مرمر نوعی سنگ آهکی است که مورد دگرگونی قرار گرفته است. از گذشته تا کنون این سنگ به علت استحکام، قابلیت شستشو و از همه مهمتر زیبایی خاصش در صنعت ساختمان سازی و برای نمای بیرونی و داخلی منزل کاربرد دارد. اگر می خواهید با روش های نگهداری اصولی و روش های تمیز کردن سنگ مرمر آشنا شوید، پین ورک مطالعه ی مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد.

الف)  نگهداری از سنگ مرمر

۱- محافظت از مرمر در برابر خراشیدگی

وسایل و اشیا نوک تیز را مستقیما بر روی سطوح مرمر قرار ندهید و از یک دستمال و یا شیشه به عنوان محافظ این سطوح استفاده کنید.

محافظت از سطوح مرمر در برابر خراش

۲- تمیز کردن مداوم سنگ مرمر

لکه های روی سطوح مرمر به سرعت پخش می شوند مخصوصا اگر روی این سطوح مایعی بریزد. همچنین مواد با رنگدانه های قوی مثل قهوه، ادویه ها و سبزیجات باعث رنگ شدن این سطوح می شوند. بنابراین بهتر است که به محض ریختن هر نوع ماده ای به سرعت آن را تمیز کنید.

 

۳- استفاده از پارچه نرم و تمیز

برای تمیز کردن سنگ مرمر روی پارچه ای نرم و تمیز کمی آب ولرم بریزید و سپس شروع به پاک کردن سطح کنید. سعی کنید تمیزکاری را به صورت حرکت دایره ای انجام دهید.

 

۴- خشک کردن سطوح مرمر

آب باعث ایجاد لکه بر روی مرمر می شود. بنابراین به محض ریختن آب و یا بعد از پاک کردن با پارچه ی مرطوب این سطوح را خشک کنید.

 

۵- استفاده از مایع ظرفشویی

برای تمیز کردن لکه و گردوغبار از مایع ظرفشویی استفاده کنید. حتما یک پارچه ی نرم را برای اینکار انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که هرگز از سرکه برای تمیز کاری استفاده نکنید. با اینکه سرکه یک پاک کننده قوی برای سایر لکه هاست اما از آنجایی که خاصیت اسیدی دارد باعث خوردگی مرمر می شود.

 

۶- استفاده از دستمال جادویی برای برق انداختن سنگ مرمر

یکی از بهترین راه ها برای درخشش مرمر، پاک کردن آن با دستمالهای جادویی است. درصورتی که می خواهید از محصولات صنعتی برای جلای مرمر استفاده کنید، حتما مطمئن شوید که برای این سطوح مناسب است و باعث خوردگی آنها نمی شود.

 

ب) از بین بردن لکه ها و تمیز کردن سنگ مرمر

۱- اسپری آب بر روی لکه

اولین مرحله برای تمیز کردن سنگ مرمر اسپری کردن مقداری کمی آب بر روی لکه  و سپس با دستمال شروع به تمیز کردن آن است.

 

۲- استفاده از آب و جوش شیرین

مقداری جوش شیرین و آب را ترکیب کرده و یک خمیر نسبتا سفت تهیه کنید. سپس آن را بر روی لکه بمالید و یک کیسه فریزر بر روی ان قرار داده و بگذارید که ۲۴ ساعت رویش بماند.

ترکیب جوش شیرین و آب برای پاک کردن لکه از روی مرمر

۳- پاک کردن خمیر جوش شیرین

کیسه فریزر را برداشته و با یک دستمال مرطوب خمیر را  پاک کنید. در صورت باقی ماندن لکه روش بالا را تکرار کنید.

تمیز کردن خمیر جوش شیرین و آب

۴- استفاده از آب اکسیژنه

برای پاک کردن لکه ها، آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید) را امتحان کنید. مقداری آب اکسیژنه بر روی لکه بپاشید سپس یک کیسه فریزر روی آن بگذارید و اجازه دهید تا برای ۲۴ ساعت روی آن بماند. این کار در تمیز کردن سنگ مرمر بسیار موثر است اما هنگام استفاده از آن برای سطوح تیره رنگ دقت کنید چرا که آب اکسیژنه می تواند باعث روشن شدن آنها شود.

استفاده از هیدروژن پراکسید

۵- استفاده از نشاسته ی ذرت

بر روی لکه های روغنی نشاسته ی ذرت بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند تا نشاسته روغن را جذب کند. در نهایت لکه را با دستمال مرطوبی تمیز کنید.

 

ج) از بین بردن خراشیدگی روی سنگ مرمر

۱- تمیز کردن خراش

ابتدا با استفاده از محلول صابون و آب گرم و یک پارچه نرم محل خراش را به آرامی تمیز کنید. در ادامه با یک دستمال سطحتان را خشک کنید.

 

۲- از بین بردن خراشیدگی مرمر با اسفاده از کاغذ سمباده نرم

با یک کاغذ سمباده نرم سطحتان را سمباده بکشید. سعی کنید این کار ر به آرامی و به دقت انجام دهید تا به سطحتان آسیب نبیند.

از بین بردن خراش روی مرمر

۳- تماس با متخصص

در نهایت اگر خراشتان عمیق بود و روشهای بالا جواب نداد، می توانید با متخصصان حرفه ای پین ورک تماس بگیرید. ما هر لحظه برای کمک به شما آماده ایم!

download pinwork ad

لینک دانلود اپلیکیشن پین ورک لینک دانلود اپلیکیشن پین ورکلینک دانلود اپلیکیشن پین ورک

 

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فریبا کیتویی

درباره نویسنده

سلام من فریبا کیتویی هستم! یک آذرماهی صبور و مقاوم... عاشق نوشتن، سفر و ادبیات. برای رسیدن به هدف‌هام تلاش می‌کنم و معتقدم که زندگی آسون نمیشه این تویی که سرسخت میشی ... از پین ورک عزیزم برای اعتمادی که بهم کرده ممنونم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.