نصب سقف کاذب توسط قلاب آویز که وسیله‌ای برای نصب لوستر است انجام می‌شود. البته قلاب آویز گاهی جهت آویزان کردن گیاهان زینتی هم استفاده می شود.

برای اینکه قلاب آویز بتواند وزن لوستر یا گلدان را تحمل کند باید به خوبی در سقف محکم شود. خود قلاب تحمل وزن بیشتری را هم دارد ولی چنانچه عملیات نصب سقف کاذب و اتصال قلاب آویز به درستی نصب نشود، لوستر با ارزشتان نقش زمین خواهد شد. نصب قلاب آویز کار دشواری نیست ولی قطعا قلق هایی دارد که در حین کار متوجه آن خواهید شد. برای نصب سقف کاذب و  قلاب آویز در سقف پین ورک راه حل‌های ساده‌ای را پیشنهاد می‌کند.

درخواست نصب لوستر

بهترین متخصص با کمترین قیمت

۱- وزن جسمی که به قلاب آویز می‌شود را در نظر بگیرید

اگر قلاب آویز سقوط کند، این امکان وجود دارد که کسی صدمه ببیند یا یکی از لوازم خانه گران بهایتان دچار آسیب شود. اگر قصد دارید یک گیاه را آویزان کنید، در نظر بگیرید که وزن گلدان پس از آبیاری سنگین تر خواهد شد. لوسترهای بزرگ و گلدان های بزرگ وزن بیشتری دارند که می بایست از قبل در نظر داشته باشید.

قلاب آویز و نصب لوستر

۲- سطح زیر کار را برای نصب سقف کاذب و قلاب آویز در نظر بگیرید

یک قلاب معمولی در شیار مارپیچ نصب می شود برای ایجاد این شیار ابزار مناسب که بتواند مارپیچ های ریز یا بزرگ تری را ایجاد کند نیاز دارید. درل های برقی یا دستی برای نصب قلاب آویز مناسب هستند ولی این روش برای زمانی طراحی شده است که نصب قلاب آویز مستقیما به چوب یا رول پلاک پلاستیکی داخل یک دیوار آجری، بتونی و… ، پیچ می شود.

در برخی از موارد جنس سقف مناسب نصب قلاب آویز مارپیچی نیست که در این صورت باید از قلاب آویز پروانه ای برای نگهداری اشیا سنگین‌تر استفاده کرد. بسیاری از قلاب ها برای نصب دیوارکوب هایی نظیر تابلوهای کم وزن مناسب تر هستند، اما نباید از آن ها در سقف استفاده کرد. نصب قلاب در سطوح مختلف هم ترفندهایی دارد و که باید به آن توجه کرد.

نصب قلاب آویز در سقف چوبی

روش نصب سقف کاذب و قلاب آویز در سقف چوبی

  1. برای آویختن یک وسیله یا گیاه از سقف تنها روش امن استفاده از قلاب آویز، برای محکم کردن آن درون چوب است.
  2. نزدیک ترین تیرچه یا تیرآهن به محل نصب مورد نظرتان را پیدا کنید و دستورالعمل ها برای استفاده صحیح را دنبال نمایید.
  3. مته ای انتخاب کنید که آنقدر کوچک باشد تا سوراخی کوچکتر از رول پلاک ایجاد نماید. برای این کار رول پلاک را پشت مته نگه دارید. اگر رول پلاک به خوبی قابل دیدن از پشت مته بود، اندازه مناسب است. بسیار مهم است که زیاد سوراخ را باز نکنید تا شیارهای رول پلاک به دیواره ها گیر کنند.
  4. نقطه اتصال، جایی که قبلا مشخص کرده اید را با مته به اندازه دو برابر رول پلاک سوراخ کنید.
  5.  برای نصب قلاب آویز ، پیچ مخصوص را داخل قلاب قرار دهید.
  6. پیچ قلاب را داخل سوراخ آنقدر بچرخانید تا زمانی که قلاب یا پایه آن محکم به سقف فشار داده شود.
  7. هنگامی که قلاب به خوبی در سقف محکم شد، آن را با نیرویی بیشتر از وزن چیزی که قرار است به قلاب آویخته شود، به سمت پایین بکشید تا قدرت تحمل فشار قلاب را آزمایش کنید.
  8. اگر قلاب از جا در آمد، مجددا محل نصب مناسبی پیدا کرده و سوراخ جدیدی با یک مته کوچکتر ایجاد نمایید و قلاب را نصب کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که موقع آزمایش استحکام قلاب، از جای خود خارج نشود.
  9. برای نگهداشتن زنجیر یا سیم لوستر ها ممکن است نیاز به نصب سقف کاذب و نصب قلاب آویز دیگر باشد.
  10. برای این کار محل های مناسب دارای تیرآهن را پیدا کنید و همان روش توضیح داده شده را برای نصب قلاب آویز بعدی تکرار کنید.

صب قلاب آویز در سقف کاذب

روش نصب قلاب آویز در سقف کاذب

سقف کاذب یک سازه کم ضخامت است که با فاصله کمی روی سقف اصلی نصب می شود. امکان استفاده از پیچ و رولپلاک در سقف کاذب نیست و در واقع فضای خالی پشت این متریال مانع از استحکام رولپلاک می شود. نصب قلاب آویز پروانه ای برای مهار وزن لوستر انتخاب مناسب تری است.

  1. اگر هیچ داربست (نصب روی دیوار) یا تسمه با تیرآهنی (نصب روی سقف) وجود نداشته باشد، از روش “مهره” استفاده می شود. در این روش باید رول پلاک را روی قلاب نصب کنید و مهره تا جایی چرخانده می شود که دو یا سه دور تا انتهای پیچ قلاب باقی بماند. از مهره استفاده می شود تا بال ها بتوانند در شیارهای رول پلاک گیر کنند. این همان روشی است که برای آویختن اشیا از سقف استفاده می شد. اما هنگامی که از این شیوه استفاده می شود، فقط اجسم با وزن کم می توانند به قلاب آویخته شوند.
  2. هنگامی که بال ها را مقابل شیارهای رول پلاک نگه داشته اید، اندازه سوراخی که برای جای دادن مهره در آن مناسب است را تعیین کنید. اندازه سوراخی حدودا نصف اندازه مهره برای نصب قلاب آویز مناسب است.
  3. سقف را تنها به اندازه ای سوراخ کنید که بتوانید در بخش کاذب نفوذ کنید.
  4. بال ها را نگه داشته و مهره را کاملا درون سوراخ ایجاد شده فشار دهید. قلاب را به سمت زمین کشیده و مطمئن شوید بال ها باز شده اند. در حالی که قلاب را به آرامی به سمت پایین می کشید، آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.
  5. قلاب را تا زمان چسبیدن بخش انتهایی آن به سقف بپیچانید تا محکم شود.
  6. این کار را برای هر تعداد قلاب مورد نیاز خود تکرار نمایید.

نصب لوستر یا گلدان روی قلاب

نصب لوستر یا گلدان روی قلاب آویز

نصب قلاب آویز در سقف تازه شروع کار است. اکنون باید یک امنیت قلاب را بررسی کنید. هیچکس دوست ندارد لوستر گرانقیمت و یا گلدان محبوبش از سقف به پایین افتاده، متلاشی شود. از طرفی افتادن اشیا سنگین می تواند موجب آسیب به لوازم دیگر شود. پس این موارد را حتما بررسی کنید.

  1. وسیله یا گیاه تازه آبیاری شده خود را به قلاب آویزان کنید و دست خود را زیر آن نگه دارید. زیرا ممکن است از ظرفیت تحمل قلاب، مصالح سقف یا روش نصب قلاب سنگین تر باشد. مراقب افتادن احتمالی گلدان باشید و حتما دستتان را برای حمایت در زیر گلدان قرار دهید.
  2. هنگامی که مطمئن شدید سقف وزن وسیله را تحمل می کند، هر زنجیر، سیم برق و سایر قسمت های اضافی را نیز نصب کنید.
  3. به طور مرتب آویز و سقف را بررسی کنید تا دچار مشکلاتی مانند تبله کردن یا ترک خوردن قسمت های اطراف قلاب و… نشده باشد. اگر مشکلی پیدا کردید، فورا پیشگیری های لازم و تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید.

اگر تجربه ای در زمینه نصب سقف کاذب یا نصب قلاب آویز و یا نصب لوستر دارید با ما در میان بگذارید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش افسانه رجب پور

درباره نویسنده

افسانه هستم نوشتن برای من یک تفریح دوست داشتنی است که همه وقتم را پر کرده است. کشف ناشناخته ها و آموختن مطالب جدید همیشه برایم شیرین است. به نظرم در عصر ارتباطات و تکتولوژی هنوز هم نوشتن بهترین راه ارتباطی است.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    احمدی از کرج 27-08-2019

    سلام عالی بود ممنون از راهنماییی شما

    احمدی از کرج 27-08-2019

    سلام ممنون از راهنمایی شما موفق باشید

      افسانه رجب پور 30-09-2019

      سلام دوست عزیز? ممنون از نظر لطفتون.

    ریحانه 11-03-2020

    سلام،من یه تاب دارم که باید از سقف آویزون بشه حداکثر صدکیلو رو میتونه تحمل کنه و سقف ریزش نکنه؟

      افسانه رجب پور 03-04-2020

      سقفتون از چه نوعی هست؟