نگهداری گیاهان آپارتمانی : با رشد آپارتمان نشینی و محدود شدن خانه های ویلایی و حیاط دار در این هیاهوی زندگی شهرنشینی شاید ما را به این فکر بیندازد که در فضای خانه خود گیاهان خانگی نگهداری کنیم که هم در تزئین و دکوراسیون منزل جذابیت ایجاد میکند و هم در روحیه انسان که باعث نشاط و سرزندگی میشود، از آنجایی که نگهداری گیاهان در منزل کار آسانی است اما باید دقت کرد چه نوع گیاهی خریداری کنیم و چگونه از آن نگهداری کنیم، در ادامه برای بیشتر اطلاعات داشتن از نگهداری گیاهان آپارتمانی نکاتی را یادآوری کردیم که اجرای آن را به شما توصیه میکنیم.

نور گیاه

در خانه جایی را انتخاب کنید که نور خورشید کافی باشد. گیاهان برای فتوسنتز نیاز به نور خورشید دارند. کیفیت، طول مدت و شدت نور همه بر رشد یک گیاه موثرند. اگر گیاهانتان به نور مستقیم خورشید دسترسی ندارند، چراغ های فلورسنت به عنوان جایگزین برای برخی از گیاهان مفید هستند. ۱۲-۱۶ ساعت نور در روز برای گیاهان گلدار و ۱۴-۱۶ ساعت نور در روز برای گیاهان شاخ و برگدار لازم است.

نور گیاه آپارتمانی

رطوبت گیاه

خاک گلدان را مرطوب، نه خیس نگه دارید. اگر خاک خیلی خشک و یا بیش از حد آبیاری شود، به ریشه گیاه آسیب می زند و از رشد گیاه جلوگیری می کند. در برخی از موارد، آبیاری خیلی کم یا بیش از حد نیز می تواند گیاه را نابود کند. گیاهان پربرگ، با برگ های ضخیم بیشتر از گیاهان با برگهای مومی یا چرمی به آب نیاز دارند. نوع گیاه را تعیین کنید، و دستورالعملهای مربوط به آبیاری مربوطه را رعایت کنید. اگر در ته گلدان آب هست، بیش از حد گیاه را سیراب کرده اید. اگر خاک کمرنگ شده و یا ترک خورده گیاه را آبیاری کنید. گیاهان آبدار به دوره های خشکی بین آبیاری نیاز دارند.

آبیاری گیاه

انگشت خود را در خاک فرو کنید تا دریابید رطوبت در زیر سطح چگونه است. اگر انگشتتان تا یک بند در خاک فرو رفت، گیاه به آب بیشتری نیاز دارد. اگر خاک مرطوب بود، لازم نیست آبیاری کنید. اگر خشک بود احتمالا باید به آن آب بدهید. باز هم، این از یک گیاه به گیاه دیگرمتفاوت است. این شرایط برای بسیاری از گیاهان نه برای همه آنها درست است. نشانه های آبدهی بیش از حد شامل پوسیدگی ریشه و عدم رشد قسمتهای در حال رشد می شود. نشانه های کم آبی عبارتند از رشد آهسته برگ، لبه های برگ خشک و قهوه ای و برگ های پایین تر زرد و فر خورده شده.

آبیاری گیاه آپارتمانی

 

عوامل موثر در آبیاری گیاه

از آب با دمای اتاق استفاده کنید. ۶۸ درجه فارنهایت یا ۲۰ درجه سانتی گراد بهترین درجه حرارت برای آبیاری است. آب بیش از حد گرم به ریشه آسیب زده و به آن شوک وارد میکند، و آن را کلا نابود میکند. آب بیش از حد سرد باعث به خواب رفتن گیاه می شود، که هر پوشش گیاهی موجود و آینده را خفه خواهد کرد. از رطوبت سنج دستی برای اطمینان ازآبدهی مناسب در سطح خاک استفاده کنید. رطوبت سنجها دقیق ترین راه برای سنجش میزان آب گیاهان می باشند.

انتخاب گلدان گیاه

گلدانی انتخاب کنید که زهکشی خوبی داشته باشد. میزان زهکشی در گلدان خیلی مهم است چرا که در این صورت، آبیاری بیش از حد یا کم به گیاه صدمه نمی زند. مطمئن شوید که سوراخ زهکشی در پایین گلدان وجود داشته باشد. به خاطر داشته باشید که موادی مانند پلاستیک، فلز و شیشه کمتر از سرامیک یا خاک رس آب جذب می کنند.

گلدان گیاه آپارتمانی

میزان رطوبت گیاه

یک مرطوب کننده بخرید و استفاده کنید. هوای خشک برای گیاهان خاصی مانند کاکتوس خوب است، اما بسیاری از گیاهان، به خصوص گیاهان منطقه حاره به رطوبت نیاز دارند. یک مرطوب کننده اتاق با بخور سرد انتخاب کنید تا از راه هوا نه از شاخ و برگ و یا گل، به اندازه کافی رطوبت برای گیاه فراهم کند. پژمردگی، برگهای قهوه ای و غنچه هایی که کم رشد می کنند، نشانه کمبود رطوبت هستند.

هرس کردن گیاه

به طور منظم گیاه خود را هرس کنید. گیاهان باید در فواصل زمانی مختلف هرس شوند. گیاهی که هرس نشود از کنترل خارج می شود، و ریشه های گیاه می توانند از گلدان هم بزرگ تر شوند. مرتب گیاه را هرس کنید تا نیاز به کاشت مجدد نباشد. شاخه ها و ساقه های مرده را قطع کنید چون می توانند در جذب اشکال به وجود آورند. گیاهان نسبتا به آرامی خود را با محیط اطراف انطباق می دهند، پس بهتر است گیاهان خود را خیلی جابجا نکنید. گیاه را نیز، جایی نگذارید که تغییرات شدید در درجه حرارت وجود دارد. حرکت ناگهانی یک گیاه از یکجای تاریک به یکجای پرنور اثر منفی بر روی گیاه می گذارد.

هرس کردن گیاه آپارتمانی

مقاله مرتبط:

 

کود دادن به گیاه

به گلدان گیاه کود بدهید. گیاهان خانگی به منظور زنده ماندن نیاز به مواد مغذی هم از خاک و هم از کود دارند. اگر گلدان گیاه را عوض نکنید، و یا مواد مغذی جدید به خاک اضافه نکنید، گیاه در نهایت می میرد. گیاه اول به نیتروژن، سپس به فسفر، و در نهایت به پتاسیم احتیاج دارد. تفاله چای یا قهوه را پای گلدان نریزید. این کار مگسها را به گیاه می کشاند تا گیاه خانگی را بخورند. قند موجود زمینه مناسبی برای پرورش این حشرات نیز هست. اضافه کردن قهوه به گیاهان خوب نیست، انجام این کار برای گیاهانی که تحمل اسیدی کم دارند می تواند کشنده باشد.

اطلاعات عمومی درباره گیاه

طبقه بندی گیاه خود را بشناسید. با وجود انواع دایره المعارف های آنلاین می توانید که جزئیات مربوط به هر نوع خاصی از گیاه، مثل سطوح توصیه شده رطوبت، دستورالعمل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، و راهنماهای آبیاری را ببینید. از آنجا که گیاهان بسیار متفاوت هستند، پیدا کردن ایده آلهای گیاه مهم است. گیاهان برچسب نام رایج و علمی شان را دارند. در غیر این صورت، از گلفروش بپرسید.

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.