از میان حشرات و سایر آفاتی که ساکنین منازل را دچار مشکل می‌کنند، موریانه از بقیه خطرناکتر است. تنها موریانه‌ها می‌توانند طی مدت زمان بسیار کوتاه موجب تخریب و از بین رفتن پایه و اساس منازل شوند. برای از بین بردن موریانه‌ و موریانه زدایی ، شما باید آلودگی را ردیابی کرده و از تکنیک‌های نابودسازی مانند تله‌های مقوایی، نماتد‌ها، گرما و سرما برای از بین بردن آلودگی استفاده کنید. به این نکته توجه کنید که برای کنترل مشکلات شدید ناشی از حمله موریانه‌ها، گاهی به کمک‌های حرفه‌ای نیاز است. پیشنهاد ما به شما سم‌پاشی موریانه از طریق متخصصان پین‌ورک است. خانه شما احتمالا یکی از بزرگترین و مهم‌ترین دارایی‌های شماست، بنابراین در صورت حمله موریانه، از بین بردن آن از اقدامات ضروری به شمار می‌رود.

۱ . علائم وجود موریانه در خانه

احتمالا شما شواهد مستقیمی از حضور موریانه‌ها مشاهده نخواهید کرد، اما نباید این موضوع را نادیده بگیرید. حفره‌های موجود در کف، سوراخ‌های وسایل چوبی و بخش‌های توخالی در ساختار خانه، همگی از نشانه‌های جدی حضور موریانه‌ها است. در واقع، ممکن است شما خود موریانه‌ها را نیز مشاهده کنید.

۱ . آسیب به چوب‌ها

برای اطلاع از وجود موریانه در چوب، یک پیچ گوشتی و چراغ قوه همراه خود به زیر زمین برده و قدرت و استقامت سازه را با ضربه زدن به چوب ارزیابی کنید. همچنین برای بررسی مقاومت چوب پیچ گوشتی را درون چوب فرو ببرید. اگر بخش‌های مختلف سازه چوبی به راحتی از هم جدا شدند، احتمال حضور موریانه‌ها در منزل شما وجود دارد.

۲ . فضله‌های قهوه‌ای

هنگام انجام این ارزیابی دقت بیش‌تری برای مشاهده ضایعات حاصل از موریانه به خرج دهید. مواد دفعی موریانه به رنگ چوب یا تیره‌تر بوده و گلوله‌ای شکل است. وجود این ضایعات در کنار وسایل چوبی ضعیف می‌تواند نشانه وجود موریانه باشد.

۳ . تونل‌های گِلی

ممکن است شما لانه موریانه را نیز بین وسایل خود پیدا کنید. هنگام حمله، موریانه ممکن است سیستمی از تونل‌ها و لوله‌های گلی ایجاد کند. حتی ممکن است موریانه را درون این حفره‌ها مشاهده کنید.

۴ . بال موریانه

در هنگام ورود به داخل چوب، ممکن است بال موریانه‌ها ریخته شده باشد. شما ممکن است بال های آنها را نزدیک پنجره، در یا سایر نقاط پیدا کنید و اقدام به پاک کردن آنها کنید.

 

 ۲ . برای از بین بردن موریانه نوع آن‌ها را شناسایی کنید.

به طور کلی دو نوع موریانه وجود دارد که ممکن است منازل شما را آلوده کند: موریانه‌های زیرزمینی و چوبی.

۱ . موریانه‌های زیرزمینی

موریانه‌های زیرزمینی ممکن است هم در خاک اطراف خانه شما و هم در وسایل چوبی یافت شود. این موریانه‌ها، در وسایل چوبی و پایه‌های اطراف منزل شما و همچنین در سازه‌های چوبی یافت می‌شوند. موریانه‌های زیرزمینی نسبت به موریانه‌های چوب، معمولا خسارت بیش‌تری به منزل شما وارد می‌کنند و احتمالا به روش‌های مختلفی برای از بین بردن نیاز دارند.

۲ .  موریانه‌های چوب

موریانه‌های چوب تنها درون چوب رشد می‌کند. این موریانه‌، اغلب در مناطق گرم و ساحلی کالیفرنیا، تگزاس، لوئیزیانا، فلوریدا،گرجستان و مناطق مشابه مانند شمال ایران یافت می‌شود.

 

۳ . از بین بردن موریانه به روش خانگی

۱ . یک تله مقوایی بسازید.

برای از بین بردن موریانه چند نوار صاف از مقوا جدا کرده، آن‌ها را خیس کنید و در مکانی که احتمال وجود موریانه هست قرار دهید. به دلیل اینکه موریانه‌ها از سلولز تغذیه می‌کنند، این وسیله می‌تواند یک روش تله‌ای فوق العاده باشد. هنگامی که مقوا به موریانه آلوده شد، آن‌ را به مکانی امن برده و بسوزانید. در صورت لزوم، این کار را چندین بار تکرار کنید.

نکته: این تله نقطه‌ای تمام مشکلات شما را حل نخواهد کرد. این کار تنها یک روش سریع برای از بین بردن تعداد زیادی از موریانه ها اغلب در یک زمان مشخص است. این روش را با سایر راهکارها تلفیق کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

۲ . از نِماتُدها استفاده کنید.

نماتد‌ها، کرم‌های کوچکی هستند که اغلب انگل‌ طبیعی برای آفات باغی محسوب شده و برای از بین بردن موریانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نماتدها، به دنبال میزبانانی مثل لارو موریانه ها گشته و به درون آنها نفوذ می کنند و معمولا ظرف مدت ۴۸ ساعت موجب مرگ موریانه می‌شوند. آن‌ها از لاشه میزبان به عنوان مکانی برای تخم ریزی استفاده می کنند.

  • شما می توانید این نماتدها را از فروشگاه های محلی و یا به صورت آنلاین تهیه کنید. در حال حاضر پنج نوع نماتد تولید شده برای فروش وجود دارد.
  •  برای استفاده در دماهای بالای ۶۰ درجه فارنهایت (۱۶ درجه سانتی گراد)، نماتدها باید بلافاصله پس از خریدن مورد استفاده قرار بگیرند. اگر می خواهید آن‌ها را به سرعت استفاده نکنید، درون فریزر قرار دهید. آن‌ها را صبح زود یا هنگام غروب خورشید قرار دهید چون اشعه UV به آن‌ها آسیب می رساند.

۳ . چوب‌ها را در معرض آفتاب قرار دهید.

اگر موریانه به وسایل چوبی شما حمله کرده است، آن را در معرض آفتاب قرار دهید. موریانه‌ها در تاریکی رشد می‌کنند و گرما و نور آن‌ها را از بین می‌برد. در روزهای آفتابی، وسایل چوبی را تا جایی که ممکن است در معرض آفتاب قرار دهید- ترجیحا ۲ تا ۳ روز.

  • این روش همراه با تله مقوایی روش بسیار مفیدی برای از بین بردن موریانه‌هاست.

۴ .  برای از بین بردن موریانه وسایل چوبی را فریز کنید.

اگر شما در منطقه‌ای بارانی زندگی می‌کنید و نمی‌توانید وسایل را در معرض آفتاب قرار دهید، روش جایگزین فریز کردن را برای کشتن موریانه‌ها استفاده کنید. بخش‎های مختلف وسایل چوبی خود را به مدت دو تا سه روز درون فریزرهای بزرگ قرار دهید. اگرچه این روش ممکن است برای قطعات بزرگ مبلمان پیچیده باشد، اما شما باید از بین رفتن موریانه‌ها را با فریز کردن تضمین کنید.

 

۴ . روش‌های دفع موریانه با مواد شیمیایی

۱ . از بوریک اسید برای از بین بردن موریانه استفاده کنید.

بوریک اسید یکی از رایج‌ترین و اثرگذارترین روش‌های از بین بردن موریانه هاست. در واقع، یکی از اصلی ترین حشره کش‌های مورد استفاده است. بوریک اسید، سیستم عصبی موریانه را مختل کرده و آب موجود در بدن آن را کم می‌کند.

  • یکی از راه‌های از بین بردن موریانه‌ها با بوریک اسید استفاده از طعمه‌های ایستگاهی است.
  • چوب یا سایر مواد سلولزی را با بوریک اسید اسپری کنید.
  • تله‌های بوریک اسید را در باغچه نزدیک خانه قرار دهید.
  • تله‌ها را به طور منظم بررسی کنید و در صورت نیاز با بوریک اسید پر کنید. باید لاشه‌های موریانه را در نزدیکی خود ببینید.
  • گاهی استفاده از برخی مواد شیمیایی مانند گازوئیل ، آهک، نفت، نفتالین و تنباکو سبب می شود تا موریانه‌ها در نقاط مختلف منزل پخش شوند که طببعتا مبارزه با آن ها مشکل تر خواهد شد.

 

محصولات کنترل موریانه که در فروشگاه‌های محلی به راحتی یافت می‌شود، نخستین قدم برای از بین بردن آفات است. شما می توانید از روش‌های کنترل موریانه یا از محصولات کنترل کننده مایع استفاده کنید. طعمه را در نزدیکی محل آلودگی قرار دهید و محصول را نیز در آن مناطق اسپری کنید.

۳ . از روش نقطه‌ای مایکروویو استفاده کنید.

به دلیل آنکه گرما موریانه‌ها را از بین می‌برد، می‌توانید از وسایل گرمایشی منزل با دمای بالا برای از بین بردن آن‌ها استفاده کنید. این کار باید توسط یک فرد حرفه‌ای انجام شود، چون ابزار آن به راحتی در دسترس نیست. با شرکت کنترل آفات در نزدیکی منزل خود تماس بگیرید و بررسی کنید که آیا این روش برای منزل شما مناسب است یا خیر.

 

۴ .  با یک شرکت خدماتی حرفه‌ای تماس بگیرید.

اگر آلودگی منزلتان در سطح گسترده و دارای اهمیت است در نخستین قدم با یک حرفه‌ای تماس بگیرید.

 

۵ . خودتان به صورت حرفه‌ای عمل کنید.

در اکثر کشورها، شما می توانید به صورت قانونی همان محصولاتی را که توسط متخصصین مورد استفاده قرار می‌گیرد خریداری کنید. دو محصول برتر در این زمینه شامل Termidor SC و Taurus SC هستند که به صورت مایع مورد استفاه قرار می‌گیرند. می‌توانید این محصولات را به صورت آنلاین و با قیمت مناسب خریداری کنید. با حدود صد دلار، شما می‌توانید یک خانه با اندازه متوسط را از آلودگی پاک کنید.

 

۵ . راه‌های پیشگیری از هجوم موریانه

۱ . خانه یا آپارتمان خود را خشک نگه دارید.

موریانه‌ها به طور طبیعی در محیط‌های مرطوب و نم دار رشد می کنند زیرا برای زنده ماندن به آب احتیاج دارند. بنابراین، مطمئن باشید همه جا را خشک نگه داشته اید.

مطمئن شوید در خارج و داخل منزل نشتی آب وجود ندارد. در صورت امکان در هر مکانی که آب ریخته است، آنجا را جارو کنید. زهکشی آب نیز ایده مناسبی برای از بین بردن موریانه‌هاست، بنابراین لوله‌های زهکشی را تمیز کنید.

۲ . از مواد دافع حشرات برای از بین بردن موریانه استفاده کنید.

حدود ۰/۱ درصد (تقریبا یک قاشق غذاخوری به ازای یک گالن) پرمترین، برای رنگ آمیزی یا پوشش دادن اضافه کنید و یا از چسب دیواری هنگام ساخت و ساز منزل استفاده کنید. شما حتی می توانید پرمترین را به سیمان اضافه کنید یا و از چسب برای کفپوش چوبی استفاده کنید. از آنجا که پرمتروین یک آفت کش ایمن است که برای استفاده انسان تایید شده است، هیچ گونه خطر سمیتی وجود ندارد.

۳ . چوب‌ها را جدا از وسایل خود قرار دهید.

موریانه‌ها به وضوح روی چوبها دیده شده و از آن‌ها تغذیه می‌کنند، بنابراین برای از بین بردن موریانه هیزم و شاخه‌های درخت را حتی المقدور از خانه دور کنید. اگر این قطعات چوب را در نزدیکی وسایل خود نگه دارید با تعداد زیادی موریانه روبه رو خواهید بود. اگر مجبور به نگه داری چوب در خانه هستید، همیشه آن را خشک نگه دارید. این کار حمله موریانه‌ها را کاهش می‌دهد. اگر مجبور هستید از چوب استفاده کنید آن را با پرمترین پوشش دهید.

موریانه چوب

۴ . شکاف‌ها و ترک‌های خانه را بپوشانید.

به سادگی با مهر و موم کردن پنجره‌ها، درب ها و شکاف‌های اطراف خانه، اولین قدم مطمئن را برای دور شدن از حمله موریانه‌ها انجام داده اید.

  • شکاف‌های اطراف سیم‌کشی‌های برق و لوله‌ها، دیگر راه ورود موریانه به منزل شماست.
  • پوشش درها، پنجره و دالان‌ها را در صورت لزوم بپوشانید.

 

۵ . برای منزل خود برنامه ریزی داشته باشید.

یکی از موثرترین راه‌ها برای در امان نگه داشتن منزل از هجوم موریانه‌ها، ایجاد مانع در اطراف محیط بیرونی خانه شماست. خوشبختانه، اگر خودتان به صورت حرفه ای با محصولاتی مانند Termidor SC و Taurus SC کار می‌کنید هزینه زیادی نخواهید کرد. هردوی این‌ها، حاوی فیپرونیل حشره کش با غلظت یکسان است و به صورت مایع در محیط اطراف منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیپرونیل سمیت کمی دارد و برای مقابله با مورچه‌ها و موریانه‌ها بسیار مفید است.

 


برای خلاص شدن از دست موریانه ها کافیه بر روی لینک زیر کلیک کنید و سرویس سم پاشی منازل پین ورک رو رایگان قیمت بگیرید


۶ . دعا برای رفع موریانه

و این هم یک روش مذهبی برای از بین بردن موریانه!

در نزدیکی محل خوردگی یا زیر درب منزلتان با محلول گلاب و زعفران این دعا را نوشته و دفن کنید. در صورتی که موریانه به اتاقتان نفوذ کرد می‌توانید دعا را زیر فرش قرار دهید .

(( بسم الله الرحمن الرحیم بسم الله و بالله ما دلّهم علی موته الّا دابّه‌ الارض تأکل منسأته فلمّا خرّ تبیّنت الجنّ أن لو کانوا یعلمون الغیب ما لبثوا فی العذاب المهین عزمت علیک یا رمه یا أرضیه الّا ما خرجت من بیت فلان بین فلانه سیری فی البریه طائعه ختمت علیک بسم الله و بآیات الله ما من دابّه الّا هو آخذ بناصیتها انَّ ربّی علی صراط مستقیم فتلک مساکنهم لم تسکن من بعدهم اخرجی یا رمه فما یکون لک أن تسکنی اخرجی انّک من الصّاغرین یا ایها الذین آمنوا لا تکونوا کالَّذین اذوا موسی فبرّأه الله مما قالوا و کان عندالله وجیها فقطع دابر القوم الذین ظلموا و الحمدلله رب العالمین و لا حول و لا قوه‌ الا بالله العلی العظیم )).

امیدواریم این مطلب برای شما سودمند و قابل استفاده بوده باشد. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، با ما در میان بگذارید 🙂

منبع: Wikihow

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش پریسا گلی نیا

درباره نویسنده

پریسا هستم. یک زیست شناس شاعر. زاده یک روز پاییزی برگ ریز. از زمانی که خودم را شناخته ام، می‌نویسم. دلنوشته، شعر، متن ادبی، داستان، مقاله. عاشق تجربه‌های جدید هستم. سفر به ماه را دوست دارم.فانتز‌ی‌ام هم‌ برای ادامه زندگی،‌ زیستن در اعماق اقیانوس‌هاست. همیشه دوست داشتم به جای انسان، ماهی به دنیا بیایم. یک ماهی شاعر. حالا یک انسانم...روی این کره خاکی. دوست دارم برجستگی قلم را روی دستانم حس کنم و بوی کاغذ را در هوای اطرافم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.