انتخاب رنگ مناسب برای اتاق‌ها هم می‌تواند در زیبایی خانه اثر بگذارد و هم می‌تواند در خلق‌وخو و روحیات شما تاثیر بگذارد. حتی ممکن است پس از مدتی رنگ اتاق خوابتان دل شما را بزند و بخواهید آن را تغییر دهید. با خواندن این مطلب شما می‌توانید به راحتی اتاق‌تان را به رنگ دلخواه درآورید و انتخاب مناسبی برای رنگ اتاق داشته باشید. رنگ کردن دیوار و اتاق خواب کار سختی نیست، فقط کافی است به نکات زیر توجه کنید.

در این مطلب از پین‌ورک در مورد رنگ کردن دیوار و اتاق خواب خواهید خواند. با ما همراه باشید.

درخواست نقاشی ساختمان

بهترین متخصص با کمترین قیمت

چطور باید شروع به رنگ کردن اتاق یا خانه کنیم؟

۱ . آماده کردن اتاق

۱ . ۱ . مرحله اول

قبل از شروع به رنگ کردن دیوار ابتدا وسایل اتاق‌تان را جمع‌وجور کنید تا هم کارتان را راحت‌تر انجام دهید و هم وسایل اتاق رنگی نشوند. برای رنگ کردن اتاق خواب، وسایل را به اتاق دیگر منتقل کنید و برای رنگ کردن پذیرایی که اثاثیه جای بیشتری می‌گیرند، آن‌ها در مرکز اتاق جمع کنید و روی آن‌ها را با یک پارچه بزرگ یا نایلون بپوشانید. کف اتاق را نیز با یک پارچه‌ی بدون مصرف یا روزنامه بپوشانید تا بعد از تمام شدن کار مجبور به تمیز کردن زمین و وسایل‌تان نباشید.

رنگ کردن دیوار اتاق

۱ . ۲ . مرحله دوم

دیوارهای اتاق را تمیز کنید. تمیز کردن دیوارها اهمیت بسیاری دارد این‌کار باعث می‌شود تا پس از رنگ زدن، رنگ روی دیوار بهتر به نظر آید. مثلا دیوارهای آشپزخانه را باید از بخارات چربی پاک کنید و دیوارهایی که سمت پنجره قرار دارند، آلودگی‌ها و دوده‌های زیادی روی سطح آن‌ها قرار می‌گیرد و حتما باید تمیز شوند. سپس خراشیدگی‌ها و سوراخ‌ها که بخاطر میخ‌ و آویزان کردن تابلو و آینه یا چشمه‌های نوری دیواری ایجاد شده است را، باید با بتونه پر کنید و با سمباده سطح صاف و یک دستی را ایجاد کنید.

رنگ کردن دیوار اتاق

۱ . ۳ . مرحله سوم

همیشه پس از رنگ زدن دیوار‌ها، اطراف پنجره‌ها رنگی می‌شوند. برای جلوگیری از این مورد با استفاده از چسب یا روزنامه سطح آن‌ها را بپوشانید تا رنگی نشوند. با استفاده از آچار پیچ گوشتی، پریزهای برق را از دیوار جدا کنید تا راحت‌تر اطراف پریزها را رنگ کنید.

رنگ کردن دیوار

۲ . رنگ مورد نظر را انتخاب کنید

انتخاب رنگ دیوار اغلب مشکل است این‌که چه رنگی بیشتر به اتاق‌تان می‌آید یا ترکیب چه رنگ‌هایی مناسب اتاق است. حتی در مواردی دیده شده است که پس از انتخاب رنگ و نشستن آن روی دیوار، جذابیت خود را از دست داده است. برای انتخاب رنگ باید به چند نکته توجه کنید. اولین نکته این است که میزان نورگیری اتاق‌تان را در نظر بگیرید. نکته‌ی دوم میزان بلندی یا کوتاهی دیوارها و اندازه اتاقتان است.

انتخاب رنگ اتاق خواب

اگر اتاق نورگیری خوبی ندارد و اندازه‌ی اتاق به میزان کافی بزرگ نیس بهتر است رنگ‌های روشن و سرد را برای رنگ کردن دیوار اتاق انتخاب کنید. اگر هم اتاق به میزان کافی بزرگ است و از نورهای طبیعی نیز بهره می‌برد، می‌توانید از رنگ‌های تیره‌تر و گرم استفاده کنید. رنگ‌های تیره عمق بیشتری به فضای اتاق می‌دهند و رنگ‌های روشن احساس راحتی بیشتری را بوجود می‌آورند.

رنگ کردن دیوار اتاق خواب

اگر هم بین چندتا رنگ تردید دارید، با توجه به اینکه قیمت رنگ‌ها زیاد نیست می‌توانید چند نمونه از آن‌ها تهیه کنید و در مساحت کم روی دیوار امتحان کنید و رنگ آن‌ها را هم در روز و هم در شب امتحان کنید و ببینید که کدام رنگ رنگ ایده‌آل برای دیوارهای شما است.

۳ . حجم رنگ مورد نیاز را تخمین بزنید

حتما بعد از انتخاب رنگ مورد نظر حجم رنگ‌تان را تخمین بزنید. اندازه دیوارها و این‌که هر دیوار را یک‌بار می‌خواهید رنگ بزنید یا لازم است، دو دست یا بیشتر رنگ بزنید. با توجه به این موارد می‌توانید حجم رنگ‌تان را محاسبه کنید.

رنگ کردن دیوار اتاق خواب

۴ . رنگ کردن دیوار اتاق‌ها

روش‌های زیادی برای رنگ کردن دیوارهای اتاق وجود دارد. یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها این است که یک رنگ رقیق از رنگ مورد نظر تهیه کنید و تمام دیوارها را با این رنگ پوشش دهید. پس از گذشت مدت زمان مشخصی، رنگی با غلظت مناسب از رنگ مورد نظر تهیه کنید و برای بار دوم، دیوارها را رنگ کنید. خشک شدن دیوارها به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارت‌اند از میزان غلظت رنگ، سرعت عمل رنگ کردن، میزان جریان هوا، کیفیت رنگ و دمای اتاق. در آخر باید رنگ دیوارها یک‌دست و باکیفیت باشد.

رنگ کردن دیوار اتاق خواب

پس از رنگ کردن و خشک شدن رنگ برروی دیوارها مواردی وجود دارد که از کیفیت و شفافیت رنگ دیوار اتاق کم می‌کند. مثلا شستشوی زیاد و بیش از حد دیوارها، برخورد ضربه به دیوار هم باعث آسیب به دیوار و هم رنگ آن می‌شود، شومینه‌ها یا اجاق گاز یا بخاری و دیوارهایی که در معرض مستقیم نور خورشید یا جریان هوا وجود دارند هم زودتر دچار آسیب و کاهش کیفیت می‌شوند.

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک برای خانه

بسته به سلیقه می‌توانید برای رنگ کردن دیوار از رنگ روغنی یا رنگ پلاستیکی استفاده کنید. رنگی که از آن استفاده می‌کنید باید شما را راضی نگه دارد و شما را خسته نکند. رنگ‌های روغنی خیلی راحت‌تر از رنگ‌های مات تمیز می‌شوند و ماندگاری بیشتری روی دیوار اتاق دارند و ویژگی آن‌ها این است که روی دیوار سایه روشن ایجاد می‌کنند که ممکن است خیلی‌ها از این نوع رنگ خوششان نیاید. رنگ‌های مات، تمیز کردن سختی دارند و ماندگاری و مقاومت کمتری دارند و زودتر آسیب میبینند ولی مشکل سایه روشن را دیگر ندارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که رنگ روغنی را با رنگ مات با هم استفاده کنید.

وسایل رنگ آمیزی اتاق

برای رنگ کردن دیوار به وسایلی نیاز داریم تا کار را راحت‌تر و بهتر انجام دهیم. بهتر است قبل از رنگ کردن اتاق موارد زیر را تهیه کنید.

پیچ گوشتی

برای باز کردن کلید و پریزها

رنگ کردن دیوار اتاق خواب

چسب کاغذی

برای پوشاندن لبه‌های پنچره و چهارچوب‌ها و هر سطحی که می‌خواهیم از رنگی شدن محفوظ بماند.

رنگ کردن دیوار

کاردک بتونه کاری

برای رفع پوسته پوسته‌های دیوار و پر کردن سوراخ‌ها و ترک‌ها با استفاده از بتونه

رنگ کردن اتاق خواب

سنباده

برای صاف کردن سطح بتونه کشیده شده و یکدست کردن دیوار

رنگ کردن اتاق خواب

پارچه گردگیری

تمیز کردن و گرفتن گرد و خاک سطوح سمباده کاری شده با استفاده از پارچه‌ی گردگیری

رنگ کردن اتاق خواب

قلم مو

رنگ آمیزی با قلم مو زمان بیشتری نسبت به غلتک‌های رولی می‌برد. برای رنگ کردن گوشه و کنارها و چهارچوب‌های پنجره و سطوح کوچک و قرنیزها بهتر است از قلم مو با سایز مناسب استفاده کنید. سایز قلم مو بسته به سطح مورد نظر می‌تواند اندازه‌های مختلفی داشته باشد. قلم‌موها از سایز ۰٫۵، ۱، ۱٫۵ … تا ۴ اینچ موجود است. در خرید قلم‌مو هم دقت کنید. استفاده از قلم‌موی با کیفیت در نتیجه و کیفیت کار تاثیر می‌گذارد. دو نوع قلم برای رنگ کردن وجود دارد.

رنگ زدن دیوار

  • قلم‌موی پلاستیکی که برای رنگ‌های لاتکس استفاده می‌شود.
  • قلم‌موی طبیعی که برای رنگ‌های روغنی استفاده می‌شود. از این قلم‌مو برای رنگ‌های لاتکس که پایه آب دارند استفاده نکنید چون موهای طبیعی آن، آب را به خود جذب می‌کند و باعث کج شدن موهای قلم می‌شود.

غلتک

هنگام رنگ کردن دیوار، قبل از استفاده از غلتک حتما آن را تمیز کنید. این غلتک‌ها به کار سرعت می‌بخشد و برای سطوح بزرگ مثل سقف و دیوارهای بزرگ عالی است. غلتک‌هایی که از مواد پشمی تهیه می‌شوند رنگ بیشتری را روی دیوار بجا می‌گذارند و هم برای رنگ‌های روغنی و هم رنگ‌های لاتکس قابل استفاده هستند. سایز این غلتک‌ها از ۵ سانتی متر تا ۲۵ سانتی متر موجود است و بسته به انداز‌ه‌ی سطح می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

رنگ کردن دیوار اتاق خواب

نکات روانشناسی در مورد انتخاب رنگ اتاق

رنگ‌ها می‌توانند روحیات و حالت‌های درونی شما را شرح بدهند. این رنگ‌ها از رنگ لباسی که می‌پوشید تا رنگ قاب گوشی و حتی انتخاب رنگ دیوار اتاق‌تان قابل تشخیص است. از نظر روان‌شناسی فضای اتاقی که خودتان انتخاب کردید هم می‌تواند به مرور زمان روحیات و خلق‌وخوی شما و حتی کیفیت خواب شما تاثیر بگذارد.

رنگ کردن دیوار اتاق خواب

  • انتخاب رنگ آبی و سبز و در کل رنگ‌های سرد و روشن برای اتاق خواب انتخاب بسیار خوب و ایده‌آلی است. این رنگ‌ها احساس آرامش و خونسردی در شما بوجود می‌آورند و فشار خون را پاییین می‌آورند و در کیفیت خواب شما اثر خوبی می‌گذارند.

رنگ زدن دیوار اتاق خواب

  • انتخاب رنگ بنفش برای اتاق خواب، انتخاب مناسبی نمی‌باشد. این رنگ باعث می‌شود شما خواب عمیق و باکیفیت نداشته باشید و حتی در مواردی باعث می‌شود بیشتر کابوس ببینید.

رنگ کردن دیوار اتاق خواب

  • انتخاب رنگ قرمز برای اتاق خواب حس هیجان انگیز و بی‌قراری را بوجود می‌آورد و باعث افزایش فشار خون می‌شود. اتاق‌خواب معمولا جایی برای استراحت و تجدید انرژی است اما انتخاب این رنگ برای دیوارها باعث می‌شود که شما خواب عمیقی نداشته باشید. این رنگ بر خلق‌وخوی شما اثر می‌گذارد و می‌تواند شما را عصبی و پرخاشگر کند.

رنگ کردن اتاق خواب

 

در این مطلب از پین‌ورک در مورد نحوه‌ی رنگ کردن دیوار و اتاق خواب و روانشناسی رنگ‌ها و تاثیر آن‌ها بر کیفیت خواب را مطالعه کردید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد 🙂

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    زهرا مرادی 19-04-2020

    عالی عاشقشم

      ملیحه احمدی 07-06-2020

      سپاس دوست عزیز