با گرم‌ترشدن آب و هوا و فرا رسیدن فصول گرم، افراد شروع به استفاده از سیستم‌های سرمایشی و کولرهای آبی می‌کنند. در برخی موارد وقتی پس از مدتی طولانی برای استفاده از کولرهای آبی اقدام می‌کنند با مشکلات و خرابی‌های جزئی روبه رو می‌شوند. یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به کولرهای آبی، کند شدن دور موتور کولر بوده و قابل حل می‌باشد.‌

شما نیز اگر به تازگی قصد استفاده مجدد از کولرهای آبی خود را دارید و‌ یا با مشکلاتی نظیر کند شدن دور موتور کولر آبی مواجه شده‌اید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با علت کند شدن دور موتور کولرهای آبی سلولزی و معمولی و مشکلاتی از این قبیل را به همراه مناسب‌ترین راهکار ارائه بدهیم.

نصب، سرویس و تعمیر کولر آبی

بهترین متخصص با کمترین قیمت

علت کند شدن دور موتور کولر آبی چیست؟

علت کند شدن دور موتور کولر‌های آبی

درست زمانی که کولر آبی خود را تست می‌کنید و متوجه می‌شوید که موتور آن به کندی کار می‌کند باید به دنبال علت و مشکل اصلی باشید تا بتوانید به درست‌ترین شیوه ممکن نسبت به حل آن اقدام کنید.
با مطالعه علت کند شدن دور موتور کولرهای آبی می‌توانید به صورت دقیق مشکل کولرتان را شناسایی کرده و نسبت به حل آن اقدام کنید. این علل عبارتند از:

۱٫ شل شدن تسمه کولر‌های آبی؛

ممکن است که تسمه کولر آبی شل شده باشد و باعث کند کار کردن موتور کولر شود. توجه داشته باشید که تسمه کولرها نباید خیلی سفت و یا خیلی شل باشند چون در این صورت تسمه قادر به حرکت نبوده و به کندی شروع به حرکت می‌کند

توصیه می‌کنیم که قبل از استفاده از لولر، حتما میزان سفتی و یا شل بودن تسمه کولرهای آبی را مورد بازدید و بررسی قرار دهید. برای سفت کردن تسمه کولر می‌توانید پیچ‌های زیر دینام را باز کرده و دینام را به سمت بالا بکشید تا سفت شود و اگر تسمه کولرتان سفت بود برای شل کردن آن عکس این کار را انجام دهید.

۲٫ سوختگی سیم پیچ راه انداز؛

در برخی مواقع ممکن است که مشکلی برای سیم پیچ راه انداز کولر پیش آمده و یا دچار سوختگی شده باشد و یا حتی سیم پیچی راه انداز به کلید گریز از مرکز متصل نباشد.

۳٫ پارگی درون استاتور؛

گاهی اوقات موتور کولر تنها یک دور کار می‌کند و ممکن است این مشکل به دلیل قطع شدن و پارگی سیم مربوط به دور دوم صفحه کلید موتور باشد و یا حتی پارگی درون استاتور نیز منجر به بروز این مشکل می‌شود.

استاتور قسمت ثابت موتور و روتور قسمتی است که درون استاتور در حال چرخش است . استاتور از چند لایه فلزی ساخته شده که به شکل یک استوانه توخالی بهم وصل شده اند. شیارهایی روی ورقه ها وجود دارند و سیم پیچ هایی درون این شیارها جاسازی می‌شوند. به هر کدام از سیم پیچ ها کلاف هم گفته می شود.

۳٫ نیم سوز شدن سیم پیچی؛

در برخی موارد با نیم سوز شدن سیم پیچی دور تند و یا سوختن بخشی از خازن‌ها، موتور کولر به صورت کند شروع به کار می‌کند.
اگر قبل از استفاده مجدد از کولرهای آبی، تمامی موارد ضروری را چک کنید، دیگر با این دسته از مشکلات مواجه نمی‌شوید و در صورت وجود کوچک‌ترین مشکل نیز در زمان مناسب می‌توانید برای حل آن اقدام کنید تا از سوختگی موتور کولرهای آبی جلوگیری کنید، اما در برخی موارد کولر آبی شما تنها زمانی که در دور کند قرار می‌گیرد دچار اختلال شده و محیط را خنک نمی‌کند.

در بیشتر مواقع در روزهای بسیار گرم تابستان با این مشکل مواجه می‌شوید و به جرئت می‌توان گفت که همین مورد استارت مشکلات اساسی کولرهای آبی بوده و اگر به صورت جدی مورد بررسی و تعمیر قر نگیرد مشکلات بزرگ‌تری را ایجاد کرده و حتی ممکن است باعث سوختگی موتور کولر شود. توصیه می‌کنیم که به محض مشاهده این مشکل از تعمیرکار متخصص و کار بلد در این زمینه مشورت بگیرید.

ولی همیشه به این آسانی‌ها نبوده و در برخی موارد به محض اینکه موتور کولر‌های آبی به کندی شروع به کار می‌کند،‌ خاموش شده و دیگر کار نمی‌کند. افراد در این مواقع مضطرب شده و با خود می‌گویند “کار تمام است و برای همیشه خراب شد” در صورتی که این طور نبوده و با بررسی علل کار نکردن موتور کولرهای آبی می‌توانید برای حل این مشکل راهکار مناسبی داشته باشید. در ادامه برایتان دلایل کار نکردن موتور کولرهای آبی و روش‌های حل این خرابی‌ها را بیان می‌کنیم‌، همراه ما باشید.

علت کند شدن دور موتور کولر آبی چیست؟

عیب یابی و حل مشکل کند شدن دور موتور کولر آبی

به محض اینکه متوجه شدید که موتور کولر آبی شما کار نمی‌کند یا کند کار میکند،  به موارد زیر توجه کنید و سعی در انجام راهکارهای گفته شده داشته باشید.

۱٫ هنگام روشن کردن کولر، فیوز می‌پرد؛

پریدن فیوز از رایج‌ترین مشکلاتی است که دلیل آن در بیشتر مواقع به واترپمپ کولرهای آبی مربوط می‌باشد. هنگامی که با مشکل پریدن فیوز مواجه شدید بهتر است که واترپمپ را به صورت جداگانه تست کنید و اگر مشکل داشت نسبت به تعویض آن اقدام کنید، در غیر این صورت باید به دنبال ایراد کار در جای دیگری باشید.
به عنوان مثال ممکن است که ایراد از اختلال در موتور دو سرعته باشد و باید آن را نیز به مانند واتر پمپ به صورت جداگانه مورد بازدید و بررسی قرار دهید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما در این زمینه از متخصصی معتبر در زمینه تعمیر کولر، کمک بگیرید.

۲٫ کولر باد گرم می‌زند؛

در بیشتر مواقع این مشکل به دلیل سفت و یا شل بودن تسمه کولر می‌باشد و قبلا روش حل این مشکل را برایتان گفتیم، پس به محض اینکه متوجه شدید کولر با وجود کار کردن موتور باد گرم می‌زند، نسبت به شل و یا سفت بودن تسمه کولر اقدام کنید.

۳٫ موتور کولر روشن نمی‌شود‌؛

تصور کنید که کولر خود را روشن می‌کنید و‌موتور آن روشن‌ نمی‌شود، حتما حدس شما این است که “موتور کولر سوخته و باید به فکر خرید کولر دیگری باشید”، اما نگران نباشید!
گاهی اوقات به دلیل مشکلاتی که در جریان برق وجود دارد، فیوز دچار سوختگی می‌شود و با تعویض فیوز کولر می‌توانید ضمن تعمیر کولر در هزینه خرید مجدد نیز صرفه جویی کنید.
لازم به ذکر است که گاهی اوقات قطع بودن نول و یا فاز اصلی کولر نیز موجب قطع بودن فیوز می‌شود و در این مواقع با چک کردن صفحه کلید کولر آبی می‌توانید این مشکل را حل کنید.

۳٫ موتور صدا دارد، اما کار نمی‌کند؛

اگر با روشن‌ کردن کولر صداهایی از موتور کولر به گوشتان رسید، اما موتور کولر شروع به کار نکرد، بدانید که مشکل از خازن کولر بوده و با تعویض خازن این مشکل قابل حل می‌باشد.
گاهی اوقات سر و صدای زیاد موتور کولر مربوط به خرابی قطعات دیگری مانند سیم پیچ‌ دور تند، فن، کلید، تسمه، سیم پیچ دور کند و سایر قطعات می‌باشد و با تعمیر و یا تعویض می‌توانید این مشکلات را برطرف کنید.

۴٫ احتمالا موتور کولر سوخته؛

گاهی اوقات نیز هیچ کدام از دلایل گفته شده دلیل بر خرابی کولرهای آبی نبوده و می توان گفت که موتور کولر آبی سوخته است و یا باید موتور کولر را تعویض کرده و یا نسبت به خرید یک کولر آبی با کیفیت اقدام کنید.
در ادامه برایتان خواهیم گفت که برای مراقبت بیشتر از کولرهای آبی و جلوگیری از سوختن موتور چه کنید.

جلوگیری از سوختن موتور کولرهای آبی

برای اینکه کولرهای آبی‌تان دچار خرابی و یا حتی سوختگی موتور نشوند، پیشنهاد می‌کنیم که هر سال قبل از استفاده مجدد برای سرویس کاری کولر اقدام کنید.
برای سرویس سالانه کولر حتما اتصال برق را قطع کنید تا در معرض خطر برق گرفتگی قرار نگیرید، سپس بدنه کولر را خارج کرده و به صورت کامل با آب بشویید.
موتور کولر را روغن کاری کرده و شیلنگ‌ها را بررسی کنید تا هیچ گونه نشتی نداشته باشند. در آخر نیز سیم کشی کولر را چک کرده و پوشال‌ها را عوض کنید.

اگر جزء افرادی هستید که سالم بودن موتور کولرهای آبی برایتان مهم می‌باشد، با رعایت نکات گفته شده می‌توانید مراقبت‌های لازم از کولرهای آبی و موتور کولرهای آبی را انجام دهید و کولرهایتان عمر طولانی داشته باشند.

تعمیر و سرویس کولر آبی با پین ورک

بهتر است قبل از فرا رسیدن روزهای گرم تابستان اقدام به تعمیر و سرویس کولر آبی نمایید تا در زمان رسیدن گرما با خیالی آسوده از باد خنک کولر آبی لذت ببرند.
پین‌ورک در راستای نصب کولر آبی و سرویس کولر همراه شما خواهد بود و بهترین نصاب کولر آبی تهران را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر نیاز به تعویض یاتاقان کولر آبی، تعمیر پمپ کولر آبی، تعمیر شناور، رفع مشکل در سیم کشی کولر آبی، کانال کشی کولر آبی، تعویض پوشال های کولر آبی، تنظیم سیستم برق رسانی کولر آبی، شستشوی پمپ، تنظیم شناور کولر آبی، روغن کاری یاتاق‌ها و دینام کولر آبی داشتید، تعمیرکاران پین ورک مشکل را به دقت بررسی کرده و سپس اقدام به تعمیر کولرشما می‌نمایند.
کافیست به سایت پین‌ورک مراجعه نمایید و یا با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰_۰۲۱ تماس بگیرید تا کارشناسان مجموعه پین ورک، اقدام به ثبت سفارش شما نمایند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش آرمینا رستمی کیا

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.