آب استخر باید به طور منظم تصفیه شود تا ظاهر تمیز و شفاف خود را حفظ کند. ضدعفونی کردن استخر به طور یک یا دو بار در هفته، نگهداری از فیلتر و نواحی اطراف استخر و همچنین تثبیت سطح مناسب مواد شیمیایی موجود در آب همگی از عواملی هستند که آب را زلال و پاک نگه می‌دارند. مؤثرترین راه برای از بین بردن کدر آب این است که پیش از استفاده از عوامل شفاف کننده استخر را به طور کامل تصفیه کنیم. در این مطلب از پین‌ورک قصد داریم به چگونگی از بین بردن کدر آب بپردازیم و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید و کاربردی باشد.

چگونه به از بین بردن کدر آب بپردازیم؟

بخش ۱

تشخیص مشکل برای از بین بردن کدر آب

 

رنگ آب و شرایط دیوارهای استخر را بررسی کنید.

رشد جلبک، قارچ و رسوبات حاصل از مواد دفعی بدن شناگران همگی می‌توانند سبب کدر شدن آب شوند. اگر آب سبز رنگ است و یا به طور مشهودی به صورت زیستی آلوده شده است از استخر استفاده نکنید و از روش تصفیه‌ای به جهت رفع رشد این عوامل زیستی استفاده کنید.

 کدر آب

 

یک کیت آزمایش استخر بخرید.

این آزمایش باید سطح قلیایی، سختی کلسیم، کلر کلی، آزاد و ترکیب شده، pH و همچنین سیانوریک اسید را بسنجد. این سطوح همگی بر شفافیت، ایمنی و استریل بودن آب استخر مؤثرند. بسیاری از کیت‌های ارزان قیمت تنها pH و سطح کلر آزاد را می‌سنجند که احتمالاً به شما تصویر دقیقی از شرایط شیمیایی آب استخر را نخواهد داد.

کدر آب

 

با استفاده از کیت آب استخر را آزمایش کنید.

دو عاملی که بیشترین نقش احتمالی را در ایجاد آب کدر دارد سطح pH و سختی کلسیم است، اگرچه سطح پایین کلر نیز می‌تواند نشان‌دهنده‌ی آلودگی‌های زیستی باشد.

  • پاک‌کننده‌های جایگزین استخر فاقد کلر همچون برمین می‌توانند با تست DPD آزمایش شوند. سطح کلر را ضربدر ۲.۲۵ کنید. سطوح پیشنهادی کلر نیز باید چند برابر شوند. این تست خاص تحت تأثیر چگالی عنصر پاک کننده قرار می‌گیرد و برمین از این لحاظ چگالی بالاتری دارد.

کدر آب

 

بررسی کنید تا ببینید فیلتر دارای رسوب و یا عملکرد نامتناسب هست یا خیر.

رسوب‌گذاری می‌تواند عملیات فیلتر را مختل کند و سبب ابقای اجزای ریز شود. روش‌هایی که در گذشته برای تمیز کردن به کار برده‌اید ممکن است سبب آسیب دیدن فیلتر شده باشد. اگر پمپ تخلیه استخر با کاهش فشار مواجه شده است می‌تواند نشان‌دهنده‌ی گرفتگی فیلتر باشد.

  • فیلترهایی که دارای بستر ماسه‌ای هستند را از پشت نشویید چراکه این کار می‌تواند تأثیر عملکرد فیلتر را با سست کردن میانه‌ی آن کاهش دهد و ممکن است سبب شود تا مجبور شوید یک فیلتر جدید بخرید.

کدر آب

 

برای از بین بردن کدر آب کف و دیوارهای استخر را تمیز کنید.

هر گونه مواد زائد سست را جاروبرقی بکشید، دیواره‌ها و کف استخر را فرچه بکشید و هرگونه بازمانده‌ی سست و آلوده را جاروبرقی بکشید. فیلتر استخر را به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت روشن کنید تا همه‌ی مواد زائد و شناوری که می‌تواند سبب کدر شدن آب شود از بین برود.

کدر آب

بخش ۲

تصفیه‌ی آب

 

توجه کنید آیا نیاز است فیلتر استخر تعویض شود یا خیر.

اگر فیلتر خوب کار نمی‌کند و یا دارای بستر ماسه‌ای است، روش‌های شست‌وشو از پشت می‌تواند به بخش میانی فیلتر آسیب برساند. ادامه‌ی نگهداری از استخر و همچنین تعمیر جدی اجزای خراب بسیار مهم است. پیش از اینکه تصمیم بگیرید چه قطعه‌ای باید تعویض شود، خطوط و بخش‌های داخلی فیلتر را بررسی کنید.

کدر آب

 

برای از بین بردن کدر آب کف و دیوارهای استخر را تمیز کنید.

هر گونه مواد زائد سست را جاروبرقی بکشید، دیواره‌ها و کف استخر را فرچه بکشید و هر گونه بازمانده‌ی سست و آلوده را جاروبرقی بکشید. فیلتر استخر را به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت روشن کنید تا همه‌ی مواد زائد و شناوری که می‌تواند سبب کدر شدن آب شود از بین برود.

کدر آب

 

آب را به طور شیمیایی تصفیه کنید تا تمام ذرات کوچک انباشته شده تمیز شوند.

ذرات سست کلوئیدی سبب کدر شدن آب می‌شوند. این مواد به هنگام ته‌نشینی و انباشتگی یا طبیعتی ارگانیک (مثل جلبک) و یا طبیعتی معدنی (مثل کلسیم سست) دارند. مواد شیمیایی را با توجه به مقادیر زیر تنظیم کنید و سیستم فیلتر را برای یک روز دیگر پیش از اینکه آب را یک‌بار دیگر تست کنید روشن کنید.

  • کلر آزاد: ۱-۲ ppm
  • کلر ترکیب شده: کمتر از ۰٫۳ پی پی ام
  • pH:2-7.8
  • سطح قلیایی کل: ۸۰-۱۲۰ ppm
  • سختی کلسیم: ۱۸۰-۲۰۰ ppm (مقادیر بیشتر تا حدود ۴۰۰ppm نیز قابل قبول است)

کدر آب

 

میزان pH را با استفاده از ماده‌ی اسیدی کننده تجاری تنظیم کنید و یا با استفاده از بوراکس آن را بازی کنید.

بدون استفاده از محافظ چشم و پوست و ماسک بینی و دهان برای ترکیب اسیدها و یا بازهای قوی با آب استخر اقدام نکنید.

کدر آب

 

اگر سطح کلر ترکیب شده (سطح کلی کلر منهای سطح کلر آزاد) بیش از ۰٫۳ ppm است به استخر شوک وارد کنید.

کلر ترکیب شده، کلر آزادی است که با یک عامل در آب برای ایجاد کلرامین واکنش داده است که این حالت بوی شدید کلر را آزاد می‌کند. کیت‌های شوک استخر می‌توانند میزان کلر را تا ۳۰ ppm افزایش دهند.

  • اگر کیت آزمایش pH شما از کاغذ لیتموس استفاده می‌کند و رنگ بنفش و یا حالت بی‌رنگ را تولید می‌کند، این بدین جهت است که سطح کلر بالا است. کست های آزمایشی معمولی شناساگری که معمولاً تیوسولفات است را دارند که کلر را از بین می‌برد و یک تست دقیق را به دست می‌دهد.
  • مقادیر بالای سیانوریک اسید به عنوان یک عامل تثبیت کننده می‌تواند تأثیر کلر را کاهش دهد و می‌تواند با رقیق شدن کاهش یابد.

کدر آب

 

سطح کلر و برم را برای تثبیت در چند روز آینده بررسی کنید.

نتایج متفاوت مشهود در هر روز نشان از مشکلی در رابطه با کلر است.

سطح سیانوریک اسید را که به عنوان یک تثبیت کننده برای کلر برای جلوگیری از کاهش آن توسط اشعه‌ی ماورا بنفش عمل می‌کند را بررسی کنید. همچنین دستگاه کلرزنی خود را بررسی کنید و یا اینکه بر روی یک دستگاه کلر زنی خوب برای سهولت فرآیند حفظ تثبیت استخر خود سرمایه‌گذاری کنید.

کدر آب

 

سطح کلی قلیایی استخر را با استفاده از سدیم بیفسفات یا میوراتیک اسید تنظیم کنید.

این مواد را به توجه به دستورالعمل موجود بر روی بسته بندی بسته به حجم استخر خود به آب اضافه کنید. این محلول‌ها باید در طول ۶ ساعت پراکنده شوند و عکس‌العمل خود را نشان دهند.

کدر آب

 

با استفاده از نرم‌کننده‌ی آب، سختی آن را تنظیم کنید.

همچنین می‌توانید برای نرم کردن آب سخت از آب نرم‌تر برای رقیق شدن آن استفاده کنید. این محلول‌ها حالت متراکم دارند و در آب‌هایی که کمی قلیایی هستند بهترین عملکرد را دارند و برای اینکه تأثیر کامل آن‌ها مشخص شود به چند روز زمان نیاز دارند. سختی منابع آبی هر محل از منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر تفاوت بسیاری دارد و قدرت و دقت این محصولات می‌تواند توسط یک متخصص نظافت استخر توصیه شود.

کدر آب

 

اگر هیچ‌کدام از این راه‌ها پاسخگو نبود، با توجه به دستورالعمل‌ها از یک شفاف کننده‌ی آب استخر استفاده کنید.

شفاف کننده‌ها محلول‌های متراکمی هستند که به ذرات کلوئیدی آب می‌چسبند و آن‌ها را از حالت معلق خود خارج می‌کنند تا بتوان آن‌ها را با استفاده از جاروبرقی یا فیلتر جداسازی کرد. این مواد شیمیایی فلوکولانت نام دارند و این فرآیند نیز با نام فلوکولاسیون شناخته می‌شود. فیلتر کردن آب را بدون وقفه تا زمانی که آب شفاف و زلال شود ادامه دهید.

کدر آب

 

دوز دوم شفاف کننده را اضافه کنید و یا از شفاف کننده‌ی شیمیایی قوی‌تری استفاده کنید و اگر همچنان آب استخر زلال نیست به روشن نگه داشتن فیلتر ادامه دهید.

به یاد داشته باشید که افزودن بیش از حد شفاف کننده می‌تواند بر خلاف فرآیند شفاف‌سازی عمل کند؛ چراکه در این صورت اجزا به جای اینکه یکدیگر را جذب کنند به دفع هم می‌پردازند و عملکرد شفاف کننده کاهش می‌یابد. دستورالعمل موجود بر روی برچسب را گام به گام اجرا کنید. اغلب در طول یک هفته بیش از دو بار شفاف کننده نیفزایید.

کدر آب

 

سطوح سخت را جاروبرقی بکشید و بسایید تا هرگونه رسوب ته نشین شده‌ی حاصل از فلوکولاسیون از بین برود.

تغییر رنگ و یا زنگ‌زدگی احتمالاً بیشتر نتیجه‌ی سختی آب و تغییرات سطح قلیایی است تا نتیجه‌ی فلوکولانت.

کدر آب

 

در صورت عدم موفقیت پیاپی برای از بین بردن کدر آب، یک متخصص نظافت استخر را خبر کنید.

اینکه روش‌های مختلف پاسخگو نباشند نشان‌دهنده‌ی یک مشکل غیر قابل مشاهده و فرعی است که می‌تواند توسط یک متخصص به طور مؤثرتر و ایمن‌تر تشخیص داده شده و رفع شود. تصفیه‌ی مکرر می‌تواند سبب ناراحتی‌های پوست و غشای مخاطی شناگران شود. اطمینان حاصل کنید که هیچ‌کدام از ابزارآلات تصفیه خراب نیستند و بد کار نمی‌کنند.

در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که برای از بین بردن کدر آب حتما با متخصصان مشورت نمایید و از راهنمایی آن‌ها بهره‌مند شوید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.