب داغ دیگر درون لوله بریزید تا اگر تفاله سودا یا سرکه درون مسیر باقی مانده باشد، تخلیه شود.

 لوله گرفته

۲ . برای باز کردن لوله گرفته از پاک‌کننده‌های مایع استفاده کنید.

یکی از بهترین و رایج‌ترین روش‌ها برای رفع گرفتگی لوله‌ها، استفاده از پاک‌کننده‌ها و تخلیه کننده‌های مایع است. این مواد را می‌توانید از مغازه‌ها تهیه کنید. این محلول‌های شیمیایی معمولاً بسیار مؤثر هستند، اما اگر فاسد شده باشند یا تاریخ‌مصرفشان گذشته باشد، می‌توانند به لوله‌ها آسیب وارد کنند.

دستورالعمل نحوه استفاده از این پاک‌کننده‌ها روی بسته‌بندی آن بیان شده است، اما می‌توانید برای برطرف سازی کامل گرفتگی لوله از یک عدد پاک کننده به‌صورت کامل استفاده کنید. این محلول شیمیایی باید برای مدتی در مسیر گرفتگی لوله قرار گیرد، پس از باز شدن لوله حتماً مسیر گرفتگی را با آب داغ بشویید و سپس حمام کنید.

لوله گرفته

۳ . استفاده از یک محلول پودری برای باز کردن لوله گرفته.

برخی افراد ترجیح می‌دهند به جای استفاده از پاک‌کننده‌های مایع، از پودرها استفاده کنند، زیرا میزان خورندگی پودرها روی لوله کمتر است. اکثر پودرها حاوی ماده شیمیایی سدیم هیدروکسید هستند که سریعاً باعث رفع گرفتگی می‌شود. به خاطر سریع بودن این پودر، نیازی نیست که مدت زمانی از قرار گرفتن این پودر در مسیر گرفتگی بگذرد (بلافاصله پس از ریختن پودر، گرفتگی برطرف می‌شود).

  • از محبوب‌ترین و مشهورترین پودرهای موجود می‌توان به پودر ثریفت و درِین کِیر اشاره کرد.
  • برای استفاده از این محصولات، به مدت ۱ تا ۲ دقیقه اجازه دهید که آب درون لوله جریان یابد و سپس از این پودرها استفاده کنید. با توجه به سایز لوله و میزان گرفتگی می‌توانید از ۲ فنجان پودر (کمتر یا بیشتر) استفاده کنید و قبل از شستن مسیر لوله با آب داغ، اجازه دهید پودر به مدت ۲ دقیقه در مسیر باشد.

لوله گرفته

۴ . در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و باز کردن لوله گرفته دقت زیادی به خرج دهید.

مواد شیمیایی معمولاً دارای تفاله و کثیفی‌هایی هستند که خود می‌توانند باعث گرفتگی مسیر لوله شوند. به همین دلیل، مواد شیمیایی معمولاً دارای خاصیت خورندگی هستند و باعث خوردگی لوله می‌شوند و ممکن است باعث تخریب لوله‌ها (مخصوصاً لوله‌های قدیمی) شوند. در هنگام استفاده از این مواد دقت زیادی به خرج دهید، زیرا می‌توانند در صورت تماس، به پوست شما باعث ایجاد آسیب شود.

  • برای احتیاط بیشتر، هنگام استفاده از این مواد از دستکش‌های محافظ (از جنس رزین) استفاده کنید.

لوله گرفته

روش دوم | استفاده از ابزار برای باز کردن لوله گرفته

۱ . استفاده از یک لوله بازکن برای باز کردن لوله گرفته

استفاده از لوله بازکن یکی از مؤثرترین روش‌ها برای باز کردن لوله گرفته است و می‌توانید برای رفع گرفتگی دستشویی، حمام و سینک ظرفشویی از آن استفاده کنید. لوله بازکن‌ها دارای یک دسته صاف و دراز به همراه یک دهانه رزینی انعطاف‌پذیر در انتهای خود هستند. قسمت رزینی به‌عنوان یک مکنده عمل می‌کند و هوا و آب را مجبور به جریان یافتن (تخلیه لوله) می‌کند.

  • اگر درون چاه لوله شما آب گرفتگی وجود دارد، بین ۲ تا ۳ اینچ آب اضافه کنید. هنگامی‌که از لوله بازکن استفاده می‌کنید، آب با فشار واردکردن، به تخلیه لوله کمک می‌کند. اگر مسیرهای تخلیه اضافی وجود دارد، با استفاده از یک درپوش یا یک لکه آن را عایق کنید تا لوله بازکن بتواند فشار بیشتری اعمال کند.
  • قسمت رزینی لوله بازکن را روی سوراخ تخلیه بگذارید و سپس دسته لوله بازکن را بالا پایین کنید. این فرایند را چندین بار تکرار کنید. پس از باز کردن لوله گرفته، در مسیر گرفتگی آب بریزید تا از باز بودن خوب مسیر مطمئن شوید.
  • اگر اخیراً از مواد شیمیایی در مسیر گرفتگی لوله استفاده کرده‌اید، با دقت زیاد از لوله بازکن استفاده کنید. استفاده از لوله بازکن می‌تواند منجر به پاشیدن مواد شیمیایی روی پوست شما شود.

لوله گرفته

۲ . استفاده از وسیله مارپیچی مخصوص تخلیه.

اگر استفاده از لوله بازکن در باز کردن لوله گرفته مؤثر نبود، از یک مارپیچی مخصوص تخلیه استفاده کنید. این وسیله دراز و انعطاف‌پذیر که از جنس استیل است برای رفع گرفتگی لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قسمت جلویی این وسیله قطعه‌ای به نام مته وجود دارد که معمولاً دارای شکل مارپیچی است. این وسیله را در اکثر مغازه‌ها می‌توان تهیه نمود.

برای استفاده از این وسیله قسمت مته را داخل بفرستید و آن را بچرخانید، این کار باعث باز شدن لوله می‌شود. سپس به آرامی این وسیله را به سمت عقب بکشید. با این تکنیک باید بتوانید خرده موادی که باعث گرفتگی لوله‌شده‌اند را برطرف کنید. برای اینکه مطمئن شوید لوله به خوبی رفع گرفتگی شده است می‌توانید این روش را چندین بار تکرار کنید.

لوله گرفته

۳ . با استفاده از نگه‌دارنده‌های (لباس) سیمی، یک لوله بازکن مخصوص خود را بسازید.

اگر لوله بازکن یا وسیله مارپیچی مخصوص باز کردن لوله در دسترس شما نیست، این روش بسیار مؤثر است. تقریباً در تمام خانه‌ها نگه‌دارنده سیمی در کمد لباسی وجود دارد و این تمام چیزی است که برای ایجاد لوله بازکن به آن نیاز دارید. برای اینکه به توالت شما آسیب وارد نشود، می‌توانید این وسیله را بپیچانید.

  • پوشش سیمی آن را از طریق قسمت چنگکی نگه‌دارنده جدا کنید. اگر سیم خیلی سفت است، برای باز کردن سیم به جای دست، از انبردست استفاده کنید. با استفاده از انبردست تا آنجا که می‌توانید نگه‌دارنده را صاف کنید.
  • برای ایجاد یک قلاب کوچک، یک چهارم از هر دو انتهای نگه‌دارنده را تا بزنید. برای تا زدن می‌توانید از انبردست استفاده کنید.
  • به آرامی قسمت قلابی شکل را درون لوله فشار دهید و آن را به سمت پایین بچرخانید. هنگامی‌که آن را کاملاً فروکردید، به آرامی آن را از لوله بیرون بکشید. این فرایند را تا هنگام برطرف‌شدن کامل گرفتگی لوله تکرار کنید.
  • برای رفع گرفتگی کامل بعد از این فرایند، مسیر لوله را با آب داغ بشویید.

لوله گرفته

۴ . استفاده از یک وسیله تخلیه کننده بادی.

در این وسیله‌ها از قدرت باد برای تخلیه مسیر لوله استفاده می‌شود. برای استفاده از این وسیله؛ انتهای آن را روی مسیر تخلیه قرار دهید و سپس با پمپاژ هوا اقدام به باز کردن لوله کنید.

  • این دستگاه را می‌توانید از سایت‌های آنلاین یا مغازه‌های محلی تهیه کنید.

روش سوم | تمیز کردن لوله‌ها

۱ . مشخص کردن مکان گرفتگی.

آیا گرفتگی لوله در چاه دستشویی، لوله حمام و یا سینک ظرفشویی رخ داده است؟ دلیل گرفتگی می‌تواند موی بدن، تفاله صابون، روغن و یا زباله‌های آشپزخانه باشد. لوله دارای قسمتی است که با نام P-trap شناخته می‌شود، این قسمت را جدا کرده و سپس تمیز کنید.

لوله گرفته

۲ . جدا کردن p-trap از لوله.

این قسمت در زیر درپوش سوراخ سینک و حمام قرار دارد و همچنین در چاه توالت نیز وجود دارند. این تیوب‌ها از ایجاد گرفتگی‌های بزرگ جلوگیری می‌کنند و همچنین از پخش بوی گاز ناشی از چاه توالت در فضای خانه جلوگیری می‌کند.

  • یک کاسه بزرگ زیر p-trap قرار دهید تا هنگام باز کردن لوله گرفته، آب اضافی درون آن بریزد. سپس با استفاده از آب گرم بقیه کثیفی‌های p-trap را برطرف کنید.
  • همچنین می‌توانید از یک تخلیه کننده مارپیچی استفاده کنید تا گرفتگی‌های احتمالی موجود در لوله برطرف شود.
  • لوله و اتصالات آن را در جای مناسب قرار دهید.

لوله گرفته

۳ . لوله‌ها را تمیز نگهدارید.

پیش‌گیری بهتر از درمان است، بنابراین از لوله‌های خود مراقبت کنید تا دچار گرفتگی نشوند. اگر هر یک یا دو هفته یک‌بار، اقدام به تمیز کردن لوله‌ها کنید، احتمالاً با گرفتگی لوله مواجه نخواهید شد.

  • در مسیرهای تخلیه از صافی استفاده کنید. این صافی‌ها از ورود کثیفی‌ها (مثل مو، غذا و غیره) به لوله جلوگیری می‌کنند. در نتیجه احتمال گرفتگی لوله کاهش می‌یابد.
  • برای جلوگیری از ایجاد و رشد لجن‌ها در لوله‌ها هر چند هفته یک‌بار یک لوله پاک کن را درون مسیر لوله‌ها بریزید.
  • با استفاده از آب داغ می‌توانید کثیفی‌ها و گرفتگی‌های احتمالی موجود در مسیر را از بین ببرید.

مقالات مرتبط :

 

 


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که در صورت امکان حل این مشکلات را به افراد متخصص واگذار کنید زیرا آن‌ها از روش‌های استاندارد به رفع این مشکلات می‌پردازند. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.