پرش درون یک استخر خوب و خنک، راه بسیار مناسبی برای فرار از گرمای تابستان است. اگرچه، شنا کردن در یک استخر کثیف باعث کاهش میزان لذت از آب و درنتیجه خارج شدن مردم از استخر می‌شود. لکه‌ها به طور طبیعی سطح استخر را فرا می‌گیرند و برای خلاص شدن از آن‌ها به مراقبت همیشگی و منظم نیاز دارد. گاهی اوقات خلاص شدن از شر آن‌ها بسیار آسان است، اما زمان‌هایی هم وجود دارد که پاک کردن آن‌ها به کاری بیشتر از مالیدن دیواره‌ی استخر نیاز است. لکه‌های روی دیوار یا کف استخر شنا می‌تواند در اثر فلزات موجود در آب استخر یا توسط یک ماده ارگانیک که در استخر باقی مانده است، ایجاد شود. اولین سرنخ شما برای تشخیص کثیفی استخر، بررسی رنگ آن است، سپس باید به دنبال روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر باشید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر می‌پردازیم و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما جالب و کاربردی باشد.

نحوه‌ی تشخیص و رفع هرگونه کثیفی و لکه از درون استخر

روش اول

 

۱٫برای طبقه‌بندی علت، به رنگ لکه‌ی موجود درون استخر نگاه کنید.

لکه‌هایی با رنگ‌های مختلف ممکن است درون استخر تشکیل شوند و تشخیص دادن اینکه آن لکه و کثیفی چه رنگی دارد، شما را در جهت صحیح رفع مشکل هدایت می‌کند. بسته به علت تشکیل لکه، شما به یک برنامه‌ی منحصربه‌فرد برای حذف آن نیاز خواهید داشت:

  • دو دسته‌ی اصلی لکه‌ها، لکه‌های فلزی و ارگانیک هستند که در رنگ‌های متنوعی به وجود می‌آیند.
  • این ترکیبات رنگی شامل سبز-قهوه ای، قرمز-آبی، آبی-سبز-سیاه، سبز-قهوه ای-قرمز، صورتی مایل به قرمز، یا قهوه ای-سیاه-بنفش است. تشخیص دهید که این لکه، ترکیبی از کدام رنگ‌ها می‌باشد.

 

۲٫مراقب لکه‌های ارگانیک در کف استخر خود باشید.

این لکه‌ها معمولاً در اثر برگ‌ها، دانه‌ها، جلبک‌ها، کرم‌ها، بقایای جانوران و یا دیگر بقایای ارگانیک ایجاد می‌شوند که اگر اجازه دهید بر سطح استخر بنشینند ممکن است باعث باقی ماندن لکه در کف استخر شما شوند. اگر این بقایا بلافاصله برداشته نشوند، به سمت کف استخر فرو می‌روند و شروع به پوسیده شدن می‌کنند. خوشبختانه از بین بردن لکه‌های ارگانیک آسان است. توجه به این نکات از روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر به شمار می‌رود.

  • لکه‌های ارگانیک معمولاً سبز، قهوه‌ای یا مایل به آبی بنفش هستند. اگر بتوانید بقایای ارگانیک مانند برگ‌ها را در کف استخر ببینید، در آن صورت تشخیص لکه‌های ارگانیک آسان خواهد شد.
  • اگر مشکوک هستید که لکه‌ی موجود یک لکه‌ی ارگانیک است، مقدار کمی کلرین را بر روی سطح آن بریزید؛ لکه‌های ارگانیک به وسیله‌ی یک برس نرم، به راحتی در کلرین حل می‌شوند درحالی‌که لکه‌های فلزی همچنان باقی می‌مانند.

کثیفی داخل استخر

 

۳٫مراقب لکه‌های معدنی یا فلزی باشید.

این مواد ممکن است به طور ناخواسته از داخل چاه آب یا خوردگی درون لوله‌های مسی به استخرها وارد شوند. اکسیده شدن لوله‌ی مسی تنها به اندازه یک سکه‌ی پنی، می‌تواند باعث ایجاد یک لکه‌ی بزرگ شود. انواع مختلفی از فلزات مانند مس، زنگ‌زدگی، منگنز و آهن، می‌توانند مخفیانه وارد استخر شما شوند. اگر لکه‌ای به رنگ زنگ آهن در زیر نردبان استخر مشاهده کردید، به احتمال زیاد با یک لکه‌ی فلزی مواجه هستید و برای مواجهه با این مشکل، باید نردبان را نیز بررسی کنید. برای پیدا کردن تغییر رنگ، کنار نردبان، اطراف زهکشی و زیر لبه‌های استخر را بررسی کنید تا روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر را به طور موثری بیابید. لکه‌هایی که قهوه‌ای مایل به قرمز یا خیلی تیره به نظر می‌رسند، به طور معمول با فلزات موجود در آب استخر شما مرتبط هستند.

  • فلزاتی که معمولاً باعث ایجاد لکه در استخر می‌شوند آهن، منگنز و مس هستند. لکه‌های مسی، ناشی از یونیزه شدن و زنگ زدگی لوله‌های مسی و برنجی است. این امر منجر به لکه‌های آبی، سبز، سبز آبی، سیاه یا بنفش تیره خواهد شد. لکه‌های فلزی، ناشی از مخزن آب و زنگ زدگی لوله‌ها و لوازم درون مسیر استخر می‌باشد که باعث ایجاد لکه‌های زنگ‌زده‌ای به رنگ قهوه‌ای، خاکستری و یا سبز مایل به قهوه‌ای خواهد شد. منشاء لکه‌های منگنزی مخزن آب است که باعث ایجاد لکه‌های صورتی، قهوه‌ای تیره، سیاه یا بنفش خواهد شد. لکه‌های کلسیمی ناشی از گچ، ملاط و یا توده‌ی کلسیم هیپو کلرید می‌باشد که باعث ایجاد کریستال‌های سفیدرنگ می‌گردد.
  • اگر با یک لکه‌ی فلزی سروکار دارید، این نکته مهم است که منشأ آن را دقیقاً مشخص کنید تا بتوانید به درستی آن را از بین ببرید.
  • یک علت شایع برای لکه‌های مسی به رنگ سبز آب، عدم تعادل اسیدیته‌ی آب است. PH پایین و میزان کلرین زیاد باعث جدا شدن مس از مبدل حرارتی آب استخر می‌شود. حفظ تعادل مناسب آب، از گسترش لکه‌های فلزی جلوگیری می‌کند.

کثیفی داخل استخر

۴٫به دنبال کمک یک متخصص برای یافتن روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر باشید.

اگر می‌خواهید که از بین بردن لکه‌های استخر خود را به یک متخصص واگذار کنید، از سایت Yellow Page استفاده کنید تا متخصصان و شرکت‌های مربوط به حوزه‌ی استخر را پیدا کنید. شما باید از آب استخر خود یک نمونه تهیه کنید و آن را به محل شرکت مورد نظر ببرید تا آن‌ها آب استخر شما را آزمایش کنند؛ با این کار، نوع و میزان شیئی که باعث ایجاد لکه شده است مشخص می‌شود. سپس متخصص می‌تواند یک ماده افزودنی مخصوص را برای از بین بردن لکه‌های فلزی شما پیشنهاد کند.

کثیفی داخل استخر

 

۵٫مطمئن شوید که برای تشخیص از یک نمونه آب مناسب استفاده می‌کنید.

از یک فنجان یا بطری تمیز استفاده کنید و آن را وارونه نگه دارید تا دهانه رو به روی کف استخر باشد. آن را کاملاً زیر آب برده و آن را به سمت راست بچرخانید تا نمونه آب جمع شود. بطری را به هیچ وجه در نزدیکی فواره و یا شیر آب پر نکنید. بهتر است نمونه‌ی مورد نظر را از وسط استخر تهیه کنید. اگر نمونه‌گیری از وسط استخر امکان‌پذیر نبود تا جایی که می‌توانید خود را به وسط استخر نزدیک کنید تا نتیجه‌ی آزمایش، بیشترین دقت را داشته باشد.

کثیفی داخل استخر

 

۶٫اطمینان حاصل کنید که آزمایشات کامل فلزات را به عنوان بخشی از آزمایش‌های منظم خود انجام می‌دهید.

آزمایش رایگان، تنها فلزات جدا نشده از هم را اندازه‌گیری می‌کند، اما آزمایش کل (total)، تمام فلزات موجود در آب استخر شما را اندازه‌گیری می‌کند.

کثیفی داخل استخر

 

۷٫برای تست آب در خانه از نوار‌های آزمایش استفاده کنید.

از وسط استخر خود یک نمونه آب بگیرید. پس از نمونه‌گیری از آب، یک نوار تست خشک را به سرعت در آب فرو کنید. بدون تکان دادن اضافی آب، آن را به مدت ۱۵ ثانیه در هوا نگه‌دارید. در این صورت، رنگ نوار‌ها تغییر می‌کند و برای متوجه شدن وضعیت هر رنگ، باید آن را با راهنمای پشت بطری نوار‌ها تطبیق دهید. انواع مختلفی از نوار‌های تست وجود دارد و می‌توان برای کارهای متفاوتی از آن استفاده کرد اما تنها چیزی که باید با این نوار‌ها اندازه‌گیری کنید، میزان PH آب، میزان قلیایی بودن و کلرین درون آن است و این روش یکی از روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر است.

  • حداقل یک‌بار در هفته از نوار‌های آزمایش استفاده کنید. هر ماه یک نمونه از آب استخر را به مغازه‌ی استخر محلی‌تان ببرید تا آن را به طور تخصصی بررسی کند؛ مخصوصاً زمانی که استخر خود را باز و بسته می‌کنید.

کثیفی داخل استخر

 

۸٫از یک جعبه‌ لوازم آزمایش مایعات استفاده کنید.

تعداد زیادی از جعبه‌ لوازم پیشرفته برای آزمایش مایعات وجود دارد، اما برای یک استخر خانگی، می‌توانید از جعبه‌های آزمایش PH، کلرین، فنول رد و OTO chlorine استفاده کنید. جعبه‌های آزمایش می‌توانند بسیار دقیق باشند اما از طرفی، شما نیز باید بتوانید نتایج حاصل از آن را به خوبی تجزیه‌وتحلیل کنید. برای مثال، زمانی که یک ماده‌ی شیمیایی درون این جعبه را وارد نمونه آب استخر خود می‌کنید، رنگ آن تغییر می‌کند و شما باید با توجه به راهنمای پشت بسته، از طریق میزان تیره و یا روشن شدن آب، تشخیص دهید که مشکل چیست و چه راهکاری برای حل آن باید در پیش بگیرید. مراقب باشید، رمز گشایی رنگ‌ها و سایه‌های رنگی مختلف ممکن است دشوار باشد.

  • کلرین OTO، یک ماده‌ی شیمیایی است که میزان کل کلرین را اندازه‌گیری می‌کند. این مایع زردرنگ است و در هنگام اضافه کردن آن به نمونه آب، هرچه رنگ آب زرد‌تر باشد، نشان‌دهنده‌ی کلرین بیشتری است.
  • فنول رد یک ماده‌ی شیمیایی قرمز رنگ است که برای آزمایش تراز PH آب، آن را به یک نمونه‌ی کوچک آب اضافه می‌کنید. پس از اضافه کردن، هرچه قدر رنگ آب قرمز‌تر بود، یعنی تراز PH بالاتر است.
  • دیدن محدوده‌ی پایین رنگ‌ها با استفاده از یک جعبه آزمایش مایعات، کار دشواری است. مطمئن شوید که هنگام آزمایش از یک پس زمینه سفید استفاده می‌کنید تا نتایج آزمایش، بیشترین دقت ممکن را داشته باشد.

کثیفی داخل استخر

 

۹٫مشخص کنید که آیا منبع تغذیه‌کننده‌ی آب شما مشکل دارد یا خیر.

اگر استخر شما توسط یک چاه یا چشمه تغذیه می‌شود، قبل از پر کردن استخر، آب آن را مستقیماً آزمایش کنید. اگر مشخص شد که آب آن دارای مقدار زیادی فلز می‌باشد، استخر خود را تا حدود ¼ و یا ½ عمق آن خالی کنید و سپس آب بدون فلز را وارد آن کنید. پس از ۴۸ ساعت آب استخر خود را به گردش درآورده و آن را دوباره آزمایش کنید؛ اگر همچنان غلظت فلزات در آن بالا بود، روند را دوباره تکرار کنید.

  • اگر منبع آب شما مشکلی نداشته باشد، آنگاه به‌احتمال‌زیاد، فلزات موجود در آب استخر‌تان، در نتیجه‌ی خوردگی فلزات ایجاد شده‌اند. تمام تجهیزات استخر را از نظر خوردگی بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ‌گونه فلزی به درون آب استخرتان نشت نمی‌کند.

کثیفی داخل استخر

روش دوم

رفع کثیفی‌های ارگانیک با روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر

 

۱٫مواد آلی را از سطح استخر خود بردارید.

به طور معمول، لکه‌های رنگی قهوه‌ای مایل به سبز به چیزی ارگانیک، مانند جلبک یا برگ‌هایی که در کف استخر مانده‌اند مربوط می‌شود. این مواد باید به عنوان بخشی از رفع مشکل و روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر، از سطح استخر برداشته شوند. از بین بردن لکه‌های ارگانیک کار سختی نیست اما با گذشت زمان، این لکه‌ها به رنگ‌های تیره و یا قهوه‌ای روشن تبدیل می‌شوند که قادر به حذف آن نخواهید بود. تغییر رنگ قهوه‌ای به آهستگی اتفاق می‌افتد و در مرحله‌ی اول ممکن است متوجه آن نشوید.

  • اگر درختانی دارید که در بالای استخر شما قرار دارند، مراقب برگ‌ها، شاخه‌ها یا میوه‌هایی باشید که ممکن است در آب فرو رود. برای تمیز کردن زباله‌ها می‌توانید از یک کفگیر استخر استفاده کنید.
  • هرگونه کثیفی ارگانیک را که در کف استخر شما قرار می‌گیرد، باید با استفاده از یک دستگاه مکش استخر (pool vacuum) از بین برد. شما می‌توانید دستگاه مکش دستی و یا نوع اتوماتیک آن را که از یک سنسور استفاده می‌کند، به کار گیرید.

کثیفی داخل استخر

 

۲٫استخر خود را با اسید بشویید.

برای از بین بردن لکه‌های دائمی، تمام آب استخر خود را خالی کنید و کف آن را با اسید بشویید تا به بهترین روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر اقدام کرده باشید؛ البته برای این کار، کف استخر باید دارای لایه‌ی پلاستری باشد. این کار را نمی‌توان به صورت مداوم انجام داد چراکه با هر با شستن کف استخر با اسید، یک لایه‌ی نازک از آن جدا می‌شود. این کار را می‌توانید هر ۵ سال یک‌بار انجام دهید تا کف استخرتان به زیبایی بدرخشد.

کثیفی داخل استخر

 

۳٫مواد شوینده‌ی آنزیمی و یک برس تمیزکننده‌ی سفت را امتحان کنید.

این کار می‌تواند به سرعت لکه‌های قهوه‌ای مایل به سبز را که در اثر مواد ارگانیک به وجود آمده است، از بین ببرد. شاید بخواهید که از یک سری مواد شیمیایی که پایه‌ی آن‌ها آنزیم است استفاده کنید. آنزیم‌های طبیعی استخر، تمام لکه‌های ناشی از مواد ارگانیک را به راحتی از بین می‌برد و از طرفی مانند مواد شیمیایی زننده، به لایه‌ی رویی کف استخر آسیب نمی‌رساند. اگر لکه‌های استخر در اطراف خط آب ایجاد شده باشد، این اتفاق به دلیل شناور بودن مواد آلی در بالای آن است و آنزیم‌ها با سرعت بخشیدن به واکنش‌های شیمیایی، ترکیبات آلی و همچنین روغن‌ها را می‌شکنند و مانع از ساخت مواد آلی دیگر شده و عملاً به خودی خود باعث ناپدید شدن لکه‌های ارگانیک می‌گردند. پس از این کار کل استخر را بروس بکشید تا مطمئن شوید هیچ‌گونه لکه‌ای باقی نمی‌ماند.

کثیفی داخل استخر

 

۴٫از کلرین استفاده کنید و به دنبال روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر باشید

لکه‌های ارگانیک در اثر کلرینه کردن آب استخر، به شدت مورد تهاجم قرار می‌گیرند؛ پس از آن برای ایجاد اطمینان کامل، کل استخر را بروس بکشید. برای این کار می‌توانید از یک بروس با دسته‌ی بلند استفاده کنید تا به تمام نقاط استخر دسترسی داشته باشید. مقداری کلرین را به طور مستقیم بر روی لکه‌های دلخواه بریزید تا بلافاصله از بین بروند. مراقب باشید که این کار را تنها برای استخر‌های پلاستری (گچی) انجام دهید و از اجرا کردن این طرح بر روی استخر‌های وینیلی خودداری کنید چراکه باعث از بین رفتن الگوی لایه‌ی سطحی آن می‌گردد.

  • آب را آزمایش کنید تا مطمئن شوید میزان قلیایی بودن PH آن، دقیقاً در جایی که باید باشد، است. تراز PH باید بین ۷٫۴ تا ۷٫۶ و میزان قلیایی بودن آن بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ ppm (در میلیون)، باشد.

کثیفی داخل استخر

 

۵٫لکه‌های موضعی را با استفاده از اسید موریاتیک و یک برس تمیزکننده، از بین ببرید.

با دقت مقداری اسید را درون یک لوله‌ی PVC ریخته و بر روی لکه‌های موجود در دیواره‌های استخر بریزید. مراقب باشید؛ اگر لکه‌ی موجود بر روی دیوار استخر کم‌رنگ باشد، پس از انجام عملیات ممکن است رنگ آن ناحیه از استخر را از بین برده و یک لکه‌ی سفید به جا بگذارد.

  • پس از استفاده از محصول از بین برنده‌ی لکه و روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر، حتماً درون آب استخر از مقدار کافی کلر استفاده کنید تا پس از آن دیگر لکه‌های جلبکی در استخرتان ایجاد نشود.

کثیفی داخل استخر

 

۶٫از مواد شیمیایی زننده و ساینده استفاده نکنید.

از یک برس خشن و پرز دار استفاده کنید تا بتواند بین درزها و شکاف‌ها قرار گیرد. دو نوع مختلف از این برس‌ها وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. یکی برای استخرهای بتنی و دیگری برای استخر‌های وینیلی؛ بنابراین قبل از خرید حتماً دقت کنید که به کدام‌یک نیاز دارید. وقتی‌که یکی از آن‌ها را تهیه کردید، آنگاه می‌توانید از آن‌ها در جهت بیرون کشیدن کثیفی‌هایی استفاده کنید که دسترسی به آن‌ها دشوار است.

کثیفی داخل استخر

روش سوم

از بین بردن لکه‌های فلزی و استفاده از روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر

 

۱٫برای خلاص شدن از هر گونه‌ لکه‌ی فلزی در استخر، اقدامات صحیح انجام دهید.

گزینه‌ی اول، تهیه محصولات از بین برنده‌ی لکه‌های فلزی و قرار دادن آن‌ها در یک سبد استخر (basket skimmer) می‌باشد. این کار، اولین قدم در جهت از بین بردن لکه‌های فلزی موجود در استخر شماست و به شما در کنار سایر اقدامات کمک خواهد کرد. این سبد‌ها در سایز‌ها مختلفی عرضه می‌شوند و درجات استحکام متفاوتی را ارائه می‌دهند. از یک متخصص استخر بپرسید که کدام نوع از آن‌ها برای شرایط شما و روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر مناسب است.

کثیفی داخل استخر

 

۲٫تمام تجهیزات و ماشین‌آلات نزدیک آب استخر را خاموش کنید.

این شامل دستگاه کلر زننده، یونیزه کننده‌های فلزی، ژنراتورها، سیستم‌های UV و ژنراتور ازن می‌باشد. بهتر است در طی فرآیند حذف کثیفی‌ها از آب و سایر کار‌های شیمیایی، از تماس آب با گرم‌کن آب استخر، ژنراتور کلر و سایر سیستم‌های غیر فیلتری جلوگیری شود.

کثیفی داخل استخر

 

۳٫سطح کلر موجود در آب را بین ۰ تا ۲ قسمت در میلیون کاهش دهید.

هرچقدر سطح کلر درون آب کمتر باشد، به آسکوربیک اسید کمتری برای تمیز کردن سطح استخر نیاز خواهید داشت. می‌توانید صبر کنید تا در اثر بارندگی و یا گذشت زمان، به تدریج سطح کلر آب استخرتان پایین بیاید، اما اگر زمان یک فاکتور مهم در کار شماست، می‌توانید از سدیم تیوسولفات، طبق دستورالعمل سازنده استفاده کنید.

کثیفی داخل استخر

  • یک جلبک‌کش به آب استخر اضافه کنید.

ازآنجاکه سطح کلر موجود در آب را کاهش داده‌اید، در نتیجه شرایط برای رشد جلبک‌ها فراهم خواهد شد. با اضافه کردن یک جلبک‌کش به آب طبق دستورالعمل نوشته شده در پشت محصول، از رشد این جلبک‌ها جلوگیری کنید و بهترین روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر را انتخاب کنید.

 

۴٫لکه‌های فلزی را با اسید اسکوربیک از بین ببرید.

مواد معدنی به بهترین وجه به مواد شیمیایی پاسخ می‌دهند و اگر فکر می‌کنید لکه شما مربوط به فلزات است، یا اگر پیشنهادات فوق در مورد لکه‌های استخر آلی باعث بهبود لکه شما نمی‌شود، آسکوربیک اسید را امتحان کنید. اگر می‌خواهید یک روش خانگی آسان و مؤثر را امتحان کنید، قرص‌های ویتامین C را خرد کنید و آن‌ها را در برابر لکه مالش دهید. بعد از چند دقیقه، بررسی کنید که آیا شروع به روشن شدن کرده است. به خاطر داشته باشید که اسید اسکوربیک برای درمان لکه‌های آهن بهترین است، درحالی‌که اسید سیتریک بهترین راه‌حل برای درمان لکه‌های مس است.

  • برای از بین بردن لکه‌های بزرگ، آسکوربیک اسید را به طور مساوی بر روی سطح آب استخر بپاشید. به ازای هر ۱۰۰۰۰ گالن آب استخر، ½ پوند، اسید آسکوربیک استفاده کنید.
  • فیلتر را روی گردش» تنظیم کرده و آن را روشن کنید. اجازه دهید اسید اسکوربیک به مدت نیم ساعت کار کند.
  • استخر را بررسی کنید که آیا لکه‌ها از بین رفته‌اند یا خیر. اگر لکه‌ها همچنان وجود داشتند، آسکوربیک اسید بیشتری به آن اضافه کنید و اجازه دهید فیلتر به مدت نیم ساعت دیگر آسکوربیک اسید را به گردش در آورد. این روند را تا تمیز شدن کامل استخر ادامه دهید.

کثیفی داخل استخر

 

۵٫تعادل شیمیایی سالم را به آب استخر برگردانید.

این نکته مهم است که سطح PH، میزان قلیایی بودن و سختی آب، با توجه به اندازه‌ی استخر در محدوده‌ی مناسب باشد. شما باید کلریدرهای اتوماتیک، ژنراتورهای کلر، سیستم UV و ژنراتور ازن را روشن کنید. یک بسته‌ی حذف‌کننده‌ی فلز را درون سبد استخر قرار دهید تا سطح فلزات آب استخرتان پایین بماند و در طول فصل مانع ایجاد هر گونه لکه‌ی فلزی در استخرتان شوید.

کثیفی داخل استخر

روش چهارم

جلوگیری از تشکیل هر نوع لکه و کثیفی و معرفی روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر

 

۱٫به طور منظم از استخر خود نگهداری و آن را تعمیر کنید.

محافظت از استخر در مقابل لکه‌ها بسیار آسان‌تر از حذف آن‌ها و یافتن روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر می‌باشد. هر هفته یک نمونه از آب استخر خود تهیه کنید و آن را توسط یک متخصص و یا یک جعبه‌ی آزمایش بررسی کنید. اگر استخر خود را از منبعی غیر از آب شهر» پر کنید، باید آب پر را نیز آزمایش کنید زیرا چاه آب نیز آهن زیادی دارد که می‌تواند لکه‌ها را در خود جای دهد.

  • هر هفته برای جلوگیری از رشد جلبک، میزان کلر آب استخر را اندکی زیاد کنید
  • هفته‌ای چندین بار کف استخر خود را به عنوان یک اقدام پیشگیری تمیز کنید.

کثیفی داخل استخر

 

۲٫از بازگشت لکه‌های فلزی جلوگیری کنید و در جستجو روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر باشید

آب استخر خود را به طور مرتب آزمایش کنید، چراکه اگر سطح فلزات آن بالا باشد، لکه‌های فلزی بازخواهند گشت. فلزات به طور طبیعی در آب استخر پدیدار می‌شوند که این اتفاق می‌تواند ناشی از سطح بالای فلز در منبع تغذیه‌ی آب و یا در اثر خوردگی تجهیزات لوله‌کشی باشد. نظارت هفتگی بر میزان فلز آب استخر بسیار مهم است.

  • از جاذب فلزات که به آن‌ها Chelators نیز می‌گویند استفاده کنید. آن‌ها مواد معدنی را به خود جذب می‌کنند و مانع از شناور شدن آن‌‌ها درون آب و تشکیل لکه می‌شوند. فقط مطمئن شوید که فسفونیک اسید ندارند، زیرا به فسفات‌ها تجزیه می‌شوند و می‌توانند باعث شیوع جلبک شوند.
  • بسته‌های جاذب یک‌بارمصرف نیز باعث جذب فلزات و از بین بردن لکه‌ها می‌شوند. فقط کافی است یکی از آن‌ها را درون سبد استخر قرار دهید و آن را وسط آب بگذارید تا فلزاتی مانند مس، منگنز، آهن، کبالت، نقره و نیکل را به خود جذب کند.

کثیفی داخل استخر

 

۳٫با حذف بقایای ارگانیک از استخر، مانع تشکیل لکه‌های ارگانیک شوید.

از دستگاه مکش برای پاک کردن کف استخر از هر گونه برگ و یا بقایای جانوری استفاده کنید. همچنین می‌توانید از یک کاور مقاوم و ماندگار در فصل زمستان استفاده کنید تا مانع از ریختن بقایای ارگانیک درون استخرتان شوید.

  • برخی از لکه‌های ارگانیک در اثر کود‌های گیاهی ایجاد می‌شود که رنگ تیره‌ای را ایجاد می‌کنند. اگر نمی‌توانید از ورود این لکه‌ها به درون استخر جلوگیری کنید، برای پلاستر کاری کف استخر، از یک رنگ تیره استفاده کنید تا این لکه‌ها مشخص نشوند.

کثیفی داخل استخر


مقالات مرتبط :

 

 

 

 


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که از روش‌های از بین بردن کثیفی داخل استخر مناسب بهره بگیرید و در صورت امکان از روش‌های معرفی شده در مطلب استفاده نمایید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.