موتورسیکلت وسیله نقلیه هیجان‌انگیزی است که به شما این امکان را می‌دهد که آزادانه در جاده موتورسواری انجام دهید و از نهایت سرعت البته با رعایت قوانین و مقررات لذت ببرید، با این حال روش و اصول اولیه کنترل موتور سیکلت برای سوار شدن بسیار ضروری است. شما باید یک دوره آموزشی موتورسیکلت را طی کرده و در صورت نیاز در منطقه خود مجوز موتورسواری را دریافت کنید. قبل از شروع رانندگی با موتورسیکلت حتما وسایل ایمنی را از جمله کلاه ایمنی را خریداری کرده و با نحوه رانندگی با موتورسیکلت خود آشنا شوید. باکمی وقت و تمرین، شما آماده خواهید بود تا با موتورسیکلت خود در جاده‌های برون شهری سفر کنید.

در این مطلب از پین‌ورک با موتورسواری به طور کامل آشنا می‌شوید. امیدوارم از مطلب برای شما مفید باشد.

درخواست نظافتچی منزل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

بخش اول|دریافت گواهی‌نامه

۱ . ثبت‌نام در یک دوره آموزشی موتورسیکلت

امروز خیلی راحت با یک سرچ ساده در اینترنت می‌توانید از دوره‌های آموزشی موتورسیکلت در نزدیکی محل زندگی خود اطلاع پیدا کرده و در دوره‌های آموزشی آن ثبت نام و شرکت کنید. در این کلاس اصول و روش رانندگی ایمن با موتور سیکلت را به شما آموزش می‌دهند. این کلاس‌ها صرفا کلاس‌های تئوری نیست، شما با یک موتور سیکلت رانندگی خواهید کرد.

  • در صورتی که به گواهینامه موتورسیکلت نیاز دارید حتما باید در این کلاس‌ها شرکت کرده و پس از طی کردن دوره‌های آموزشی گواهینمانه خود را دریافت کنید این کلاس‌ها چند روز بیشتر از یک کلاس بدون مجوز طول می‌کشند؛ اما شما پس از پایان مجوزهای مناسب برای رانندگی با موتور سیکلت را دریافت خواهید کرد.
  • قوانین رانندگی موتورسیکلت باتوجه به مکان زندگی شما متفاوت است. برای تعیین پیش‌نیازهای لازم برای دریافت مجوز با بخش محلی خود درزمینهٔ وسایل نقلیه مشورت کنید. در ایالات‌متحده، گرفتن گواهینمامه موتورسیکلت، شما باید ۱۵ یا ۱۶ سال داشته باشید.

موتورسواری

۲ . در صورت لزوم امتحان کتبی و آزمون بینایی را پشت سربگذارید

زمان آزمون را برای بهترین زمان ممکن برنامه‌ریزی کنید. آزمون کتبی مفاهیم اساسی و قوانین جاده‌ای را پوشش می‌دهد درحالی‌که آزمون بینایی مشخص می‌کند که آیا بدون عینک می‌توانید رانندگی کنید یا نه. قبل از امتحان عملی موتورسیکلت، باید ابتدا امتحان کتبی را بگذرانید.

  • برای دریافت گواهی‌نامه گذراندن امتحانات کتبی و عملی لازم است.
  • سؤالات مربوط به امتحان کتبی شامل اطلاعات ایمنی، اصول و روش رانندگی با موتورسیکلت و نحوه عملکرد موتورسیکلت شما است. شما باید با نحوه کار موتورسیکلت خود آشنا باشید همینطور و قوانین منطقه شما یکی دیگر از فاکتور های تاثیر گذار در دریافت گواهینامه می‌باشد. حتما  کتابچه راهنمای موتورسیکلت خود را بخوانید تا با نکات ایمنی، قوانین و مقررات آشنا شوید.

موتور سواری

۳ . برای گرفتن گواهی‌نامه، آزمون را بگذرانید

زمان آزمون کتبی را می‌توانید خودتان برنامه ریزی کنید. تمام مراحل احتیاطی را که قبلاً آموخته‌اید را بگذرانید. پس از گذراندن امتحان، می‌توانید هزینه ثبت‌نام برای گواهی‌نامه خود را بپردازید البته این مورد بستگی به قوانین محل زندگی شما دارد و در همه نقاط یکسان نیست.

  • امتحان عملی موتورسیکلت شامل کنترل موتورسیکلت همچنین سوارشدن آهسته در یک دایره و الگوی مارپیچ است. قبل از امتحان حتماً این تکنیک‌ها را تمرین کنید.
  • در طول امتحان، حواستان به اطراف خود باشد و همیشه زیر حد مجاز سرعت حرکت کنید.
  • بسته به موقعیت مکانی شما، این کار را می‌توانید در بخش وسایل نقلیه موتوری یا با یک گواهینامه شخص ثالث انجام دهید.
  • در ایالات‌متحده، اگر کمتر از ۱۶ سال دارید برای دریافت گواهی‌نامه خود باید گواهی راهنمایی را ۱۲ ماه نگه‌دارید.

موتور سواری

۴ . موتورسیکلت خود را ثبت کنید

به‌منظور ثبت موتورسیکلت خود به بخش مورد نظر در محل در زندگی خود در امور وسایل نقلیه موتوری مراجعه کنید. شما باید اسم خود را برای موتورسیکلت خود ثبت کنید و همچنین هزینه لازم را پرداخت نمایید. ضمن ثبت موتورسیکلت خود، سایر مشخصات موردنیاز خود رامی‌توانید  به‌صورت آنلاین بررسی و ثبت کنید.

موتورسواری

۵ . موتورسیکلت خود بیمه کنید

برای اینکه به‌طور قانونی در برخی مناطق رانندگی کنید، باید بیمه داشته باشید. برای مطلع شدن از اینکه آیا به بیمه احتیاج دارید، با آیین‌نامه بیمه‌ای محل زندگی خود آشنا شوید.

موتورسواری

۶ . موتورسیکلت خود را برسی کنید که آیا در شرایط رانندگی است یا خیر

فشار هوای لاستیک موتور خود را با فشارسنج لاستیک بررسی کنید و در صورت کم بودن آن‌ها را پرکنید. به سطح مایع و روغن ترمز خود نگاه کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها به‌درستی پرشده‌اند. برای چک کردن لنت و زنجیره‌های ترمز خود، مطمئن شوید که آن‌ها فرسوده یا زنگ‌زده نیستند. به هیچ وجه سوار موتور سیکلتی که دچار نقص فنی است نشوید زیرا ممکن است جان خود را به خطر بیندازید.

  • چراغ‌های خود را روشن کنید تا مطمئن شوید که هیچ‌کدام از لامپ‌ها سوخته نیستند.

موتور سواری

بخش دوم|لباس مناسب

۱ . خرید کلاه ایمنی

آسیب‌دیدگی براثر حوادث رانندگی، برای موتورسواران خطرناک و در برخی موارد کشنده است و کلاه ایمنی می‌تواند خطر آسیب را تا حد زیادی کاهش دهد. یک کلاه ایمنی با پوشش کامل پیدا کنید که دارای یک دید کلی باشد که دید شمارا محدود نمی‌کند تا بتوانید از محیط اطراف خودآگاه باشید. اطمینان حاصل کنید که کلاه محکم در اطراف سر شما قرار می‌گیرد تا سر شما ایمن بماند. به دنبال برچسب وزارت حمل‌ونقل (DOT)یا کمیسیون اروپایی (ECE)باشید تا ببینید که آیا کلاه ایمنی شرایط لازم برای سواری ایمن را برآورده می‌کند یا خیر.

  • در هنگام کم بودن میدان دید در شب، هنگام سوارشدن کلاه ایمنی با روکش رنگی بپوشید.
  • کلاه ایمنی معمولاً دارای سیستم تهویه است بنابراین سر شما در هوای گرم خنک خواهد ماند.
  • نیازی نیست که در همه مکان‌ها هنگام سوارشدن، کلاه ایمنی بپوشید. برای اطلاع، قوانین محلی خود بررسی کنید.

موتور سواری

۲ . یک ژاکت کتانی از جنس محکم بپوشید

کاپشن‌های ساخته‌شده از چرم یا یک ماده مصنوعی قوی، بهترین کار را برای بیشترین محافظت انجام می‌دهند. کاپشن‌هایی با زره‌های سبک‌وزن را بر روی شانه‌ها و آرنج‌های خود بپوشانید تا در صورت تصادف در معرض آسیب‌دیدگی قرار نگیرید.

  • یک ژاکت پیدا کنید که دارای پارچه بازتاب‌کننده نور باشد، بنابراین برای رانندگان دیگر قابل‌مشاهده‌تر خواهید بود. از نوار بازتابی در قسمت جلویی، پشتی و بازوهای ژاکت خود استفاده کنید.

موتور سواری

۳ . از شلوارهای بلند استفاده کنید تا از پاهای خود محافظت کنید

در صورت سقوط، شلوار از پای شما محافظت می‌کند. برای داشتن بهترین محافظت هنگام سوارشدن بر موتورسیکلت خود، یک جنس ضخیم‌تر مانند جین بپوشید.

  • برای محافظت از شلوار، شلوارهای چرمی را روی شلوار خود بپوشید.

موتور سواری

  1. چکمه و دستکش را انتخاب کنید

چکمه‌هایی باپاشنه‌های کوتاه بگیرید تا در هیچ جای موتور گیر نکنند. مطمئن شوید که دستکش همه انگشتان شمارا پوشانده است و چکمه‌ها بالای مچ پا هستند. یک ماده بدون لغزش را که از دوام بالایی برخوردار باشد مانند چرم پیدا کنید که نگه‌داشتن فرمان موتورسیکلت خود را در هر شرایط آب و هوایی آسان‌تر می‌کند.

  • بندهای داخل چکمه خود را ببندید تا آن‌ها به هر چیزی آویزان نشوند و گیر نکنند.
  • دستکش نه‌تنها هنگام سوارشدن یا هنگام تصادف از دستان شما محافظت می‌کند بلکه به جلوگیری از خشک شدن پوست شما نیز کمک می‌کند.

موتور سواری

قسمت سوم| آموزش کنترل موتورسیکلت خود

۱ . گاز را در قسمت سمت راست موتورسیکلت خود پیدا کنید

گاز را روی دست راست موتور خود بیابید. گاز سرعت موتورسیکلت را کنترل می‌کند. برای زیادشدن سرعت موتور، گاز را به سمت خود بچرخانید.

موتور سواری

۲ . ترمزهای بالای دسته راست و نزدیک پای راست خود را پیدا کنید

ترمز چرخ جلو را در بالای گاز پیدا کنید. شما اغلب از ترمز جلو استفاده می‌کنید. درحالی‌که روی موتور خود نشسته‌اید، ترمز چرخ عقب را با پای راست خود پیدا کنید. اهرم را فشار دهید تا ترمز را درگیر کنید.

  • بیشتر قدرت متوقف شدن شما از ترمز تایر جلو شما ناشی می‌شود.
  • اگر اهرمی را در نزدیکی پای راست خود برای ترمز چرخ عقب نمی‌بینید، باراهنمای مالک خود برای موتورسیکلت خود مشورت کنید تا بدانید کنترل‌های خاص در کجا یافت می‌شود.

موتورسواری

۳ . با کلاچ و ترمز آشنا شوید

بیشتر موتورسیکلت‌ها گیربکس دستی هستند و باید با شتاب و کاهش سرعت، به بالا یا پایین جابجا شوید. کلاچ در بالای فرمان سمت چپ است؛ و شبیه به دسته کنترل ترمزهای شما خواهد بود. ترمز را در جلوی پای چپ خود پیدا کنید و آن را با اهرم بالا و پایین کنترل کنید.

  • موتور خود را با استفاده از کیک پشت خود در حالت خلاص نگه ندارید و وقتی از آن استفاده نمی‌کنید. معمولاً خلاص بین دنده اول و دوم یافت می‌شود.
  • بسیاری از موتورسیکلت‌ها با الگوی تغییر “۱ پایین، ۵ به بالا کار می‌کنند. از پایین‌ترین به بالاترین، چرخ‌دنده‌ها معمولاً به حالت اول، خلاص، دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم حرکت می‌کنند.

آموزش موتورسواری

قسمت چهارم|تمرین فن‌های رانندگی

۱ . سوار موتورسیکلت خود شوید

موتور خود را از سمت چپ ببندید و روی فرمان سمت چپ نگه‌دارید. هر دوپایتان را روی زمین صاف کنید و در صندلی موتور خود بنشینید.

آموزش موتورسواری

۲ . موتور خود را روشن کرده و بگذارید حدود ۱ دقیقه کار کند

کلید را به‌گونه‌ای بچرخانید که روشن شود و سوئیچ را بر روی فرمان سمت راست خود روشن کنید. قبل از زدن دکمه که معمولاً در زیر سوئیچ است، کلاچ را نگه‌دارید و بگذارید موتور روشن باشد تا هنگام موتورسواری گرم باشد و به‌درستی کار کند.

  • همیشه روی داشبورد موتورسیکلت خود به مقیاس سنج نگاه کنید تا از خلاص بودن آن اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، دنده را هنگام نگه‌داشتن کلاچ در وضعیت خلاص تنظیم کنید.
  • اگر کلاچ خود را در هنگام روشن کردن موتورسیکلت خود نگه‌دارید مانع از حرکت موتور در صورت عدم خلاص بودن آن می‌شود.

آموزش موتورسواری

۳ . چراغ‌های جلو را روشن نگه‌دارید و از راهنما استفاده کنید

کنترل‌های چراغ‌های جلو را پیداکرده و راهنماهایی را که معمولاً در فرمان سمت چپ قرار دارند، پیدا کنید. هر وقت در جاده‌های پرجمعیت سوار می‌شوید از آن‌ها استفاده کنید تا رانندگان دیگر بتوانند شمارا ببینند.

  • اگر موتور شما راهنماهای چرخشی ندارد، باید از راهنماهای دستی استفاده کنید. دست چپ خود را مستقیماً به بیرون بچسبانید تا به‌موازات زمین باشد، کف آن رو به پایین باشد تا چرخش سمت چپ را نشان دهد. آرنج سمت چپ خود را خم‌کنید تا ساعد شما در حالت ۹۰٫ درجه نسبت به بدن شما باشد )که باید به‌موازات زمین باشد(و مشت خود را ببندید تا یک چرخش از راست داشته باشید.

آموزش موتورسواری

۴ . چرخ ها را حرکت دهید و به‌آرامی موتور خود را سوار شوید

پای چپ خود را طوری قرار دهید که پاشنه پا روی پدال باشد و انگشتان پا نزدیک اهرم باشد. کلاچ را به پایین نگه‌دارید و با فشار دادن به پایین با پای چپ خود، به دنده اول تغییر دهید. موتور شما بدون فشار دادن گاز به‌محض اینکه کلاچ را به‌آرامی آزاد می‌کنید، به‌تنهایی حرکت می‌کند. تمرین خود را حفظ کنید تا تعادل خود را با سرعت کم پیش ببرید. در صورت از دست دادن کنترل، دست خود را روی ترمز نگه‌دارید.

  • اگر در یک قسمت جدا از جاده یا یک پارکینگ که دارای ترافیک کمی است تمرین کنید، لازم نیست نگران سایر رانندگان باشید. اگر خیلی سریع کلاچ‌ها را رها کنید، ممکن است موتور را خاموش کنید. اگر این اتفاق افتاد، به حالت خاموش برگردید و موتور خود را دوباره روشن کنید.

آموزش موتورسواری

۵ . کلاچ را فشار داده و دنده‌ها را با پای چپ خود تغییر دهید

وقتی احساس راحتی بیشتری درحرکت می‌کنید، گاز را بیشتر فشار دهید؛ کلاچ را آزاد می‌کنید تا سرعت بیشتری پیدا کند. هنگامی‌که بیش از ۵ مایل در ساعت بروید، گاز را رها کنید، کلاچ را فشار دهید و نوبت را به سمت خلاص به سمت دنده دوم بکشید. هنگامی‌که موتورسیکلت را جابجا کردید، کلاچ را رها کنید و دوباره گاز دهید.

  • با افزایش سرعت خود، باید به دنده‌های بالاتر بروید. با کاهش سرعت، به دنده پایین بروید. هنگامی‌که کلاچ خود را فشار می‌دهید، حتماً گاز را رها کنید.

آموزش موتورسواری

۶ . با فشار دادن فرمان در طرف مقابل به جلو بچرخانید

به‌جای اینکه مستقیم به جلو نگاه کنید، به مسیری که می‌چرخید نگاه کنید. برای چرخش چپ، فرمان سمت چپ را به سمت خود نزدیک کنید و فرمان راست را به جلو بکشید. برای چرخش راست، فرمان راست را به سمت خود بکشید و چپ را به جلو بکشید.

  • اگر چرخش را خیلی تیز کنید، باعث افتادن شما می‌شود.

موتورسواری

۷ . کاهش سرعت را تمرین کنید

هنگامی‌که گاز را آزاد می‌کنید، کلاچ را به‌آرامی بکشید و ترمز جلو را فشار دهید تا کند شود. پای خود را روی ترمز عقب قرار دهید و کمی فشار دهید تا کند شود. پس توقف، پای چپ خود را روی زمین گذاشته و پای راست خود را روی ترمز عقب نگه‌دارید.

  • اگر سوار شدید، موتور خود را به حالت خلاص قرار دهید.
  • ترمز جلویی را فشار ندهید وگرنه چرخ‌های خود را قفل کرده و باعث لغزندگی یا تصادف می‌شود.

موتورسواری

۸ . به سمت جاده‌های پرجمعیت‌تر حرکت کنید

ازآنجاکه با اصول اولیه سوارشدن و کنترل موتورسیکلت خود احساس راحتی بیشتری می‌کنید، روی جاده‌هایی باکمی شلوغی کمتر تمرین کنید. در هنگام موتورسواری حواستان به رانندگان دیگر نیز باشد.

  • پس از تغییر دنده دوم، دیگر نیازی به تغییر دنده اول نیست تا اینکه به یک توقف کامل برسید.
  • رانندگی با موتورسیکلت لذت خود را دارد اما به شرطی که دارای گواهی‌نامه باشید و دوره یادگیری و تمرین آن را گذرانده باشید.

موتور سواری


مقالات مرتبط :


در این مطلب از پین‌ورک به طور کامل با موتورسواری آشنا شدید. امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.