خشکی پوست صورت اگر در اثر پیری یا ایجاد یک بیماری پوستی یا عوامل محیطی ایجاد شود، می‌تواند باعث ناراحتی و ایجاد خارش شود. طیف وسیعی از درمان‌ خشکی پوست صورت در خانه وجود دارد اما کدام یک از آن‌ها مؤثرتر است؟
خشکی پوست که به آن xerosis نیز گفته می‌شود پوستی است که در لایه بیرونی خود رطوبت کافی ندارد. در صورت عدم درمان، پوست خشک می‌تواند ترک بخورد و آلوده شود. مرطوب نگه‌داشتن پوست خشک از اهمیت زیادی برخوردار است، اما برخی از درمان‌ها ممکن است هزینه زیادی داشته باشد یا مؤثر واقع نشود.

درمان خشکی پوست صورت با روش‌های خانگی

این مقاله  از پین‌ورک به بررسی داروهای خانگی برای درمان خشکی پوست صورت می‌پردازیم و شواهد علمی در مورد ادعاها را بررسی می‌کنیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید.

درمان خشکی پوست صورت

داروهای خانگی برای خشکی پوست

انواع مختلفی از داروهای خانگی وجود دارد که افراد می‌توانند از آن‌ها برای تسکین خشکی پوست صورت استفاده کنند. بیشتر درمان‌هایی که به آن اشاره می‌کنیم می‌توانند به عنوان مرطوب کننده مورد استفاده قرار بگیرند مگر اینکه کاربرد دیگری داشته باشد. بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده‌ها بعد از حمام و قرار دادن آن بر روی پوست برای مدتی مشخص است.

۱ . روغن دانه آفتابگردان

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که روغن دانه آفتابگردان هنگام استفاده به عنوان مرطوب کننده بر روی بازوی افراد شرکت کننده، هیدراتاسیون (آبرسانی – افزایش رطوبت) را بهبود می‌بخشد. همان مطالعه نشان داد روغن زیتون در واقع به لایه شاخی پوست آسیب می‌رساند و نشان می‌دهد که همه روغن‌های طبیعی برای استفاده به‌عنوان مرطوب کننده مناسب نیستند.

پوست صورت

۲ . روغن نارگیل

روغن طبیعی دیگری که برای درمان خشکی پوست صورت به خوبی عمل می‌کند، روغن نارگیل است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که روغن نارگیل به‌اندازه ژله نفتی برای درمان پوست‌های خشک ایمن است و بسیار مؤثر واقع می‌شود. مشخص شد که به طور قابل توجهی هیدراتاسیون پوست را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش تعداد لیپیدها (چربی‌ها) در سطح پوست می‌شود. در تحقیقات ۲۰۱۶ نشان داده شده است که روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب اشباع شده است و دارای خاصیت نرم کنندگی است. خاصیت نرم کنندگی، چربی یا روغنی است که با پر کردن شکاف‌ها در پوست خشک، به عنوان مرطوب کننده عمل می‌کند و باعث صاف و نرم شدن آن می‌شود.

۳ . حمام جو دوسر

جو دوسر یکی دیگر از مواد طبیعی است که می‌تواند به درمان خشکی پوست صورت کمک کند. اضافه کردن پودر جو دوسر به پودر حمام (جهت استفاده از وان) یا استفاده از کرم‌هایی که حاوی جو دوسر هستند می‌تواند به بهبود پوست خشک کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که جو دوسر دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی هستند و نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند به درمان خشکی پوست صورت کمک کند.

۴ . نوشیدن شیر

شیر هم می‌تواند به درمان خشکی پوست صورت کمک کند، اما لازم به استفاده از آن به طور مستقیم بر روی پوست صورت نیست. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که رژیم غذایی شامل شیر می‌تواند باعث رفع خشکی پوست شود. این مطالعه بر روی موش‌ها نشان داد که یکی از چربی‌های موجود در شیر به نام فسفولیپید، باعث تقویت لایه شاخی پوست در موش‌ها می‌شود. تحقیقات بیشتری لازم است تا متوجه تأثیر نوشیدن شیر بر پوست انسان شویم.

۵ . عسل

مروری بر تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که برخی مطالعات مفید بودن عسل را برای بسیاری از انواع بیماری‌های پوستی نشان داده‌اند.

مطالعات مختلف نشان داده است که نقش‌های عسل عبارت‌اند از:
• مرطوب کننده
• شفا دهنده
• ضد التهاب
همه این موارد خصوصیات ایده آل بودن عسل را در درمان خانگی و برای درمان خشکی پوست صورت نشان می‌دهد. این ماده کاملاً طبیعی را می‌تواند به طور مستقیم روی پوست خود بمالید.

پوست صورت

۶ . ژله نفتی

ژله نفتی که روغن معدنی نیز شناخته می‌شود، سال‌هاست که به عنوان مرطوب کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۷ محققان دریافتند که لایه شاخی پوست در افراد مسن بعد از استفاده از ژله نفتی بهبود می‌یابد. این یافته‌ها استفاده از ژل‌های نفتی برای درمان خشکی پوست صورت را تأیید می‌کند، بخصوص زمانی که افزایش سن، عامل خشکی پوست باشد.

۷ . آلوئه ورا

براساس یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۳، ژل آلوئه ورا می‌تواند به درمان خشکی پوست صورت کمک کند. فردی که دارای پوست خشک روی دست یا پاهایش است، می‌تواند از ژل آلوئه ورا در ناحیه آسیب دیده استفاده کند و روی آن ناحیه را با جوراب یا دستکش بپوشاند. گاهی افراد ترجیح می‌دهند این کار را قبل از رفتن به رختخواب انجام دهند و ژل را در تمام شب روی پوست خود باقی بگذارند. اگر در ناحیه دیگری از بدن دارای پوستی خشک هستید، از ژل آلوئه ورا بر روی محل مورد نظر استفاده کنید و اجازه دهید ژل روی آن محل برای مدت‌زمانی مشخص باقی بماند تا تأثیر گذار باشد.

پوست صورت

جلوگیری از خشکی پوست

استفاده مرتب از نرم‌کننده‌ها و مرطوب کننده‌ها بعد از حمام کردن به جلوگیری از خشکی پوست کمک می‌کند. افراد همچنین می‌توانند با جلوگیری از مواردی که باعث خشکی یا سوزش می‌شوند از خشکی پوست جلوگیری کنند، از جمله:

  • خاراندن پوست
  • اصلاح با تیغ کند یا بدون ژل اصلاح
  • زیاد حمام کردن
  • فشار زیاد وارد کردن به پوست هنگام خشک‌کردن با حوله
  • استحمام در آب خیلی گرم
  • استفاده از لوسیون‌های الکل دار
  •  پوشیدن لباس‌های چسبان
  • تماس مکرر با مواد شوینده
  •  تماس با حرارت مستقیم بخاری یا آتش
  • قرار گرفتن در معرض بادهای شدید، بدون پوشاندن پوست

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید!

اگر عوامل محیطی یا پیری علت خشکی پوست نباشد، ممکن است خشکی پوست افراد در اثر بیماری پوستی باشد. اگر شخصی به این مورد مشکوک است، باید در این رابطه با پزشک صحبت کند.

پوست صورت

اگر داروهای خانگی و مرطوب کننده‌های تجاری باعث کاهش خشکی پوست نمی‌شود، ممکن است فرد مجبور شود در مورد درمان‌های بدون نسخه با داروساز صحبت کند. مرطوب نگه داشتن پوست مهم است و افراد هر چه سریع‌تر باید پوست خشک را درمان کنند. در صورت عدم درمان، پوست خشک منجر به موارد زیر می‌شود:

  • دانه‌های قرمز پوستی
  • خون ریزی
  •  عفونت باکتریایی

قرمزی، تورم یا چرک ممکن است یک عفونت باکتریایی باشد. اگر فردی احساس می‌کند به عفونت پوستی مبتلا شده است، باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما مراجعه به پزشک متخصص در صورت حل نشدن مشکل با روش‌های طبیعی است، اما معمولا درمان خشکی پوست صورت با این راه حل‌ها امکان پذیر است.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.